• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان:

تنش‌های ژئوپلیتیکی، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صنعت مس شود

  • کد خبر : 8830
  • 04 دی 1401 - 18:28
تنش‌های ژئوپلیتیکی، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صنعت مس شود
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان، تولیدکننده ورق مسی گفت: کشورهای شمالی ایران که پیش‌تر متقاضی آند مس از اروپا بودند، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش سرسام‌آور قمیت حامل‌های انرژی در قاره سبز، به تولیدکنندگان ایرانی جهت تامین این محصول روی آورده‌اند اما با توجه به قیمت‌گذاری لحظه‌ای مس در داخل به دنبال نوسان نرخ ارز، به خوبی نمی‌توانیم با آن‌ها روابط تجاری برقرار کنیم.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان، تولیدکننده ورق مسی گفت: کشورهای شمالی ایران که پیش‌تر متقاضی آند مس از اروپا بودند، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش سرسام‌آور قمیت حامل‌های انرژی در قاره سبز، به تولیدکنندگان ایرانی جهت تامین این محصول روی آورده‌اند اما با توجه به قیمت‌گذاری لحظه‌ای مس در داخل به دنبال نوسان نرخ ارز، به خوبی نمی‌توانیم با آن‌ها روابط تجاری برقرار کنیم.

ناصر گلکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت‌های شرکت، اظهار داشت: آند مس، بخش عمده تولیدات شرکت گلکار سپاهان است که در آبکاری و صنایعی که به هر نحوی با فرایند آبکاری سر و کار دارد، مانند آبکاری پلاستیک یا آبکاری صنایع دیگر از برق و الکترونیک تا کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل، استفاده می‌شود. بخش دیگر تولیدات شرکت، تولید ورق‌های مسی بوده که در صنایع برق که دارای شاخه‌های متعدد است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تولید ورق‌های گرد برای استفاده در صنایع‌دستی و بخش‌های مرتبط با آن، از دیگر محصولات شرکت تولیدی محسوب می‌شود که فعالان صنایع‌دستی خریدار آن هستند.

از معضل نوسان قیمت مس تا اختلال ادامه‌دار بهین یاب

وی با ابراز ناامیدی از وضعیت صنعت در کشور، با اشاره به چالش‌های پیش رو درروند تولید، عنوان کرد: بزرگ‌ترین معضل پیش روی تولیدکنندگان محصولات مسی، نوسان قیمت مس است؛ به‌ طوری‌که قیمت‌گذاری مس در سایر کشورهای با پارامترهای محدودی مانند بورس فلزات لندن همراه است اما قیمت‌گذاری این فلز سرخ در داخل کشور،  با مسائل مختلفی از جمله قیمت ارز، شرایط سیاسی جامعه، مدیریت بورس کالای ایران و… دست و پنجه نرم می‌کند که این موضوع، فعالان صنعت مس را دچار مشکل کرده است. به ‌عنوان ‌مثال، نوسان قیمت کاتد در مقایسه با ضایعات مسی به‌ صورت روزانه، حاکی از آن است که روند مشخصی در قیمت‌گذاری وجود ندارد و این موضوع، عامل بی‌برنامگی برای تولیدکننده در عرصه تولید محسوب می‌شود؛ به ‌طوری ‌که در معامله میان خریدار و فروشنده، معاملات بر اساس قیمت روز مس انجام می‌شود اما در روز پس از آن، با نوسان قیمت چشمگیر مس چه به ‌صورت صعودی و چه در حالت رکود، هر دو طرف معامله دچار چالش خواهند شد.

مدیرعامل شرکت شرکت گلکار سپاهان در ادامه با اشاره به سهمیه عرضه کاتد به شرکت‌های فعال در صنعت مس، ابراز کرد: سهمیه کاتد به شرکت‌ها درگذشته با درصد بالایی تعلق می‌گرفت اما هم‌اکنون این درصد با کاهش محسوسی همراه شده است. از سوی دیگر، برای دریافت همین مقدار از سهمیه نیز باید بروکراسی‌های اداری فراوانی را طی کرد به‌ عنوان ‌مثال، اجرای طرح توسعه‌ای شرکت ما چندین ماه است که به دلیل عدم دسترسی به سامانه بهین یاب بلاتکلیف مانده است. این طرح توسعه در زمینه افزایش ظرفیت تولید محصولات مسی است و متاسفانه وزارت صمت نیز پاسخگوی ما طی این مشکل نیست.

گلکار با اشاره به نوسان قیمت کاتد طی چند هفته اخیر در  بورس کالای ایران، این روند را نتیجه قیمت‌گذاری دستوری کاتد دانست و گفت: عرضه کاتد از طریق بورس کالا طی چند هفته اخیر، منجر به رکود قیمت‌ نسبت به محصولات دیگر شده که همین موضوع، مشکلاتی را برای برخی از واحدهای تولیدی به وجود آورده است؛ به‌ طوری‌که بسیاری از شرکت‌هایی که می‌توانند از بورس کالا خرید کاتد داشته باشند، تولیدات خود را ارزان‌تر از شرکت‌های دیگر به بازار عرضه می‌کنند و این موضوع برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند کاتد مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند، در عرضه کالا با مشکل‌ همراه کرده است. هرچند این موضوع مقطعی است و در گذر زمان، شرایط کمی بهبود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به چالش تامین انرژی در تولید محصولات مسی، ادامه داد: با توجه به اینکه برق، از نقش بسزایی در صنعت مس برخوردار است، شرکت گلکار سپاهان برای تامین برق فقط یک ژنراتور در کارخانه که از ملزومات کار محسوب می‌شود، با مشکل رویه‌رو است؛ چراکه قطعی مداوم برق می‌تواند مسیر تولید را دچار مشکل کند.

مدیرعامل شرکت شرکت گلکار سپاهان در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه از فرایند ریخته‌گری مداوم در خط تولید خود استفاده می‌کنیم، به ‌هیچ‌ وجه برق نباید در این فرایند قطع شود اما متاسفانه یک ماه قبل به دلیل قطعی برق، ضرر مالی چند ۱۰۰ میلیونی به خط تولید مجموعه وارد شد؛ چراکه با قطعی برق و اینکه ژنراتور نتوانست روی مدار قرار گیرد، کوره دچار مشکل شد. بنابراین می‌توانیم به‌ وضوح اعلام کنیم که قطعی برق، به ‌یقین ما را از تولید بازمی‌دارد.

جای خالی نیروی انسانی متخصص

گلکار یکی دیگر از مشکلات مهم در عرصه تولید را عدم حضور نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: جای خالی نیروی انسانی متخصص در صنعت مس، یکی از مهم‌ترین معضلات واحدهای تولیدی محسوب می‌شود؛ چراکه در راستای سیاست جذب نیروی انسانی، از همان ابتدا در هر دو زمینه نیروی انسانی تحصیل‌کرده و چه غیر متخصص را آموزش می‌دهیم اما همین افراد بعد از آموزش و چند ماه فعالیت به ‌محض پیشنهاد شغلی که سختی آن کمتر است، ترک کار می‌کند. در حال حاضر تقاضای جذب ۱۰ نیروی کار با تمام مزایا و قوانین کاری و بدون هیچ تاخیری در پرداخت حقوق و مزایا را ثبت کرده‌ایم اما باز هم در این عرصه با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بازار فروش، مطرح کرد: با توجه به اینکه محصولات متنوعی در مجموعه تولید می‌شود، بنابراین در ثبت سفارش مشکل چندانی نداریم؛ چراکه صنایع مختلف مشتریان ما محسوب می‌شوند و برای مثال ممکن است ثبت سفارش‌ در یک برهه زمانی برای صنایع‌دستی بیشتر باشد و در برهه دیگر برای صنعت برق با افزایش همراه باشد که همین موضوع کاستی‎‌ها در ثبت سفارش را جبران می‌کند. معضل اصلی ما، نوسان قیمت در بازار است؛ به ‌طوری‌که بیشترین انرژی و زمان تولیدکننده به ‌جای توسعه و افزایش کیفیت محصول، صرف تعیین قیمت مواد اولیه و تولیدات مجموعه در بازار می‌شود. حتی زمانی که قیمت را مشخص می‌کنیم، به‌ محض اینکه با مشتری وارد مذاکره جهت عقد قرارداد می‌شویم، قیمت‌ها مجدد دچار نوسان و مشتری و تولیدکننده هردو دچار مشکل می‌شوند.

این فعال صنعت مس اضافه کرد: کشورهای شمالی ایران که پیش‌تر متقاضی آند مس از اروپا بودند، به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش سرسام‌آور قمیت حامل‌های انرژی در قاره سبز، به تولیدکنندگان ایرانی جهت تامین این محصول روی آورده‌اند اما با توجه به قیمت‌گذاری لحظه‌ای مس در داخل به دنبال نوسان نرخ ارز، به خوبی نمی‌توانیم با آن‌ها روابط تجاری برقرار کنیم. از سوی دیگر، عدم تامین برخی زیرساخت‌های لازم، عاملی مهم محسوب می‌شود که فرصت رشد تولید و در دست گرفتن بازارهای خارجی را از ما سلب کرده است.

گلکار با اشاره به اینکه این شرکت به‌ صورت مستقیم صادرات ندارد اما از طریق صنایع مرتبط ورق و شمش را صادر می‌کند، گفت: نوسان قیمت مس، منجر به مشکلات جدی‌ در عرضه محصول به مشتریان خارجی روبه‌رو کرده است؛ چراکه آن‌ها منبع قیمت‌گذاری را بورس لندن می‌دانند و از مشکلات داخلی ما ناآگاهند و این نوسان قیمت لحظه‌ای مس و همچنین نرخ دلار، عدم اعتماد را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

فارغ از حمایت دولتی، آینده صنعت مس در ایران درخشان است

وی در ادامه با اشاره به قدمت کاری ۶۰ ساله مجموعه خود در عرصه ریخته‌گری مس، مطرح کرد: در مدت‌ زمان فعالیت خود در صنعت مس که به بیش از ۶۰ سال می‌رسد، هیچ‌گاه از حمایت‌های دولتی چه برای ثبت و افزایش ظرفیت تولید در پروانه بهره‌برداری و چه به منظور اخذ تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ایم؛ به ‌طوری ‌که اخذ مجوز جهت اجرای جدیدترین طرح توسعه شرکت که تمام هزینه‌های آن نیز توسط مجموعه تامین شده است، از بزرگ‌ترین معضلات شرکت گلکار سپاهان محسوب می‌شود که این موضوع، با ساماندهی سایت بهین یاب حل‌شدنی است.  به ‌طورکلی اگر بروکراسی‌های اداری در مسیر توسعه برای صنعتگران هموار شود، سایر حمایت‌ها ناخودآگاه کمرنگ خواهد شد و وظیفه اصلی دولت آن است که مسیر تولید را برای فعالان این بخش هموار کند.

این کارآفرین صنعت مس در ادامه یادآور شد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و افزایش ظرفیت تولید و همچنین نصب کوره‌های جدید، به دنبال اصلاح ظرفیت پروانه بهره‌برداری هستیم اما نمی‌توانم عدد مشخصی را بابت محدوده ظرفیت تولید اعلام کنیم؛ چراکه قیمت مس در چند ماه اخیر به قدری افزایش یافته است که سرمایه در گردش بیشتری را برای ادامه فعالیت خود نیاز داریم و این سرمایه باید از محل تسهیلات بانکی تامین شود که امیدی به اخذ آن هم نداریم.

گلکار در پایان آینده صنعت مس در ایران و جهان را در حال رشد دانست و یادآور شد: آینده فلز استراتژیک مس، بسیار چشمگیر و درخشان خواهد بود؛ چراکه کاربرد این فلز در صنایع مختلف غیرقابل ‌انکار است. صنایعی مانند برق، الکترونیک، خودروسازی، توربین‌های برقی و…، نمونه‌هایی از مهم‌ترین صنایعی است که مس در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در کنار این مهم باید توجه داشت که با توجه به کاهش ذخایر مس در جهان، تقاضای این فلز را روزبه‌روز بیشتر خواهد کرد. در ایران نیز با توجه به کشف ذخایر جدید مس مانند معدن «جانجا» در سیستان و بلوچستان که توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به مدار تولید اضافه خواهد شد، بدون شک تولید مس با رونق و رشد خوبی همرهع خواهد  بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8830

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام