• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت

تحریم‌ها را خنثی کردیم

  • کد خبر : 2135
  • 07 فروردین 1400 - 11:34
تحریم‌ها را خنثی کردیم
معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: با اینکه تحریم‌ها شرایط را برای تامین قطعات یدکی و تجهیزات دشوار کرد اما توجه به بومی‌سازی و ساخت داخل به خنثی‌سازی تحریم‌ها و اطمینان از تامین این قطعات برای تداوم تولید در شرکت فولاد بافت منجر شد.

معاون بهره‌برداری و مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت گفت: با اینکه تحریم‌ها شرایط را برای تامین قطعات یدکی و تجهیزات دشوار کرد اما توجه به بومی‌سازی و ساخت داخل به خنثی‌سازی تحریم‌ها و اطمینان از تامین این قطعات برای تداوم تولید در شرکت فولاد بافت منجر شد.

یعقوب حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ماهیت اصلی شرکت احیا استیل فولاد بافت، تولید است. برای این منظور، در سال ۱۳۹۹ موفق شدیم به میزان ۹۸٫۵ درصد ظرفیت اسمی و برنامه پیش‌بینی شده سال ۱۳۹۹ را تولید کنیم و بنابراین، تولید آهن اسفنجی در فولاد بافت دقیقا مطابق برنامه تدوین شده پیش رفته است.

وی افزود: دستیابی به بیش از ۹۸ درصد ظرفیت اسمی در فولاد بافت در حالی رقم خورده است که این واحد تولید حدود ۱۷٫۵ درصد از استانداردهای معمول تولید آهن اسفنجی در واحدهای میدرکس بیشتر تولید کرده است. این یعنی در مدول‌های آهن اسفنجی به روش میدرکس، باید در سال نخست بهره‌برداری ۶۰ درصد و در سال دوم حداکثر تا ۸۰ درصد ظرفیت اسمی تولید شود. معمولا میزان تولید این واحدها در سال سوم به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی می‌رسد.

معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت تاکید کرد: شرکت ما در سال دوم توانست تقریبا به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی خود برسد و عملکردی فراتر از دیگر واحدهای میدرکس داشته باشد.

تامین قطعات یدکی بدون واردات

مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان تولید را به طور کامل و بدون دغدغه انجام داد که پشتیبانی کامل از بخش تولید اعم از تامین مواد اولیه و قطعات یدکی به خوبی انجام داد. در کنار آن تعمیرات و نگهداری سیستم‌ها اعم از سیستم‌های مکانیکی، برقی، ابزار دقیق، اتوماسیون و… نیز در زمان مناسب صورت گیرد.

حاتمی اضافه کرد: خوشبختانه شرکت فولاد بافت در سال جاری توانست با توجه به تدابیر اندیشیده شده بخش بازرگانی و خرید، تامین مواد اولیه شامل گندله و سایر مواد جانبی و قطعات یدکی به خوبی انجام شد. در همین حال حوزه نگهداری و تعمیرات شرکت فولاد بافت نیز توانست به نحو احسن سیستم‌های اساسی شرکت را در حالت پایداری نگاه دارد. به این ترتیب، تولید آهن اسفنجی بدون وقفه و ایجاد کمترین مشکل در فرایند صورت گرفت. این تدابیر برای بهره‌برداری از فاز نخست شرکت فولاد بافت اندیشیده شد.

وی مطرح کرد: شرکت فولاد بافت حوزه‌هایی که احتمال می‌داد حیاتی باشد را شناسایی کرد؛ ازجمله این بخش‌ها می‌توان به پمپ‌ها اشاره داشت که پیش از تحریم‌ها تماما از طریق واردات تامین می‌شدند. در این رابطه توسط شرکت‌های ایرانی مهندسی معکوس انجام شد و اکنون می‌توانیم تمامی پمپ‌های مورد نیاز واحد احیا مستقیم را از طریق شرکت‌های خوب داخلی که مهندسی معکوس را انجام دادند، تامین کنیم.

معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل در خصوص تامین قطعات یدکی ابراز کرد: پیش از تحریم‌ها، این دیدگاه وجود داشت که برای واحدهای احیا مستقیم، باید همه قطعات از خارج تامین شوند اما این ذهنیت تغییر کرده و تقریبا تامین تمامی قطعات یدکی از طریق شرکت‌های داخلی انجام می‌شود. با توجه به اینکه عمده سیستم‌های مورد استفاده در واحدهای احیا مستقیم خارجی هستند، در موارد جزئی همچون کمپرسورها و ابزار دقیق هم که باید قطعات اصلی در سیستم به کارگیری شوند، به شیوه‌های گوناگون توانستیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و تامین آن‌ها را انجام دهیم.

حاتمی ابراز کرد: با اینکه تحریم‌ها شرایط تامین قطعات را دشوار کرد اما توانستیم تحریم‌ها را بشکنیم و در همین حال به بومی‌سازی و ساخت داخل روی آوردیم و شرکت‌های توانمند داخلی در زمینه قطعه‌سازی در کشور توانسته‌اند نیازهای اساسی شرکت فولاد بافت را تامین کنند.

وی تصریح کرد: طی سالی که در انتهای آن قرار داریم، شرکت فولاد بافت توانست اشتغال‌زایی مناسبی انجام دهد. به طوری که توانستیم در برخی از بخش‌ها استخدام نیرو داشته باشیم که این امر به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های پیمانکاری انجام شد. طی سال ۱۳۹۹ حدود ۳۴ نفر در شرکت فولاد بافت برای توسعه بخش حفاظت فیزیکی اشتغال ایجاد شده است.

تولید در فولاد بافت فراتر از انتظار بود

مدیر مجتمع شرکت احیا استیل فولاد بافت معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد بافت، بیان کرد: طرح توسعه و فاز دوم واحد احیا مستقیم شرکت فولاد بافت از محل منابع داخلی و از طریق افزایش سرمایه تامین شده که تا کنون این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است. برای اجرای این طرح، اقدامات مقدماتی همچون سفارش‌گذاری‌ها انجام شده و پی‌ریزی مکان طرح نیز به طور کامل صورت گرفته است.

حاتمی ادامه داد: علاوه بر فاز دوم احیا مستقیم، طرح گندله‌سازی ۲٫۵ میلیون تنی فولاد بافت نیز در دستور کار است. این طرح نیز با توجه به مشکلاتی که در زمینه صدور ال‌سی و تامین ارز خارجی از طریق فاینانس به وجود آمد، مجمع عمومی سالیانه شرکت فولاد بافت تصویب کرد که برای این طرح نیز از منابع داخلی انجام شود و عملیات اجرای گندله‌سازی متوقف نشود. از این رو، اقدام به انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کردیم و نقشه‌ها و زیرساخت‌های این طرح آماده هستند که از ابتدای سال آتی، عملیات احداث کارخانه گندله‌سازی نیز آغاز خواهد شد.

اجرای طرح توسعه با تمام توان

معاون بهره‌برداری شرکت احیا استیل فولاد بافت با اشاره به برنامه‌های سال جدید شرکت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را در برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ شرکت مصوب کردیم و مصمم به اجرای این برنامه هستیم. علاوه بر این در موضوع کنترل کیفیت و تولید محصول با کیفیت بالا به  منظور جلب رضایتمندی و انتظارات مشتریان از برنامه‌های بسیار مهم شرکت برای سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود. این موضوع در دو بعد کمی و کیفی برنامه داریم که توسعه را مد نظر قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای فاز دوم نیز در اولویت قرار دارد. با توجه به اینکه عملیات احداث کارخانه شماره ۲ در یک فرآیند ۲۸ ماهه تعریف شده است، امیدواریم بتوانیم در سال جدید به میزان برنامه‌ریزی شده طرح‌ توسعه پیشرفت داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2135

نوشته‌های مشابه