• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل شایان سیمکان:

بانک‌ها حمایت کافی را از صنعت ندارند

  • کد خبر : 5469
  • 26 شهریور 1399 - 14:06
بانک‌ها حمایت کافی را از صنعت ندارند
مدیرعامل شرکت سیم و کابل شایان سیمکان گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، انتظار می‌رود که بانک‌ها طبق قوانین علاوه بر توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشور، از واحدهای تولیدی نیز حمایت کنند اما تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان کافی نیست و بانک‌ها عمدتا واحدهای تولیدی را در بازپرداخت وام‌ متضرر می‌کنند.
مدیرعامل شرکت سیم و کابل شایان سیمکان گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، انتظار می‌رود که بانک‌ها طبق قوانین علاوه بر توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشور، از واحدهای تولیدی نیز حمایت کنند اما تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان کافی نیست و بانک‌ها عمدتا واحدهای تولیدی را در بازپرداخت وام‌ متضرر می‌کنند.

امیر فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل شایان سیمکان از سال ۱۳۷۶ در زمینه تولید انواع کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف، مخابراتی، افشان و قدرت فعالیت دارد. میزان تولید سالانه شرکت در هر کدام از کابل‌های آلومینیومی و مسی، ۹۰۰ تن است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد افزایش تولید هستیم. مواد اولیه مورد استفاده در شرکت، آلومینیوم، مس، pvc و فولاد است. مس مورد نیاز خود را از شرکت‌های مس سرچشمه، دنیای مس کاشان و آلومینیوم را از شرکت‌های آلومرول نوین، اشتهارد تامین می‌کنیم. همچنین PVC مورد استفاده مجموعه از شرکت‌های دیبا پلیمر، سیرجان، سینا پلیمر و مفتول فولادی مورد نیاز نیز از شرکت‌های فولاد ملایر و فولاد زنجان خریداری می‌‌شود.

تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد

مدیرعامل شرکت سیم و کابل شایان سیمکان مطرح کرد: یکی از چالش‌های موجود، بازگشت ارز حاصل از صادرات است. پس از انجام هرگونه معامله تجاری با شرکت‌های خارجی، باید ارز حاصل از آن در سامانه نیما ثبت و تنها از طریق همین سامانه فروخته شود. این در حالی است که نرخ دلار نیمایی با نرخ دلار در بازار آزاد یا سامانه سنا تفاوت دارد و این موجب کاهش سود صادراتی می‌شود. علاوه‌براین، تولیدکننده برای واردات تجهیزات یا موادی که در داخل کشور تولید نمی‌شود باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند زیرا تامین ارز از طریق سامانه نیما مراحل بسیار طولانی و پرچالشی را دارد.
وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، انتظار می‌رود که بانک‌ها طبق قوانین علاوه بر توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشور، از واحدهای تولیدی نیز حمایت کنند اما تسهیلات ارائه شده به تولیدکنندگان کافی نیست و بانک‌ها عمدتا واحدهای تولیدی را در بازپرداخت وام‌ متضرر می‌کنند. در سال جاری، با توجه به رشد نرخ‌های تورم و ارز و افزایش چند برابری قیمت‌ها، باید میزان اعتبارات بانکی افزایش یابد و مشوق‌هایی نیز در این خصوص برای کارآفرینان و تولیدکنندگان لحاظ شود.

فولادی تصریح کرد: سازمان‌های مربوط به بیمه و مالیات، به نوعی پا بر گردن تولیدکنندگان گذاشته‌اند و صنعتگران به جای اینکه تمرکز و انرژی خود را صرف تولید کنند، باید مشغول به این امور باشند. در این شرایط دولت باید از بخش تولید چه با ارائه تسهیلات و چه با تسهیل قوانین حمایت کند اما تنها برخی واحدهای تولیدی هستند که دولت حامی آن‌ها است.

کاهش فروش محصولات مرغوب در بازار

مدیرعامل شرکت سیم و کابل شایان سیمکان بیان کرد: علاوه ‌بر معضلات ذکرشده، تاثیر نرخ ارز بر قیمت‌گذاری مواد اولیه در بورس کالا باعث شده تا هزینه‌های تولید افزایش یابد. برخی تولیدکنندگان کوچک با استفاده از مواد اولیه بی‌‌کیفیت، نه تنها هزینه تولید را کاهش داده‌اند بلکه به سودهای کلانی نیز دست یافته‌اند زیرا به دلیل کاهش قدرت خرید، تقاضا برای محصولات بی‌کیفیتی که قیمت فروش کمتری دارند، افزایش یافته است. این امر موجب کاهش سودآوری شرکت‌هایی همچون ما شده است که از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های فعال در صنعت برق که عمده مشتری ما محسوب می‌شوند، مطالبات ما را با تاخیر پرداخت می‌کنند که این باعث کاهش نقدینگی شرکت می‌شود. به عنوان مثال، یکی از این شرکت‌های دولتی فعال در صنعت برق حدود ۱۰ ماه است که حجم زیادی سیم و کابل از مجموعه ما خریداری کرده و هنوز هزینه آن را تسویه نکرده است. کاهش هزینه در گردش در شرایطی که قیمت مواد اولیه روند افزایشی را طی می‌کند، تولید را با مشکلات جدی و اساسی روبه‌رو می‌کند. بسیاری از مشتریان شرایط ناشی از شیوع کرونا و رکود بازار را بهانه قرار می‌دهند و از پرداخت بدهی‌های خود صرف نظر می‌‌کنند.

اگر بحران‌ اقتصادی ادامه داشته باشد…

فولادی با اشاره تاثیر بحران‌ اقتصادی کشور بر فعالیت شرکت سیم و کابل سیمکان، اظهار کرد: مجبور هستیم تا خود را با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور وفق دهیم و با تمام مشکلات دست‌وپنجه نرم کنیم اما اگر شرایط سخت‌تر شود و با بحران‌های شدیدتر مواجه شویم، مشحص نیست که بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. تاکنون تمام تلاش خود را برای حفظ شرکت، جلوگیری از خسارت‌ها و کاهش میزان تولید کرده‌ایم اما باید بدانیم تحریم‌ها از خارج و سومدیریت‌ها در داخل، اقتصاد کشور را هدف قرار داده‌اند و صنعت که می‌تواند موجب گشایش اقتصادی شود، خود در معرض خطر قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5469
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه