• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان مطرح کرد:

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید

  • کد خبر : 2635
  • 01 خرداد 1401 - 18:11
افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید
مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان گفت: به جای اینکه شاهد کاهش هزینه‌های تولید و کمک به تولیدکنندگان جهت تداوم فعالیت آن‌ها باشیم، همواره با افزایش آن مواجه هستیم که می‌تواند ادامه فعالیت را دچار مشکل سازد.

مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان گفت: به جای اینکه شاهد کاهش هزینه‌های تولید و کمک به تولیدکنندگان جهت تداوم فعالیت آن‌ها باشیم، همواره با افزایش آن مواجه هستیم که می‌تواند ادامه فعالیت را دچار مشکل سازد.

حسن‌علی مهرگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: صنعت لوله و پروفیل فولادی در رکود مطلق به سر می‌برد و تمایلی از سوی خریداران برای مصرف بیشتر این محصولات فولادی مشاهده نمی‌شود. زمانی که رکود بر بازار حاکم است، تولیدکنندگان ناچار به صرف هزینه هستند اما درآمد آن‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. این موضوع منجر به کاهش تولید و ظرفیت فعال تولیدکنندگان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل افزایش تورم، جامعه قدرت خرید خود را از دست داده و محصولات فولادی نیز از سبد خرید خارج شده است. بسیاری از افراد جامعه ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را صرف مایحتاج روزانه کنند. تورم، نقدینگی جامعه و تولیدکنندگان را می‌بلعد و هر آنچه که نقدینگی وجود داشته باشد، بیرون می‌کشد. بنابراین از افزایش شدید تورم چیزی عاید جامعه و تولیدکننده نمی‌شود.

ورق در بازار آزاد ارزان‌تر است

مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان با اشاره به توانایی تولید این شرکت، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید شرکت ما حدود ۳۸ هزار تن در سال محصولات لوله و پروفیل فولادی است. در صنعت لوله و پروفیل بیش از ۱۳۰ کارخانه کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنند که با رکود، تورم و افزایش هزینه دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل برای فروش محصولات خود در بازار، جلوگیری از هزینه‌های بیشتر و تعطیلی کارخانه، قیمت‌های پایین‌تری را اعلام می‌کنند که این موضوع به بازار مصرف و نیز خود تولیدکنندگان ضربه می‌زند زیرا برخی تولیدکنندگان دیگر تاب و توان کاهش قیمت را ندارند و به طور مداوم از تولید خود کم می‌کنند و در نهایت نیز مجبور به تعطیلی می‌شوند.

مهرگان یادآور شد: پیش از عرضه‌های جدید در بورس کالا، ۳۳۰ تن سهمیه خرید ورق گرم داشتیم که با توجه به تغییر شیوه عرضه، دیگر سهمیه‌بندی وجود ندارد اما نکته قابل توجه این است که در بازار آزاد قیمت ورق ارزان‌تر از بورس است. به طور مثال، در میانه اردیبهشت ماه قیمت تمام شده خرید ورق گرم از بورس ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما قیمت خرید همین ورق از بازار آزاد ارزان‌تر است.

وی اذعان کرد: از بازار آزاد هم می‌توان بدون فاکتور ورق خریداری کرد و فرار مالیاتی داشت و هم اینکه کالا در اسرع وقت به دست خریدار می‌رسد. در حالی که با خرید از بورس به صورت نقدی/ اعتباری، باید میزان مشخصی از نقدینگی در حساب باقی بماند و کالا سه ماه بعد به خریدار تحویل داده می‌شود. ضمن اینکه با خرید اعتباری گرفتار بهره بانکی هستیم. در نتیجه بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند ورق مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند.

مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان بر رکود در بازار مصرف محصولات فولادی تاکید کرد و گفت: عرضه و تقاضای محصولات فولادی با یکدیگر همخوانی ندارد و تقاضای جدید برای مصرف فولاد وجود ندارد. گفتنی است که محصولات شرکت ما بیشتر از ورق گرم دو میلی‌متر تولید می‌شوند. با این حال تا ورق ۲٫۵ میلی‌متر نیز برای تولید محصول به کار می‌بریم. ضمن اینکه عمدتا پروفیل فولادی در سایزها و ضخامت‌های گوناگون تولید می‌کنیم.

قدرت رقابت صادراتی را از دست دادیم

مهرگان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا صادرات می‌تواند راهی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد، عنوان کرد: برای صادرات رقبای قدرتمندی در منطقه ازجمله ترکیه وجود دارند. تولیدکنندگان این کشور برای تولید محصولات لوله و پروفیل از ورق‌های بسیار نازک بهره می‌برند که معمولا یک شاخه پروفیل ۴۰ در ۸۰ سانتی‌متر، وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های کشور ما دارد. ضمن اینکه تکنولوژی برخی از تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور بسیار قدیمی و مربوط به ۴۰ تا ۵۰ سال قبل است. همچنین ورق دیگر تولیدکننده نیز منطبق با استاندارد نیست و تولید محصول از ورق آن با ورق استاندارد فاصله دارد.

وی اضافه کرد: تنها یک تولیدکننده ورق استاندارد در کشور ما فعالیت می‌کند که نمی‌تواند همه محصولات خود را به تولید ورق نازک اختصاص دهد و مصرف‌کننده ورق ناچار است برای تولید محصول از ورق ضخیم‌تر استفاده کند. به طور مثال، یک محصول مشخص از ورق تولید داخلی ۲۳ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن همین محصول با استفاده از ورق خارجی ۱۶ کیلوگرم است. این یعنی خریدار محصول خارجی باید هزینه کمتری نسبت به محصول کشور ما پرداخت کند. حال اگر مصرف‌کننده قصد داشته باشد محصول را در ساخت یک سازه به کار ببرد، قطعا خرید محصول نازک‌تر، ارزان‌تر تمام می‌شود و بهای کمتری برای خرید پرداخت خواهد کرد. از این رو، محصول کشور ما به حاشیه می‌رود و استفاده از ورق ضخیم‌تر در تولید نیز با توجه به افزایش وزن محصول، به کاهش قدرت رقابت در بازار جهانی می‌انجامد.

شرایط ناامیدکننده است

مدیرعامل شرکت پروفیل مهرگان به دیگر مشکلات بخش تولید در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه‌های حمل و نقل در کشور به طور سرسام‌آور افزایش یافته است. متاسفانه به جای آنکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هزینه‌های تولید کاهش یابد، اما عکس آن اتفاق می‌افتد و همواره شاهد افزایش هزینه‌ها هستیم. نمونه آن افزایش بیش از ۳۵ درصدی قیمت حمل و نقل است که در سال جدید رخ داد. به این موضوع باید افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حقوق و دستمزد را نیز اضافه کرد. این افزایش قیمت‌ها منطق ندارد و تولیدکننده با گرانی‌ها نمی‌تواند تاب آورد.

مهرگان وی با ابراز ناامیدی نسبت به آینده، بیان کرد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که تولیدکننده تنها قادر به گذراندن امور است و از توسعه باز می‌ماند. شرایط بسیار بغرنج و ناامیدکننده است. تولیدکننده به جای اینکه تنها به وظیفه خود عمل کند، هر روز شاهد شرایط جدید است که بر وی و سایر تولیدکنندگان تحمیل می‌شود. هزینه‌های تولید به صورت روزانه افزایش می‌یابد. به طور مثال، قیمت یک متر مکعب آب سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب بود اما امسال با ۵۰۰ درصد افزایش به یک هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب رسیده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2635

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری