• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر عامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان:

امکان ثبت سفارش آمیژان‌ها را از ما گرفته‌اند

  • کد خبر : 3598
  • 28 خرداد 1398 - 12:05
امکان ثبت سفارش آمیژان‌ها را از ما گرفته‌اند
مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان با اشاره به میزان تولیدات این شرکت، گفت: شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان توان تولید بیش از 15 هزار تن شمش آلیاژی را دارد ولی چون به مواد اولیه و آمیژان‌ها دسترسی ندارد در حال حاضر تنها 9 هزار تن شمش تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان با اشاره به میزان تولیدات این شرکت، گفت: شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان توان تولید بیش از ۱۵ هزار تن شمش آلیاژی را دارد ولی چون به مواد اولیه و آمیژان‌ها دسترسی ندارد در حال حاضر تنها ۹ هزار تن شمش تولید می‌کند.

محمد خاموشی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» درخصوص عواملی که می‌تواند بر رونق یا رکود بازار تولید شمش تاثیر بگذارد، بیان کرد: در حال حاضر ثبت سفارشی از سوی اداره گمرک صورت نمی‌گیرد و در ماه‌های اخیر تولیدکنندگانی همانند ما که به تولید شمش‌های آلیاژی می‌پردازیم، قادر به سفارش مواد ضروری برای تولید نبوده‌ایم. بیشترین مشکل ما در زمینه تهیه آمیژان‌هایی است که در آلیاژسازی آلومینیوم کاربرد دارند اما دولت با وضع مقررات عجیب، امکان تامین این مواد ضروری را از ما گرفته است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، نتوانسته‌ایم یک سری از آمیژان‌ها را وارد کنیم، در صورتیکه در سال گذشته واردات آمیژان‌ها آزاد بود و ثبت سفارش به راحتی صورت می‌گرفت؛ برای مثال قادر بودیم سیلیکون متال را وارد کنیم.  قیمت این آمیژان در سال گذشته کیلویی ۲۵ هزار تومان بود، درصورتی که درحال حاضر همان سیلیکون متال را باید کیلویی ۴۵ هزارتومان خریداری کنیم.

مدیر عامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان با اشاره به تغییر و تحولات بازار در روزهای اخیر، اعلام کرد: بازار تولید آلومینیوم در کشور برای مدت طولانی  در حالت سکون  قرار گرفته است، به گونه‌ای که رکود یا رونقی را در این حوزه مشاهده نمی‌کنیم؛ این درحالی است که کشورهای دیگر در حوزه تولید محصولات آلومینیومی توسعه یافته‌اند و ما نیز باید در صنعت تولید انواع شمش آلومینیومی، پیشرفت می‌کردیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و صنعت آلومینیوم ایران از لحاظ تولید علم، تکنولوژی و تنوع محصولات همانند سال‌های پیشین است.

خاموشی در خصوص مشکلاتی که اغلب مشتریان با آن مواجه‌اند، بیان کرد: مصرف‌کنندگان محصولات آلومینیومی به دلیل مشخص نبودن نرخ آلومینیوم، قادر به تصمیم‌گیری نیستند و نمی‌توانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند و کالایی که امروز سفارش می‌دهند را فردا باید با بهای بیشتر یا کمتری خریداری کنند؛ این عدم تعادل بازار، قدرت تصمیم‌گیری را از خریداران گرفته است.

وی افزود: تولیدکنندگانی همانند ما نمی‌توانند بابت محصولات تولیدی در کارخانه‌هایشان، قیمت ثابتی به مصرف‌کننده ارائه کنند و مصرف‌کننده نیز نمی‌تواند قرارداد خرید ثابتی منعقد کند لذا مجبور است که قرارداد شناور منعقد کند که اینگونه قراردادها برای مصرف‌کننده همراه با ضرر است؛ به همین دلیل برای جلوگیری از زیان احتمالی میزان سفارش خود را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان با اشاره به کاهش میزان سفارش و تاثیر آن بر تولیدات محصولات آلومینیومی، اظهار کرد: میزان تولیدات ما  به اندازه سال گذشته است ولی نوسانات نرخ ارز بر خرید و فروش تاثیر گذاشته است و محصولی که در کارخانه تولید می‌شود، در زمان خود به فروش نمی‌رسد. طبیعی است که انبار شدن محصولات تولیدی برای ما هزینه‌بردار است.

خاموشی افزود: قیمت مواد اولیه و بخصوص آمیژان‌ها در ماه‌های اخیر دو برابر شده که این تغییرات منجر به افزایش قیمت نهایی محصولات ما نیز شده است. علاوه بر این در زمینه خرید سایر آمیژان‌های پرکاربرد مانند نیکل و تیتانیوم نیز با مشکل رو به رو شده‌ایم. این مواد جزو دسته کالاهای وارداتی بوده‌اند که همیشه از کشورهایی مانند چین، ایتالیا و آلمان به کشور ما وارد می‌شدند و ما هیچ وقت قادر به تولید این مواد نبوده‌ایم. در حال حاضر، ۹۰ درصد آمیژان‌های مورد نیاز ما از کشور چین وارد می‌شود.

وی با اشاره به واردات شمش از کشورهای دیگر، اظهار داشت: کشور عراق اصلی‌ترین صادرکننده شمش به کشور ما به حساب می‌آید؛ شمش‌های وارداتی از عراق شمش‌های ثانویه هستند که  آنالیز شده و شناسنامه‌دار هستند. دسترسی به این شمش‌ها برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این صنف، مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

ممنوعیت ثبت سفارش، بازار تولید را آشفته کرده است

مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان به مقایسه شمش‌های تولید داخل و وارداتی پرداخت و بیان کرد: شمش‌های آلیاژی تولید ایران، کیلویی ۲۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، درحالی که شمش‌های آلیاژی عراقی، کیلویی ۲۳ هزار تومان است و این تفاوت قیمت موجب فروش بیشتر شمش‌های عراقی شده است.

خاموشی درمورد تهیه مواد اولیه، بیان کرد: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز کارخانه فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان را با قیمت بالا و به سختی از بازار داخل تهیه می‌کنیم، درصورتی که اگر امکان ثبت سفارش وجود داشت، می‌توانستیم مواد اولیه مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد کنیم؛ ممنوعیت ثبت سفارش، بخش تولید را آشفته کرده است و متاسفانه باید بگویم که از ابتدای سال تاکنون وضعیت به همین منوال است.

وی درمورد شمش‌های خالصی که شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان خریداری می‌کند، خاطرنشان کرد: شمش‌های خالص مورد نیاز شرکت را معمولا از شرکت‌های ایرالکو و المهدی تامین می‌کنیم و مشکلی در زمینه تهیه شمش‌های خالص آلومینیومی نداریم؛ البته بیشترین سهم بازار داخلی شمش خالص، متعلق به شرکت ایرالکو است و شرکت المهدی عمده تولید خود را صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان ادامه داد: شمش‌های خالص را خریداری و پس از آلیاژسازی و تولید شمش آلیاژی، آن‌ها را در بازار توزیع می‌کنیم. در سال‌های گذشته امکان صادرات شمش‌های آلیاژی برای ما فراهم بود ولی در حال حاضر نمی‌توانیم صادراتی داشته باشیم.

خاموشی درخصوص انحصاری شدن بازار تولید شمش کشور، اظهار کرد: هیچ انحصاری در زمینه تولید شمش‌های آلیاژی وجود ندارد و بیش از ۱۰ شرکت تنها در گلپایگان فعال‌ هستند و امکان تولید انواع آلیاژها برای تولیدکنندگان ایرانی میسر است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی در جهت بازاریابی برای فروش شمش‌ و بیلت آلیاژی در کشورهایی مانند آلمان و ترکیه انجام دادیم اما به دلیل شرایط حاکم، نمی‌توانیم هیچ اقدامی در این زمینه انجام بدهیم.

مجبوریم از کشورهای دیگر شمش وارد کنیم

مدیرعامل شرکت فن‌آوری آمیتیس آلومینیوم گلپایگان در مورد دلیل اصلی واردات شمش به کشور، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل اینکه میزان تولید شمش خام داخلی تقاضای داخلی را تامین نمی‌کند، مجبور به واردات شمش از «دوبال امارات» و «آلبای بحرین» شده‌ایم اما فقط شرکت‌های بزرگ قادر بودند واردات این نوع شمش‌ها را انجام دهند؛ شرکت‌های کوچکی همانند ما که وابستگی به دولت نداریم، در زمینه تهیه مواد اولیه و شمش به مشکل خورده‌ایم.

خاموشی درمورد تفاوت محصولات تولید شده در داخل با نمونه‌های خارجی، اظهار کرد: شمش‌های تولید شده در داخل کشور، مرغوب‌تر هستند و اگر شمش‌های ایرالکو را با شمش‌های تولید شده در شرکت دوبال مقایسه کنیم، برای همه مسجل می‌شود که شمش‌های خام تولیدی داخل کیفیت بالاتری نسبت به همتایان خارجی خود دارند.

وی در پایان بیان کرد: صنعت تولید شمش آلومینیوم کشور بحرین با ایران قابل مقایسه نیست ولی به هر صورت توانسته‌اند خطوط تولید خوبی راه اندازی کنند و شاید در آینده با امکاناتی که در اختیار دارند، در این زمینه به پیشرفت‌های بزرگی دست یابند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3598

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد