• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس توس مطرح کرد

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ورق گالوانیزه تنها در ۶ ماه!

  • کد خبر : 1747
  • 19 شهریور 1399 - 15:08
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ورق گالوانیزه تنها در ۶ ماه!
مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس توس گفت: در اواخر سال گذشته قیمت ورق گالوانیزه حدود 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در اواسط شهریور ماه به بیش از 20 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب شاهد رشد 100 درصدی قیمت این ورق در بازار هستیم.

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس توس گفت: در اواخر سال گذشته قیمت ورق گالوانیزه حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در اواسط شهریور ماه به بیش از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و به این ترتیب شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت این ورق در بازار هستیم.

مهرداد خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: رابیتس گالوانیزه محصولی است که از ورق گالوانیزه تولید می‌شود و برای مصارفی همچون نمای ساختمان، سقف کاذب و بخش‌هایی از ساختمان که چسبندگی میان آن‌ها دشوار است و همچنین سبک‌سازی ساختمان به کار می‌رود.

وی افزود: به دلیل اینکه سطح ورق مورد استفاده در سقف و ساختمان معمولا با سیمان یا گچ پوشانده می‌شود و این دو ممکن است ورق را دچار هوازدگی و خوردگی کنند، باید از ورق گالوانیزه استفاده کرد که در مقابل هوازدگی مقاوم است.

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس توس اضافه کرد: به صورت کلی کلمه «رابیتس» برای ورق گالوانیزه به معنای توری است. فرآیند تولید ورق رابیتس به این صورت بوده که ورق گالوانیزه بستگی به نوع و مصرف ورق برش طولی و عرضی خورده و در قالب مورد نظر پانچ می‌شود. دستگاه با توجه به توانایی و سرعت، ورق گالوانیزه را به صورت شیار برش می‌دهد و ورق‌های باریک تولید شده بر اثر برش، در دستگاه دیگر کشیده شده و با سرهم‌بندی این ورق‌های گالوانیزه به صورت توری، رابیتس ساخته می‌شود.

خدادادی خاطرنشان کرد: ورق گالوانیزه به عنوان ماده اولیه تولید رابیتس بسیار نازک بوده و ۰٫۳ تا ۰٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد. ورق گالوانیزه به دلیل پوشش فلز روی بر ورق فولادی، نسبت به هوازدگی مقاوم است و با توجه به ضخامت لایه فلز روی، با کشیدگی از بین نمی‌رود و در ساختمان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تامین‌کنندگان ورق گالوانیزه در کشور، بیان کرد: چندین تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور فعالیت می‌کنند که تولیدکننده عمده این محصول فولاد مبارکه بوده که بخشی از تولیدات خود را همواره صادر می‌کند. دیگر تولیدکنندگان عمده ورق گالوانیزه شامل نورد و لوله سمنان، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تاراز چهارمحال، فولاد امیرکبیر کاشان، روی اندود کاوه، هفت الماس و اخیرا فولاد شهریار تبریز می‌شود.

افزایش قیمت ورق فراتر از توان تولیدکننده است

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس با گلایه نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت ورق در بازار، عنوان کرد: از اواخر سال گذشته تا اواسط شهریور ماه سال جاری، قیمت انواع ورق‌های فولادی ازجمله ورق گالوانیزه، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. متاسفانه بازار وضعیت نابه‌سامانی دارد و تولیدکنندگان با وجود تلاش روزافزون در جهت ایجاد اشتغال و افزایش تولید، مافیای ایجاد شده در بازار ورق فولادی مانع رشد صنایع تولیدی می‌شود و به تولیدکنندگان زیان وارد می‌کند.

خدادادی تصریح کرد: تولیدکنندگان هرچه تلاش می‌کنند تولید و اشتغال را افزایش دهند و فعالیت تولیدی خود را به سوددهی برسانند اما با توجه به نوسانات قیمت ورق در بازار، باید تمام درآمد خود را صرف خرید مواد اولیه کنند. متاسفانه هیچ نظارتی بر توزیع ورق فولادی در بازار وجود ندارد و توزیع‌کنندگان با هر قیمتی که بخواهند، ورق را در بازار عرضه می‌کنند.

وی مطرح کرد: قرار بود همه تولیدکنندگان ورق گالوانیزه، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند که در میان همه آن‌ها تنها فولاد مبارکه اقدام به این امر کرد. دیگر تولیدکنندگان، ورق خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و توزیع ورق گالوانیزه نیز در اختیار افراد معدودی در بازار است. با اینکه ورق گالوانیزه در بازار موجود است اما تولیدکننده باید با قیمت گزافی آن را تامین کند.

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس تاکید کرد: هنگامی که عرضه ورق گالوانیزه در بورس کم و تقاضا زیاد است، مسلما افزایش قیمت اتفاق می‌افتد. به طور مثال، در اوایل شهریور ماه عرضه ورق گالوانیزه در بورس کالا صورت نگرفت و متاسفانه هنگام نخستین عرضه در شهریور ماه، قیمت ورق گالوانیزه به اندازه‌ای (حدود سه تا چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم) افزایش یافت که حتی از ورق قلع‌اندود نیز برای نخستین بار پیشی گرفت.

خدادادی ادامه داد: قیمت ورق گالوانیزه در اوایل شهریور ماه حدود ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در اواسط شهریور ماه این قیمت به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. تولیدکننده ناچار است این ورق را در اوج قیمت کنونی خریداری کند. حتی اگر این قیمت باز هم به ۲۰ هزار تومان بازگردد، تولیدکننده‌ای که مواد اولیه را گران خریده است، دیگر نمی‌تواند محصول خود را گران‌تر بفروشد.

وی ابراز کرد: باید توجه داشت که پس از خرید مواد اولیه، فرآیند تولید حداقل ۱۵ روز به طول می‌انجامد و پس از آن فروش و دریافت هزینه محصول نیز ۱۵ روز دیگر زمان می‌برد. تولیدکننده از چگونگی تغییر قیمت اطلاع ندارد و مشخص نیست بازار چه روندی را در مورد قیمت در پیش گیرد. به همین دلیل تولیدکننده با نوسانات بازار متضرر می‌شود.

در صورت ثبات، قادر به افزایش دوبرابری تولید هستیم

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس خاطرنشان کرد: رابیتس محصولی است که تنها در ساخت و ساز به کار می‌رود. با وجود اینکه اندکی رکود در این بخش حاکم شده اما خرید رابیتس از سوی مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. به طور مثال، هنگامی که قیمت‌ها با شیب ملایم افزایش می‌یابد، خرید مصرف‌کنندگان به طور مرتب صورت می‌گیرد. چراکه خریداران از گران‌تر شدن کالا در آینده نگران می‌شوند و به همین دلیل در برخی از مقاطع زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابند، شاهد رشد فزاینده تقاضا هستیم.

خدادادی عنوان کرد: به محض اینکه اندکی کاهش در قیمت‌ها رخ دهد، به سرعت تقاضا محو شده و بازار در رکود فرو می‌رود و این وضعیت تا افزایش مجدد قیمت‌ها ادامه می‌یابد. معمولا بازار هیجانی رفتار می‌کند و نمی‌توان به صورت دقیق تحولات آن را پیش‌بینی کرد.

وی در خصوص میزان و ظرفیت تولید گروه صنعتی ایران رابیتس تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت ما به صورت تک‌شیفت چهار هزار قطعه رابیتس معادل دو تن ورق گالوانیزه است. در حال حاضر با ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم اما توانایی آن را داریم که در صورت رونق در بخش تقاضا و ثبات در قیمت‌ها، یک شیفت دیگر با همین ظرفیت فعالیت کنیم.

زمزمه قیمت ورق ۳۰ هزار تومانی به گوش می‌رسد

مدیر فروش گروه صنعتی ایران رابیتس ابراز کرد: تولیدکننده در ایران با مشکلات زیادی ازجمله بی‌ثباتی در بازار دست و پنجه نرم می‌کند. به طوری که برخی از توزیع‌کنندگان ورق در اواخر سال گذشته، هشدار داده بودند که قیمت این ورق در تابستان سال جاری به بیش از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید. در بهمن ماه سال گذشته قیمت ورق حدود ۹ تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود. بنابراین طی یک دوره پنج تا ۶ ماهه قیمت‌ها حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

خدادادی در پایان مطرح کرد: اکنون نیز زمزمه قیمت ۳۰ هزار تومانی ورق از سوی توزیع‌کنندگان تا اواسط مهر ماه سال جاری شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بازار از پیش طراحی شده و توسط گروهی هدایت می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1747

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد