• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی مولایی:

تفکیک ضایعات به تکنولوژی پیچیده‌ای نیاز ندارد

  • کد خبر : 3463
  • 13 دی 1399 - 15:10
تفکیک ضایعات به تکنولوژی پیچیده‌ای نیاز ندارد
مدیر بنگاه ضایعاتی مولایی گفت: انواع ضایعات مسی در میزان خلوص مس و درصد آلیاژ تفاوت دارند و بنگاه‌داران موظف هستند با انتخاب روش جداسازی مناسب، تفکیک این ضایعات را انجام دهند. جداسازی ضایعات، نیازمند تکنولوژی خاصی نیست اما تکنیک انتخابی در این زمینه، می‌تواند بر کیفیت و قیمت نهایی ضایعاتی نظیر مس کابلی تاثیر بگذارد.

مدیر بنگاه ضایعاتی مولایی گفت: انواع ضایعات مسی در میزان خلوص مس و درصد آلیاژ تفاوت دارند و بنگاه‌داران موظف هستند با انتخاب روش جداسازی مناسب، تفکیک این ضایعات را انجام دهند. جداسازی ضایعات، نیازمند تکنولوژی خاصی نیست اما تکنیک انتخابی در این زمینه، می‌تواند بر کیفیت و قیمت نهایی ضایعاتی نظیر مس کابلی تاثیر بگذارد.

مسعود مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مشتری بی‌چون و چرای اغلب بنگاه‌های ضایعاتی، دلال‌هایی هستند که انواع ضایعات را از بنگاه خریداری می‌کنند و به واحدهای تولیدی می‌فروشند. افت و خیزهای قیمتی بر میزان فعالیت ما تاثیری ندارد زیرا در هر وضعیتی از بازار، دلالان خواهان ضایعات مورد نظر هستند. این افراد با توجه به روند قیمت‌ها و نوسانات میزان تقاضا، ضایعات را انبار می‌کنند و در زمان مناسب مورد معامله قرار می‌دهند.

تفاوت انواع ضایعات مسی

مدیر بنگاه ضایعاتی مولایی مطرح کرد: در میان ضایعات مسی و برنجی، بیشتر در حوزه فروش مس ذوبی، مس کابلی و برنج لوب‌بار فعالیت داریم و خرید و فروش این نوع ضایعات را انجام می‌دهیم. تفاوت سه نوع ضایعات نام برده در میزان خلوص مس و درصد آلیاژ آن‌‌ها است. به عنوان مثال، ضایعات لوب‌بار از آلیاژ مس و سرب تشکیل می‌شود و ضایعات کابلی نیز حاوی مس خالص است. مس ذوبی نیز از نظر حجم ماده مفید اولیه و قیمت، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و اغلب واحدهای تولیدی خواهان ضایعات مس ذوبی هستند. برای تولید تسمه، و سیم و کابل باید از مس خالص استفاده شود و در نتیجه ضایعات کابلی، ماده اولیه مناسبی در این صنایع تلقی می‌شود اما در کارگاه‌های ریخته‌گری مقاطع مس ذوبی کاربرد بیشتری دارد.

دغدغه حفظ موجودی انبار

مولایی تصریح کرد: عمده مشتریان ما واحدهای تولیدی شیرآلات و کارگاه‌های ریخته‌گری هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن‌ها همکاری داریم. ما به شخصه هیچ مشکل و دغدغه‌ای در خصوص خرید و فروش ضایعات نداریم. به جرات می‌توان گفت که اگرچه نوسانات بازار و رشد قیمت‌ها بر میزان درآمد تاثیر دارد، اما میزان موجودی انبار از اهمیت بیشتری برخوردار است و تحت هر شرایطی اگر بتوانیم موجودی انبار خود را حفظ کنیم، پس موفق عمل کرده‌ایم. در مجموع هر روز شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها هستیم و عملا با مبلغی که امروز بار ضایعات خریداری کرده‌ایم، نمی‌توانیم فردا همین حجم را خریداری کنیم و در نتیجه با کاهش موجودی انبار مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: ضایعات به نوعی ماده اولیه محسوب می‌شود و صادرات آن ممنوع است و باید به یک محصول تبدیل شود تا بتواند مجوز صادرات داشته باشد. به طوری که امکان صادرات برای مفتول، تسمه و یا محصولات پایین‌دستی همچون سیم و کابل و انواع ظروف مسی که از ضایعات تولید می‌‌شوند، وجود دارد. ناگفته نماند که صادرات محصولات مسی ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس، ارمنستان، عراق و افغانستان محدود می‌شود و شامل کشورهای اروپایی نمی‌شود.

نقش کمرنگ دلال در بازار

مدیر بنگاه ضایعاتی مولایی در پاسخ به این سوال که دلال با بنگاه‌دار چه تفاوتی دارد، گفت: از آنجایی که اغلب کارخانه و واحدهای تولیدی پول نقد جهت خرید مستقیم از بنگاه‌های ضایعاتی را ندارند و ما نیز به عنوان بنگاه‌دار به دلیل مسائل مربوط به نوسان قیمت، علاقه‌ای به فروش اقساطی نداریم، بنابراین افرادی به عنوان واسطه و تحت عنوان دلال وارد عمل می‌شوند که ضایعات را از بنگاه به صورت نقد و با قیمت کمتر خریداری کنند و با قیمت بیشتر به تولیدکنندگان بفروشند. اغلب صنعتگران بر این باور هستند که بازار ضایعات در دستان دلالان می‌چرخد اما این موضع حقیقت ندارد و دلال اگر ضایعات را به عنوان مثال ۱۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کند می‌تواند آن را ۱۶۱ هزار تومان و با یک هزار تومان سود بفروشد. در واقع، دلال در آشفتگی بازار کمترین نقش را ایفا می‌کند.

قیمت‌گذاری ضایعات مسی

مولایی اظهار کرد: قیمت‌ نهایی ضایعات را بنگاه‌دار تعیین نمی‌کند بلکه تحت تاثیر بورس فلزات لندن، نرخ ارز نیمایی، قیمت داخلی مس و میزان عرضه کاتد در بورس و بازار آزاد ، تعیین می‌شود. در آستانه سال نو میلادی معمولا به دلیل اعتصاب معدن‌داران معدن مس در کشور شیلی، قیمت فلز سرخ به ثبات می‌رسد اما قیمت داخلی روند صعودی خود را همچنان در پیش می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بار ضایعاتی از سراسر کشور به صورت خالص و تفکیک شده به بنگاه‌های ضایعاتی تهران ارسال می‌شود و اگر جداسازی و تفکیک به طور کامل صورت نگیرد، مجددا  عملیات دیگری را اعمال می‌کنیم. به عنوان مثال، برای جداسازی ضایعات کابلی از دو روش بریدن با تیغ و سوزاندن استفاده می‌شود و کابل‌هایی که با روش سوزاندن جدا می‌شود، از میزان خلوص کمتری نسبت به کابل‌هایی که جداسازی آن‌ها با تیغ صورت می‌گیرد، برخوردار هستند. در مجموع ضایعات بعد از تفکیک و جداسازی به دلال و واسطه واگذار می‌شود و به صورت خالص به کارخانه مقصد می‌رسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3463

نوشته‌های مشابه