• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

آینده درخشان در انتظار مس

  • کد خبر : 7170
  • 19 آذر 1401 - 9:33
آینده درخشان در انتظار مس
در حالی که قیمت مس در بازارهای جهانی طی چند ماه اخیر با نوسان همراه بوده است و از مرز 10 هزار دلار به ازای هر تن تا حدود هفت هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به حدود هشت هزار و 300 دلار به ازای هر تن رسیده است، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور چین در مقام یکی از غول‌های اقتصادی جهان، این نوسان قیمت موقتی باشد.
در حالی که قیمت مس در بازارهای جهانی طی چند ماه اخیر با نوسان همراه بوده است و از مرز ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن تا حدود هفت هزار دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن کاهش پیدا کرده و در حال حاضر به حدود هشت هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کشور چین در مقام یکی از غول‌های اقتصادی جهان، این نوسان قیمت موقتی باشد.

نکته حائز اهمیت اینکه در چنین شرایطی، ما باید به دنبال سرمایه‌گذاری و اکتشاف بیشتر در صنعت مس باشیم؛ چراکه این مهم منجر به ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور خواهد شد. به همین منظور، تولید یک میلیون تن کاتد مس در داخل توسط شرکت ملی صنایع مس ایران هدف‌گذاری شده است که علی‌رغم تولید ۳۲۰ هزار تنی این محصول، پتانسیل توسعه تولید آن در سال‌های پیش رو وجود دارد.

عرضه کاتد مس در بورس کالای ایران طی چند هفته اخیر با چالش‌هایی همراه شده است که می‌تواند برگرفته از یک سری عوامل در نظام عرضه و تقاضا باشد. اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی، یکی از موارد اثرگذار در این زمینه به شمار می‌آید که باعث شده است برخی سرمایه‌گذاران از محل اختلاف قیمت ایجاد شده عرضه کاتد مس در بورس سوء استفاده کنند. از این رو، دولت و بانک مرکزی باید تمهیدات لازم جهت ثبات نرخ ارز را بیندیشند تا تولیدکنندگان محصولات مسی بتوانند بدون دغدغه خاصی، معاملات خود را در تالار بورس انجام دهند اما از آنجایی که این مهم هنوز به وقوع نپیوسته است، بنابراین ضرورت دارد انجمن‌های تخصصی به همراه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزرات صمت نیز به این حوزه ورود پیدا کنند تا شاهد کاهش حداکثری مشکلات موجود باشیم. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخلاف فولاد و سایر زنجیره‌های معدنی، خوشبختانه مس با کمترین معضل مواجه بوده است و به نظر می‌رسد شرکت ملی مس به خوبی توانسته است شرایط حاکم در زمینه عرضه کاتد مس را مدیریت کند.

در همین راستا، باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن است که تولید کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۸۰ درصد کاهش دهد و ضمن به‌کارگیری از انرژی‌های پاک، بیشترین بهره‌وری را از فلز مس داشته باشد. بر همین اساس تولید کاتد مس تا آن زمان باید چهار برابر افزایش یابد که بدون شک تولید این محصول در ایران نیز باید به همین میزان رشد پیدا کند تا بتوانیم سهم خود از بازارهای جهانی تولید این محصول را حفظ کنیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت مس به ۱۵ هزار دلار به ازای هر تن در آینده نزدیک رشد پیدا کند و بررسی تمامی این مسائل حاکی از آن است که ما باید به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت مس کشور باشیم تا به سودآوری بیشتری نیز دست پیدا کنیم.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که تولید محصولات های تک مسی باید در دستور کار فعالان این صنعت قرار بگیرد تا بتوانیم ضمن برقراری ارتباطات تجاری با نقاظ مختلف جهان، از فناوری و نوآوری‌های جدید در این حوزه استفاده کنیم و در راستای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت مس گام برداریم. تشکیل شوراهای سیاست‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی، مقوله مهمی است که می‌تواند اثرگذاری مثبت در این حوزه داشته باشد و پیشنهاد احیای آن به معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزرات صمت نیز ارائه شده است. در پایان می‌توان گفت که مس، یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین صنایع معدنی به شمار می‌آید که باید چالش‌ها و موانع پیش روی تولید یک میلیون تن کاتد در شورای سیاست‌‎گذاری مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم شاهد رونق روزافزون تولید و همچنین صادرات محصولات مسی در بازارهای جهانی باشیم.

یادداشت: بهرام شکوری

انتهای پیام// 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7170

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد