• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر عامل شرکت اطمینان کالای پردیس گلستان عنوان کرد:

تولید ظروف گرانیتی با لایه مسی

  • کد خبر : 2778
  • 12 شهریور 1398 - 11:26
تولید ظروف گرانیتی با لایه مسی
مدیر عامل شرکت اطمینان کالای پردیس گلستان، گفت: ایرانی‌ها به دلایل مختلف از دیرباز به فلز مس علاقه داشتند و تا یک سال اخیر بازار ظروف مسی پر رونق بود اما با افزایش قیمت مس میزان تولید و تقاضای صنایع مسی تا حد چشمگیری کاهش یافت.

مدیر عامل شرکت اطمینان کالای پردیس گلستان، گفت: ایرانی‌ها به دلایل مختلف از دیرباز به فلز مس علاقه داشتند و تا یک سال اخیر بازار ظروف مسی پر رونق بود اما با افزایش قیمت مس میزان تولید و تقاضای صنایع مسی تا حد چشمگیری کاهش یافت.

علی یازرلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه اطمینان کالای پردیس گلستان در استان گلستان، شهرستان رامیان و در شهر صنعتی رامیان واقع شده است. پیش از شروع دو نرخی شدن ارز و افزایش بی‌رویه قیمت مس، ما ظروف مسی سنتی تولید می‌کردیم اما بعد از نوسانات نوع محصول و فعالیت مجموعه را تغییر دادیم و از سال ۹۷ ظروف گرانیتی و ترکیبی با مس را جایگزین تولیدات قبلی کردیم. مردم طبق توصیه‌های طب سنتی، علاقمند به استفاده از ظروف سنتی هستند و استقبال خوبی از این نوع ظروف می‌کنند. ما ظروف مسی به شکل سنتی یعنی قابلمه با دهانه تنگ و انتهای پهن تولید نمی‌کنیم، بلکه طبق نظرسنجی واحد تحقیقات کارخانه متوجه شدیم، با توجه به زندگی مدرن و کوچک‌تر شدن خانه‌ها و آشپزخانه‌ها باید قابلمه‌هایی مسی استوانه‌ای و با دهانه گشاد تولید کنیم که امکان جاگذاری قابلمه‌های کوچک در ظروف بزرگ‌تر باشد و فضای کمتری را اشغال کند.

وی افزود: پیش از افزایش قیمت مس، هزینه تولید یک سرویس قابلمه مسی حدود ۵۰۰ هزار تومان بود که با شرایط فعلی این هزینه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. تولید ظروف مسی خالص دیگر صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین مجموعه ما با ترکیب مواد ظروف گرانیتی و نچسب با فلز مس به دستاورد جدیدی دست یافته است. برای تولید قابلمه، آلومینیوم جایگزین مس خالص به‌عنوان مواد اولیه پایه شده است، ورق آلومینیوم را به شکل استوانه درمی‌آوریم و سطح خارجی ظرف را با گرانیت و لایه داخلی قابلمه که لایه اصلی و در تماس مستقیم با غذا است را با یک لایه مس می‌پوشانیم. این نوع قابلمه از نظر سلامتی و اقتصادی کاملا مناسب است.

مدیر عامل شرکت اطمینان کالای پردیس گلستان، توضیح داد: این تکنولوژی ابتدا در کشور ایتالیا به مرحله تولید انبوه رسید، مجموعه ما و چند واحد تولیدی دیگر به‌صورت هم‌زمان ایده تولید این نوع قابلمه را وارد بازار ایران کردیم. تولید این نوع قابلمه‌ به تکنولوژی خط تولید خاصی نیاز ندارد، فقط از چند دستگاه پرس جهت کشش و خم کردن ورقهای مسی استفاده می‌کنیم. در واقع میزان و نحوه به‌کارگیری مس و آلومینیوم در ساخت این نوع قابلمه‌ها نکته اصلی این طرح است.

یازرلو با اشاره به افزایش قیمت مس، تصریح کرد: تولیدی ما سال‌های گذشته سهیمه شمش مسی داشت و ما شمش را برای تبدیل به ورق به کارخانه‌های نورد می‌فرستادیم و ادامه عملیات تولید محصول در مجموعه انجام می‌شد. در حال حاضر، به دلیل افزایش سه برابری قیمت مس و کاهش میزان مصرف مس در ساخت قابلمه، مس را در حجم کم از بازار تهیه می‌کنیم. بسیاری از تولیدی‌های ظروف مسی از ضایعات و کابل‌های برق استفاده می‌کنند به این شکل که بعد از جدا کردن کابل و ذوب مجدد سیم، از مذاب حاصل ورق مسی تهیه می‌کنند. فلز مس به‌طور کلی برای سلامت انسان مناسب نیست و برای جلوگیری از آسیب رساندن به انسان سطح مس را قلع‌اندود می‌کنند، در نتیجه نوع مسی که برای ساخت ظروف استفاده می‌کنند فقط از نظر کیفیت و قیمت محصول دارای اهمیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ظروف مسی بازار خوبی داشت اما به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید ظروف مسی خالص به حداقل رسید، ظروف ترکیبی گرانیت و مس محصولی مرغوب و مقرون به‌صرفه است که مردم بیشتر به دنبال این دو فاکتور هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2778

نوشته‌های مشابه