• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی

باید طرفدار بازار رسمی و شفاف کشور باشیم

  • کد خبر : 1562
  • 05 خرداد 1399 - 15:39
باید طرفدار بازار رسمی و شفاف کشور باشیم
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: قیمت‌‌های کشف شده در بورس کالا منطبق با قیمت‌های جهانی است؛ در حالی که در بازار سیاه قیمت‌ها غیر واقعی بوده و توسط عده‌ای سوداگر خیانت‌پیشه تعیین می‌شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: قیمت‌‌های کشف شده در بورس کالا منطبق با قیمت‌های جهانی است؛ در حالی که در بازار سیاه قیمت‌ها غیر واقعی بوده و توسط عده‌ای سوداگر خیانت‌پیشه تعیین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین» امیرحسین کاوه در گفت‌وگویی اظهار داشت: در صنعت فولاد مشکل عرضه و تقاضا نداریم زیرا در سند چشم‌انداز برای افق ۱۴۰۴ بیان شده که باید به ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم و باید حدود ۲۵ میلیون تن آن صادر شود.
وی افزود: برآورد شده که در ۱۴۰۴ اگر بتوانیم ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن فولاد مصرف کنیم، مراحل توسعه‌ای را طی کرده‌ایم و سران مصرف فولاد کشور به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر خواهد رسید.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اضافه کرد: در حال حاضر طبق آمار، حدود ۲۷ میلیون تن فولاد در کشور تولید شده که از این میزان تنها ۱۰ تا ۱۳ میلیون تن مصرف می‌شود؛ بنابراین حداقل ۱۲ میلیون تن مازاد تولید فولاد در کشور وجود دارد.
کاوه خاطرنشان کرد: فولاد در کشور ما کالایی است که با کیفیت بسیار خوبی تولید می‌شود و زنجیره آن از مواد اولیه تا محصولات نهایی کامل است. از آنجایی ۱۲ میلیون تن مازاد تولید وجود دارد، بنابراین فولاد کالایی نیست که در مورد آن سهمیه‌بندی اعمال شود یا بازار سیاه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به وضعیت بازار فولاد به ویژه ورق گرم، بیان کرد: نکته مهم در مورد بازار ورق این است که قیمت‌ها دائما تغییر می‌کنند و ثابت نیستند و نمی‌توان وضعیت امروز را به گذشته نسبت داد. در حال حاضر، قیمت ورق گرم در تابلوی بورس کالا به عنوان بازاری رسمی و شفاف‌ترین بازار کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است اما این قیمت تنها روی تابلو بوده و واقعی نیست. ضمن اینکه اگر امروز معامله به  صورت نقدی انجام گیرد، ورق سه ماه بعد به خریدار تحویل داده می‌شود. در حالی که سال گذشته برعکس بود و خریدار دو ماه بعد از معامله تسویه حساب می‌کرد.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: در برخی مواقع نیز قیمت صادراتی ورق ۲۸۰ دلار، قیمت جهانی ۳۵۰ دلار و قیمت داخلی ۴۵۰ دلار به ازای هر تن و در برخی مواقع عکس آن بود. با این حال هم‌اکنون قیمت‌های جهانی ورق با قیمت بورس کالا منطبق است اما برخی خطوط انحرافی در زمانی که بورس کالا به درستی عمل می‌کند، شبهه می‌اندازند.
کاوه عنوان کرد: باید توجه داشت که قیمت صادراتی فولاد کشور ما همواره پایین‌تر از قیمت‌های جهانی بوده است و مصرف‌کنندگان آرزو دارند که فولاد به قیمت صادرات در اختیار آن‌ها قرار گیرد. در مورد مس و آلومینیوم نیز همین موضوع صادق است.
وی مطرح کرد: سودهای چند ده هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ نه برای صادرات، بلکه به دلیل فروش داخلی آن‌ها با قیمت‌هایی گران‌تر از قیمت‌های جهانی بوده است.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تاکید کرد: مشکل صنعت فولاد این است که بازار سیاه درست شده و همه با این موضوع مشکل دارند. در بورس کالا به عنوان بازار رسمی و نماد شفافیت، بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت ورق به صورت واقعی و بین‌المللی کشف می‌شود و همه باید طرف‌دار آن باشیم. در حالی که در بازار سیاه سوداگر خیانت‌پیشه قیمت‌های گران‌تر از قیمت جهانی رقم می‌خورد.
کاوه اظهار کرد: متاسفانه طی یکی دو ماه اخیر برخی جریان‌ها تلاش کرده‌اند قیمت بازار سیاه را واقعی جلوه دهند و در مقابل قیمت کشف شده منطبق با دنیا را اندک و مسبب توزیع رانت بدانند، در حالی که همه ما باید طرفدار بازار شفاف واقعی باشیم و با بازار سیاه مقابله کنیم.
وی در خصوص خریداران ورق از بورس کالا، عنوان کرد: تمامی کارخانه‌ها‌‌، تعاونی‌ها و دارندگان پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند طبق سهمیه تخصیصی ورق مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند اما مشکل اینجاست که هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان نمی‌توانند ورق مورد نیاز خود را بخرند و باید ورق را از بازار سیاه سوداگر خیانت پیشه خریداری کنند.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: اگر اکنون تفاوت قیمت ورق گرم در بورس کالا با بازار آزاد سه هزار تومان است، نباید بازار آزاد را ملاک صحیح بدانیم و تلاش کنیم قیمت بورس را به بهانه توزیع رانت به قیمت بازار آزاد برسانیم. تشویق بازار سیاه نتیجه‌ای جز سرکوب بازار رسمی و واقعی کشور، گران‌فروشی و سوداگری نخواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1562

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد