• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن عنوان کرد:

انسداد شریان‌های حیاتی صنعت سرب

  • کد خبر : 5716
  • 30 بهمن 1399 - 19:27
انسداد شریان‌های حیاتی صنعت سرب
مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن گفت: سیاست‌گذاری‌های مغرضانه و سلیقه‌ای موجب شده است تا عموم تولیدکنندگان شمش سرب در تامین مواد اولیه و فروش محصول با چالش‌های متعددی مواجه باشند که این امر موجب افول این صنعت شده است.
مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن گفت: سیاست‌گذاری‌های مغرضانه و سلیقه‌ای موجب شده است تا عموم تولیدکنندگان شمش سرب در تامین مواد اولیه و فروش محصول با چالش‌های متعددی مواجه باشند که این امر موجب افول این صنعت شده است.

اسفندیار حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: این شرکت در تولید شمش سرب با درجه خلوص ۹۹٫۹۹ درصد و همچنین تولید باتری‌های خودرو فعال است و در طی سال‌ها فعالیت خود علی‌رغم وجود تمام محدودیت‌ها، توانسته به خوبی از عهده مسئولیت‌‌هایی که در حفظ محیط زیست بر گردن داشته است، برآید. ظرفیت تولید اسمی شمش سرب این واحد، ۲۱ هزار تن در پروانه بهره‌برداری قید شده اما میزان واقعی تولید ۱۵ هزار تن در سال است.

از تولید میلیونی باتری، دست کشیده‌ایم

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن عنوان کرد: علاوه ‌بر تولید شمش سرب از ضایعات باتری فرسوده، در این واحد تولیدی باتری خودرو نیز تولید می‌شود که میزان تولید این محصول، پنج تا ۶ هزار عدد در ماه است. قراردادهایی که با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای عقد شده بودند، تولید به میزان سه میلیون و ۵۰۰ هزار عدد باتری خودرو را به همراه داشت اما به علت موانعی که سازمان محیط زیست استان ایجاد کرد، فعلا برای تولید این میزان باتری، دست نگه داشته‌ایم. به طور کلی، در حال حاضر حدود ۷۰ هزار عدد باتری خودرو در سال تولید می‌کنیم.

فروش از طریق واسطه‌ها

حسینی در تشریح وضعیت فعلی بازار گفت: بهتر است در توصیف شرایط حاکم بر بازار، از دو جنبه بازار داخلی و خارجی به آن نگاه کنیم؛ متاسفانه بازار داخلی در نهایت توسط دو تا سه شرکت که نفوذ بالایی نیز دارند، اداره می‌شود و تقاضاکنندگان شمش سرب از شرکتی به صورت مستقیم ثبت سفارشی انجام نمی‌دهند. ما نیز مجبور هستیم عمدتا محصولات خود را به واسطه دهیم و از این طریق، آن را به فروش برسانیم. یعنی به عنوان یک تولیدکننده بزرگ، توانایی فروش محصولات به شرکت‌های بزرگ داخلی را نداریم!

این تولیدکننده شمش سرب در ادامه اذعان کرد: در بخش صادرات محصول نیز به همین منوال تا کنون عمل کرده‌ایم و از واسطه‌های کمک گرفته‌ایم که دلیل آن نیز اعمال محدودیت‌های صادراتی است. متاسفانه بزرگ‌ترین مشکلی که برای مشتریانوجود دارد، این است که شرکت‌ها عمدتا به علت مسائلی مانند مالیات بر ارزش افزوده، برای حفظ بیشتر نقدینگی و سرمایه خود مایل نیستند به صورت مستقیم خرید کنند و چالش‌های ناشی از صدور فاکتور مواجه شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: وجود واسطه‌ها همیشه برای تولیدکنندگان چیزی جز ضرر، در بر نداشته است؛ این افراد کالاهای تولید شده شرکت را به قیمت پایین‌تری خریداری کرده و در زمان فروش، به قیمت دلخواه خود آن را به مشتریان می‌فروشند و آن مبلغی که این امر برای آن‌ها بسیار سودآور است.

مسئله حل نشدنی تامین مواد اولیه

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن درباره تامین مواد اولیه بیان کرد: باید این نکته را ذکر کرد که منابع داخلی محدودی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است و به همین دلیل نیز در تلاش بوده‌ایم تا به صورت رسمی یعنی اختصاص فاکتور با شماره و تمام مشخصات، اقدام به خرید کنیم اما فروشندگان مواد اولیه، به هیچ وجه حاضر به فروش رسمی نیستند. در کنار این موضوع، بیشترین میزان مواد اولیه از خارج از کشور تامین می‌شود.

این تولیدکننده شمش سرب در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در ارتباط با علت عدم موجودی کافی مواد اولیه مانند باتری فرسوده در بازار داخلی، تشریح کرد: علت این موضوع، وجود تعداد بالایی از تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در سراسر کشور بوده و چون تقاضا نسبت به عرضه مواد اولیه بسیار بیشتر است، بازار داخلی، جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست. به همین دلیل، متاسفانه برای تامین مواد اولیه، چند سالی هست که دچار مشکل هستیم.

زیر ذره‌بین سازمان محیط زیست

حسینی اظهار کرد: با این وجود که در این واحد تولیدی تمام الزامات جهت حفظ محیط زیست اعم از جلوگیری از نشت هرگونه آلاینده سربی به زمین، آب، هوا و خاک رعایت شده است، اما باز هم برخی از مسئولان بر این باور هستند که ما به هیچ یک از تعهدات خود در قبال حفظ و نگهداری از محیط زیست در حوزه فعالیت خود عمل نکرده‌ایم. به دلیل همین ادعاها، از این واحد تولیدی شکایت به عمل آمد که خوشبختانه با ارائه اسناد و مدارک معتبر مبنی بر فعالیت پاک، تبرئه شدیم.

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن در خصوص عملکرد سازمان محیط زیست، عنوان کرد: مسئولان حجم واردات و تامین داخلی مواد اولیه را منوط به حجم ثبت شده در پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای تولیدی می‌دانند که آن میزان، واقعی نیست و از طرف دیگر، اختیار صدور مجوز واردات را به صورت کامل، به استانداری‌ها واگذار شده است و مشکل از همین ناحیه آغاز می‌شود زیرا استانداری‌ها در این خصوص کاملا سلیقه‌ای عمل می‌کنند و سازمان محیط زیست نیز در این زمینه صاحب نظر است.

وی افزود: به عنوان مثال، یک استانداری بر اساس پروانه بهره‌برداری، معادل ۳۵ درصد از ظرفیت اسمی واحد به آن‌ سهمیه اعطا می‌کند و اصلا توجهی به این امر ندارند که آیا این شرکت فعال است یا فقط ثبت شده یا ممکن است فقط به ۱۰ درصد مواد اولیه نیاز داشته یاشد؟! به این ترتیب برخی واحدها، به عنوان تولیدکننده سهمیه مواد اولیه دریافت می‌کنند اما در نقش فروشنده آن ظاهر می‌‌‌شوند.

تولیدکنندگان غیرواقعی

حسینی تصریح کرد: به طور مثال، یکی از استان‌ها که به هیچ عنوان به مجوز واحد تولیدی، توجهی ندارد و صرفا بر اساس نظرات سلیقه‌ای توسط چند تن از کارشناسان مورد اطمینان خود، تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کند که به هر واحد تولیدی فارغ از میزان فعالیت آن، چه میزان مواد اولیه جهت تولید شمش سرب، تعلق بگیرد. این تبعیض بین واحدها، طبیعتا همراه با تنش‌های مختلفی خواهد بود. باید به این موضوع اشراف کامل داشت که یک واحد تولیدی، به چه میزان تولید داشته، توان تولید این واحد چقدر است، به چه نوع مواد اولیه‌ای نیاز دارد و آیا این واحد، تولید انجام می‌دهد یا صرفا به عنوان یک تولیدکننده به ثبت شرکتی شده است و بیشتر فعالیت خود را به خرید و فروش مواد اولیه به دیگر شرکت‌های تولیدکننده شمش سرب اختصاص داده است؟

این تولیدکننده شمش سرب خاطرنشان کرد: در یک شرکت تولیدکننده شمش سرب که شاید به‌نام هم نباشد، بنا به دلایلی مانند توانایی به‌کارگیری ماشین‌آلات نوین و مدرن، دارا بودن منابع نقدینگی قوی و موارد دیگر، تولیدکننده میزان مواد اولیه بیشتری دریافت کرده و محصول تولید می‌کند. این در حالی است که شرکت ما که جزو شرکت‌های مطرح در صنعت سرب به حساب می‌آید، برای دریافت مواد اولیه گرفتار محدودیت‌های فراوانی است.

وی ادامه داد: چطور می‌توان این موضوع را قبول کرد که یک واحد تولیدکننده شمش سرب که از نظر نیروی انسانی، ماشین‌آلات، وسعت کارخانه، رعایت مسائل زیست‌محیطی مانند خنثی‌سازی اسید، یک‌چهارم یا یک‌پنجم این شرکت امکانات دارد، مجوز واردات مواد اولیه بیشتری حتی فراتر از سهمیه خود دریافت کند و ما نتوانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را به سهولت تامین کنیم تا از نظر میزان تولید در شرکت، به مشکل نخوریم. این امر منطقی نیست و نوعی تبعیض تلقی می‌شود.

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن، از سازمان محیط زیست استان قم درخواست کرد تا برای رفع موانع تولید این شرکت جلساتی برگزار شود تا با ارائه اسناد و مدارک معتبر و قانونی، از خود و تمام کارکنان این واحد تولید دفاع کرده و نشان دهیم که این واحد هیچگونه آلایندگی و خطری برای محیط زیست نداشته و ندارد. تا کنون چندین مرتبه به دادگاه احضار و هر مرتبه، تبرئه شده‌ایم و با این وجود باز هم برخی از مسئولان برای ادامه فعالیت این شرکت، مانع‌تراشی می‌کنند.

سالم فعالیت می‌کنیم

حسینی مطرح کرد: تاکنون تلاش این شرکت بر این بوده که حتی یک کیلوگرم کالای قاچاق وارد این واحد تولیدی نشود و مهم‌ترین هدف این شرکت ایجاد کارآفرینی و اشتغال‌زایی بوده که به علت عدم توجه نهادهای مربوطه و مانع‌تراشی‌های مقرضانه برخی از مسئولان استان، متاسفانه به شدت فعالیت ما دچار بحران و چالش شده است.

 وی در ادامه عنوان کرد: باتری فرسوده قاچاق نمی‌شود؛ مجوزهای بسیار زیادی چه به بعضی از شرکت‌هایی که بازیافت‌کننده ضایعات باتری فرسوده نیستند و  فقط پروانه اسمی دریافت کرده‌اند و چه شرکت‌هایی که بازیافت‌کننده هستند، اعطا می‌شود که بیشتر از توان بازیافت این واحدها نیز است و این شرکت‌ها اقدام به فروش باتری‌های فرسوده به تولیدکنندگانی مانند شرکت ما می‌کنند و این در حالی است که خود شرکت تولیدکننده شمش سرب از ضایعات باید مجوز واردات مستقیم به خط تولید داشته باشد. این امر صرفا در خصوص خود سرب انجام می‌شود که آن ‌هم با دور زدن قوانین گمرکی صورت می‌پذیرد.

۱۰۰ درصد سرب موجود در باتری فرسوده را استحصال می‌کنیم

این فعال صنعتی در پاسخ به این سوال که یک باتری فرسوده حاوی چه میزان سرب است و چقدر سرب قابل استحصال خواهد بود، تشریح کرد: در شرکت‌هایی مانند تدبیر صنعت آیندگان قرن که از صفر تا صد مراحل بازیافت و تولید در داخل شرکت انجام می‌شود، بستگی به محل ساخت باتری‌های فرسوده مصرفی دارد؛ برای مثال، باتری فرسوده کشوری مانند افغانستان نزدیک به ۵۸ درصد حاوی سرب است و یا باتری ساخت کشور عراق، ۶۰ درصد سرب دارد. میانگین میزان سرب موجود در باتری فرسوده ایرانی تقریبا ۶۷ درصد است که برای تولید شمش سرب نزدیک به ۱۰۰ درصد سرب موجود در این نوع ضایعات را استحصال می‌کنیم.

حیات صنایع به نوسان دلار بستگی دارد

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن در ارتباط با نحوه قیمت‌گذاری ضایعات باتری فرسوده در داخل کشور، توضیح داد: باید گفت که متاسفانه قیمت‌گذاری‌ها به شکل قانون‌مند انجام نمی‌شود؛ شرکت‌ها از سال ۱۳۸۶ که به طور قطعی فعالیت آن‌ها رسمیت یافت تا حدود دو تا سه سال پیش، با توجه به قیمت‌های اعلام شده توسط بورس فلزات لندن، مواد اولیه خود را تامین می‌کردند. این امر هر روز نسبت به روز قبل کمرنگ‌‌تر شد تا جایی که در حال حاضر، ۱۰ درصد قیمت LME در قیمت‌گذاری در بازار داخل تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در این قیمت‌گذاری، نرخ دلار و نوسانات آن است و معمولا در روز، دو مرتبه نوسان نرخ ارز اتفاق می‌افتد که بر اساس همین نوسانات، شرکت‌های بزرگ اقدام به قیمت‌گذاری مواد اولیه می‌‌کنند و نحوه این تاثیرگذاری بر قیمت نهایی شمش، این ‌طور است که در زمان نوسان نرخ ارز، شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنند که تا چه اندازه ممکن است نرخ دلار کاهش یا افزایش پیدا کند و بر اساس تتخمین‌‌هایی که زده می‌شود، قیمت‌ شمش سرب تعیین می‌شود.

حسینی در خصوص مشتریان این شرکت، عنوان کرد: ۹۹ درصد مشتریان شمش‌های سرب تولید شده در این شرکت، باتری‌ساز‌ها هستند. باتری‌های خودرویی تولید شده در این واحد، عمدتا در بازار آزاد فروخته می‌شوند. شرکت‌های بزرگی مانند مانند سایپا از تولیدکنندگان دیگر باتری دیگری مانند صباباتری، سپاهان و دو یا سه شرکت دیگر، باتری خودروی خود را خریداری می‌کنند.

عمده مواد اولیه را از داخل تامین می‌کنیم

این تولیدکننده شمش سرب با تاکید بر این نکته که در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده است، خاطرنشان کرد: بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز را از بازار داخلی و به قیمت بسیار گزاف تهیه می‌کنیم و ۱۵ تا ۲۰ درصد باتری فرسوده از طریق واردات، تامین می‌شود. این در حالی است که مقدار استانداردی که برای واردات توسط گمرک و سازمان محیط زیست به تایید نهایی رسیده، ۳۵ درصد میزان تولید است. ۲۵ درصد توان تولید واردات انجام می‌دهیم در حالی که بسیاری از شرکت‌های دیگر، نزدیک به ۳۰۰ درصد بالاتر از توان تولید خود، مواد اولیه وارد می‌کنند.

مدیرعامل شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن تاکید کرد: متاسفانه برخورد سلیقه‌ای در استان قم در مورد ۸۰ درصد از شرکت‌های تولیدکننده شمش سرب از ضایعات، شکل گرفته و ادامه‌دار است و به غیر یک یا دو شرکت، بقیه شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه سازمان محیط زیست استان قم، توجه کافی به موارد آلاینده واحدهای تولیدکننده شمش سرب ندارد؛ یکی از مهم‌ترین کارهایی که توسط یک تولیدی سرب باید حتما انجام شود، خنثی‌سازی اسید است که در کشور تنها شرکت پارسیان پارت پاسارگاد و شرکت تدبیر صنعت آیندگان قرن این کار را به طور کامل و به دور از هرگونه نشت آلاینده، بسیار دقیق انجام می‌دهند.

حسینی عنوان کرد: تولیدکنندگان شمش سرب از ضایعات، به هنگام خرید باتری فرسوده باید این نکته را در نظر داشته باشند که به صورت میانگین حداقل ۲ درصد آب-اسید در هر باتری فرسوده خارجی و ۷ تا ۸ درصد در باتری‌ فرسوده ایرانی موجود است که باید برای تخلیه آن، واحد تولیدی دارای چاه‌های جذبی باشد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5716
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری