مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد گفت: سرب به عنوان یک فلز استراتژیک و محدود شناخته میشود؛ به طوری که در وضعیت تعادل عرضه و تقاضای آن طی ۱۰ سال آینده تغییر محسوسی ایجاد نخواهد شد. از طرفی هر میزان تولید خودرو افزایش پیدا کند، میزان تقاضا برای سرب مصرفی در باتریهای خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علیرغم روند پیش رو برای استفاده از تکنولوژیهای نوین در ساخت باتری، صنعت سرب از رشد و توسعه معاف نخواهد بود.
اکبر بنائیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ساخت و راهاندازی شرکت پارسیان پارت پاسارگاد در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی در استان قم به بهرهبرداری رسید و تا امروز همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در مسیر افزایش تولید محصولات خود، سیاستها و برنامههای متنوعی را تدوین کرده است.
وی محصولات تولید شده توسط این شرکت را بـــــه عنـــوان محصـــولات دارای کیفیـــت بینالمللی عنوان کرد و افزود: عمده محصول تولید شده کارخانه، شمش سرب است که از استحصال سرب محتوی باتری فرسوده خودرو حاصل میشود.
مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد گفت: تامیـــن باتـــری فرســوده خودرو به دو صــورت انجام میگیرد؛ بخشی از طریق بازار داخلی و بخش دیگر از کشورهای دیگر وارد میشود که البته در حال حاضر بخش عمدهای از تامین مــواد اولیـــه از بازار داخلی تهیــه و به کارخانه منتقل میشود.
پاسخگویی و شفافیت واحدهای صنعتی
بنائیان عنوان کرد: شفافیت و عدم استفاده از باتریهای مستعمل وارداتی قاچاق، یکی از اصول اولیه حاکم بر شرکت است و باور داریم ورود باتری قاچاق یکی از مشکلات مهم ما در صنعت سرب است و باید در مسیر رفع آن، کنترل و نظارت بیشتری بر واردات آن صورت بگیـــرد؛ از طـــرف دیگـــر تمامـــی شرکتهـــای تولیدکننده شمش سرب ثانویه را باید موظف به شفافسازی و پاسخگویی کرد.
وی افزود: برای خرید و فروش باتریهای فرسوده و شمش سرب با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم. به این دلیل که در اغلب موارد برای خرید باتری فرسوده، فاکتور رسمی از سوی فروشنده ارائه نمیشود و از طرفی فروش شمش سرب به گونهای شده است که اغلب خواستار خریـــد شمــش ســرب بــدون فاکتــور هستند. بااینحال، چه در بحث خرید مواد اولیه و چه در بحـــث فروش محصـــول، سیاســـتگذاری مجموعه بر مبنای اصول قانونی کشور شکل گرفتـــه اســت. بنابرایـــن خریـــد و فروش بدون فاکتـــور یکـــی از چالشهـــای مهـــم بـــرای مجموعههایی است که درصدد رعایت اصول و قوانین موجود در کشور هستند.
اقتصاد زیرزمینی سرب!
مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد تصریح کرد: در بسیاری موارد به هنگام خرید باتری فرسوده، رقمی حدود ۹ درصد از مبلغ به عنوان ارزشافزوده توسط فروشنده باتری از تولیدکننده شمش سرب اخذ میشود که به طور طبیعی و بر اساس قانون، فروشنده باید ۹درصد دریافتی خود را به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند اما بسیاری از فروشندهها بر خلاف این رویه عمل میکنند و به راحتی قابلیت و توانایی خود را برای در دست گرفتن نبض بازار در مسیر ایجاد نوسان، بالا میبرند!
بنائیان افزود: برخی از فروشندههای باتری با چنین ترفندهایی بر روند طبیعی بازار اخلال ایجاده کرده و به نوعی بازار را به بازی میگیرند. در واقع باید ۹ درصد فروش با ۹ درصد خرید تهاتر شود و مابهالتفاوت آن به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. متاسفانه در حال حاضر وجود چنین مشکلات بزرگی کـــار را بـــرای شرکتهـــایی کـــه بــه دنبـــال شفافسازی و رعایت قوانین مصوب هستند دشوار میکند.
وی عنوان کـــرد: دو مولفـــه اصلی موثر بــر قیمت باتریهای فرسوده شامل قیمت سرب درLME (نرخ فلزات در بورس لندن) و نرخ دلار است؛ البته پارامترهای دیگری نیز بر این روند تاثیرگذار هستند که میتوان به تاثیر صدور یا عدم صدور مجوز واردات و صادرات ســـرب نیــــز اشــــاره کـــرد. اخیــــرا بـــه علـــت تاثیـــرگذاری همیـــن مولفــــههـــا، نوسانـــــات زیــادی بر بازار باتــریهـــای فرســوده تحمیل شده است.
محدودیت بر صادرات شمش سرب
مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد اظهــار داشت: در حال حاضر، به میزان ۳۵ تا ۴۵درصد واردات باتری فرسوده، مجوز صادرات شمش سرب داده میشود. لذا صادرات شمش سرب به طور محدود به برخی از کشورها شامل هندوستان، امارات متحده عربی و کرهجنوبی صورت میگیرد.
بنائیان افزود: واردات مواد اولیه تولید شمش سرب از ضایعات باتری خودرو به طور سالیانه دستخوش تغییر میشود؛ با این حال، میانگین واردات باتری فرسوده شرکت پارسیان پارت پاسارگاد نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ هزار تن در سال است.
وی اضافـــه کــرد: بیش از ۷۰ درصد شمش سرب تولیدی به شرکتهــای داخلی عرضه میشود که در این زمینه معاملات ما صرفا با شرکتهــــای دارای مجـــوز رسمـــی صـــورت میگیرد و از معامله با شرکتهای غیرقانونی و بدون مجوز، به شـــدت پرهیز میکنیم و همین مسئلــه باعـــث ایجـــاد محدودیت در دامنـــه مشتریان ما شده است.
وجود سرب بیشتر در باتری ساخت داخل
مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد عنوان کرد: میـــزان ســــرب محتـــوی در باتریهـــای فرسوده بستگی به ترکیب، نوع باتری و حتی به وارداتی یا داخلی بودن محصول نیز دارد. البته میزان سرب در باتریهای فرسوده وارداتی نیز بسته به شرکت تولیدکننده آن متفاوت است. با این حال، علاوه بر اینکه باتریهای داخلی دارای سرب بیشتری در مقایسه با محصولات خارجی هستند، به طور میانگین میزان سرب قابل استحصال در هر باتری بین ۶۰تا ۶۵ درصد وزن هر باتری است.
بنائیان سال ورود تکنولوژی مورد استفاده این شرکت در تولید شمش سرب از ضایعات باتری را ۱۳۸۷ عنوان کرد و گفت: تکنولوژی مورد استفاده در تولید شمش سرب مجموعه منحصر به فرد و اروپایی اسـت. هیچ یک از شرکتهـــای داخلـــی از چنیــــن تکنولــــوژی برخوردار نیستند و از نظر سازگاری با محیط زیست و کیفیت ماشینآلات سرآمد هستیم.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت اسمی تولید مجموعه حدود ۴۰ هزار تن شمش سرب در سال است، لـذا در حال حاضر و با توجه به تمامی مشکلات موجود، تولید شمش سرب مجموعه به رقمی حدود ۳۰ هزار تن در سال میرسد.
سرآمد در ایجاد منطقه سبز
مدیرعامل پارسیان پارت پاسارگاد مطرح کرد: اولین شرکتی که استحصال سرب از باتری فرسوده خودرو را مطابق با اصول محیط زیست و سازگار با شرایط زیستمحیطی طراحی و راهاندازی کرد، شرکت پارسیان پارت پاسارگاد است. در حال حاضر الکترولیتی که بسیاری از شرکتهای تولید شمش، آن را به صورت غیراصولی دفن و از این طریق منابع زیرزمینی را آلوده میکنند را به محصول سولفات سدیم تبدیل میکنیم.
بنائیان عنوان کرد: در مسیر ایجاد منطقه سبز یا جلوگیری از ایجاد آلایندگی در محیط زیست، هزینههای بسیاری را متقبل شدهایم؛ چراکه معتقد هستیم تولید محصول سولفات سدیم از الکترولیت و یا پسماندهای حاصل از تولیــد شمش ســرب، صرفـــا بـــرای دور کـــردن فرآیند تولید از تخریب یا آسیب رساندن به محیط زیست است.
وی در پایـــان خاطرنشان کرد: هر میزــان تولید خودرو افزایش پیـــدا کند، میزان تقاضا برای سرب مصــرفی در باتریهای خودرو نیز افزایـــش پیـــدا خواهـــد کـــرد. با وجود اینکه تکنولوژی ساخت باطریها به سمت کاهش میزان مصرف سرب به ازای هر آمپر و افزایش عمـــر بیشتـــر باطریهـــا حرکت میکند ولی افزایش میزان تولید خودرو در جهان تا حدودی این روند را خنثی کرده است؛ لذا علیرغم اینکه تا ۱۰ سال آینده تغییر قابل ملاحظهای در میزان مصرف سرب رخ نخواهد داد، این صنعت تامینکننده خودروسازی از رشد و توسعه معاف نخواهد بود.