• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب:

تابستان سختی در انتظار صنعت فولاد است

  • کد خبر : 2674
  • 22 خرداد 1401 - 12:52
تابستان سختی در انتظار صنعت فولاد است
مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب گفت: سازمان‌های برق منطقه‌ای برای تمام تولیدکنندگان فولاد در سراسر کشور نامه قطعی برق را ارسال کرده‌اند و با توجه به رکود، تورم، کاهش صادرات و قطعی برق، به طور حتم تابستان امسال بر تولیدکنندگان فولاد بسیار سخت خواهد گذشت.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب گفت: سازمان‌های برق منطقه‌ای برای تمام تولیدکنندگان فولاد در سراسر کشور نامه قطعی برق را ارسال کرده‌اند و با توجه به رکود، تورم، کاهش صادرات و قطعی برق، به طور حتم تابستان امسال بر تولیدکنندگان فولاد بسیار سخت خواهد گذشت.

محمد عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: تشخیص روند بازار برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت فولاد با توجه به تحولاتی که در چند ماه اخیر رخ داد، دشوار شده و چشم‌انداز بازار کمی مبهم شده است. به نظر می‌رسد تورم در کشور ادامه یابد و انتظار نمی‌رود کاهش قیمت در بازار اتفاق بیفتد.

وی افزود: به طور حتم بازار جهانی با کاهش قیمتی که یکی دو ماه قبل آغاز شده، به کف قیمت برخورد کرده است و به احتمال زیاد قیمت فولاد از وضع کنونی پایین‌تر نمی‌رود. با این حال رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان فولاد دنیا به ویژه روسیه، چین و ایران شکل گرفته که منفی است و متاسفانه فولادسازان ایران بیشترین ضربه را از کاهش قیمت خورده‌اند و این رقابت منفی روی روند صادرات ایران تاثیر بسزایی گذاشته است.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در داخل با رکود و تورم به طور همزمان مواجه هستند. به این مشکل باید قطعی برق را نیز اضافه کرد که مانع حرکت رو به جلوی صنعت فولاد می‌شود. با توجه به اینکه تولید شمش فولادی بیشترین مصرف انرژی برق را به خود اختصاص می‌دهد و این بخش بیشتر هدف قطعی برق قرار می‌گیرد، کمبود شمش فولادی در بازار پدید خواهد آمد و این موضوع بر کارخانه‌های نوردی و صنایع پایین‌دست تاثیر منفی می‌گذارد. به طوری که قیمت محصولات نهایی فولاد افزایش پیدا خواهد کرد.

انتظار تورم وجود دارد

عبدی اذعان کرد: دولت با استفاده از ابزار قیمت‌گذاری در بورس کالا قصد مهار افزایش قیمت فولاد و به نوعی مهار تورم را دارد و کاهش قیمت پایه فولاد در دو سه هفته اخیر نیز حاکی از همین موضوع است. در حال حاضر اکثر کارخانه‌های تولید شمش فولادی به ویژه در حوزه القایی با زیان فعالیت می‌کنند. با این حال تا حدی می‌توان از ابزارهای موجود در بورس برای کاهش قیمت استفاده کرد زیرا بازار بیش از این توانایی کاهش قیمت را ندارد و تولیدکنندگان شمش فولادی نمی‌توانند برای مدت طولانی با زیان‌دهی کار کنند.

وی ادامه داد: به طور حتم زمانی که قیمت جهانی فولاد از کف قیمت خود عبور و افزایش پیدا کند، این روند کاهش قیمت نیز تغییر می‌یابد و باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. از این رو به نظر می‌رسد دیگر شاهد کاهش قیمت در بازار نباشیم و با توجه به تحولات نرخ ارز و مسائل سیاسی، افزایش قیمت رخ نخواهد داد و انتظار تورم وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب تاکید کرد: قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود اما در معاملات معمول بازار بیشتر نرخ ارز آزاد مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در حالی که نرخ ارز نیمایی در چند ماه گذشته تقریبا ثبات داشت و در سامانه‌های موجود به میزان کمی معامله شد، شاهد افزایش بی‌رویه نرخ ارز در بازار آزاد و عبور آن از ۳۰ هزار تومان بودیم.

قطعی برق گریبان صنعت فولاد را می‌گیرد

عبدی اضافه کرد: مشکل قطعی برق نیز به زودی گریبان تولیدکنندگان فولاد کشور را خواهد گرفت و به بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در سراسر کشور از سوی اداره‌های برق منطقه‌ای نامه‌هایی مبنی بر اعلام زمان قطعی برق در اواخر بهار و فصل تابستان ارسال شده است. به نظر می‌رسد به زودی باید شاهد قطعی سراسری برق فولادسازان باشیم که می‌تواند منجر به بهم ریختن بازار داخلی شود. بنابراین تابستان سختی در انتظار صنعت فولاد خواهد بود زیرا هم کمبود در بازار پدید خواهد آمد و هم اینکه با توقف تولید فولادسازان، آن‌ها ضرر زیادی متحمل خواهند شد. ضمن اینکه به شرکت ما نیز برنامه قطعی برق اعلام شده است و هنوز فعالیت شرکت در شیفت شب و به صورت تک‌شیفت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی اگر اجازه فعالیت در شیفت شب داده شود، هزینه‌های فراوانی به همه تولیدکنندگان تحمیل خواهد شد.

وی مطرح کرد: هیچ کاهش قیمتی در بازار دیده نمی‌شود و حتی ممکن است رکود هم وجود داشته باشد. ضمن اینکه نمی‌توان رونق آن‌چنانی را برای بازار فولاد کشور متصور شد. زیرا پروژه‌های صنعتی و حتی ساختمانی نیز با روند کندی پیش می‌روند. به این موارد باید افزایش تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید را نیز اضافه کرد که به این ترتیب همه مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار بر افزایش قیمت دلالت دارند.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب تصریح کرد: ممکن است صادرات یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد که متاسفانه این موضوع در انتهای سال قبل و دو ماه نخست سال جاری به دلیل وضع عوارض بر صادرات محصولات فولادی از سوی مسئولان مختل شد. هر چند که از ابتدای خرداد ماه دیگر عوارض بر صادرات اعمال نمی‌شود اما بازگشت به بازار صادراتی سخت است. در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند به بازارهای صادراتی بازگردند، به طور حتم می‌توان شاهد رونق در تولید فولاد کشور بود.

به دنبال خرید اعتباری مواد اولیه هستیم

عبدی در خصوص فعالیت این شرکت عنوان کرد: شرکت نورد ایوان غرب به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده حوزه نورد در استان ایلام فعالیت می‌کند و به مدت دو سال متوقف شده بود. با این حال از سال گذشته تولید را مجددا از سر گرفتیم. ضمن اینکه در حال احداث یک کارخانه تولید شمش فولادی در همین استان هستیم که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. ظرفیت تولید این کارخانه نیز ۲۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده است. با احداث این واحد تولیدی، ماده اولیه حلقه بعدی یعنی میلگرد را تامین خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت نورد ایوان غرب بیشتر مواد اولیه خود را از بازار آزاد تامین می‌کند. البته اقدامات اولیه را برای پذیرش در بورس کالا انجام دادیم. یادآور می‌شود که شرکت ما حدود دو سال تولید را متوقف کرده بود و از این رو با فعال‌سازی مجدد، به دنبال حضور قدرتمندتر در بازار به ویژه صادرات هستیم. در نظر داریم شمش فولادی را که ماده اولیه ما محسوب می‌شود، به صورت اعتباری خریداری کنیم و با تولید و عرضه محصول در بورس، راه را برای صادرات آسان باز کنیم. گفتنی است که مجوز صادرات شرکت‌های فولادی به ویژه حوزه نورد، منوط به عرضه محصول در بورس است.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب بیان کرد: شرکت ما به تولید میلگرد با گرید A3 از سایز ۱۲ تا ۲۵ میلی‌متر می‌پردازد که این محصول با استفاده از شمش فولادی با گرید ۵SP تولید می‌شود.

عبدی با اشاره به مصرف‌کنندگان میلگرد اظهار کرد: مشتریان شرکت ما با توجه به افزایش کرایه حمل در چند ماه اخیر بیشتر آهن‌فروش‌ها و تجار استان ایلام و استان‌های همجوار همچون کرمانشاه، لرستان و همدان هستند. البته حجم کمی از محصول نیز در استان‌های خوزستان و فارس نیز به فروش می‌روند.

رویکرد حمایتی ندیده‌ایم

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب با گلایه از رویکرد سیاست‌گذاران نسبت به تولید، خاطرنشان کرد: با اینکه در کشور شعارهای زیبایی در حمایت از تولید داده می‌شود، اما در عمل شاهد آن هستیم که اتفاقی نمی‌افتد و حتی در برخی از مواقع، عکس آن عمل می‌شود. متاسفانه چه از سوی شرکت‌های بیمه‌ای و تامین اجتماعی و چه اداره‌های مالیاتی، حمایتی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد. همچنین بروکراسی اداری نیز تولیدکنندگان را گرفتار می‌کند. صنعت ناچار است با مسائلی که به آن تحمیل می‌شود، کار کند و راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات موجود به ویژه تورم و افزایش هزینه‌های تحمیلی بیابد.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: کرایه حمل و نقل در یکی دو ماه اخیر به شدت افزایش یافته و حقوق نیز بیش از ۵۰ درصد بالا رفته است. متاسفانه پشتوانه مالی یا قانونی قوی برای حوزه صنعت به ویژه بخش خصوصی وجود ندارد. بخش خصوصی نیز با دشواری زیاد می‌تواند راهکاری برای خروج از وضعیت پیدا کند.

عبدی تاکید کرد: باید میان همه محصولات زنجیره فولاد فاصله قیمت معقول جهت سوددهی زنجیره وجود داشته باشد تا هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از نظر هزینه‌ها، تولید صرفه اقتصادی داشته باشد. در حال حاضر، احداث یک کارخانه فولادی در حوزه نورد با ظرفیت نسبتا پایین حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و کارخانه‌دار باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای سرمایه در گردش داشته باشد. بنابراین یک سرمایه‌گذار برای حضور در صنعت فولاد باید ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کند. متاسفانه جامعه نیز نسبت به مشکلات سرمایه‌گذاران آگاه نیستند.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب تصریح کرد: اکنون فاصله میان قیمت شمش فولادی و میلگرد به کمتر از ۵ درصد رسیده است؛ در حالی قرار بود فاصله قیمتی میان میلگرد و شمش فولادی بیشتر شود. زیرا نوردکاران باید حداقل ۵ درصد کرایه حمل و ۳ درصد بابت اکسید شمش هزینه کنند. به این هزینه‌ها باید حقوق، انرژی، مالیات، بیمه و… را نیز اضافه کرد که همه تولیدکنندگان ملزم به پرداخت آن هستند. اما مقرر شده بود که فاصله قیمت شمش و میلگرد ۸ درصد باشد که متاسفانه این میزان کفاف هیچ یک از هزینه‌های تولید را نخواهد داد زیرا نوردکار به محض تامین شمش با همین میزان هزینه مواجه است.

وی اضافه کرد: نوردکار فولادی در حوزه میلگرد باید هزینه‌هایی را برای غلتک و روغن نورد پرداخت کند که این دو کالا در سال جاری با افزایش بیش از دوبرابری مواجه شده‌اند. این کالاها در یک سال اخیر سه مرتبه افزایش قیمت داشتند. این هزینه‌ها برای تولیدکنندگان از سوی مسئولان امر دیده نمی‌شود زیرا آن‌ها با شرایط تولید آشنا نیستند. همان‌طور که گفته شد، سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت یک کارخانه فولادی حتی با حاشیه سود ۱۵ درصد نیز در شرایط کنونی پاسخگوی هزینه‌ها نیست تا حداقل سرمایه‌گذار سود معقول و منطقی از سرمایه‌گذاری خود داشته باشد.

رونق ساخت و ساز به رونق صنعت فولاد می‌انجامد

عبدی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا هدف‌گذاری‌های صورت گرفته می‌تواند مشوقی برای پیشرفت صنعت فولاد باشد، گفت: یکی از طرح‌های مشوقی که ارائه شد، طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال بوده که متاسفانه تنها روی کاغذ مانده است و حتی خود مطرح‌کنندگان نیز نسبت به عملی شدن آن امید ندارند. هنوز فعالیت‌های اجرایی این طرح آغاز نشده است و خبری از شروع آن نیست.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب اذعان کرد: طرح ساخت یک میلیون مسکن حتی روی کاغذ هم بزرگ است. اجرای این طرح یعنی روزانه باید شاهد ساخت و اتمام بیش از دو هزار و ۷۰۰ مسکن در کشور باشیم که اجرای چنین طرحی با بروکراسی‌های اداری موجود عملا غیر ممکن است.

وی تاکید کرد: اگر شرایط مهیا و طرح مورد نظر اجرایی شود، به طور حتم شاهد رونق فراوان صنعت فولاد در کشور خواهیم بود. حتی در صورتی که سالانه ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود، در همه صنایع جنبی ساخت و ساز رونق ایجاد می‌‌شود. فعال‌سازی ساخت و ساز علاوه بر فولاد، در همه محصولات فلزی مانند مس، آلومینیوم، سرب و روی و نیز محصولات معدنی مانند سیمان، مصالح ساختمانی و… اثر قابل توجهی خواهد داشت. رونق ده‌ها صنعت به رونق ساخت و ساز وابسته است.

کاهش عرضه اعتباری

عبدی ابراز کرد: اکنون تولیدکنندگان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و بانک‌ها نیز به عنوان محل تامین نقدینگی، به سختی تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند زیرا آن‌ها نیز از منابع کافی برای پرداخت تسهیلات برخوردار نیستند. در حال حاضر عرضه مواد اولیه به صورت اعتباری به میزان بسیار کمی انجام می‌شود که آن محصول با رقابت بسیار بالا به فروش می‌رود. با اینکه بانک‌ها به تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه اعتبار می‌دهند، اما دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده محصول خود را به صورت اعتباری در بورس عرضه نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت نورد ایوان غرب مطرح کرد: همه تولیدکنندگان انتظار تورم بیشتر را دارند و به همین دلیل از عرضه اعتباری در بورس خودداری می‌کنند. از آنجا نوسان قیمت بالا است، تولیدکننده نمی‌تواند ریسک عرضه اعتباری دو ماهه یا سه ماهه را بپذیرد. یادآور می‌شود که در گذشته با به وجود آمدن رکود در بازار، عرضه اعتباری بیشتر می‌شد و هم به تولیدکننده و هم به مصرف‌کننده جهت ایجاد رونق کمک می‌کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2674

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد