• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان

توسعه، ضامن بقای یک واحد تولیدی در بازار است

  • کد خبر : 1985
  • 09 دی 1399 - 11:52
توسعه، ضامن بقای یک واحد تولیدی در بازار است
مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان گفت: منتظر ایجاد یک فرصت همچون تزریق نقدینگی یا افزایش قیمت سنگ‌آهن هستیم تا بتوانیم مسیر توسعه را هم در بخش تامین مواد اولیه و هم فروش محصولات طی کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان گفت: منتظر ایجاد یک فرصت همچون تزریق نقدینگی یا افزایش قیمت سنگ‌آهن هستیم تا بتوانیم مسیر توسعه را هم در بخش تامین مواد اولیه و هم فروش محصولات طی کنیم.

حمید فغفوری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بازار سنگ‌آهن وضعیت نسبتا خوبی دارد مشروط بر اینکه قیمت‌ها در این بازار به صورت منطقی لحاظ شوند. در حال حاضر، قیمت سنگ‌آهن منطبق با قیمت‌های جهانی نیست و به صورت ضریبی از شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود که تفاوت بسیار زیادی با قیمت جهانی دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن و نیز نرخ ارز در کشور طی یک سال گذشته، قیمت سنگ‌آهن در کشور ما حدود یک‌سوم قیمت‌های جهانی است. در حال حاضر، قیمت هر تن کنسانتره با عیار ۶۶ درصد در بازارهای جهانی حدود ۱۷۰ دلار است که با توجه به نرخ ارز نیمایی(حدود ۲۵ هزار تومان)، قیمت این فرآورده به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت کنسانتره با عیار ۶۶ درصد در کشور ما حدود یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ازای هر تن قیمت‌گذاری می‌شود. بنابراین قیمت سنگ‌آهن در ایران کمتر از نصف قیمت آن در بازارهای جهانی است.

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان ادامه داد: در شرایطی که قیمت سنگ‌آهن در ایران بسیار کمتر از قیمت‌های جهانی است، فولادسازان چینی سنگ‌آهن را با قیمتی بیش از دو برابر قیمت ایران از دیگر کشورها وارد و به راحتی محصولات فولادی تولید می‌کنند. به طوری که محصولات فولادی آن‌ها با همه کشور‌ها قابل رقابت‌ است و چینی‌ها بعضا توانسته‌اند برخی از بازارها را تسخیر کنند. در حالی که فولادسازان ایرانی سنگ‌آهن را با ۴۰ درصد قیمت واقعی آن خریداری می‌کنند و در مقابل، محصول خود را در بازار داخلی با قیمت جهانی و بعضا بیشتر از آن به مصرف‌کنندگان داخلی می‌فروشند.

وی عنوان کرد: قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد به ویژه برای سنگ‌آهن مانع رشد تولیدکنندگان این حوزه می‌شود البته تولیدکنندگان می‌توانند به فعالیت خود با همین وضع کنونی ادامه دهند اما توسعه فعالیت و تولید با قیمت‌های کنونی غیر ممکن است. به این ترتیب تولیدکنندگان سنگ‌آهن نمی‌توانند با توسعه فعالیت خود ارزش افزود بیشتر کسب و اشتغال بیشتر ایجاد کنند و این مهم نصیب صنایع پایین‌دست می‌شود.

تولید کمتر از ظرفیت اسمی

فغفوری با اشاره به ظرفیت ۵۰۰ هزار تنی کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن پارس گستر زنگان، بیان کرد: در حال حاضر، تنها نمی‌‌توانیم با تمام ظرفیت تولید کنیم و تنها نیمی از آن فعال است. چالش تامین مواد اولیه، مهم‌ترین دلیل تولید کمتر از ظرفیت محسوب می‌شود. البته معادنی برای تامین مواد اولیه در اختیار داریم اما میزان تولید سنگ‌آهن از این معادن کفاف رسیدن به ظرفیت رسیدن کارخانه را نمی‌دهد البته بخشی از سنگ‌آهن مصرفی نیز خریداری می‌شود که با سنگ معدنی دراختیار، به صورت ترکیبی در کارخانه جهت تولید کنسانتره به کار می‌رود.

وی اذعان کرد: معدن‌داران به دلیل اینکه نسبت به هزینه‌های فعالیت معدنی به ویژه در خصوص تامین ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، حتی با فروش خاک معدنی سود قابل توجهی کسب نمی‌کنند، نمی‌توانند با تمام ظرفیت فعالیت کنند. به همین دلیل کمبود سنگ‌آهن در استان زنجان جهت تامین خوراک کارخانه‌های فرآوری حس می‌شود.

شیوه‌نامه زنجیره فولاد هنوز اثر خود را نگذاشته است

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرگذاری شیوه‌نامه اخیر زنجیره فولاد بر قیمت سنگ‌آهن، تاکید کرد: قرار بود طبق این شیوه‌نامه که اخیرا اجرا شده است، قیمت سنگ‌آهن افزایش یابد و تقریبا به ۸۰ درصد قیمت جهانی (تقریبا دو برابر قیمت کنونی) برسد اما این مهم هنوز محقق نشده است و این شیوه‌نامه هنوز اثر مطلوب خود را بر زنجیره فولاد به ویژه حوزه سنگ‌آهن نگذاشته است.

وی اضافه کرد: صحبت‌های اولیه در مورد شیوه‌نامه زنجیره صنعت فولاد کشور این بود که همه محصولات از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی در بورس کالا عرضه شوند حتی در یکی دو نوبت عرضه سنگ‌آهن نیز انجام شد که تنها یکی از این عرضه‌ها به معامله انجامید. البته هدف برخی از شرکت‌ها از عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا برای اخذ مجوز صادرات است و این شرکت‌ها با توجه به قیمت‌ بازار داخلی، کمتر به دنبال عرضه داخلی هستند.

عرضه سنگ‌آهن در بورس با اما و اگر

فغفوری در خصوص امکان عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا، تصریح کرد: می‌توان سنگ‌آهن را در بورس کالا عرضه کرد و مشتریان فراوانی نیز در این حوزه وجود دارند اما باید راهکارهای چگونگی عرضه و معاملات نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرد. البته کنسانتره امکان عرضه بیشتری نسبت به محصولات قبلی خود دارد اما این محصول نیز ممکن است در صورت دور بودن واحدهای فروشنده و خریدار از یکدیگر، قابل عرضه نباشد.

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان اظهار کرد: واحدهای فرآوری سنگ‌آهن از واحدهای مصرف‌کننده دور هستند و حتی در یک استان نیز قرار ندارند. بنابراین جابه‌جایی سنگ‌آهن با توجه به قیمت‌های حمل‌ونقل در فواصل نسبتا دور، منطقی و اقتصادی نیست. با توجه به اینکه قیمت حمل‌ونقل در یکی دو سال اخیر به شدت افزایش یافته و در عین حال، حمل مقادیر نسبتا زیاد سنگ‌آهن در جاده‌های مواصلاتی توجیه اقتصادی ندارد. در این رابطه باید یک واحد فرآوری سنگ‌آهن، توسط معادن نزدیک پشتیبانی و خوراک داده شود.

وی در خصوص مشتریان کنسانتره سنگ‌آهن پارس گستر زنگان، مطرح کرد: فولادسازانی که واحد گندله‌سازی دارند، مشتریان شرکت ما محسوب می‌شوند. در حوزه فروش شرکت ما تابع قوانین و مقرراتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت فولاد وضع می‌کند. خریداران سنگ‌آهن عموما فولادسازان دولتی هستند و برای فروش قیمت‌های میانگین نرخ فروش ماهانه شمش فولاد خوزستان درج شده روی سامانه کدال را به عنوان ملاکی برای قیمت‌گذاری و خرید سنگ‌آهن لحاظ می‌کنند.

فغفوری تاکید کرد: شرکت ما نیز همانند همه تولیدکنندگان سنگ‌آهن در کشور، ناچار به تبعیت از این فرایند قیمت‌گذاری است تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. حتی شرکت‌های بزرگ دولتی تولیدکننده سنگ‌آهن نیز از این سیستم قیمت‌گذاری پیروی می‌کنند و تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز باید با این سیستم کنار بیایند. تولیدکنندگان بخش خصوصی باید با تکیه بر تامین مالی و توانایی‌های فنی خود تولید را انجام دهد و انرژی و وقت لازم برای درگیری درباره سیاست‌گذاری‌ها و قانون‌گذاری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی را ندارد.

تقسیم سود در صنعت فولاد عادلانه نیست

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان عنوان کرد: تامین مواد اولیه و خرید سنگ از معادن، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان کنسانتره سنگ‌آهن پس از قیمت‌گذاری دستوری است. ضمن اینکه تقسیم سود در زنجیره تولید فولاد عادلانه به نظر نمی‌رسد و باید در کل زنجیره سود به صورت متناسب تقسیم شود. در حال حاضر، زنجیره فولاد معیوب عمل می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر سود در زنجیره صنعت فولاد با نسبت‌های منطقی توزیع شود، معدنکاران می‌توانند با خرید تجهیزات و ماشین‌آلات، میزان استخراج از معادن را با باز کردن سینه کارهای جدید بالا ببرند و فعالیت‌های خود را در زنجیره به خوبی توسعه دهند تا مواد اولیه واحدهای پایین‌دستی خود را تامین کنند. واحدهای فرآوری نیز با منطقی شدن سود می‌توانند ظرفیت‌های خالی خود ناشی از افزایش کیفی و کمی تامین مواد اولیه را پر کنند و با بهینه کردن فعالیت‌های خود به طرح‌های توسعه بیشتر بیندیشند.

فغفوری اذعان کرد: همه تولیدکنندگان زنجیره صنعت فولاد به نوعی با یکدیگر در ارتباط بوده و به هم وابستگی دارند. به طور مثال اگر یک کارخانه فولاد به دلیل نقص فنی، عدم مدیریت صحیح و بالا بودن قیمت تمام شده، نتواند در بازارهای داخلی و خارجی رقابت کند، بازتاب فعالیت این واحد تولیدی بر کل زنجیره هم قبل از آن یعنی تولیدکنندگان سنگ‌آهن و هم پس از آن یعنی محصولات فولادی، جلوه خواهد کرد و تنها این واحد تولید دچار زیان نخواهد شد. بلکه ممکن است این آسیب به کل کشور وارد شود.

طرح‌های توسعه‌ای را در صورت امکان دنبال می‌کنیم

مدیرعامل شرکت فرآوری سنگ‌آهن پارس گستر زنگان با بیان اینکه بخش خصوصی از توسعه و افزایش تولید استقبال می‌کند، تصریح کرد: همه واحدهای تولیدی در زمان فعالیت خود به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بالندگی در حوزه فعالیت خود هستند. اگر توسعه و ارتقای سطح تولید در واحد تولیدی رخ ندهد، نقص در چرخه صنعت پدید می‌آید. با توجه به شرایط کنونی، واحدهای تولید در انتظار ایجاد یک روزنه و فرصت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت اجرای طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند دستیابی به نقدینگی مناسب، افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی و… باشد. به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هم در بخش تامین مواد اولیه یعنی معدن و سنگ‌آهن، هم در حوزه فرآوری یعنی تولید کنسانتره و هم حرکت به یک پله بالاتر یعنی تولید گندله نیز هستیم. چراکه توسعه، حیات و بقای یک واحد تولیدی را در بازار تضمین می‌کند. واحدهای تولیدی به ویژه در حوزه سنگ‌آهن باید توسعه یابند و افزایش تولید داشته باشند تا بتوانند با کاهش قیمت تمام شده، در مقابل تلاطم‌هایی که به دلیل مسائل جهانی یا منطقه‌ای در این بازار به وجود می‌آید، مقاومت کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1985

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم