سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۴۹ /چهارشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۵:۰۹ /یکشنبه/۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

علی‌رغم چالش‌های موجود،

بخش بازیافت باتری چین همچنان پیشتاز است

چین به عنوان بازیگری کلیدی در حوزه بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی، در حال پیاده‌سازی استانداردهای ملی جدیدی است که با هدف تقویت امنیت زنجیره تامین، بهبود کارایی و پاسخگویی به تقاضای روبه‌رشد بازار تا ماه جولای ۲۰۲۵ تدوین شده‌اند.

چین به عنوان بازیگری کلیدی در حوزه بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی، در حال پیاده‌سازی استانداردهای ملی جدیدی است که با هدف تقویت امنیت زنجیره تامین، بهبود کارایی و پاسخگویی به تقاضای روبه‌رشد بازار تا ماه جولای ۲۰۲۵ تدوین شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، صنعت عظیم بازیافت باتری چین که بیش از دو سوم ظرفیت جهانی تولید و مصرف فلزات قابل بازیافت در باتری‌های مستهلک «Black mass» را به خود اختصاص داده است، در حال حاضر با چالش مازاد ظرفیت روبه‌روست. طبق گزارش‌ها، برخی از واحدهای بازیافت این کشور با نرخ بسیار ناچیز ۲۰ تا ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند.

اولین استاندارد ملی چین برای فلزات قابل بازیافت در باتری‌های مستهلک موسوم به «Black mass» که انتظار می‌رود از ماه جولای ۲۰۲۵ اجرایی شود، به‌ عنوان یک دستورالعمل رسمی و یکپارچه برای تولید این ماده در چین عمل خواهد کرد. این استاندارد همچنین به قانونی شدن واردات «Black mass» به چین کمک می‌کند و زنجیره تامین بازیافت باتری این کشور را تقویت خواهد کرد.

به گزارش داده‌های پژوهشی موسسه «Fastmarkets»، با افزایش چشمگیر تولید باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) در چین، سهم عرضه «Black mass» حاصل از این نوع باتری‌ها تا سال ۲۰۳۱ به ۳۱ درصد خواهد رسید؛ این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۴ برابر با ۲۲ درصد بود.

موانع ناشی از تعرفه‌ها در مسیر بازیافت باتری‌های لیتیوم‌یونی

علی‌رغم توجه روزافزون فعالان بازار به صنعت بازیافت چین، درگیری‌های تجاری و افزایش تعرفه‌ها طی هفته‌های اخیر به یک مسئله مهم و محل اختلاف در بحث‌ها پیرامون این کشور تبدیل شده‌اند. براساس گزارش منابع، در پی کاهش قیمت مواد اولیه باتری و تشدید تنش‌های تعرفه‌ای با آمریکا، شرایط برای بازیافت‌کنندگان چینی دشوارتر شده است و فشار بر بازار به‌ وضوح احساس می‌شود.

یکی از تجار چینی عنوان کرد: باید دید وضعیت فروش خودروهای برقی در نیمه دوم سال جاری چگونه پیش می‌رود؛ چراکه اگر تعرفه‌ها مانع صادرات چین به آمریکا شوند، مقصد بعدی اروپا خواهد بود.

وی افزود: اگر اروپا نیز بخواهد برای حمایت از خودروسازان داخلی خود محدودیت‌هایی علیه واردات از چین اعمال کند، بازار مواد اولیه باتری در چین با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شود.

فلزات قابل بازیافت در باتری‌های نیکل کبالت منگنز (NCM)

به گفته منابع آگاه، با توجه به ابهام در سیاست‌های تعرفه‌ای، معاملات «Black mass» در بازار داخلی چین در وضعیت رکود قرار دارد و بسیاری از بازیگران بازار ترجیح داده‌اند منتظر روشن شدن اوضاع بمانند.

یکی از فعالان حوزه بازیافت باتری در چین، اظهار داشت: نگاه‌ها فعلا به سمت مشتریان نهایی معطوف است؛ اینکه آیا افزایش هزینه‌های صادراتی، چه برای باتری و چه برای خودرو، می‌تواند قیمت مواد اولیه را بالا ببرد یا نه، هنوز مشخص نیست.

موسسه «Fastmarkets» نیز در ارزیابی هفتگی خود اعلام کرد که نرخ پرداختی برای «Black mass» باتری‌های «NCM» در بازار چین، چه برای نیکل، چه برای کبالت و چه برای لیتیوم بین ۷۲ تا ۷۵ درصد از قیمت روز این فلزات در بازار چین بوده است که نسبت به هفته‌های گذشته (۷۴ تا ۷۵ درصد) کاهش را نشان می‌دهد. این نرخ‌ها براساس قیمت‌های سولفات نیکل، سولفات کبالت و کربنات لیتیم محاسبه شده‌اند.

فلزات قابل بازیافت در باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)

جو منفی بازار «Black mass» و روند نزولی قیمت آن، تحت تاثیر کاهش قیمت کربنات لیتیم در بازار داخلی چین بوده است؛ هرچند اخیرا قیمت این ماده کمی افزایش یافت اما هنوز با سطوح بالاتر هفته گذشته فاصله دارد و همین موضوع انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت باتری‌های مستهلک «NCM» در بازار چین طی هفته جاری به دلیل حجم محدود معاملات تقریبا بدون تغییر باقی ماند. به‌ گفته فعالان بازار، با وجود قیمت‌های نزولی در بازار مواد اولیه باتری، کمبود عرضه قراضه باتری تا حدی از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است که بازار چین شاهد رقابت فشرده‌ای بر سر خرید قراضه باتری است؛ به‌ ویژه باتری‌های «NCM» که تقاضای بالایی دارند. این شرایط، برخی بازیافت‌کنندگان را به سمت بازار کمتر اشباع‌ شده باتری‌های «LFP» سوق داده است؛ بازاری که در گذشته کمتر رقابتی بود اما اکنون با سرعت در حال رشد است.

به‌ گفته لوک سوئینی، تحلیلگر ارشد بازیافت باتری در موسسه «Fastmarkets»، کمبود قراضه باتری به یک چالش جدی برای بازیافت‌کنندگان و پالایشگاه‌های هیدرومتالورژیکی تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: این کمبود طی ماه‌های آینده نه‌ تنها برطرف نخواهد شد بلکه شدت نیز خواهد گرفت؛ موضوعی که می‌تواند زنجیره تامین بازیافت باتری را تحت فشار قرار دهد.

سوئینی مطرح کرد: با اینکه عرضه قراضه باتری حاصل از خودروهای برقی رو به افزایش است اما رشد سریع صنعت بازیافت به‌ همراه طول عمر بالای باتری‌ها باعث شده است بسیاری از واحدهای بازیافت با ظرفیت‌های کمتر از حد معمول فعالیت کنند.

در چین، حجم عرضه قراضه باتری‌های لیتیوم‌یونی مستهلک به سرعت در حال افزایش است؛ البته هنوز هم حجم عرضه این دسته از قراضه‌ها از قراضه‌هایی که از فرایند تولید حاصل می‌شوند، کمتر است (مانند باتری‌هایی که در کارخانه تولید شده اما به‌دلیل نقص فنی دور ریخته می‌شوند) اما همین روند روبه‌رشد، به وضوح بازار جدیدی برای این دسته از قراضه‌ها ایجاد کرده که به‌ سرعت در حال توسعه است.

طبق گزارش موسسه «Fastmarkets»، قیمت قراضه باتری‌های منشوری «NCM» مستهلک در چین در محدوده ۲۳ تا ۲۵ هزار یوان در هر تن ارزیابی شد.

ارزش قراضه باتری‌های «LFP»، حتی با وجود رشد سریع بازیافت این دسته از باتری‌ها در چین، به‌ مراتب پایین‌تر از قراضه باتری‌های «NCM» است. دلیل اصلی این اختلاف قیمت، تفاوت در ترکیب مواد اولیه این دو نوع باتری است.

سوئینی در سال گذشته گفته بود: باتری‌هایی که نسل جدید محسوب می‌شوند، از فلزات ارزشمند کمتری مثل کبالت و نیکل استفاده می‌کنند. این یعنی طی ۱۰ سال آینده، خوراک ورودی صنعت بازیافت از لحاظ ارزش ذاتی ضعیف‌تر می‌شود و این موضوع می‌تواند اقتصاد بازیافت باتری را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

انتهای پیام//

با استفاده از روشی نوین صورت می‌پذیرد؛

۵:۵۰ /سه شنبه/۱۳ آبان ۱۴۰۴

از توسعه زیرساخت‌ها تا رقابت در سطح جهانی؛

۷:۰۸ /دوشنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۴

مقطع زمانی سرنوشت‌ساز؛

۱۵:۵۵ /دوشنبه/۲۸ مهر ۱۴۰۴

نبردی خاموش در عصر دیجیتال؛

۹:۱۲ /سه شنبه/۲۲ مهر ۱۴۰۴

علی‌اکبری عنوان کرد:

۱۳:۰۲ /چهارشنبه/۱۶ مهر ۱۴۰۴

با وجود دسترسی به روش‌های استخراج پایدارتر،

۹:۰۲ /چهارشنبه/۱۶ مهر ۱۴۰۴
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اهمیت ایمنی در سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و باتری‌ها؛

۸:۲۴ /یکشنبه/۱۱ خرداد ۱۴۰۴

یک سال پر از هیاهو؛

۸:۳۰ /یکشنبه/۲۱ بهمن ۱۴۰۳

با سرمایه‌گذاری «ومعادن» و به همت «تجلی»،

۱۶:۱۰ /شنبه/۱۸ اسفند ۱۴۰۳
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/08/20

320333

فلزات آنلاین

1404/08/20

1098000

فلزات آنلاین

1404/08/20

1410000

فلزات آنلاین

1404/08/20

1321040

فلزات آنلاین

1404/08/20

32257

فلزات آنلاین

1404/08/20

17331

فلزات آنلاین

1404/08/20

51344

فلزات آنلاین

1404/08/20

87019

فلزات آنلاین

1404/08/20

55055

فلزات آنلاین

1404/08/20

50829

فلزات آنلاین

1404/08/20

54003

فلزات آنلاین

1404/08/20

41605

فلزات آنلاین

1404/08/20

41159

فلزات آنلاین

1404/08/20

52930

فلزات آنلاین

1404/08/20

46145

فلزات آنلاین

1404/08/20

85337

فلزات آنلاین

1404/08/20

37464

فلزات آنلاین

1404/08/20

55701

فلزات آنلاین

1404/08/20

62666

فلزات آنلاین

1404/08/20

10571100