• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان

تثبیت نرخ ارز، مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان است

  • کد خبر : 2172
  • 04 اردیبهشت 1400 - 12:27
تثبیت نرخ ارز، مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان است
مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش یابد، طبعا قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت و تولیدکنندگان نیز ناچار به تولید محصولی با قیمت گران‌تر خواهند بود. خواسته تولیدکنندگان از دولتمردان تثبیت نرخ ارز در شرایط کنونی است تا آن‌ها بتوانند نسبت به تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود اطمینان داشته باشند.

مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان گفت: زمانی که نرخ ارز افزایش یابد، طبعا قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت و تولیدکنندگان نیز ناچار به تولید محصولی با قیمت گران‌تر خواهند بود. خواسته تولیدکنندگان از دولتمردان تثبیت نرخ ارز در شرایط کنونی است تا آن‌ها بتوانند نسبت به تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود اطمینان داشته باشند.

علیرضا محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان بیش از ۸۰ سال است که در عرصه صنعت فعالیت می‌کند. برای تولید محصول، فولاد را هم در تولید قطعات فورج و هم در تولید ادوات کشاورزی مصرف می‌کنیم. این کارخانه نسل سوم تولید را پشت سر گذاشته است؛ به عبارت بهتر، شرکت ما واسطه میان صنعت فولاد و بخش کشاورزی است.

وی افزود: شرکت قطعات آهنگری خراسان قادر است با توجه به پتانسیل‌های تولیدی خود همه نیازهای کشور به قطعات و ادوات خاک‌ورزی کشاورزی را در سراسر کشور تامین کند زیرا همه مواد اولیه یعنی فولاد آلیاژی، تکنولوژی ساخت و تولید آن در کشور وجود دارد. با این حال متاسفانه یکی از مشکلات اساسی شرکت ما واردات محصولات قابل تولید است. به طوری که تعرفه واردات ماشین ساخته شده‌ای که در شرکت ما تولید می‌شود، تنها ۵ درصد است اما واردات مواد اولیه برای ساخت قطعات و ماشین‌آلات ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

فولاد آلیاژی، مهم‌ترین ماده اولیه فورج

این فعال صنعتی بیان کرد: محصولات فورج شرکت قطعات آهنگری خراسان برای بخش کشاورزی، برق فشار قوی، قطعات تراکتور و عمدتا ادوات کشاورزی تولید می‌شوند. به طوری که تنها در بخش ادوات کشاورزی بالغ بر ۹۰ محصول تولید می‌کنیم. به طوری که بخش تحقیق و توسعه شرکت ما بسیار فعال بوده و با تکنولوژی روز کاملا آگاه است. بخشی از مواد اولیه شرکت ما را فولاد آلیاژی تشکل داده و بخش عمده آن نیز ورق فولاد آلیاژی است. عمده ورق مصرفی شرکت ما نیز به صورت وارداتی بوده و تامین از داخل نیز بسیار کم است زیرا با توجه به حجم محدود سفارش شرکت ما، تولیدکنندگان عمده به ویژه شرکت فولاد اکسین، معمولا سفارش‌های با حجم کم را نمی‌پذیرد. به این ترتیب با رشد نرخ ارز، در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده‌ایم. برخی از تجار نیز به دلیل رشد نرخ ارز از عرضه فولاد آلیاژی در بازار خودداری می‌کنند.

مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان اضافه کرد: قطعات فورج که از فولاد آلیاژی و بعضا فولاد فنر تشکیل می‌شوند، تنها ۱۰ درصد از تولیدات شرکت ما را تشکیل می‌دهند. با این حال، در تامین مواد اولیه و تولید قطعات فورج با چالش جدی مواجه هستیم. متاسفانه برخی از تامین‌کنندگان از تحویل مواد اولیه خودداری می‌کنند و حدود دو ماه است که شرکت فولاد آلیاژی ایران به شرکت ما برای خرید فولاد آلیاژی پیش‌فاکتور ارائه نمی‌دهد. حتی شنیده می‌شود که این شرکت قرار است محصولات خود را با توجه به موج گرانی اخیر حدود ۲۰ درصد گران‌تر به بازار عرضه کند.

محمدزاده در خصوص تولید قطعات فورج خاطرنشان کرد: عمده ماده اولیه شرکت قطعات آهنگری خراسان به صورت میلگرد است که البته در برخی از مواقع نیز چهارگوش و تسمه فولادی را نیز تهیه می‌کنیم. چراکه برای صنعت فورج تفاوتی میان این مواد اولیه وجود ندارد. با این حال ماده اولیه در ابتدا با توجه به نوع محصول تولیدی، پس از ورود به کارخانه در ابعاد مورد نظر برش داده می‌شود. سپس قطعه وارد کوره پیش‌گرم شده و پس از رسیدن به دمای مورد نظر با استفاده از پرس عملیات فورجینگ روی آن به صورت پیش‌فرم صورت می‌گیرد. پس از این مرحله نیز قطعه در مراحل بعدی ماشین‌کاری شده، برش داده می‌شود و پس از تایید کیفی، به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی با اشاره به صنایع مصرف‌کننده قطعات فورجینگ، بیان کرد: قطعات حاصل از عملیات فورج مصارف بسیار گسترده‌ای در صنعت دارند و بخش‌های مختلفی همچون خودروسازی مانند اتوموبیل و تراکتور، ادوات کشاورزی، برق فشار قوی و… از قطعات فورج استفاده می‌کنند.

آشفته‌بازار ارز به تولیدکنندگان سرایت کرده است

مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان اذعان کرد: متاسفانه وضعیت بازار قطعات فورج به دلیل نوسانات نرخ ارز به شدت دچار آشفتگی شده است. به ویژه آنکه از ابتدای سال گذشته شاهد رشد چند هزار تومانی نرخ ارز بودیم که همچنان نیز در حال نوسان است. این رشد نرخ ارز به ویژه بر صنایع تامین‌کننده شرکت ما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد زیرا این شرکت‌ها نیز ناچار خواهند بود با توجه به رشد نرخ ارز، مواد اولیه خود را گران‌تر خریداری کنند.

این مدیرعامل صنعتی ابراز کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که شرکت ما باید فولاد را به عنوان ماده اولیه از فولادسازان یا تجار به صورت نقدی خریداری کند اما به مصرف‌کنندگان و به ویژه کشاورزان، به صورت مدت‌دار به فروش برساند. حتی وقتی قطعات فورج برای شرکت‌های دولتی به ویژه شرکت برق تولید می‌کنیم، به دلیل مشکلات دولت قادر به تسویه نقدی نیستند و زمانی هزینه خرید را می‌پردازند که قیمت محصول فروخته شده به آن‌ها با قیمت مواد اولیه تقریبا یکسان می‌شود و به این ترتیب سودی عاید شرکت ما نخواهد شد. متاسفانه همه مصرف‌کنندگان گرفتار مشکل نقدینگی هستند.

عدم توجه به ساخت داخل در چهار دهه گذشته

محمدزاده نسبت به عدم داخلی‌سازی بسیاری از کالاها این‌گونه گلایه کرد: وابستگی شدید اقتصاد کشور به نرخ ارز باعث گرانی بسیاری از کالاها شده است. متاسفانه در ۴۰ سال گذشته هیچ یک از دولتمردان کشور اقدامی در خصوص داخلی‌سازی و کاهش وابستگی ارزی به واردات صورت نداده‌اند و در این خصوص سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام نشده است. چراکه فروش نفت و دریافت ارز برای دولت و شرکت‌های دولتی باعث روی آوردن آن‌ها به واردات و عدم توجه به ساخت داخل شده بود.

وی اذعان کرد: با وجود گرانی شدید مواد اولیه صنایع فولادی، از کشاورزان و برخی از مصرف‌کنندگان درخواست کردیم که پیش از افزایش مجدد قیمت‌ها و شروع گرانی‌های جدید، نسبت به خرید از شرکت ما اقدام کنند و شرکت قطعات آهنگری خراسان نیز متقابلا اقدام به افزایش قیمت محصولات خود نخواهد کرد و با همان قیمت سابق محصول خود را به آن‌ها خواهد فروخت. این اقدام به آن دلیل صورت گرفت که بخشی از مشتریان شرکت ما را کشاورزان تشکیل می‌دهند که جزو اقشار ضعیف هستند و توانایی خرید محصول نورد نیاز خود با قیمت‌های گران‌تر در کوتاه‌مدت را ندارند. بخش کشاورزی در صنعت کشور جزو بخش‌های مظلوم و مهجور است و از سوی مسئولان هیچ حمایتی از آن نمی‌شود.

تلاش برای صادرات محصول

مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان اذعان کرد: با توجه به بی‌مهری‌هایی که به شرکت ما می‌شود، تلاش می‌کنیم صادرات خود را افزایش دهیم و به همین منظور تا چند ماه آینده، تقریبا تمامی محصولات خود را به خارج از کشور صادر خواهیم کرد؛. به همین دلیل فراخوان سفارش برای مشتریان کشاورز داده‌ایم. با توجه به اینکه صادرات از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، این اقدام در دستور کار قرار گرفته اما مشکل اساسی از سوی بانک‌ها وجود دارد زیرا ارز حاصل از صادرات را پس از تزریق به بانک، در اختیار شرکت برای واردات قرار نمی‌دهند. حتی این بانک ارز ما را برای واردات مواد اولیه و خرید خارجی حواله نمی‌کند. البته بانک مزبور قصد دارد ارز شرکت ما را با بهایی ارزان‌تر از معمول به خود ما واگذار کند که این موضوع غیر قابل توجیه است. به این ترتیب علاوه بر اینکه سیستم بانکی کشور ما برای فعالیت برون‌مرزی تقریبا قفل شده، حتی برای فعالیت معمول تولیدکنندگان عملیات ارزی انجام نمی‌دهد و همکاری نمی‌کند.

این فعال صنعتی مطرح کرد: برای صادرات محصولات باید به کشورهای قوی در زمینه صادرات صنعتی همچون ترکیه و چین رقابت کنیم که قیمت‌های محصولات ما بسیار نزدیک به آن‌ها است. سابق بر این در دهه ۸۰ به کشورهای آمریکای جنوبی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و کشورهای آفریقایی نیز بخشی از جامعه هدف ما بودند اما اخیرا به سمت کشورهای آسیای میانه رفته‌ایم که خوشبختانه به دلیل کیفیت و قیمت خوب محصولات شرکت ما، مصرف‌کنندگان استقبال خوبی به عمل آورده‌اند. البته به دلیل گسترش فعالیت، در حال احداث یک کارخانه در یکی از کشورهای آسیای میانه هستیم تا با ارسال محصول و قطعه نیمه‌ساخته از ایران، در آن کشور تولید ماشین‌آلات و ادوات انجام دهیم.

محمدزاده اذعان کرد: مشکل دیگر صنایع فورج، نبود نیروی متخصص است زیرا طی یکی دو سال گذشته با وجود درخواست همکاری و آموزش نیروی متخصص، متاسفانه نتوانستیم نیروی فنی مورد نیاز را جذب کنیم. البته نبود نیروی انسانی به نوع فرهنگ و تفکر نیروی تحصیل‌کرده بازمی‌گردد زیرا توقع آن‌ها این است که پس از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار، تنها پشت یک میز بنشینند و به فنی و عملی وارد نشوند!

وی در خصوص توقعات تولیدکنندگان از دولت، تصریح کرد: انتظار تولیدکنندگان این است که مواد اولیه با قیمتی ارزان‌تر از وضع کنونی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند محصولی ارزان‌تر و رقابتی به مصرف‌کنندگان تحویل دهند. متاسفانه از تولیدکنندگان هیچ حمایتی حتی در قالب یارانه به عمل نمی‌آورد حتی سهمیه خرید از فولادسازان دولتی نیز به شرکت قطعات آهنگری خراسان داده نمی‌شود و ناچار به تامین همه مواد اولیه از بازار آزاد با قیمت‌های نجومی هستیم.

 مدیرعامل گروه کارخانجات قطعات آهنگری خراسان با نعمت دانستن تحریم‌های آمریکا علیه ایران با وجود همه مشکلات ایجاد شده، تاکید کرد: دقیقا از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه کشور ما آغاز کرد، به یک باره تقاضای داخلی برای محصولات افزایش یافت و دولت نیز اقدام به اعمال ممنوعیت برای واردات دو هزار و ۵۰۰ قلم کالا کرد. بنابراین تحریم‌های آمریکا برخلاف تصور به کمک بخش خصوصی واقعی آمده است اما دولتمردان هنوز متوجه نشده‌اند.

محمدزاده اظهار کرد: فشار خرجی و کمبود ارز باعث شده است تا برخی از صنایع بزرگ به خرید داخل روی آورند که البته ممکن است این رویکرد تا زمان تحریم‌ها ادامه داشته باشد و با برداشتن تحریم‌ها و دریافت مجدد ارز نفتی دوباره صنایع به واردات روی آورند. با توجه به کمبود ارز در کشور، اگر دولت بتواند نرخ ارز را کنترل کند که بیش از این افزایش نداشته باشد، قطعا قیمت‌ها کاهش خواهند یافت و تثبیت خواهند شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2172

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
سال خوبی در انتظار فولاد هرمزگان است
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان:

سال خوبی در انتظار فولاد هرمزگان است

01اردیبهشت
رتبه برتر توانمندی تحقیق و توسعه به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر رسید
مدیر امور مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر:

رتبه برتر توانمندی تحقیق و توسعه به شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر رسید

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند