• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان عنوان کرد:

توقف توسعه؛ تا اطلاع ثانوی!

  • کد خبر : 3444
  • 24 آذر 1399 - 12:25
توقف توسعه؛ تا اطلاع ثانوی!
مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان گفت: یک واحد تولیدی زمانی موفق می‌شود که علاوه بر حفظ وضعیت موجود، بتواند چشم‌انداز و هدفی روشن را برای خود ترسیم کند. ما در یک سال اخیر در جهت گسترش خطوط و افزایش ظرفیت تولید، گام‌های مثبتی برداشته‌ایم و در تلاش هستیم طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کنیم، اما بی‌ثباتی بازار و افزایش قیمت‌ها، به موانع بزرگی برای پیشبرد اهداف شرکت بدل شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان گفت: یک واحد تولیدی زمانی موفق می‌شود که علاوه بر حفظ وضعیت موجود، بتواند چشم‌انداز و هدفی روشن را برای خود ترسیم کند. ما در یک سال اخیر در جهت گسترش خطوط و افزایش ظرفیت تولید، گام‌های مثبتی برداشته‌ایم و در تلاش هستیم طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کنیم، اما بی‌ثباتی بازار و افزایش قیمت‌ها، به موانع بزرگی برای پیشبرد اهداف شرکت بدل شده‌اند.

ناصر گلکار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت جهانی مس از زمان اعلام نتایج انتخابات ایالت متحده امریکا، روند صعودی در پیش گرفته است که این موضوع می‌تواند نویدبخش بهبود روابط بین دو کشور چین و آمریکا باشد. کشور چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده مس در جهان است که میزان تقاضای آن تاثیر مستقیم در قیمت‌گذاری مس دارد. با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، امکان تغییر برخی تعرفه‌ها وجود دارد و ممکن است بعضی از سیاست‌های رئیس جمهور پیشین نیز تغییر کند که به طور کلی این مسائل موجب نوسان قیمت جهانی این فلز استراتژیک می‌شود. قیمت جهانی مس در سال‌های گذشته وارد کانال هشت هزار دلار نیز شده است و چه بسا با ادامه روند فعلی، نرخ مس مجددا وارد کانال‌های فراتر از هشت هزار دلار نیز بشود.

وی افزود: مجموعه گلکار سپاهان به عنوان تولیدکننده ورق مسی در کشور شناخته شده است. در واقع ما تولیدکننده طیف وسیعی از انواع ورق و محصولات تخت هستیم. همچنین در زمینه تولید آندهای فسفر دار و خالص نیز فعالیت داریم. عمده مصرف ورق مسی در صنایعی همچون صنایع دستی، ظروف مسی و صفحات ارت است.

میزان تقاضا برای انواع محصولات متغیر است

این تولیدکننده در پاسخ به این سوال که کدام یک از محصولات مجموعه پرفروش است، اذعان کرد: میزان تولید انواع محصول در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند؛ به عنوان مثال، در فصل گرما که میزان مسافرت‌ها به شهرهایی توریستی همچون اصفهان زیاد است، میزان تقاضا برای صنایع دستی و به تبع آن، ورق مسی نیز افزایش می‌یابد و در فصل سرما، عکس آن اتفاق می‌افتد. در برخی مواقع صنایع فعال‌تر هستند و برای پاسخگویی به سفارش‌ها، به میزان ورق بیشتری به عنوان ماده اولیه نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان مطرح کرد: در صنعت آبکاری از آند فسفردار استفاده می‌کنند که این صنعت نیز در بعضی از ماه‌ها با افزایش تولید و فروش مواجه است و در بسیاری مواقع تقاضایی برای محصولات آن وجود ندارند و در آن زمان ما نیز فروش مطلوبی برای آند فسفردار نخواهیم داشت. بنابراین به قطع نمی‌توان گفت کدام محصول تولیدی مجموعه پرفروش و یا کم‌فروش است، چراکه میزان تولید و فروش به میزان تقاضا و سفارش بازار وابسته است.

وی گفت: برای تولید ورق مسی، از ضایعات مسی استفاده می‌کنیم و اگر کاتد مس با قیمت مطلوبی عرضه شود، از آن نیز در تولید بهره می‌بریم. در حال حاضر، قیمت کاتد به مرز ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. در بین ضایعات، مس کابلی قرمز بیشترین قیمت را دارد و قیمت کاتد بسیار گران‌تر از ضایعات کابلی بوده و این موضوع موجب آشفتگی بازار می‌شود و قیمت تثبیت شده‌ای وجود ندارد، بنابراین در چنین وضعیت چند نرخی شدن بازار، تامین مواد اولیه به شدت به یک چالش جدی برای صنعتگر تبدیل شده است. قیمت‌ها متغییر هستند و ما حتی نمی‌توانیم یک هفته شاهد ثبات بازار و قیمت‌ها باشیم.

کاربردهای مختلف ضایعات مسی

گلکار مطرح کرد: بعد از تهیه ضایعات، مراحل بازیافت آن آغاز می‌شود. تفکیک قراضه، پالایش و تصفیه آن ازجمله عملیاتی هستند که بر ضایعات مسی اعمال می‌شود. با توجه به محصول نهایی، نوع ضایعات به کار گرفته شده متفاوت خواهد و بر حسب درصد خلوص و آلیاژ آن، فرایند خالص‌سازی آن انجام می‌شود. به عنوان مثال، برای تولید ورق مسی با خلوص بالا، استفاده از ضایعات مس کابلی مناسب است و برای ساخت ورق‌های مسی با درصد خلوص پایین‌تر از ضایعات ظروف مسی استفاده می‌شود. به طور کلی، انتخاب نوع ضایعات مصرفی، بستگی به نوع سفارش مشتری و صنعت مقصد دارد.

مدیرعامل شرکت گلکار سپاهان ابراز کرد: ما تا به امروز بازار داخلی را پوشش دادیم و صادرات محصول نداشتیم، اما به دلیل توانایی تولید آند با کیفیت، در حال برنامه‌ریزی و رصد بازارهای خارجی جهت همکاری بین‌المللی و معاملات فرامرزی نیز هستیم. تنها دلیلی که مانع شده که تا به امروز صادرات نداشته باشیم، عدم ثبات بازار و نرخ ارز بوده که قدرت هرگونه برنامه‌ریزی را از ما سلب کرده است. قیمت‌ها به قدری سریع تغییر می‌کنند که از زمان آغاز مذاکره تا عقد قرارداد با یک مشتری خارجی، شاهد چند نرخ گوناگون خواهیم بود.

بی‌ثباتی بازار، عامل تضعیف‌ صنعت!

گلکار در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت ورق مسی و محصولات تخت چیست، گفت: بزرگ‌ترین مشکل این صنعت، عدم ثبیت بازار بوده که تولیدکننده و مصرف‌کننده محصولات مسی را با چالش مواجه کرده است. بی‌ثباتی از حلقه اول زنجیره که تامین ماده اولیه است تا حلقه آخر که محصول نهایی تولید و به دست مشتری می‌رسد، در جریان بوده و تک‌تک حلقه‌های زنجیره را درگیر کرده است. این مشکل موجب شده که نتوانیم قراردهای کلان و مدت‌دار تنظیم کنیم و به صورت روزانه برنامه‌ریزی می‌کنیم. معضل دیگری که چند ماه می‌شود که به صنایع در اکثر نقاط دنیا لطمه وارد کرده، شیوع ویروس کرونا است که کشف واکسن آن، قدری نگرانی‌ها را کاهش داده است.

وی اضافه کرد: مشکلات ذکر شده به طور مستقیم بر میزان فعالیت ما تاثیر گذاشته است و وضعیت تولید هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود. در شرایط فعلی، با یک سوم نیروی انسانی خود مشغول به فعالیت هستیم. با توجه به کاهش تعداد کارکنان، افت میزان تولید نیز یک امر کاملا طبیعی است و این یک استراتژی کاربردی برای حفظ هر صنعتی تلقی می‌شود. در حال حاضر، با ظرفیتی بسیار کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت داریم. با این وجود همچنان به طرح‌های توسعه‌ای و گسترش خطوط تولید می‌اندیشیم و در این راستا، کوره‌های مدرنی را به کار گرفتیم و خط نورد واحد را نیز توسعه داده‌ایم اما متاسفانه در سال جاری نتوانستیم این خط را به مرحله تولید محصول و بهره‌برداری برسیم و تنها دلیل این موضوع، افزایش قیمت‌ها و چالش تامین ماده اولیه بود. در صورت اجرایی شدن این طرح‌ توسعه‌، ظرفیت تولید چندین برابر افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3444

نوشته‌های مشابه