• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن مطرح کرد

بورس کالا، ملاک قیمت‌گذاری ورق گرم در بازار

  • کد خبر : 1085
  • 26 آبان 1398 - 12:10
بورس کالا، ملاک قیمت‌گذاری ورق گرم در بازار
مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن گفت: شرکت فولاد مبارکه محصولات ورق فولادی خود را هر دوشنبه در بورس کالا عرضه می‌کند و قیمت نهایی معاملات، ملاک قیمت‌گذاری انواع ورق‌های فولادی از جمله ورق گرم در بازار است

مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن گفت: شرکت فولاد مبارکه محصولات ورق فولادی خود را هر دوشنبه در بورس کالا عرضه می‌کند و قیمت نهایی معاملات، ملاک قیمت‌گذاری انواع ورق‌های فولادی از جمله ورق گرم در بازار است

نادیا کریمی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص بازار ورق گرم فولادی، اظهار داشت: بیشترین حجم عرضه و تقاضای بازار ورق را انواع ورق گرم تشکیل می‌دهد زیرا مصرف‌کنندگان و متقاضیان این محصول در کشور زیاد است. به ‌طور معمول، هر دوشنبه عرضه ورق گرم توسط شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا انجام می‌شود. در این عرضه، قیمت نهایی معاملات انجام شده، ملاک قیمت در بازار آزاد خواهد بود و هزینه مربوط سایر فرآیندها برای تولید محصولات بعدی یعنی برش ورق، سایز کردن و انجام خدمات روی آن، بر اساس قیمت نهایی معاملات تعیین می‌شوند. ضمن اینکه ممکن است در برخی هفته‌ها، بعضی از انواع ورق گرم عرضه و قیمت‌گذاری نشوند.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی بازاری ورق، عنوان کرد: تقسیم‌بندی ورق گرم در بازار بر اساس ضخامت و ابعاد صورت می‌گیرد. به طور مثال، مشتریان هنگام خرید ورق گرم، سفارش خود را بر اساس ضخامت ورق و ابعاد ارائه می‌دهند. ورق‌های گرم بالای ۲۰ میلی‌متر به دلیل ضخامت بالا، قابلیت تبدیل شدن به رول را ندارند و باید به صورت شیت عرضه شوند؛ از این رو سفارش برای انواع شیت (پلاک‌های ابعادی) بیشتر از رول (کلاف) بوده و حجم تقاضای زیادتری را به خود اختصاص داده است.

مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن با بیان اینکه مشتری در هنگام سفارش، تناژ، ضخامت، طول، عرض ورق مورد نظر خود را به مراکز فروش اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: مرکز فروش نیز با توجه به موجودی انبارها، کالای مورد نظر مشتری را فراهم می‌کند. در حال حاضر، ورق‌های گرم از ضخامت دو میلی‌متر و بالاتر از آن، در بازار وجود دارد و ضخامت‌های کمتر مربوط به ورق‌های سرد و پوشش‌دار است.

کریمی فرد طیف مصرف‌کنندگان ورق گرم در بازار را زیاد دانست و تصریح کرد: این مصرف‌کنندگان شامل تولیدکنندگان لوله و پروفیل، تولیدکنندگان لوازم خانگی، ساخت و ساز، خودروسازان، قطعه‌سازان و… می‌شوند. هر یک از این مصرف‌کنندگان با توجه به محصول خود، سفارش‌های متفاوتی دارند. به ‌طور مثال، تولیدکنندگان لوله و پروفیل عموما ورق‌های گرم با ضخامت دو میلی‌متر را سفارش می‌دهند اما تولیدکنندگان لوازم خانگی ورق‌های نازک‌تر از دو میلی‌متر را درخواست دارند.

وی در خصوص قیمت نهایی ورق، عنوان کرد: قیمت نهایی ورق سفارش شده بر اساس وزن تعیین می‌شود؛ به این صورت که عرض (متر) ضرب‌در طول (متر) ضرب‌در ضخامت (میلی‌متر) ضرب‌در ۷٫۸۵ (وزن مخصوص آهن) ضرب‌در تعداد ورق‌ها، وزن کل بار سفارش شده را تشکیل می‌دهند و قیمت هر کیلوگرم ورق نیز توسط بورس تعیین می‌شود و نرخ خدماتی مانند برش طولی و عرضی، فرمینگ، حمل و نقل و در نهایت مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‌شود که در نهایت، قیمت پایانی فروش به مشتری اعلام می‌شود.

مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن با اشاره به اینکه اکثر معاملات و فروش در بازار عمدتا به صورت نقدی است، خاطرنشان کرد: شرایط بازار به‌ گونه‌ای است که توزیع‌کنندگان کمتر ریسک معاملات نسیه و اعتباری را می‌پذیرند. با این حال، اگر مشتری قادر به ارائه ضمانتنامه بانکی و معتبر باشد، فروش اعتباری و مدت‌دار نیز فراهم است.

صادرات ورق فولادی کمتر از سال گذشته است

کریمی فرد میزان صادرات ورق گرم فولادی را نیز مانند همه محصولات بر اساس شرایط عرضه و تقاضا دانست و اظهار کرد: اخیرا از سوی دولت برای صادرات شرایطی وضع شده است، به این صورت که باید از تولیدکننده برای گمرک گواهی اخذ و اظهار شود. همچنین خود تولیدکننده باید مدارک اظهار شده را برای گمرک ارسال کند.

وی افزایش نرخ ارز را دلیل افزایش صادرات معرفی و بیان کرد: طبیعی است که به دلیل پایین بودن ارزش پول کشور، صادرات نسبت به سال‌های گذشته جذابیت بیشتری دارد. ضمن اینکه برای تجار و واردکنندگان خارجی، خرید از ایران به دلیل قیمت‌های ارزان‌تر، مقرون به صرفه‌تر است. این یعنی حتی اگر قیمت ورق در کشور رو به افزایش باشد و به بیشترین حد سال‌های اخیر خود برسد (اتفاقی که در سال گذشته رخ داد)، قیمت ورق ایران از قیمت سایر کشورها و تولیدکنندگان بسیار پایین‌تر است. به عبارت دیگر، ایران ارزان‌ترین فولاد را در دنیا دارد. با این وجود، قیمت‌های جهانی ورق گرم و نرخ ارز نیز در کشور طی چند ماه اخیر رو به کاهش بوده است. همین مسئله باعث شده صادرات ورق نسبت به سال گذشته، رشد نداشته باشد. به‌ طوری که طبق آمارها، صادرات ورق گرم نسبت به سال گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است؛ ضمن اینکه افزایش تقاضا و مصرف داخلی را نیز می‌توان در کاهش صادرات موثر دانست.

مسئول فروش ورق گرم در مرکز آهن در پایان تصریح کرد: صادرات انواع ورق در حال حاضر به‌ صورت رول انجام می‌شود و به صوت شیت بسیار کمتر است؛ البته این موضوع در مورد ورق گرم صدق نمی‌کند زیرا ورق گرم از دید مسئولان به نوعی خام و ماده اولیه محسوب شده و بنابراین صادرات آن از کشور دشوارتر است. به همین دلیل، مجوز صادراتی برای این نوع ورق‌ها دشوارتر و دیرتر صادر می‌شود. از این رو، ورق گرم توسط صادرکنندگان برش داده شده و به صورت شیت درمی‌آید که صادرات این نوع ورق‌ها تا حدود زیادی سهل‌تر است زیرا با این فرآیند، صادرات ورق گرم از موضوع خام‌فروشی تا حدود زیادی فاصله می‌گیرد و اخذ مجوز صادراتی آن نیز راحت‌تر انجام می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1085

نوشته‌های مشابه