• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایجاد ظرفیت‌های جدید ذوب مس

  • کد خبر : 19001
  • 27 اردیبهشت 1402 - 14:24
افزایش سرمایه‌گذاری چین در ایجاد ظرفیت‌های جدید ذوب مس
موسسه «Fastmarkets» در روز پنجشنبه 11 می 2023 اعلام کرد که موجی از افزایش سرمایه‌گذاری در سراسر چین برای ساخت ظرفیت جدید ذوب مس در حال انجام است.

موسسه «Fastmarkets» در روز پنجشنبه ۱۱ می ۲۰۲۳ اعلام کرد که موجی از افزایش سرمایه‌گذاری در سراسر چین برای ساخت ظرفیت جدید ذوب مس در حال انجام است و رقابت برای دستیابی به مواد اولیه جهت تامین خوراک کوره‌های استفاده شده در این واحدهای ذوب به سرعت در حال افزایش است.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets» در ماه‌های آپریل و می ۲۰۲۳، حدود ۱۲ پروژه افزایش ظرفیت تولید یا تکمیل ساخت واحدهای جدید ذوب مس از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

پس از گفت‌وگو با ده‌ها تن از فعالان عمده بازار مس و بررسی داده‌های موجود، انتظار می‌رود امکان افزایش خالص حداقل ۳٫۴ میلیون تن در سال ظرفیت جدید ذوب مس در چین وجود داشته باشد. این حجم از افزایش حتی برای چین که در حال حاضر نیمی از ظرفیت تولید کاتدهای مس در جهان را در اختیار دارد، رقم قابل‌ توجهی محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) در سال ۲۰۲۲، چین حدود ۱۰٫۳۹ میلیون تن مس تصفیه‌شده اولیه و ثانویه تولید کرد. از سوی دیگر اداره ملی آمار چین اعلام کرد که این کشور حدود ۱۱٫۰۶ میلیون تن مس تصفیه‌شده در سال تولید کرده است.

یکی از مدیران شرکت‌های تولیدکنندگان بزرگ مس دولتی چین عنوان کرد: این افزایش ظرفیت تولید مس موج‌های دیگری را هم در آینده نزدیک تجربه خواهد کرد. همچنین سرمایه‌گذاری در صنعت مس از نظر سیاسی، یک اقدام مثبت تلقی می‌شود؛ چراکه دیگر کشورها خصوصا چین برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به آن نیاز خواهند داشت و تامین مالی پروژه‌های آن نیز به راحتی انجام می‌شود.

یکی از بلندپروازانه‌ترین طرح‌های مرتبط با افزایش ظرفیت و ساخت واحدهای ذوب مس متعلق به شرکت معدنی دولتی چین به نام «Tongling Nonferrous» است که به نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۵ ساخت سه پروژه آن از جمله تاسیسات تولید مس ۵۰۰ هزار تنی در استان آن‌هوئی چین به اتمام برسد. انتظار می‌رود این واحد جدید، بزرگ‌ترین واحد ذوب مس جهان با ظرفیت بیش از دو میلیون تن در هر سال باشد.

این تنها تولیدکنندگان مس نبوده که در حال بررسی افزایش ظرفیت تولید بیشتر در بخش صنعت مس هستند. بخش‌های دیگری از این کشور همچون املاک و مستغلات چین و مشاغل صادراتی نیز به دنبال استفاده بیشتر از مس خصوصا مس تولیدشده مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در این بخش‌ها هستند.

در کمتر از ۶ ماه گذشته، شرکت «Xiamen C&D» به عنوان یک رقیب اصلی در بخش تولید مس پای به عرصه این صنعت پرسود گذاشت. برخی منابع خبری اعلام کردند که این شرکت پس از خرید سهام شرکت «Xiangguang» با ظرفیت تولید مس سالانه ۴۵۰ هزار تن، در حال برنامه‌ریزی جهت ساخت یک واحد ذوب مس جدید دیگر با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال است. به علاوه این شرکت به دنبال افزایش ظرفیت تولید مس خود در قالب طرح‌های دیگر در آینده است.

یکی از تولیدکنندگان مس در چین از این وضعیت به عنوان انفجار ظرفیت تولید در صنعت ذوب مس چین طی چهار سال آینده یاد کرد و گفت: مسئله اصلی واحدهای ذوب جدید، افزایش ظرفیت تولید نیست؛ بلکه تامین مواد اولیه برای انجام این کار خواهد بود. در حال حاضر امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز برای این واحدهای ذوب جدید وجود ندارد؛ چراکه زیرساخت‌های زنجیره تامین به اندازه کافی توسعه نیافته است.

افرایش ظرفیت تولید مس فقط به اندازه نیاز بازار

افزایش خالص سه میلیون تن در هر ظرفیت ذوب اولیه مس در چین، منجر به تقاضای جدید برای تقریبا ۱۲ میلیون تن در هر سال کنسانتره مس خواهد شد اما این تنها کوره‌های ذوب به‌کار رفته در فرایند ذوب مس نیستند که نیازمند تامین مواد اولیه هستند.

اندرو کول، یکی از تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» در بخش فلزات پایه عنوان کرد: زمانی که ظرفیت واحد ذوب در خارج از چین و  در کشورهایی چون جمهوری دموکراتیک کنگو، هند و اندونزی مطرح می‌شود، در مجموع ظرفیت ذوب بسیار زیاد در مقابل حجم عرضه بسیار کم کنسانتره مس وجود دارد.

پیش‌بینی می‌شود افزایش حجم عرضه مس استخراج شده در بازه سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ نسبتا کم باشد. موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی کرده است که حجم عرضه کنسانتره مس جهانی با احتساب محدودیت در سهمیه تولید، با سه میلیون و ۱۶۵ هزار تن افزایش از ۱۷ میلیون و ۷۱۸ هزار تن در سال ۲۰۲۲، به ۲۰ میلیون و ۸۸۲ هزار تن در سال ۲۰۲۶ برسد.

وی افزود: پس از سال ۲۰۲۶، رشد عرضه کنسانتره مس به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و به طور متوسط به حدود ۱٫۳ درصد در سال برای پنج سال آینده بعد از بازه زمانی مورد نظر خواهد رسید. این میزان با میانگین ۳٫۸ درصد در بازه سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ و رشد مبثت ۷٫۴ درصدی در سال ۲۰۲۴ قابل قیاس است. بنابراین، احتملا پس از سال ۲۰۲۶ وضعیت عرضه مس با محدودیت مواجه خواهد بود.

بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولید فلز مس جدید

در حالی که واحد‌های ذوب جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی می‌توانند به معادن اصلی مس داخلی آن کشورها مانند پروژه «Kamoa Kakula» و «Grasberg» متکی باشند، مناطقی که چنین ظرفیت‌هایی در صنایع بالادستی خود ندارند، باید سریع وارد عمل شوند و نظر شرکت‌های معدنی فعال در صنعت استخراج مس را در این رابطه جلب کنند. رقابت در جلب نظر شرکت‌های معدنی فعال در صنعت استخراج مس از هم‌اکنون آغاز شده است.

موسسه «Fastmarkets» بیان کرد که واحد‌های ذوب دولتی چین در یک کنفرانس صنعتی که در ماه آپریل ۲۰۲۳ در این رابطه برگزار شد، به‌ طور بی‌سابقه‌ای فعال بودند و تمایل خود را به تامین مالی به منظور ساخت معادن مس، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مربوطه و گرفتن سهمی از پروژه‌ها نشان دادند تا از تامین شدن مواد اولیه خود اطمینان حاصل کنند.

شرکت «Adani Enterprises» در هند، با اجرای فاز اول تاسیسات مس ۵۰۰ هزار تنی خود که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ فرایند تولید آن آغاز شود، از جمله دیگر تلاش شرکت‌ها به منظور تامین کنسانتره واحدهای ذوب است.

این شرکت اخیرا یک نمایندگی جدید در شهر لیما پایتخت کشور پرو را راه‌اندازی کرده است و افراد محلی از تامین‌کنندگان خرده‌فروش گرفته تا تامین‌کنندگان عمده در آمریکای لاتین را برای تهیه کنسانتره به استخدام خود درآورده است.

افزایش ظرفیت تولید مس تصفیه‌شده

یکی از منابع تولیدکنندگان در چین مطرح کرد: این کشور به دنبال افزایش ظرفیت تولید مس تصفیه‌شده است؛ بنابراین نیاز به واردات کاتد مس این کشور در آینده کاهش خواهد یافت.

این کشور در سه ماهه نخست ۲۰۲۳، حدود ۸۰۳ هزار و ۸۵۴ تن کاتد مس وارد کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱٫۴ درصد کاهش را نشان داد. داده‌های گروه بین‌المللی مطالعات مس نشان می‌دهد که چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان است. این کشور در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از حجم کل واردات مس جهان را به خود اختصاص داده است.

شهر شانگهای چین در دهه گذشته، فعال‌ترین بازار فیزیکی برای تجارت کاتد مس بوده است اما تمایل برای معاملات کاتد مس در این شهر تاکنون در سال ۲۰۲۳ چندان با استقبال همراه نبوده است.

پریمیوم مبنای مس موسسه «Fastmarkets» در فوریه ۲۰۲۳، به پایین‌ترین حد خود رسید و عددی تک رقمی را به ثبت رساند اما پریمیوم کاتد مس گرید A، با شرط تحویل به بندر شانگهای چین با تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده به حدود ۳۵ تا ۵۰ دلار در هر تن در ۱۱ می ۲۰۲۳ افزایش یافت اما این مقدار کمتر از میزان ۱۴۰ دلاری در هر تن تعیین شده توسط شرکت تولیدکننده مس «Codelco» برای مشتریان چینی بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19001

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.