• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
معاون مهندسی و پروژه‌های شرکت کانی مس:

بومی‌سازی قطعات، هدف اول و آخر ما

  • کد خبر : 3493
  • 23 دی 1399 - 11:17
بومی‌سازی قطعات، هدف اول و آخر ما
معاون مهندسی و پروژه‌های شرکت کانی مس گفت: شرکت با هدف بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت مس شکل گرفت که بنا به سیاست‌های اتخاذ شده از سال 1393 این مهم به شرکت هم‌خانواده دیگری محول شد که اکنون تصمیم بر آن شده است که در ادامه سال جاری ساخت قطعات وارداتی را شرکت کانی مس بر عهده بگیرد و ما نیز در تلاش هستیم در این عرصه بهترین عملکرد را ارائه دهیم.

معاون مهندسی و پروژه‌های شرکت کانی مس گفت: شرکت با هدف بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت مس شکل گرفت که بنا به سیاست‌های اتخاذ شده از سال ۱۳۹۳ این مهم به شرکت هم‌خانواده دیگری محول شد که اکنون تصمیم بر آن شده است که در ادامه سال جاری ساخت قطعات وارداتی را شرکت کانی مس بر عهده بگیرد و ما نیز در تلاش هستیم در این عرصه بهترین عملکرد را ارائه دهیم.

حسن محمودآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت کانی مس در دو شاخه در حال فعالیت است که بخش مهندسی و پروژه‌ها و قسمت مالی و اقتصادی دو حوزه فعالیت شرکت به حساب می‌آیند. این شرکت مهندسی‌محور بوده و در حال حاضر حدود ۸۰ نفر نیروی مهندس و متخصص در شرکت مشغول به کار هستند و پروژه‌های معدنی داخل کشور را می‌توانند مورد بررسی قرار دهند و در واقع به جرات می‌توان گفت که شرکت کانی مس در حوزه مهندسی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است و همچنین در بخش اجرا و خرید تجهیزات در پروژه‌های معدنی نیز فعالیت داریم.

وی افزود: شرکت کانی مس به راحتی می‌تواند پروژه‌های EPC را عملیاتی و اجرا کند و توانسته‌ایم به همت پرسنل زحمتکش شرکت در بخش صنعت و معدن رتبه یک پیمانکاری را به خود اختصاص دهیم. همچنین در سایر حوزه‌ها همچون ابنیه، تجهیزات و تاسیسات نیز موفق شدیم در بین شرکت‌ها با ارائه خدمات درخشان به جایگاه مطلوبی برسیم و به تناسب فعالیتی که ارائه می‌دهیم، رتبه‌های دومی و سومی را به خود اختصاص دهیم. علاوه‌براین در اجرای پروژه‌های معدنی به ویژه حوزه‌های لیچینگ، ذوب و تغلیظ نیز حضور جدی و موثری داریم. قابل ذکر است که پروژه ذوب مجتمع خاتون‌آباد یکی از چندین پروژه موفق شرکت کانی مس به حساب می‌آید.

معاون مهندسی و پروژه‌های شرکت کانی مس ادامه داد: در پروژه مجتمع مس سونگون در بخش طراحی نیز وارد شدیم و همچنین توانایی اجرا و ساخت آن را داریم که باید منتظر ماند که در آینده سیاست‌های شرکت به چه سمتی سوق می‌یابد. عمده فعالیت‌های ما در صنعت مس رقم خورده است اما در حوزه فولاد نیز پروژه‌هایی را نیز در دست اقدام داریم؛ به عنوان مثال، در یک پروژه فولادی به عنوان مشاور و خدمات طرح (MC( مشغول به فعالیت هستیم و امیدوار هستیم که در آینده همکاری به صورت EPC باشد.

محمودآبادی تصریح کرد: چشم‌انداز خوبی را برای شرکت کانی مس متصور هستیم زیرا تعداد شرکت‌های خدمات مهندسی انگشت‌شمار بوده و پروژه‌های اجرایی نیز محدود است و شرکتی که اجرای یک پروژه را به عهده بگیرد، خیلی زود شناخته می‌شود. در تلاش هستیم خدماتی را در جهت بومی‌سازی تجهیزاتی که تا پیش از این از راه واردات تامین می‌شد ارائه دهیم و در این خصوص نیز مفید واقع شویم که برای دستیابی به این مهم نیز اقدامات موثری صورت گرفته و به آینده امیدوار هستیم.

استقلال عمل واحد HSE

معاون مهندسی و پروژه‌های شرکت کانی مس مطرح کرد: در رابطه با ایمنی کار باید گفت که HSE یک واحد نظارتی بر پروژه است و به طور مجزا از مدیریت پروژه فعالیت دارد و در واقع از مدیر پروژه فرمان نمی‌گیرد. معمولا واحد HSE در شرکت‌هایی که به صورت پیمانی کار می‌کنند تحت نظر مدیریت قرار دارد اما در کانی مس، این واحد را به صورت تفکیک شده قرار دادیم که این موضوع به استقلال در عمل و تصمیم‌گیری این تیم حرفه‌ای کمک می‌کند؛ در همین راستا، شغلی تحت عنوان مدیر HSE نیز تعریف کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای هر پروژه مدیریت آن یک رویه برای HSE تعریف می‌کند که هر بخش چه وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند و خود ما نیز رویه‌ای جدا برای این واحد تنظیم کرده و به پیمانکارها ابلاغ می‌کنیم که اقدامات بر اساس آن پیش برود. خوشبختانه تاکنون با حادثه خاصی که ضرر و زیان جبران‌ناپذیر و تلفات جانی را در پی داشته باشد، مواجه نشده‌ایم.

پتانسیل بالایی در بومی‌سازی داریم

محمودآبادی یادآور شد: یکی از شاخص‌هایی که شرکت کانی مس بر آن تمرکز دارد، بحث بومی‌سازی است که اساسنامه شرکت بر مبنای این موضوع تنظیم شده است. طبق این اساسنامه، ساخت قطعات وارداتی برای شرکت ملی صنایع مس ایران، مهم‌ترین دلیل تاسیس شرکت کانی مس به حساب می‌آید که این وظیفه خطیر را به یک شرکت هم‌خانواده محول کرده‌اند و در حال حاضر سیستم تصمیم دارد که بخش بومی‌سازی را مجددا بر عهده شرکت کانی مس قرار دهد. گفتنی است که تا پیش از سال ۱۳۹۳ شرکت کانی مس، قطعات مورد نیاز را بومی‌سازی می‌کرد که امید است در ادامه سال جاری دوباره شاهد بازگشت این وظیفه به شرکت باشیم؛ چراکه ما بیش از پیش پتانسیل‌های لازم برای ساخت قطعات داخلی را در اختیار داریم.

وی اظهار کرد: در پروژه‌های فعلی که در دست داریم نیز بحث بومی‌سازی را محقق کردیم. به عنوان مثال، در واحد تولید اسید سولفوریک، پمپ‌هایی که همیشه از خارج از کشور خریداری می‌شد را بومی‌سازی کردیم و در واقع ریسک ساخت این نوع پمپ‌ها را به جان خریدیم. اکنون نیز با شرکت‌های داخلی در این زمینه در حال همکاری هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3493