• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان مطرح کرد:

انقلاب معاملاتی از اعتباری به نقدی

  • کد خبر : 2528
  • 27 دی 1400 - 13:30
انقلاب معاملاتی از اعتباری به نقدی
مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان گفت: نوسانات بازار در سال‌های اخیر باعث شده فعالان صنعت فولاد اغلب معاملات خود را به صورت نقدی انجام دهند و معاملات اعتباری به تدریج کمتر شود.

مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان گفت: نوسانات بازار در سال‌های اخیر باعث شده فعالان صنعت فولاد اغلب معاملات خود را به صورت نقدی انجام دهند و معاملات اعتباری به تدریج کمتر شود.

داود همتیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آهن و فولاد جهان حدود ۴۰ سال است که در صنعت فولاد کشور به فعالیت می‌پردازد و محصولات این شرکت عمدتا شامل پروفیل‌های UPVC می‌شود. البته شرکت از سال ۱۳۷۱ با توجه به تحولات رخ داده در صنعت فولاد کشور، فعالیت خود را در زمینه ورق‌های فولادی مانند مقاطع و پروفیل آغاز کرد و سپس با تکیه بر تخصص کارکنان خود و تجهیز کارگاه‌ها موفق شد در زمینه ساخت سوله و سازه‌های فلزی و تامین مواد اولیه کارخانه‌های صنعتی نیز فعال باشد. ضمن اینکه در حوزه صادرات سازه‌های فلزی هم فعالیت داریم.

وی افزود: دو کارخانه در اختیار داریم و تعداد پرسنل شرکت آهن و فولاد جهان حدود ۱۵۰ نفر است. یکی از فعالیت‌های شرکت ما، احداث سازه‌های فلزی به ویژه سوله و ساختمان است. در این رابطه، واحد مهندسی و نصب سازه در اختیار داریم و در کشورهای همسایه مانند ارمنستان و آذربایجان بازارهای خود را پیدا کردیم که در حال حاضر به دنبال حضور در بازار کشور عراق هستیم. در این کشور برای سازه‌های فلزی به ویژه سوله و سازه‌های عظیم تقاضا و بازار خوبی وجود دارد.

ساخت سازه‌های فلزی از ورق

مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید و ساخت سازه‌های فلزی در این شرکت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن در ماه بوده اما ممکن است در آینده با گسترش فعالیت این میزان حتی به ۷۵۰ تن و یا یک هزار تن در ماه هم توسعه یابد زیرا تقاضا برای ساخت سوله و سازه‌های فلزی از جانب مشتریان در حال افزایش است. در حال حاضر، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ظرفیت یاد شده فعال است. هنگامی که ورق فولادی به شرکت وارد می‌شود، ابتدا تمیزکاری می‌شود و سپس دستگاه‌های برش، ورق را نواربری می‌کند و به ابعاد و اشکال دلخواه درمی‌آورند. سپس مقاطعی که از این طریق تولید شده‌اند یا به طور مستقیم به مشتری فروخته می‌شود و یا اینکه در کارگاه ساخت سازه با جوشکاری و نصب پیچ و مهره روی مقاطع، سازه با ابعاد مورد نظر مشتریان را تولید می‌کنیم.

وی با اشاره به مواد اولیه مصرفی برای ساخت سازه‌های فلزی، بیان کرد: از بهترین ورق‌های گرم فولادی موجود در کشور استفاده می‌کنیم و به همین دلیل محصولات شرکت ما از کیفیت بالایی برخوردار است. مشتریان نیز با توجه به کیفیت ورق دریافتی و محصولی که از آن تولید می‌شود، راضی هستند.

دشواری تامین ورق فولادی

همتیان تصریح کرد: عمده ورق مورد نیاز خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنیم و خرید به صورت مستقیم از تامین‌کننده انجام می‌شود. البته تامین مواد اولیه با چالش‌هایی همراه است و عرضه مواد اولیه در بورس به میزان کافی و مطابق با تقاضای بازار انجام نمی‌شود. بیشتر تقاضای بازار به ویژه از جانب تولیدکنندگان لوله و پروفیل مربوط به ورق گرم نازک یعنی دو میلی‌متر است که شرکت تامین‌کننده اخیرا به تولید این محصول افزوده است و قبلا این شرکت تولید نسبتا محدودتری از ورق گرم دو میلی‌متر داشت.

مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان بیان کرد: شرکت تامین‌کننده ورق گرم با توجه به خط تولید خود و نیاز بازار نمی‌تواند عمده تولید خود را به ورق گرم دو میلی‌متر اختصاص دهد. به همین دلیل نمی‌تواند به همه نیاز بازار به انواع ورق‌ها به ویژه ورق گرم دو میلی‌متری پاسخ دهد. البته سیاست این است که واردات ورق انجام شود که این موضوع اتفاق افتاده است اما واردات نیز به ارز نیاز دارد.

همتیان تاکید کرد: هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان ورق برای ایجاد تعادل در بازار باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. از یک سو، مصرف‌کنندگان باید نسبت به میزان و نوع محصولات شرکت‌های تامین‌کننده ورق گرم  آگاهی داشته باشند و از سوی دیگر، تامین‌کنندگان نیز باید محصولات خود را با توجه به تقاضای بازار طراحی کنند. دولت، سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر نهایی در خصوص عرضه‌های ورق فولادی در بورس کالا است و تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ورق فولادی نیز چاره‌ای جز تبعیت از این تصمیمات ندارند.

وی مطرح کرد: شرکت آهن و فولاد جهان عمده محصولات خود را با استفاده از ورق گرم فولادی تولید می‌کند اما برای تولید محصولات UPVC باید ورق گالوانیزه نیز به کار ببریم. البته خرید ورق گالوانیزه فولادی برخلاف ورق گرم از چندین تامین‌کننده انجام می‌شود.

رشد صادرات در سه سال اخیر

مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان عنوان کرد: برای تولید UPVC باید ورق گالوانیزه را به صورت نواربری شده درآوریم و پس از آن، ورق برش داده شده در خط تولید، به پروفیل و محصولات UPVC تبدیل می‌شود. لازم به ذکر بوده که عمده محصولات شرکت آهن و فولاد جهان به صورت پروفیل باز است و پروفیل بسته تولید نمی‌کنیم.

همتیان با اشاره به میزان فروش محصولات آهن و فولاد جهان در بازارهای داخلی و صادراتی، اظهار کرد: سابق بر این، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از محصولات خود را در بازار داخلی و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از آن را در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسانیم اما خوشبختانه در سال‌های اخیر تقاضای مشتریان صادراتی برای محصولات شرکت ما زیاد شده و میزان صادرات به ۴۰ درصد از تولیدات رسیده است. ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق عمده مقاصد صادراتی محصولات شرکت ما هستند که ممکن است برخی از این محصولات از طریق ترکیه به دیگر کشورها به ویژه سوریه نیز صادر شوند.

نوسان بازار، بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان

مدیر فروش شرکت آهن و فولاد جهان در خصوص نوسانات بازار و استراتژی این شرکت برای کنترل این نوسانات، خاطرنشان کرد: شرایط دشواری در بازار وجود دارد و کنترل نوسانات از سوی فعالان بازار با سختی انجام می‌شود. با این حال، ناچار هستیم به ویژه در بخش سازه، هنگامی که یک قرارداد منعقد می‌کنیم، فروش با قیمت روز به صورت نقدی انجام می‌شود.

وی با توضیح فرایند فروش، تصریح کرد: ممکن است تامین مواد اولیه توسط خود مشتری صورت گیرد که در این صورت هزینه‌ای برای مواد اولیه به شرکت تحمیل نخواهد شد و تنها دستمزد ساخت سازه را از مشتری خواهیم گرفت. بنابراین انتخاب با خود مشتری است که همزمان ورق و سازه را تامین کنیم یا ورق توسط مشتری تامین شود و ساخت سازه را انجام دهیم. گفتنی است که فروش قبلا به صورت اعتباری نیز انجام می‌شد اما شرایط بازار به گونه‌ای پیش رفته است که دیگر معامله اعتباری انجام نمی‌شود و معاملات همگی نقدی هستند.

همتیان در پایان عنوان کرد: تولیدکنندگان در هر شرایطی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و امیدوار هستیم تورم در کشور، کاهش و قیمت‌ها ثبات بیشتری بیابند. ضمن اینکه نرخ ارز به گونه‌ای دارای تعادل شود که هم برای خریدار بهتر شود و توان خرید افزایش یابد؛ هم اینکه تولیدکننده بتواند با توجه به افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده، فعالیت خود را تداوم بخشد و حتی گسترش دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2528

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند