• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تعطیلی روزافزون کارگاه‌های تولیدی شمش مس

  • کد خبر : 8299
  • 25 تیر 1401 - 21:50
تعطیلی روزافزون کارگاه‌های تولیدی شمش مس
مدیر کارگاه ریخته‌گری پیرمحمدی گفت: کاهش چشمگیر قیمت مس در بورس فلزات لندن و قطعی برق در روزهای اخیر، تولید شمش مس در کارگاه‌های کوچک ریخته‌گری را به شدت با مشکل مواجه کرده است و به نظر می‌رسد اگر تغییری در شرایط حاصل نشود، شاهد تعطیلی این واحدها در آینده نزدیک خواهیم بود.
مدیر کارگاه ریخته‌گری پیرمحمدی گفت: کاهش چشمگیر قیمت مس در بورس فلزات لندن و قطعی برق در روزهای اخیر، تولید شمش مس در کارگاه‌های کوچک ریخته‌گری را به شدت با مشکل مواجه کرده است و به نظر می‌رسد اگر تغییری در شرایط حاصل نشود، شاهد تعطیلی این واحدها در آینده نزدیک خواهیم بود.

بهروز پیرمحمدی در گفت‌‍وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شمش مس در کارگاه ریخته‌گری پیرمحمدی با استفاده از خاک مس و خاک برنج تولید می‌شود. به منظور تولید شمش مس با عیار ۹۷ درصد، به سمت استفاده از ضایعات تولیدی کارخانجات رفته‌ایم تا بتوانیم در چنین شرایطی که امکان دسترسی به ماده اولیه بیش از پیش دشوار شده است، همچنان فعالیت خود را ادامه دهیم.

کاهش چشمگیر قیمت مس در بورس فلزات لندن

وی افزود: مهم‌‎ترین چالشی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، نبود مواد اولیه کافی برای تولید شمش مس است. به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، قیمت مس رشد چشمگیری در بازارهای جهانی پیدا کرد اما در ادامه به دلیل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، قیمت اکثر کامودیتی‌ها به ویژه مس با افت قابل توجهی همراه شد. در حال حاضر، قیمت مس در بورس فلزات لندن به شدت کاهش یافته و به مرز هفت هزار دلار به ازای هر تن رسیده است که به دنبال آن، شاهد کاهش عرضه و افزایش تقاضای کاتد مس در بورس کالای ایران هستیم. زمانی که عرضه مواد اولیه در بورس با نوسان همراه می‌شود، کلیه زنجیره مس از بالادست تا پایین‌دست با مشکل تامین مواد اولیه مواجه خواهد شد و بر همین اساس، میزان تولید شمش و محصولات مسی نیز کاهش خواهد یافت؛ چراکه رقابت ۱۰ تا ۱۵ درصدی ایجاد شده در بورس به منظور خرید کاتد، باعث رقابت‌پذیری و افزایش قیمت کاذب ماده اولیه می‌شود و به دنبال آن، قیمت مس در بازار آزاد نیز با نوسان همراه خواهد شد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری پیرمحمدی تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، یکی دیگر از معضلات تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر بوده است. قیمت گاز بدون اطلاع‌رسانی قبلی از اواخر سال ۱۳۹۹ رشد پیدا کرد و تولید شمش مس در کارگاه‌های ریخته‌گری را که از کوره‌های دوار استفاده می‌کنند، با مشکل روبه‌رو کرد. اساس کار این کوره‌ها، گاز است که به دنبال افزایش قیمت آن، ما ناچار به خاموش کردن تعدادی از کوره‌های مجموعه شدیم. از سوی دیگر، با قطعی گاز در روزهای سرد سال مواجه هستیم که این مسئله نیز باعث کاهش تولید خواهد شد. در کنار گاز، قیمت برق نیز افزایش یافته است و در حال حاضر برق کارگاه روزهای شنبه قطع می‌شود. اگرچه برق مجموعه در سال گذشته بدون اطلاع‌رسانی قبلی قطع می‌شد اما در سال جاری، در خصوص زمان و روز قطعی برق اطلاع‌رسانی شده است. زمانی که برق کارگاه به یک باره قطع شود، مذاب درون کوره سرد خواهد شد و باید زمان بسیاری را برای تخلیه مذاب صرف کنیم که همین مسئله باعث خرابی کوره می‌شود. این اتفاق سال گذشته برای ما رخ داد و متحمل خساراتی نیز در این خصوص شدیم.

سازمان محیط زیست از تولیدکنندگان شمش حمایت نمی‌کند

 پیرمحمدی در ادامه به مشکلات زیست‌محیطی تولیدکنندگان شمش اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از معضلات، درگیری‌های مداوم با سازمان محیط زیست استان زنجان است؛ چراکه ما ضمن رعایت تمام اصول و استانداردهای ابلاغ شده از جانب این سازمان، همچنان نتوانسته‌ایم نظر مثبت آن‌ها را جلب کنیم و به دنبال رفع بهانه‌های موجود جهت ادامه تولید هستیم. متاسفانه تمام شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی ناجی، با سازمان محیط زیست درگیر هستند و این در حالی است که مجوزهای لازم جهت تولید در این شهرک از جانب خود این سازمان صادر شده است اما مشخص نیست که بر چه اساسی همواره با فعالیت‌های تولیدی این واحدها مخالفت می‌کنند. ما مجوز تولید اکسید روی را در کارگاه دریافت کرده‌ایم اما این سازمان با تولید آن مخالفت می‌کند و ما ناچار به کاهش سبد محصولات تولیدی خود هستیم.

وی در همین راستا اضافه کرد: تمام کوره‌های مورد استفاده در کارگاه، مجهز به سیستم فیلتراسیون هستند و هیچ آلاینده‌ای وارد هوا و محیط زیست نمی‌شود و ما تمام تلاش خود را جهت کاهش آلایندگی به کار گرفته‌ایم. از یک سو، آسیب‌رسانی به محیط زیست مطرح است و از سوی دیگر، سود حاصل از تولید اکسید روی مناسب به حساب می‌آید. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است، تمام اکسید تولید شده را جمع‌آوری کنیم و به نقدینگی تبدیل کنیم اما سازمان محیط زیست به شدت مخالف فعالیت مجموعه‌های تولیدکننده شمش مس به ویژه تولید اکسید روی است و برای ارائه مجوز تولید اکسید روی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کنددر حالی که دانش تولید این محصول متعلق به یکی از کشورهای اروپایی است و در اختیار تولیدکنندگان شمش در استان زنجان قرار دارد اما سازمان محیط زیست همکاری‌های لازم را با این افراد به عمل نمی‌آورد.

این تولیدکننده شمش مسی تصریح کرد: در صورت استمرار شرایط فعلی و کاهش بی‌رویه قیمت مس در بازار جهانی و نوسان قیمت مس در بازار داخلی، مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تعداد کوره‌های کارگاه خواهیم شد و ناچار هستیم به اندازه مواد اولیه موجود، شمش تولید کنیم و با حداقل میزان ظرفیت به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. بر همین اساس، نمی‌توانیم آینده روشنی را برای تولید شمش مس در کشور متصور شویم و به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط، بسیاری از تولیدکنندگان شمش ناچار به تعطیلی و یا تعدیل نیروی انسانی خواهند شد.

پیرمحمدی در ارتباط با اخذ مالیات از کارگاه‌های ریخته‌گری، اذعان کرد: کارگاه‌های ریخته‌گری مس به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند و تنها چند کارگر در آن‌ها مشغول فعالیت هستند. مگر درآمد این واحدهای کوچک تولیدی چقدر است که باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز پرداخت کنند؟ ضمن اینکه ماده اولیه بدون ارائه فاکتور فروش رسمی تامین می‌شود و باز هم در چنین شرایطی ما موظف به پرداخت مالیات هستیم. ای کاش مسئولان همان طور که در اخذ مالیات جدی و قانونمند هستند، در ارتباط با حمایت از تولیدکنندگان نیز همین قدر مصمم بودند.

کاهش نیروی انسانی در بخش تولید

وی در خصوص افزایش حقوق نیروی انسانی در سال جاری، تاکید کرد: اگرچه دستمزد کارگران بیش از ۵۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است اما تورم و رشد هزینه‌های تولید، هم کارفرمایان و هم کارگران را در تنگنای اقتصادی شدیدی قرار داده است. در حال حاضر دریافت تسهیلات بانکی نیز صرفه اقتصادی ندارد و شرایط دریافت وام به دلیل بروکراسی‌های اداری فراوان دشوار شده است. بر همین اساس، می‌توان گفت شرایط تولید بیش از پیش دشوار شده است و نمی‌توانیم امید چندانی به آینده تولید شمش در کشور داشته باشیم.

مدیر کارگاه ریخته‌گری پیرمحمدی در پایان یادآور شد: اکسید روی کاربرد فراوانی در صنایعی همچون سرامیک‌سازی، لاستیک‌سازی، داروسازی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی دارد اما متاسفانه سازمان‌های ذی‌ربط حمایت و همکاری نمی‌کنند و هر روز شرایط و قوانین دشوارتر از قبل می‌شود. در چنین شرایط اقتصادی، دولت و سازمان‌های دولتی باید از تولیدکنندگان حمایت کنند که در وضعیت تحریم بتوانیم بدون توجه به سایر کشورها، صنعت و تولید کشور را پویا نگه داریم اما متاسفانه شاهد حمایت نکردن دولت و رشد مشکلات در بخش تولید هستیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8299

نوشته‌های مشابه