• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان

تولیدکنندگان نسوز، پشتیبان صنعت فولاد هستند

  • کد خبر : 1502
  • 06 اردیبهشت 1399 - 9:54
تولیدکنندگان نسوز، پشتیبان صنعت فولاد هستند
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان گفت: صنعت نسوز با طیف بسیار وسیعی از مصرف‌کنندگان سر و کار دارد که صنعت فولاد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید؛ به طوری که برای تولید هر تن فولاد باید حدود 10 تا 20 کیلوگرم نسوز مصرف شود و این عدد در مقیاس بزرگ‌تر قابل توجه است.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان گفت: صنعت نسوز با طیف بسیار وسیعی از مصرف‌کنندگان سر و کار دارد که صنعت فولاد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید؛ به طوری که برای تولید هر تن فولاد باید حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم نسوز مصرف شود و این عدد در مقیاس بزرگ‌تر قابل توجه است.

مهدی یوسف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت دیرگداز آذربایجان تولیدکننده نسوز‌های آلومینایی و آلومینوسیلیکاتی است و به تولید انواع مختلف جرم‌های نسوز با درصد اکسید آلومینیوم متفاوت از ۳۷ تا ۹۷ درصد، انواع مختلف جرم‌های ریخته‌گری، جرم‌های نسوز پاشیدنی و جرم‌های مکانیکی می‌پردازد. شرکت ما حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نوع نسوز، بسته به تقاضای بازار تولید می‌کند.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت دیرگداز آذربایجان حدود ۱۸ هزار تن در سال است که با توجه به شرایط بازار، در برخی از سال‌ها توانستیم به میزان ظرفیت اسمی، تولید داشته باشیم البته در سال گذشته حدود ۱۰ هزار تن جرم نسوز پاشیدنی تولید کردیم که از این منظر بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصولات در کشور محسوب می‌شویم. ضمن اینکه علاوه بر تولید و فروش، خدمات نصب و اجرای نسوز پاشیدنی برای مصرف‌کننده را نیز انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان با اشاره به فروش و صادرات این شرکت، اضافه کرد: در سال‌های گذشته علاوه بر تامین نیاز داخلی، به مقوله صادرات به کشورهای همسایه نزدیک مانند آذربایجان، عراق و ترکیه نیز وارد شده بودیم. در کشور عراق برخی از سرمایه‌گذاران ایرانی پروژه‌هایی را اجرا کرده بودند که نیاز به فرآورده‌های نسوز داشت. در سال ۱۳۹۸ با توجه به رشد تقاضای داخلی میزان صادرات شرکت نیز کاهش یافت.

نقش اکسید آلومینیوم در تولید نسوز

یوسف‌زاده در مورد ماده اولیه به‌ کار رفته در تولید نسوز، عنوان کرد: اکسید آلومینیوم (Al2O3) مهم‌ترین ماده اولیه تولید نسوز در شرکت ما است و تمامی نسوز‌ها بر اساس درصدهای مختلفی از اکسید آلومینیوم تولید می‌شوند. با این حال، اکسید آلومینیوم با درصد بالا متاسفانه در کشور طی سال‌های گذشته تولید نمی‌شده است اما خوشبختانه برخی از شرکت‌ها با توجه به تحریم‌ها و نیاز کشور به این ماده حیاتی، به تولید اکسید آلومینیوم با خلوص بالا وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از معادن حاوی اکسید آلومینیوم که پیش از این غیر فعال بودند، طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ فعال شده‌اند و با فعال‌سازی این معادن، خوراک تولیدکنندگان اکسید آلومینیوم تامین شد و این تولیدکنندگان توانستند بخشی از نیاز صنایع کشور به این ماده را تامین کنند.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان اذعان کرد: در سال‌های گذشته بیش از ۸۰ درصد از نیاز شرکت دیرگداز آذربایجان به مواد اولیه از طریق واردات و تنها ۲۰ درصد از داخل تامین می‌شد اما در یکی دو سال اخیر توانستیم با بومی‌سازی تامین مواد اولیه، واردات را به کمتر از ۵۰ درصد تقلیل دهیم. در حال حاضر اکسید آلومینیوم با خلوص بیش از ۹۰ درصد، آلومینای تبولار و آلومینای خالص وارد می‌شوند. ضمن اینکه برخی سیمان‌های نسوز آلومینیومی به عنوان ماده اولیه تولید جرم‌های نسوز با خلوص بالای ۵۰ درصد نیز هنوز در کشور تولید نمی‌شوند و تنها برخی از تولیدکنندگان داخلی اخیرا به مقوله تولید این محصولات با خلوص اکسید آلومینیوم کمتر از ۵۰ درصد وارد شده‌اند.

پشتیبانی صنعت نسوز از صنایع مصرف‌کننده

یوسف‌زاده با اشاره به اهمیت نقش فرآورده‌های نسوز در صنایع بزرگ کشور، بیان کرد: صنایع فولادی، سیمان، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و هر صنعتی که با حرارت سر و کار دارد، ناچار به استفاده از نسوز است. به عبارت بهتر، گستره صنایع مصرف‌کننده نسوز بسیار بالا است.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان صنعت فولاد را بزرگ‌ترین صرف‌کننده نسوز در کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای تولید هر تن فولاد به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم نسوز مصرف می‌شود، این یعنی برای تولید ۲۷ میلیون تن فولاد، به بیش از ۴۰۰ هزار تن نسوز نیاز است البته در یکی دو سال اخیر، خوشبختانه برخی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور مانند شرکت فولاد مبارکه توانسته‌اند با بهره‌وری، میزان مصرف نسوز خود را کاهش دهند و به کمتر از ۱۰ کیلوگرم نسوز به ازای هر تن فولاد برسانند که همین میزان را نیز تا حد زیادی از تولیدکنندگان کشور تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: برای تولید هر تن سیمان به سه کیلوگرم نسوز نیاز بوده و ظرفیت سیمان در کشور بیش از ۸۵ میلیون تن است. در سال ۱۳۹۸، بیش از ۶۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که برای تولید این میزان سیمان، حدود ۱۸۰ هزار تن نسوز مصرف شد.

حال صنعت نسوز خوب است

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان عنوان کرد: برخلاف آسیب‌های شیوع ویروس کرونا به بسیاری از کسب و کارها، صنعت کشور وظیفه خود را به خوبی انجام داده و با تمام توان در حال تولید است حتی تحریم‌های فلج‌کننده هم نتوانسته است به این صنعت آسیبی برساند. بسیاری از کشورها اکنون با شیوع این ویروس با چالش مواجه شده‌اند و فعالیت تولیدی آن‌ها تقریبا به حالت تعطیل درآمده است اما صنعت کشور ما به ویژه صنایع فولاد و نسوز با مشکل چندانی در این مورد روبه‌رو نبوده‌اند.

یوسف‌زاده با بیان اینکه صنایع نسوز پشتیبان صنعت فولاد کشور هستند، اظهار کرد: خوشبختانه صنعت نسوز توانسته به وظایف خود در قبال صنعت فولاد کشور در سال ۱۳۹۸ عمل کند و از ابتدای سال جاری نیز بازار نسوز کشور نیز رونق خوبی داشته است و امیدوار هستیم با برطرف شدن مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، صنعت نسوز از سال گذشته رونق بیشتری داشته باشد.

وی با امیدواری نسبت به پروژه‌های در دست اقدام که مصرف‌کننده نسوز هستند، ابراز کرد: قرار است برخی پروژه‌های فلزی، فولادی و سیمانی در کشور طی سال جاری راه‌اندازی شوند که با بهره‌برداری از آن‌ها، تقاضای بزرگی برای محصولات نسوز ایجاد خواهد شد و قطعا صنایع نسوز کشور دست به کار خواهند شد و به وظیفه خود در قبال پشتیبانی از این صنایع عمل خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان در پایان مطرح کرد: صنایع نسوز در دنیا در کنار صنایع مادر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و بنابراین تولیدکنندگان نسوز کشور تلاش خواهند کرد محصولات جدیدتر با کاربردهای خاص و کیفیت بالاتر تولید کنند. شرکت دیرگداز آذربایجان نیز با توجه به نیاز بازار تلاش می‌کند که در زمینه تولید نسوز، نوآوری داشته باشد تا بتواند به نیاز مصرف‌کنندگان پاسخ دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1502

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام