• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد مطرح کرد:

بهبود تولید به شرط برطرف شدن قطعی برق

  • کد خبر : 7918
  • 15 تیر 1401 - 12:37
بهبود تولید به شرط برطرف شدن قطعی برق
مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد گفت: اکنون که بازار فولاد با توجه به افزایش اختلاف قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی، در وضعیت مناسب‌تری نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه قرار دارد اما قطعی برق مانع تداوم تولید شده و از رونق بازار شمش فولادی کاسته است.
مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد گفت: اکنون که بازار فولاد با توجه به افزایش اختلاف قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی، در وضعیت مناسب‌تری نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه قرار دارد اما قطعی برق مانع تداوم تولید شده و از رونق بازار شمش فولادی کاسته است.

مهدی خواجه منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد با دو دستگاه کوره ۱۰ تنی بیلت فولادی در ابعاد مختلف نظیر ۱۲۵ در ۱۲۵ و ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متری با گریدهای ۳SP و ۵SP تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد افزود: شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد از سال ۱۳۹۷ به پیمانکار سپرده شده بود و ماهیانه مبلغ ثابتی را به عنوان اجاره‌بها دریافت می‌کردیم اما از شهریور ماه ۱۴۰۰، اداره کارخانه را مجدد در اختیار گرفتیم.

وی در ادامه قطعی برق را بزرگ‌ترین مشکل فولادسازان به ویژه واحدهای تولیدی در استان یزد عنوان کرد و گفت: از ۱۱ تیر ماه سال جاری، با توجه به ابلاغ اداره برق استان، ساعات تولید مجموعه ما محدود شده است و ناچار به فعالیت از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح  به صورت تمام وقت و طی روز در ساعات اوج بار با خاموشی و محدودیت مصرف برق مواجه هستیم؛ یعنی عملا مجموعه ما در بیشتر اوقات تعطیل است و با ظرفیت پایینی فعالیت می‌کنیم.

خواجه منصوری بیان کرد: اکنون با یک جواز تاسیس در حال تولید شمش فولادی هستیم. متاسفانه تاکنون به دلیل مشکلات حقوقی و مسائل محیط زیستی نتوانستیم پروانه بهره‌برداری خود را از سازمان‌های مربوطه اخذ کنیم و در مراحل اداری ثبت آن قرار داریم تا در صورت رفع مشکلات، پروانه بهره‌برداری خود را به ثبت برسانیم.

این تولیدکننده شمش فولادی اضافه کرد: در کنار تولید شمش فولادی، یک طرح فرآوری بازیافت فولاد و چدن به نام مجموعه فرآوری پیروان غدیر یزد نیز به ثبت رسیده که در حال حاضر به دلیل مشکلات سرمایه در گردش در بلاتکلیفی مانده است.

وی با اشاره به میزان تولید شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد یادآور شد: در پنج ماهه سال ۱۴۰۰ حدود پنج هزار تن شمش فولادی تولید کرده بودیم اما در سال جاری نیز به دلیل قطعی برق، پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه به تازگی فعالیت خود را آغاز کردیم، تاکنون نتوانستیم پروانه بهر‌ه‌برداری به ثبت برسانیم و به‌ناچار آهن اسفنجی مورد نیاز فرایند تولید را با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان بالاتر از قیمت معاملات بورس کالا از شرکت‌های بازرگانی خریداری می‌کنیم.

خواجه منصوری به مشتریان شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان مقاطع نوردی در اطراف استان یزد، بیشتر مشتریان شرکت ما هستند. البته از تهران و قم نیز مشتریان خاص خود را داریم.

صنعت فولاد در رکود به سر می‌برد

مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد با بیان اینکه شرایط تولید شمش فولادی بهبود یافته است، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه صنعت فولاد در حوزه مصرف در رکود به سر می‌برد، با این وجود اکنون بازار فولاد با توجه به افزایش اختلاف قیمت آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه با قیمت محصول یعنی شمش فولادی، در وضعیت مناسب‌تری نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه قرار دارد اما به شرطی که محدودیت برق اجازه دهد محصولات برای فروش تولید شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر محصولات به موقع مطابق با برنامه تولید شود، فعالیت برای فولادسازان کاملا مقرون به‌صرفه خواهد بود اما متاسفانه با توجه به روند تولید کنونی، نمی‌توانیم هزینه‌های تولید و ثابت اعم از حقوق کارگران را پرداخت و پوشش دهیم.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش

مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد با بیان اینکه اکنون مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش داریم، گفت: در حال حاضر حدود ۹ ماه از احیای مجدد کارخانه فرآوری پیروان غدیر یزد می‌گذرد که طی این مدت با مشکلات مالی شدید روبه‌رو شدیم. در یک ماه اخیر شرایط تولید مجموعه ما رو به بهبودی بود اما متاسفانه در زمانی که از رکود خارج شدیم با قطعی برق گریبان شرکت ما را گرفت. در واقع، زمانی که فرصتی خوبی برای رشد تولید و توسعه فعالیت فرآوری پیروان غدیر یزد ایجاد شده بود، متاسفانه مشکلات متعدد همچون قطعی برق برای مجموعه ما مشکل‌ساز و مانع تداوم حرکت رو به جلوی ما شد.

وی، کمبود نیروی انسانی متخصص را دیگر مشکل واحد تولیدی خود دانست و اذعان کرد: در حال حاضر بیشتر شرکت‌های فولادی در منطقه یزد با کمبود نیروی انسانی متخصص دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

تلاش برای دستیابی به ظرفیت اسمی تولید

خواجه منصوری در خصوص برنامه و اولویت سال جاری شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد عنوان کرد: رسیدن به ظرفیت اسمی تولید، اجرای طرح‌های توسعه و همچنین افزودن یک کوره القایی جزو برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ما است که امیدواریم بتوانیم با این شرایط ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهیم.

لزوم توزیع عادلانه محدودیت برق در منطقه‌ها

مدیرعامل شرکت فرآوری پیروان غدیر یزد در پایان اظهار کرد: انتظار داریم ساز و کاری برای توزیع عادلانه برق تعیین شود؛ به طوری که بسیاری از کارخانه‌های بزرگ فولادی در برخی مناطق استان یزد بدون کمترین مشکلی به تولید می‌پردازند اما در مناطق دیگر، تولیدکنندگان با قطعی و محدودیت برق مواجه می‌شوند. همچنین خواستار کاهش سخت‌گیری‌ها و بروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات از بانک‌ هستیم، به طوری که اگر بتوانیم تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنیم، به طور حتم واحد تولیدی ما به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توانیم علاوه بر افزایش تولید، شاهد ایجاد اشتغال بیشتر برای مردم استان یزد باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7918
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری