• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
یک فعال بازار تیرآهن

بازار تیرآهن غیرقابل پیش‌بینی است

  • کد خبر : 952
  • 29 مهر 1398 - 14:20
بازار تیرآهن غیرقابل پیش‌بینی است
یکی از فعالان بازار تیرآهن گفت: برخلاف روند پنج ماه ابتدای سال جاری، قیمت تیرآهن وضعیت افزایشی به خود گرفته، هرچند که نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده بازار داشت، اما به‌طور کلی می‌توان کاهش تدریجی تقاضا را طی یکی دو سال اخیر مشاهده کرد.

یکی از فعالان بازار تیرآهن گفت: برخلاف روند پنج ماه ابتدای سال جاری، قیمت تیرآهن وضعیت افزایشی به خود گرفته، هرچند که نمی‌توان پیش‌بینی درستی از آینده بازار داشت، اما به‌طور کلی می‌توان کاهش تدریجی تقاضا را طی یکی دو سال اخیر مشاهده کرد.

هانیه نظری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار تیرآهن، اظهار داشت: اتفاقی که در بازار تیرآهن کشور رخ داده این است که عرضه این محصول به‌دلیل کاهش قیمت و افت بسیار شدید عرضه توسط ذوب آهن کاهش یافته و این شرکت بخشی از تولید خود را متوقف کرده است. علاوه بر این، ذوب آهن تحویل تیرآهن را نیز به تعویق انداخته و به همین دلیل بخشی از محصول خود را در انبار دپو کرده و هنوز حواله‌های تیرآهن‌های سایز ۱۸، ۲۲ و ۲۴ را آزاد نکرده است.

وی افزود: به‌دلیل کمبود عرضه و موجودی انبار، تیرآهن‌ها با سایزهای یاد شده دچار افزایش قیمت شدند. همچنین اعلام شد که آزادسازی حواله‌های تیرآهن از سوی ذوب آهن ممکن است تا ابتدای پاییز به‌طول انجامد.

رشد تقاضای تیرآهن

این کارشناس فروش تیرآهن به اتخاذ تدابیر خاص از سوی تجار اشاره و عنوان کرد: تجار تیرآهن نیز به‌دلیل کمبود عرضه تیرآهن از سوی تولیدکنندگان، برای ایجاد توازن در عرضه، مجبور به دپوی این محصول شده‌اند تا پاسخ‌گوی نیاز مشتریان خود در شرایط کمبود باشند. آن‌ها همچنین انتظار دارند که حواله‌های تیرآهن از سوی ذوب آهن آزاد شود و با کشف قیمت محموله‌های جدید در بورس کالا، آن‌ها نیز نسبت به آزادسازی حواله‌های خود و خرید و فروش تیرآهن اقدام کنند. به این ترتیب تقاضای تیرآهن نسبت به عرضه در بازار، اندکی افزایش یافته است.

نظری با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد از عرضه تیرآهن در بازار توسط ذوب آهن انجام می‌شود، تصریح کرد: عمده خریداران به‌دلیل کیفیت محصولات این شرکت، ترجیح می‌دهند تیرآهن‌های ذوب آهن را خریداری کنند و تقاضا برای سایر شرکت‌ها به نسبت کمتر است.

وی در خصوص تفاوت قیمت تیرآهن ذوب آهن نسبت به دیگر برندها، اظهار کرد: تفاوت تیرآهن ذوب آهن با دیگر شرکت‌ها، چندان زیاد نیست اما به‌دلیل قدمت و کیفیت ذوب آهن، همچنان خریداران محصول این شرکت را ترجیح می‌دهند. ضمن اینکه برای خریداران به‌ویژه سازندگان مسکن، محصولات ذوب آهن بیش از سایر تولیدکنندگان پاسخ‌گوی نیازها خواهد بود.

نوسان بازار با نوسان تقاضا

این فعال بازار تیرآهن با اشاره به روند قیمت تیرآهن در ۵ ماه اخیر، بیان کرد: روند قیمت تیرآهن طی ۵ ماه ابتدای سال جاری همواره کاهشی بوده است اما در ۲ هفته اخیر قیمت‌ها افزایش یافت؛ میزان تولید این محصول در کاهش یا افزایش قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. یعنی ممکن است یک شرکت بنا به شرایط بازار، اقدام به تغییر خط تولید خود و تولید یک محصول دیگر مطابق با نیاز بازار کند. به همین دلیل ممکن است عدم تولید یک نوع از تیرآهن موجب افزایش موقتی قیمت آن در بازار شود، البته تولیدکنندگان متناسب با تقاضای بازار محصول تولید می‌کنند و تغییر خط تولید برای محصول جدید ممکن است زمان‌بر باشد و در همین زمان با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش می‌یابد.

نظری با بیان اینکه نرخ ارز در قیمت تیرآهن نسبت به سایر کالاهای آهنی تاثیر کمتری دارد، تصریح کرد: قیمت این کالا با توجه به موجودی در انبار تولیدکنندگان و نیز تجار تغییر می‌کند. زمانی که تولیدکنندگان تیرآهن را متناسب با نیاز بازار تولید کنند و موجودی انبار کافی باشد، قیمت‌ها در بازار اندکی تغییر خواهد کرد اما وقتی عرضه از سوی تولیدکنندگان محدود شود، قیمت افزایش می‌یابد. به‌طور مثال در یک هفته اخیر هر شاخه تیرآهن با رشد ۵۰ هزار تومانی در بازار مواجه شده است.

تقاضای تیرآهن تابع فصول مختلف است

وی در خصوص وضعیت تقاضای تیرآهن در چند سال اخیر عنوان کرد: طی چند سال اخیر تقاضا از سوی تولیدکنندگان مسکن به‌شدت کاهش یافته است و نوسانات اقتصادی طی یکی دو سال اخیر نیز به این موضوع دامن زده است. همین امر نیز موجب شده تا تقاضا برای محصولاتی مانند تیرآهن که تنها در بخش مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرند، با افت مواجه شود. البته محصولات فولادی مانند تیرآهن به‌دلیل کاربرد در بازار مسکن همواره با نوسان در تقاضا مواجه بوده‌اند زیرا تقاضای این محصول با تغییر هر فصل تغییر می‌کند. به‌طور مثال ساخت‌وساز در بهار و تابستان افزایش می‌یابد و به تبعیت از آن تقاضای تیرآهن و میلگرد نیز با رشد مواجه می‌شود.

این فعال بازار تیرآهن ادامه داد: بسیاری از ساختمان‌سازان ترجیح می‌دهند بتن‌ریزی، آرماتوربندی، اسکلت‌سازی و به‌طور کلی شاکله اصلی و فلزی سازه خود را در بهار و تابستان به‌عنوان فصول گرم سال و مناسب برای ساخت‌وساز، به‌اتمام برسانند تا بتوانند بخش‌های داخلی پروژه خود را در پاییز و زمستان انجام دهند. در این میان برخی سازندگان که پروژه در اختیار دارند، ممکن است با نزدیک شدن به اتمام قرارداد و تحویل سازه مورد نظر، خرید خود را در تابستان افزایش دهند و این امر نیز به رشد تقاضا کمک کند. البته در این میان برخی دیگر نیز به‌ویژه هنگام کاهش قیمت و عدم قطعیت در بازار، تا شفاف شدن و تثبیت بازار از فعالیت دست می‌کشند.

نظری وضعیت کنونی بازار و تقاضای تیرآهن را عمدتا متاثر از وضعیت مسکن و پروژه‌های مصرف‌کننده دانست که به‌دلیل کاهش قیمت طی ۵ ماه گذشته و کمبود این محصول در بازار مدتی است که دست از فعالیت کشیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سازندگان مسکن منتظر صدور حواله‌های جدید از سوی ذوب آهن برای اعلام قیمت هستند. برخی دیگر از سازندگان که خود مالک پروژه‌ها هستند، برای اتمام پروژه عجله‌ای ندارند و تا کاهش و تثبیت قیمت تیرآهن در بازار صبر می‌کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=952

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد