• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
در سال 1402 تحقق پیدا کرد؛

تامین بازار داخلی، سیاست اصلی فروش «کگل»

  • کد خبر : 44729
  • 25 اردیبهشت 1403 - 9:56
تامین بازار داخلی، سیاست اصلی فروش «کگل»
شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ظرفیت تولید سالانه 15 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله سنگ‌آهن، یکی از اصلی‌ترین بازیگران زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که تمرکز خود را بر تامین مواد اولیه فولادسازی کشور قرار داده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ظرفیت تولید سالانه ۱۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله سنگ‌آهن، یکی از اصلی‌ترین بازیگران زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که تمرکز خود را بر تامین مواد اولیه فولادسازی کشور قرار داده است. نگاه به داخل، سیاست‌ اصلی این شرکت در فروش محصولات محسوب می‌شود که این مسئله با افزایش تناژ فروش محصولات در سال‌های اخیر همراه بوده؛ به طوری که در سال ۱۴۰۲، مجموع تناژ فروش کنسانتره و گندله این شرکت به ترتیب برابر با یک میلیون و ۶۷ هزار تن و ۱۲ میلیون و ۵۴۸ هزار تن رسیده است. دیدگاه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حوزه فروش موجب شده است تا در سند چشم‌انداز ۱۴۱۰ این شرکت نیز شناسایی بازارهای بالقوه داخلی در اولویت قرار بگیرد و توسعه متوازنی در زنجیره فولاد کشور رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در حالی که زنجیره فولاد کشور با سرعت در مسیر رشد و توسعه حرکت می‌کند، همچنان تامین پایدار مواد اولیه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این صنعت محسوب می‌شود. در این میان شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که توازن در زنجیره ارزش را اصل جدایی‌ناپذیر استراتژی‌های توسعه سازمانی خود می‌داند، چشم‌انداز جامعی را برای سال ۱۴۱۰ ترسیم کرده است که به واسطه تحقق آن، این تامین‌کننده بزرگ خوراک صنعت فولاد کشور، توسعه‌ای همه‌جانبه و فراگیر را در منطقه گل‌گهر رقم می‌زند. این چشم‌انداز بر مبنای شش سرفصل اساسی شامل توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تامین سنگ‌آهن؛ توسعه زیرساخت‌های انرژی؛ توسعه و تکمیل زنجیره ارزش؛ تنوع‌بخشی به کسب‌وکار؛ توسعه فناوری معدن‌کاری و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی استوار است.

بدیهی است که محقق شدن سرفصل‌های مذکور، در عین حال که منجر به ایجاد تحول در استراتژی‌های این شرکت می‌شود، رشد تولید و فروش محصولات را در پی دارد و این مسئله به اهمیت تدوین استراتژی‌های افزایش فروش محصولات در این شرکت می‌افزاید. از آنجایی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حلقه‌های نخست زنجیره ارزش فعالیت می‌کند و از ظرفیت بالای تولید برخوردار است، با شناسایی بازارهای بالقوه و در پیش گرفتن استراتژی توسعه بازار مناسب و سیاست‌گذاری‌های فروش می‌تواند هدف‌گذاری‌ها برای افزایش تناژ فروش محصولات و درآمدزایی را محقق کند و بستر مناسب را برای تحقق اهداف چشم‌انداز سال ۱۴۱۰ را فراهم سازد.

تحقق برنامه‌های فروش شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌گهر

سیاست‌های فروش و توسعه بازار همواره در جهتی تدوین می‌شوند که زمینه کسب سود بیشتر و خلق ارزش افزوده مضاعف را فراهم آورند. از آنجایی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سبدی متشکل از کنسانتره و گندله سنگ‌آهن را با بالاترین سطح کیفیت به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌کند، می‌تواند در فضای پرریسک زنجیره فولاد کشور، جایگاه ویژه‌ای را در تامین بازار به خود اختصاص دهد. این شرکت در حالی سال مالی ۱۴۰۲ را به اتمام رساند که توانست در حوزه فروش محصولات معدنی به دستاوردهای چشمگیری دست یابد. در چشم‌انداز فروش سال ۱۴۰۲ این شرکت، فروش داخلی سه میلیون تن کنسانتره و ۹ میلیون تن گندله هدف‌گذاری شده بود. بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌ شده در سامانه کدال، این شرکت موفق شد تناژ فروش داخلی گندله را در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ میلیون و ۸۳۲ هزار تن برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد ۱۷ درصدی را به لحاظ تناژ فروش داشته است و مقایسه آن با چشم‌انداز فروش نیز محقق شدن ۱۳۱ درصدی برنامه فروش را در بازه زمانی مذکور نشان می‌دهد. فروش داخلی کنسانتره سنگ‌آهن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۵۷ هزار و ۵۳۴ تن بوده است.

اگرچه شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بر تامین نیاز بازارهای داخلی متمرکز شده است اما مازاد محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کند تا علاوه بر ارتقای سودآوری مجموعه، بتواند در توسعه بازارهای صادراتی نیز به نقش‌آفرینی بپردازد. در چشم‌انداز فروش خارجی سال ۱۴۰۲ این شرکت، صادرات یک میلیون تن کنسانتره و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن پیش‌بینی شده بود. تناژ فروش صادراتی کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال گذشته به ترتیب برابر با ۱۰۹ هزار و ۷۱۱ تن و ۷۱۶ هزار و ۴۷۹ تن بوده است. دلیل محقق نشدن چشم‌اندازهای فروش صادراتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را می‌توان پررنگ‌تر بودن تقاضای محصولات در بازار داخلی و تلاطمات بازارهای جهانی دانست. گفتنی است درآمدهای صادراتی «کگل» در راستای واردات ماشین‌آلات و به ثمر رساندن پروژه‌های توسعه صرف می‌شود که این مسئله نه‌ تنها به سرعت‌بخشی در تامین تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید جدید در شرایط تحریم کمک می‌کند بلکه چالش‌های ارزی را نیز به حداقل می‌رساند. در نمودارهای یک و دو، تناژ فروش کنسانتره و گندله سنگ‌‎آهن شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مشاهده می‌شود.

نمودار ۱٫ مقایسه تناژ فروش گندله سنگ‌‎آهن «کگل» در دو سال اخیر

نمودار ۲٫ مقایسه تناژ فروش کنسانتره سنگ‌‎آهن «کگل» در دو سال اخیر

گل‌گهر، یک مهره اساسی در بخش معدن و صنایع معدنی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تمرکز بر تامین بازار داخلی و پیش‌بینی روند روبه‌رشد تولید فولاد کشور نسبت به سال ۱۴۰۱، توانسته است میزان تولید کنسانتره سنگ‌آهن را در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ میلیون و ۵۱۰ هزار تن برساند که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۳ درصدی داشته است. این شرکت علاوه بر تمرکز روی توسعه اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن، بخشی از کلوخه معدنی مورد نیاز واحد تولید کنسانتره را خریداری کرده است. در نهایت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال گذشته توانسته است ۱۲ میلیون و ۶۷ هزار تن گندله تولید کند. شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان، مجتمع جهان فولاد سیرجان و توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در فهرست مشتریان اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر قرار دارند. باید در نظر داشت که تمرکز بر انتظارات مشتریان عمده موجب شده است تا این شرکت با اصول مشتری‌مداری و استانداردها، خواسته و نیاز آن‌ها را محقق سازد و به یکی از مهره‌های اساسی در زنجیره فولاد کشور باشد.

با توجه به آنچه که بیان شد، تدوین سند جامع ۱۴۱۰ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر از این موضوع حکایت دارد که این شرکت می‌تواند با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، توسعه متوازن و پایداری را در منطقه گل‌گهر رقم بزند. در واقع این شرکت با توسعه متوازن معدن‌کاری و استخراج و افزایش ظرفیت تولید محصولات در نظر دارد سهم بیشتری از بازارهای داخلی و صادراتی را به خود اختصاص دهد. این مسئله باعث شده است تا سالی پردرآمد برای شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر رقم بخورد؛ در حالی که تولیدکنندگان فولاد کشور به سبب چالش‌های انرژی برق و گاز طبیعی اغلب نتوانسته‌اند برنامه‌های تولید خود را به طور کامل محقق سازند. رشد قابل توجه فروش و دستیابی به درآمد ۶۴۰ هزار و ۸۴۶ میلیارد ريالی نشان می‌دهد که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در اجرای برنامه‌‎های توسعه بازار موفق عمل کرده است. این مسئله موجب می‌شود تا اهداف و انتظارات سهامداران نیز از این مجموعه عظیم معدنی کشور برآورده شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44729

نوشته‌های مشابه

30اردیبهشت
سومین دوره بازدید از پروژه‌های شرکت میدکو در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
30اردیبهشت
توزیع عادلانه ثروت در کشور با راه‌اندازی کارخانه تولید طلا
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین مطرح کرد:

توزیع عادلانه ثروت در کشور با راه‌اندازی کارخانه تولید طلا

30اردیبهشت
رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

رشد وزنی و ارزشی صادرات فولاد روهینا جنوب در سال ۱۴۰۲

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.