سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۳۳ /پنج شنبه/۷ فروردین ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۴ /دوشنبه/۲۰ اسفند ۱۴۰۳

با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر،

بلندپروازی کانادا در بخش خودروهای الکتریکی فروکش کرد

صنعت خودروهای الکتریکی در حال رسیدن به لحظات تاریخی خود است. فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر نوآوری، علوم و صنایع کانادا اخیرا در کنفرانسی با موضوع آینده صنعت خودروهای الکتریکی کانادا که در شهر اتاوا برگزار شد، حضور پیدا کرد و در این‌ خصوص به ایراد سخنرانی پرداخت.

صنعت خودروهای الکتریکی در حال رسیدن به لحظات تاریخی خود است. فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر نوآوری، علوم و صنایع کانادا اخیرا در کنفرانسی با موضوع آینده صنعت خودروهای الکتریکی کانادا که در شهر اتاوا برگزار شد، حضور پیدا کرد و در این‌ خصوص به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از پایگاه خبری «Canada’s National Observer»، تا همین اواخر، مخالفت با به ثمر نشستن اهداف راهبردی ارائه شده از سوی وزیر نوآوری، علوم و صنایع کانادا که همراه با بودجه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلاری ابلاغ شده بود، کاری سخت به نظر می‌رسید. به گفته سخنگوی دولت کانادا، راهبرد مذکور در راستای تبدیل این کشور به یکی از قطب‌های زنجیره تامین بین‌المللی خودروهای الکتریکی و باتری‌های سبز ارائه شده بود.

از سال ۲۰۲۱ تاکنون، شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان از جمله شرکت فولکس واگن، جنرال موتورز، فورد و هوندا و شماری از تولیدکنندگان مطرح باتری کره‌جنوبی و سوئد، حدود ۴۶٫۱ میلیارد دلار در بخش خودروهای الکتریکی و باتری کانادا با تمرکز بر استان‌های انتاریو و کبک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

فرانسوا فیلیپ، وزیر نوآوری، علم و صنایع کانادا در مجمع سالانه «Sustainable Finance Forum» که در شهر اتاوا برگزار شد، به بیان اینکه اقتصاد کانادا در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد، افزود: آنچه کانادا طی دو تا سه سال گذشته به دست آورده است، دست‌کمی از یک معجزه نداشته و صنعت خودروهای الکتریکی، به یک اکوسیستم صنعتی در این کشور تبدیل شده است.

واقعیت امر اینکه پیشرفت در صنعت خودروهای الکتریکی کانادا به حدی نرسیده است که شک و تردیدها برای موفقیت این صنعت در کشور مذکور مرتفع شوند. در همین راستا، بسیاری از خودروسازان پروژه‌های خود را به تعویق انداخته یا متوقف کرده‌اند؛ چراکه مصرف‌کنندگان نگران فقدان قابلیت طی مسافت طولانی به وسیله خودروهای الکتریکی و کمبود زیرساخت‌های مرتبط با ایستگاه‌های شارژ باتری این خودروهای گران قیمت هستند. از سوی دیگر، تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی با مشکل کاهش قیمت‌ها در بازار و افت شدید حاشیه سود دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنابراین می‌توان با وضعیتی که صنعت خودروهای الکتریکی کانادا با آن مواجه است، اعلام کرد که شرایط برای رسیدن به اهداف تعیین شده به منظور ایجاد هزاران شغل جدید در زمینه تولید و باتری خودروهای الکتریکی، توسعه زیرساخت‌های مرتبط با تامین‌کنندگان در مقیاس کوچک و متوسط و هدف‌گذاری کانادا برای تبدیل شدن به یکی از تامین‌کنندگان برتر مواد معدنی حیاتی در جهان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. علاوه‌براین، کاهش سرعت گذار به سمت خودروهای الکتریکی، موجب اختلال در روند دستیابی به حمل‌ونقل سبز در کانادا خواهد شد.

در حال حاضر وضعیت سرمایه‌گذاری در صنعت مذکور در کانادا نامشخص است. افزون بر این، باید به این مشکلات خطر جنگ تجاری میان این کشور با آمریکا را اضافه کرد. در همین راستا، ترامپ بارها در سخنرانی خود اعلام کرده است که قصد دارد تعرفه ۲۵ درصدی را بر روی واردات برخی محصولات تولید شده در کانادا وضع کند.

متیو فورتیه، رئیس اتحادیه فعالان زنجیره تامین کانادا موسوم به «Accelerate ZEV»، طی نامه‌ای در ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۵ به نخست‌وزیر سابق کانادا، جاستین ترودو نوشت: واضح است که وضع چنین تعرفه‌هایی از سوی آمریکا، رقابت‌پذیری کانادا را در تولید خودروهای الکتریکی، قطعات و باتری آن‌ها به طور کلی از بین می‌برد.

تغییر جدول زمانی توسعه صنعت خودروهای الکتریکی کانادا

طبق ارزیابی‌های انجام شده، روند نزولی صنعت خودروهای الکتریکی از تابستان ۲۰۲۴ آغاز شد. در همین راستا، شرکت جنرال موتورز در ماه ژوئن ۲۰۲۴ اعلام کرد که در حال ارزیابی مجدد ارائه جدول زمانی برای تولید پیشرانه‌های خودروهای الکتریکی در واحد تولید خود مستقر در شهر سنت کاترینز کانادا است. به دنبال آن، شرکت فورد موتور در ماه جولای ۲۰۲۴ طرح‌های خود را برای تولید یک مدل خودروی الکتریکی جدید در واحد مونتاژ خود مستقر در شهر اوک‌ویل کانادا کنار گذاشت و در عوض قرار بر این شد فرایند تولید خودروی وانت گازسوز سری «F» در واحد مذکور آغاز شود.

شرکت فورد موتور در آن زمان به دلیل شرایط نامناسب بازار، از سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای خود در کره‌جنوبی به منظور راه‌اندازی واحد تولید مواد کاتدی مورد نظر در زنجیره تامین باتری خودروهای الکتریکی مستقر در استان کبک کانادا منصرف شد. از سوی دیگر، استعفای ناگهانی کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت خودروسازی استلانتیس در ماه ژانویه ۲۰۲۵، توجهات را بر تغییرات احتمالی آینده استراتژی خودروهای الکتریکی شرکت مذکور در کانادا جلب کرده است.

لازم به ذکر است که شرکت مذکور در ماه مارس ۲۰۲۴، از اولین خودروی عضلانی الکتریکی جهان (خودروی هشت سیلندری) مدل «Dodge Charger» در واحد تولیدی خود مستقر در شهر ویندزور کانادا رونمایی کرد. اخیرا نیز مدیر شرکت «Lion Electric» مستقر در کبک به دلیل اخراج صدها کارگر اتوبوس‌های برقی از سمت خود کناره‌گیری کرد. مدیران شرکت مذکور نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود، اظهار داشتند که ممکن است برای بقا مجبور شوند سهام این شرکت را واگذار کنند.

شرکت تولیدکننده باتری سوئدی «Northvolt» نیز که نتوانست در بازار با شرکت‌های تولیدکننده باتری چینی و کره‌ای به دلیل قیمت مقرون‌‎به‌صرفه‌تر محصولات تولیدی آن‌ها رقابت کند، اعلام ورشکستگی کرد. در ماه نوامبر ۲۰۲۴، شرکت بلژیکی «Umicore» پس از بررسی روند تجارت خود، ساخت واحد تولید مواد اولیه باتری در شهر «Loyalist» استان انتاریو را متوقف کرد.

اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۵، یک تولیدکننده بزرگ باتری تایوانی از قصد خود مبنی بر توقف ساخت یک واحد تولید سلول باتری لیتیوم‌یون با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری که باعث ایجاد ۳۵۰ شغل جدید در استان بریتیش کلمبیا کانادا می‌شد، خبر داد؛ ناگفته نماند که طرح اجرای برخی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تولید باتری در کانادا علی‌‍‌‌رغم عقب‌نشینی‌های انجام شده در بخش خودروهای الکتریکی کانادا همچنان به قوت خود باقی است.

شرکت «NexStar Energy» که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت استلانتیس با شرکت «LG Energy Solution» کره‌جنوبی است، اعلام کرد که پس از تکمیل واحد این شرکت در شهر ویندزور در سال ۲۰۲۶، تولید سلول باتری برای تامین انرژی ۴۵۰ هزار خودروی الکتریکی آغاز خواهد شد. به علاوه قرار است واحد تولید «PowerCo» متعلق به شرکت فولکس واگن واقع در شهر سنت توماس، استان انتاریو کانادا فعالیت خود را به منظور تولید باتری برای یک میلیون خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۷ آغاز کند.

اخیرا ژان مارک لاکرک، مدیرعامل شرکت هوندا شعبه کانادا عنوان کرد: این خودروساز ژاپنی حدود ۱۵ میلیارد دلار به منظور راه‌اندازی چهار واحد مونتاژ خودروهای الکتریکی، واحد فرآوری مواد اولیه و واحد تولید باتری سرمایه‌گذاری کرده است که در واقع بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در تاریخ صنایع کانادا به شمار می‌رود.

وی که در کنفرانس «Sustainable Finance Forum» حضور داشت، در حین سخنرانی خود در رابطه با سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی شرکت هوندا با بیان اینکه رسیدن به ثمرات سرمایه‌گذاری‌های انجام شده زمان‌بر خواهد بود، خاطرنشان کرد: شرکت هوندا در حال حاضر در تلاش است تا علاوه بر بازسازی زنجیره‌های تامین ساخته شده طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، در مدت زمانی بسیار کوتاه یک اکوسیستم صنعتی جدید نیز در کانادا ایجاد کند؛ چراکه مسئله زمان با توجه به تشدید رقابت‌ها در بازار جهانی، یک مولفه کلیدی به شمار می‌رود.

اهداف توسعه صنعت خودروهای الکتریکی کانادا شاید تغییر کند

توقف سرمایه‌گذاری‌ها و عقب‌نشینی برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذار در راستای راه‌اندازی واحدهای تولید در بخش خودروهای الکتریکی در کانادا ممکن است با توجه به وضعیت فعلی رشد فروش این خودروها در عرصه جهانی، اقدامی غیرمنتظره محسوب نشود.

در همین رابطه، موسسه تحقیقاتی «BloombergNEF» طی گزارشی تفسیری پیش‌بینی کرد که روند افزایش حجم فروش خودروهای الکتریکی در مقیاس جهانی، البته با سرعتی کمتر از دو تا سه سال گذشته تداوم خواهد یافت.

طبق گزارش مذکور، انتظار می‌رود حجم جهانی فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۷ از ۳۰ میلیون خودرو فراتر رود که در مقایسه با تعداد ۱۳٫۹ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است و در مقایسه با میانگین نرخ رشد سالانه حدود ۲۱ درصدی رشد را نشان می‌دهد. با این حال، به نسبت رقم میانگین ۶۱ درصد گزارش شده بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رسانده است.

در گزارش موسسه تحقیقاتی «BloombergNEF»، به دستیابی کانادا به مقام اول با پشت سر گذاشتن چین به عنوان غول باتری‌سازی جهان، در رتبه‌بندی این موسسه از میان ۳۰ کشور دارای پتانسیل در زمینه ایجاد یک زنجیره تامین باتری لیتیوم‎‌یون امن، قابل‌ اتکا و پایدار اشاره شده است. نکته قابل‌ توجه در خصوص گزارش منتشر شده اینکه متن آن درست قبل از زمانی که ترامپ موضوع وضع تعرف‌های ۲۵ درصدی بر واردات کالاها از کانادا را مطرح کند، ارائه شده است. با این حال، دستیابی به چنین جایگاهی در بخش باتری در قاره آمریکا شمالی برای کانادا، به یک نقطه امید به منظور توسعه این صنعت بدل شده است.

طبق گزارش یک نظرسنجی انجام شده از سوی شرکت «EY»، تمایل کانادایی‌ها به خرید خودروهای الکتریکی به شدت کاهش یافته است. از میان ۴۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور که اعلام کردند در سال ۲۰۲۵ به دنبال خرید یک خودروی جدید خواهند بود، تنها نیمی از آن‌ها بیان کردند که خرید خودرویی با آلایندگی صفر را در نظر می‌گیرند. آمار منتشر شده، حدود ۲ درصد کاهش را نسبت به رقم گزارش شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ از سوی شرکت «EY» نشان می‌دهد.

جنیفر راجرز، مدیر بخش خودرو و حمل‌و‌نقل شرکت «EY» شعبه کانادا در همین رابطه مطرح کرد: کاهش تمایل مردم کانادا به خرید خودروهای الکتریکی، ممکن است به فقدان آشنایی با فناوری‌های جدید این خودروها و برداشت نادرست از آمار ارائه شده در خصوص استقبال بسیار پایین موج اول مصرف‌کنندگان این خودروها مرتبط باشد.

نگرانی مصرف‌کنندگان در مورد کوتاه بودن امکان مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی با یک بار شارژ کامل باتری، اضطراب تمام شدن شارژ باتری در حین رانندگی و تعداد محدود ایستگاه‌های شارژ این خودروها در کانادا، از جمله مواردی بودند که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به آن‌ها به عنوان موانع اصلی خرید خودروهای الکتریکی اشاره کردند.

وی تصریح کرد: اگر مشکلات مطرح شده از سوی شرگت‌کنندگان در نظرسنجی رفع نشود، این موارد می‌تواند بر فروش خودروهای الکتریکی و هدف‌گذاری‌ کانادا در بخش خودروهای الکتریکی در سطح ملی برای رسیدن به سهم ۲۰ درصد از خودروهای جدید فروخته شده تا سال ۲۰۲۶، حدود ۶۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و در نهایت ۱۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ در این کشور تاثیر منفی بگذارد.

آلیسا کلی، مدیر بخش تحقیقات شرکت «Foresight»، مشکلات فزاینده صنعت خودروهای الکتریکی را ناشی از انتظارات نابجای بازدهی سریع سرمایه‌گذاری توسط برخی از تولیدکنندگان خارجی دانست و اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که صنعت نامبرده با آن مواجه بوده، این است که شرکت‌های مختلفی خواهان بخشی از سهم در این بازار هستند و حتی انتظار دارند سرمایه‌گذاری آن‌ها به سرعت به یک مرحله بازدهی بسیار بالا برسد که البته انتظاری غیرواقع بینانه است.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای منتشر شده از سوی شرکت «Foresight»، نشان‌دهنده رشد مناسب سالانه فروش خودروهای الکتریکی در کانادا است، افزود: نزدیک به ۱۳ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در کانادا طی یک دوره ۱۲ ماهه منتهی به فصل بهار ۲۰۲۴، خودروهای الکتریکی بودند که ۳۷٫۹ درصد افزایش فروش در خودروهای بدون آلایندگی را در این کشور نشان می‌دهد.

کلی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «Canada’s National Observer» کانادا خاطرنشان کرد: اگرچه پیش‌بینی‌های ارائه شده در خصوص ارائه نرخ پذیرش خودروهای الکتریکی به رشد منفی اشاره می‌کنند اما داده‌های اخیر منتشر شده، حاکی از روند روبه‌رشد بازار خودروهای الکتریکی به ویژه در بلندمدت است.

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر نوآوری، علوم و صنایع کانادا با انتقاد از موارد مطرح شده به عنوان روند نزولی صنعت خودروهای الکتریک در کانادا، بیان کرد: بخش مذکور در کانادا شکوفا خواهد شد اما نباید انتظار داشت راه ۱۰۰ ساله در یک شب طی شود.

وی در ادامه سخنان خود، به پیشرفت تدریجی شرکت خودروسازی تسلا به عنوان نمونه بارز یک شرکت که به مرور زمان توانسته است به یک تولیدکننده مطرح در صنعت جهانی خودرو تبدیل شود اشاره کرد و گفت: رسیدن به سوددهی برای شرکت تسلا ۱۷ سال زمان برد و حتی دولت ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلار به این شرکت از طریق پرداخت وام و اعتبار کمک مالی کرد.

مصرف‌کنندگان برای خرید خودروهای الکتریکی دو به شک شده‌اند

همه صنایع با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و صنعت خودروهای الکتریکی و بخش باتری نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید بتوان اعلام کرد که مهم‌ترین نگرانی صنایع کانادایی به ویژه دو صنعت نامبرده شده، به وعده ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاهای تولید شده در کانادا اشاره دارد که موجب سردرگمی در صنایع خودروهای الکتریکی و باتری این کشور شده است.

شرکت کانادایی «Electrovaya» که باتری‌های لیتیوم‌یونی را برای ماشین‌های صنعتی سنگین مانند لیفتراک‌های مخصوص حمل بار در انبارها تولید می‌کند، ادعا کرده است که ظرف یک روز پس از وعده ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالاهای تولید کانادا، تماس‌هایی از مشتریان که نگران تغییر هزینه سفارش‌های خود هستند دریافت کرده است.

راج داسگوپتا، مدیرعامل شرکت «Electrovaya» با بیان اینکه بعید به نظر می‌رسد دولت ترامپ، وعده اعمال ۲۵ درصد تعرفه واردات کالاهای کانادایی به آمریکا را عملیاتی کند، افزود: شرکت ما از فضای رقابت شدید میان تامین‌کنندگان باتری‌های خودروهای الکتریکی آسیایی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولیدات شرکت‌های غربی و کانادایی آگاه است.

وی مطرح کرد: شرکت «Electrovaya» رقابت را به یک شرکت چینی در راستای ثبت یک قرارداد به منظور تامین باتری خودروهای الکتریکی شرکت آلمانی به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر نمونه باتری تولید شده از سوی شرکت چینی به این شرکت آسیایی واگذار کرد.

به نظر می رسد شرکت کانادایی «Electrovaya» قصد دارد وام ۵۱ میلیون دلاری را از سازمان و بانک صادرات و واردات ایالات متحده آمریکا مبتنی بر طرح «افزایش تولید محصولات آمریکایی» به منظور راه‌اندازی یک واحد تولیدی جدید به مساحت ۱۳۵ هزار فوت مربع در شهر جیمزتاون ایالت نیویورک آمریکا دریافت کند.

مدیرعامل شرکت «Electrovaya» تصریح کرد: پروژه جدید این شرکت در شهر مرزی جیمزتاون، تاثیرپذیری نامطلوبی از تعرفه احتمالی واردات ۲۵ درصدی کالاهای کانادایی نخواهد داشت؛ چراکه نیمی از مهندسان و کارمندان این واحد تولیدی آمریکایی هستند.

از سوی دیگر، وی نگرانی خود را در رابطه با وابستگی کانادا به استفاده از توسعه صنعتی به روش کلاسیک که به شدت به تولیدکنندگان خارجی متکی است، ابراز کرد. به علاوه، پیش‌‌بینی کرد جدای از امکان دریافت اعتبارات مالیاتی و دسترسی به مواد معدنی حیاتی، تولیدکنندگان خودرو و باتری خارجی به دلیل دسترسی کانادا به بازار ایالات متحده آمریکا، تصمیم به راه‌اندازی واحد تولیدی خود در کانادا خواهند گرفت.

وی در پایان یادآور شد: واضح است که اگر تعرفه‌های واردات و موانع تجاری افزایش یابند، حمل‌ونقل محصولات تولید شده در کانادا به دیگر کشورها به ویژه آمریکا سخت‌تر خواهد شد اما نباید فراموش کرد که کانادا نباید به کشوری تبدیل شود که تنها به داشتن شعبه مونتاژ تولیدکنندگان سایر کشورهای خارجی و حتی حسن نیت ارائه شده از سوی آن‌ها اکتفا کند.

انتهای پیام//

در بازار ایالات متحده آمریکا،

۹:۱۱ /دوشنبه/۲۷ اسفند ۱۴۰۳

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو:

۱۱:۱۴ /سه شنبه/۳۰ بهمن ۱۴۰۳

در سال جاری میلادی محقق خواهد شد؛

۷:۲۰ /دوشنبه/۲۹ بهمن ۱۴۰۳

در صورت عرضه خودروهای مقرون‌به‌صرفه،

۱۱:۵۵ /دوشنبه/۸ بهمن ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بیهق قطعه پیشرو مطرح کرد

۱۱:۵۷ /شنبه/۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت دیزل پارت صوفیان:

۰:۴۸ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

۰:۴۲ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی براتی:

۰:۳۶ /شنبه/۲۳ فروردین ۱۳۹۹

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/12/28

278400

فلزات آنلاین

1403/12/28

973636

فلزات آنلاین

1403/12/28

1478906

فلزات آنلاین

1403/12/28

1093112

فلزات آنلاین

1403/12/28

29198

فلزات آنلاین

1403/12/28

17975

فلزات آنلاین

1403/12/28

46715

فلزات آنلاین

1403/12/28

55899

فلزات آنلاین

1403/12/28

41670

فلزات آنلاین

1403/12/28

43790

فلزات آنلاین

1403/12/28

38336

فلزات آنلاین

1403/12/28

36352

فلزات آنلاین

1403/12/28

36527

فلزات آنلاین

1403/12/28

43216

فلزات آنلاین

1403/12/28

42024

فلزات آنلاین

1403/12/28

61794

فلزات آنلاین

1403/12/28

33795

فلزات آنلاین

1403/12/28

46053

فلزات آنلاین

1403/12/28

54563

فلزات آنلاین

1403/12/28

7697800