سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۹:۵۹ /پنج شنبه/۲۲ خرداد ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۶:۱۹ /سه شنبه/۲۰ خرداد ۱۴۰۴

تحولی بزرگ در صنعت آلومینیوم ایران؛

از بحران برق تا خودکفایی؛ روایت حمید رجب‌پور از احیای آلومینیوم المهدی

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگاران از روزهای دشوار، طرح‌های زیربنایی و دستاوردهای کم‌سابقه این مجموعه صنعتی سخن گفت. وی با مرور چالش‌هایی مانند بحران برق، مدیریت منابع، اصلاح ساختارها و بومی‌سازی فناوری، تصویری از حرکت آلومینیوم المهدی به سمت ثبات و توسعه پایدار ترسیم کرد.

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگاران از روزهای دشوار، طرح‌های زیربنایی و دستاوردهای کم‌سابقه این مجموعه صنعتی سخن گفت. وی با مرور چالش‌هایی مانند بحران برق، مدیریت منابع، اصلاح ساختارها و بومی‌سازی فناوری، تصویری از حرکت آلومینیوم المهدی به سمت ثبات و توسعه پایدار ترسیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در یکی از تحسین‌برانگیزترین نمونه‌های تحول صنعتی در سال‌های اخیر، شرکت آلومینیوم المهدی در بندرعباس با هدایت حمید رجب‌پور موفق شد از بحران‌های پیاپی عبور کرده و به الگویی برای مدیریت کارآمد در صنعت آلومینیوم ایران تبدیل شود.

ورود به یک بیمارستان صنعتی

رجب‌پور با بازگشت به نقطه آغاز مسئولیت خود، گفت: ۱۹ ماه پیش که به عنوان مدیرعامل آلومینیوم المهدی منصوب شدم، می‌دانستم وارد یک بیمارستان صنعتی شده‌ام؛ خط تولید شمش آلومینیوم دقیقا مانند بیمار بخش مراقبت‌های ویژه است؛ کوچک‌ترین اختلال در تامین برق، مواد اولیه، تجهیزات یا نیروی انسانی، کل سیستم را به خطر می‌اندازد.

وی تصریح کرد: صنعت آلومینیوم شوخی‌بردار نیست؛ اگر یکی از شریان‌های اصلی آن چند ساعت مختل شود، خسارات مالی و فنی جبران‌ناپذیری به بار می‌آید.

ناترازی برق و تولد یک نیروگاه اختصاصی

بزرگ‌ترین بحران شرکت آلومینیوم المهدی در سال‌های گذشته، قطعی مکرر برق بود؛ بحرانی که می‌توانست نفس تولید را برای همیشه قطع کند. رجب‌پور ادامه داد: وقتی توانیر به ما اعلام کرد که نمی‌تواند برق تامین کند، فهمیدیم باید خود دست به کار شویم. نیروگاهی به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو ساختیم که ظرفیت تولید ۵۴۶ مگاوات برق دارد.

این نیروگاه سیکل ترکیبی شامل دو توربین گازی و یک توربین بخار است. فاز اول در خرداد ماه ۱۴۰۳ وارد مدار شد و فاز دوم در آستانه اتصال به شبکه سراسری برق استان است. وی افزود: ما نه‌ تنها نیاز خود را تامین کرده بلکه در نقش یک مسئولیت اجتماعی، به کاهش ناترازی برق کشور کمک می‌کنیم.

کاهش ۴۷ درصدی مصرف آب

در ادامه مسیر اصلاحات زیربنایی، مصرف آب کارخانه به طرز چشمگیری کاهش یافت. «مصرف آب از ۶۸ هزار مترمکعب در ماه به ۳۶ هزار مترمکعب رسید. در سه ماه، ۹۵ هزار مترمکعب صرفه‌جویی شد؛ عددی معادل مصرف هزاران خانوار».

ضایعاتی که طلا شدند

رجب‌پور به یکی از اقدامات مهم اقتصادی و زیست‌محیطی شرکت نیز اشاره کرد: در انبارها، حجم بالایی از مواد اولیه بدون استفاده مانده بود. به جای دفع آن‌ها با هزینه ۲۰ میلیارد تومانی، این ضایعات را بازیافت کردیم و از آن‌ها ۸۸ میلیارد تومان ارزش افزوده به‌دست آوردیم.

پروژه‌هایی برای آینده

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرا، از مخازن ذخیره سوخت مایع جهت تامین سوخت دوم نیروگاه المهدی سخن گفت که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. «این پروژه به ما امکان ذخیره‌سازی ۵۰ میلیون لیتر سوخت را خواهد داد؛ پروژه‌ای استراتژیک برای تاب‌آوری استان در برابر نوسانات انرژی».

بومی‌سازی در برابر تحریم

در دوره‌ای که بسیاری از صنایع کشور تحت فشار تحریم‌ها دچار سکته‌های فنی شده‌اند، شرکت آلومینیوم المهدی به سمت بومی‌سازی حرکت کرد. «رکتیفایر خط تولید که تحت تحریم بود، توسط یک شرکت داخلی در کمتر از ۶ ماه بازطراحی و ساخته شد. همچنین، بردهای اتوماسیون حیاتی خطوط احیا نیز بومی‌سازی شدند».

کمپرسورخانه‌ای برای ایمنی و کیفیت

رجب‌پور با اشاره به چالش‌های تامین هوای فشرده در کارخانه، از اجرای پروژه‌ای ۹ میلیون یورویی برای ساخت کمپرسورخانه‌ای پیشرفته خبر داد. «این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت دارد. بهره‌برداری از آن تا تیر ماه انجام خواهد شد و ایمنی و کیفیت محصول را به‌ طور چشمگیری افزایش می‌دهد».

مدیریت کیفی مواد اولیه

یکی از تغییرات اساسی دوران جدید، ایجاد مدیریت بازرسی زیر نظر معاونت بازرگانی بود. «دیگر هیچ ماده اولیه‌ای بدون تایید کیفیت، وارد خط تولید نمی‌شود. همچنین، دو سوله استاندارد برای نگهداری آلومینا احداث شده تا مواد اولیه در شرایط ایمن و استاندارد ذخیره شوند».

اصلاح فرایند امحی چوب و درآمد ۶ میلیاردی

در گذشته ۱۲۵ تن چوب سالانه برای امحا سوزانده می‌شد. حالا این منابع به فرصت تبدیل شده‌اند. «چوب‌ها از طریق مناقصه به فروش می‌رسند و تاکنون بیش از ۶ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده‌ایم».

آموزش، ارزیابی و انگیزش نیروی انسانی

رجب‌پور بر اهمیت منابع انسانی تاکید ویژه‌ای داشت. «با همکاری منابع انسانی، آموزش و روابط عمومی، هزاران ساعت آموزش برگزار شد. پروژه‌هایی مانند ارزیابی عملکرد مدیران و دوره‌های مسئولیت‌پذیری در حال اجراست. حتی خانواده کارکنان را درگیر شناخت شغلی و بازدید از کارخانه کرده‌ایم».

بازسازی کوره‌های پخت آند؛ پروژه ۱.۲ همتی

در مسیر افزایش بهره‌وری و کاهش آلایندگی، پروژه بازسازی کوره‌های پخت آند نیز کلید خورده است. فاز اول با هزینه ۵۵۰ میلیارد تومان آغاز شده و محصول آن مهر ماه وارد خط تولید می‌شود؛ فاز دوم نیز پس از آن اجرا خواهد شد.

ساختاری برای آینده

در پایان، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی گفت: «هیچ فردی بدون تاییدیه کمیته انتصاب، ارتقا نمی‌گیرد. برای استخدام نیز آزمون و مصاحبه برگزار می‌کنیم و از کانون ارزیابی بهره می‌گیریم. این شفاف‌سازی‌ها امنیت ذهنی کارکنان را افزایش داده است».

صنعت استراتژیک با حاشیه سود کم

رجب‌پور با واقع‌بینی تاکید کرد: آلومینیوم صنعتی استراتژیک است اما حاشیه سود کمی دارد. باید در همه هزینه‌ها دقت کنیم. آنچه ما را نجات داد، نگاه بلندمدت، بومی‌سازی، ارتقای دانش و استفاده بهینه از امکانات داخلی بود».

با بررسی عملکرد ۱۹ ماهه مدیریت جدید شرکت آلومینیوم المهدی، می‌توان گفت که این مجموعه از یک بنگاه صنعتی بحران‌زده به مدلی از تاب‌آوری، خلاقیت و توسعه پایدار تبدیل شده است؛ مدلی که می‌تواند الهام‌بخش سایر صنایع کشور در عبور از بحران‌ها باشد.

بخشی از اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت آلومینیوم المهدی:

در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و نقش‌آفرینی در توسعه پایدار مناطق جنوب کشور، شرکت آلومینیوم المهدی طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی در حوزه‌های بهداشت، آموزش و حمایت از اقشار کم‌برخوردار انجام داده است. برخی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت عبارتند از:

حمایت از طرح غربالگری ژنتیکی در مناطق جنوبی کشور با مشارکت سازمان بهزیستی، با هدف پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی و ارتقای سلامت عمومی جامعه؛
ارائه کمک‌های آموزشی و معیشتی به دانش‌آموزان کم‌بضاعت مناطق محرومی نظیر شهرستان جاسک با تمرکز بر تامین لوازم‌التحریر، پوشاک و تجهیزات آموزشی؛
انعقاد قرارداد همکاری با استانداری هرمزگان به‌ منظور ساخت دو هنرستان فنی و حرفه‌ای، با هدف توسعه مهارت‌آموزی و ایجاد زمینه اشتغال پایدار برای نوجوانان و جوانان بومی؛
حمایت از برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تربیتی با هدف ارتقای سطح نشاط اجتماعی و سلامت روان جامعه؛
تعامل مستمر با نهادهای محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان منطقه، در راستای شناسایی نیازها و اجرای پروژه‌های موثر اجتماعی.

شرکت آلومینیوم المهدی با باور به اصل «توسعه مسئولانه»، خود را متعهد به تداوم این مسیر و تعمیق ارتباط با جامعه محلی می‌داند.

انتهای پیام//

با تکیه بر مدیریت هوشمندانه و وفاق سازمانی،

۱۴:۲۴ /چهارشنبه/۲۱ خرداد ۱۴۰۴

به مناسبت هفته محیط زیست،

۷:۴۷ /چهارشنبه/۲۱ خرداد ۱۴۰۴

با هدف تامین بوکسیت و صادرات هیدرات ویژه،

۸:۰۵ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

زنگ هشدار به صدا درآمد؛

۵:۴۰ /سه شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۴

با توجه به دارا بودن استاندارد مدیریت انرژی،

۱۴:۰۵ /چهارشنبه/۷ خرداد ۱۴۰۴

محمد ابراهیم‌زاده، معاون مالی و اقتصادی شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۹:۵۶ /یکشنبه/۱۷ فروردین ۱۴۰۴

سعید برخورداری، معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۷:۴۲ /سه شنبه/۷ اسفند ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۹ /شنبه/۱۵ دی ۱۴۰۳

دکتر حمیدرضا بادکوبه، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۴:۵۸ /شنبه/۸ دی ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۰۸ /شنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۳

حمید رجب‌پور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۶:۴۲ /شنبه/۱۷ شهریور ۱۴۰۳

محمدامین درویشی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت آلومینای ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۶:۵۴ /شنبه/۱۰ خرداد ۱۴۰۴

آريا صادق‌نيت حقيقی، نايب رئيس سنديکای صنايع آلومينيوم ايران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۰ /شنبه/۲۶ آبان ۱۴۰۳

هوشنگ گودرزی، رئيس سنديکای صنايع آلومينيوم ايران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۴ مهر ۱۴۰۳

در بازارهای جهانی چه گذشت؟

۱۴:۵۲ /سه شنبه/۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

خاورمیانه؛ قطب صنعت آلومینیوم جهان

۱۱:۳۹ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

«فلزات‌آنلاین» بررسی می‌کند:

۱۶:۱۰ /یکشنبه/۱۹ اسفند ۱۴۰۳

در روزهای سرد زمستان 1403،

۱۵:۵۰ /چهارشنبه/۸ اسفند ۱۴۰۳

«فلزات‌آنلاین» گزارش می‌کند:

۱۶:۱۰ /دوشنبه/۱ بهمن ۱۴۰۳
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

۵:۲۴ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

اینفوگرافیک طرح‌های توسعه‌ای آلومینای ایران؛

۶:۵۳ /شنبه/۳ شهریور ۱۴۰۳

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

۵:۴۶ /شنبه/۲۶ خرداد ۱۴۰۳

اینفوگرافیکی از تنها تولیدکننده آلومینای ایران؛

۸:۵۰ /سه شنبه/۱۹ دی ۱۴۰۲

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

۶:۱۳ /چهارشنبه/۱۲ مهر ۱۴۰۲
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/03/21

224083

فلزات آنلاین

1404/03/21

858230

فلزات آنلاین

1404/03/21

1390370

فلزات آنلاین

1404/03/21

1344994

فلزات آنلاین

1404/03/21

29819

فلزات آنلاین

1404/03/21

16025

فلزات آنلاین

1404/03/21

43661

فلزات آنلاین

1404/03/21

65608

فلزات آنلاین

1404/03/21

47680

فلزات آنلاین

1404/03/21

42655

فلزات آنلاین

1404/03/21

41135

فلزات آنلاین

1404/03/21

37372

فلزات آنلاین

1404/03/21

36252

فلزات آنلاین

1404/03/21

43017

فلزات آنلاین

1404/03/21

38679

فلزات آنلاین

1404/03/21

58708

فلزات آنلاین

1404/03/21

34463

فلزات آنلاین

1404/03/21

42014

فلزات آنلاین

1404/03/21

57327

فلزات آنلاین

1404/03/21

6461000