سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: تولید ورقهای فولادی خاص که برای تولید لوازم خانگی لوکس کاربرد دارد، علاوه بر تجهیزات و تکنولوژی، نیازمند وجود بازار بزرگتر مصرف نیز است تا فولادسازان برای سرمایهگذاری در این زمینه ترغیب شوند.
حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، اظهار داشت: در حال حاضر، در کشور ما بیش از یک هزار و ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی مشغول فعالیت هستند که تولیدات آنها از نظر کیفی، قابل عرضه در بازار رقابتی است. همچنین ما در حوزه تولیدات لوازم خانگی، توانستهایم ظرفیتی معادل سه برابر نیاز مصرف داخلی در طرحها و تنوع بسیار زیاد ایجاد کنیم اما به دلیل مشکلات خاص موجود در هر دوره زمانی، نتوانستهایم به این مقیاس از تولید برسیم.
وی در مورد تامین ورقهای فولادی که بخش عمدهای از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی را تشکیل میدهد، ابراز کرد: مقدار زیادی از ورقهای فولادی مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، از تولیدات فولادسازان داخلی تامین میشود ولی امکان تولید بخشی از این مواد اولیه مثل ورقهای فولادی لمینیت شده که بیشتر در لوازم خانگی لوکس کاربرد دارد، هنوز در کشور وجود ندارد و باید آنها را ازطریق واردات تامین کرد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران، خاطرنشان کرد: ورقهای گالوانیزه و ورقهای روغنی مورد استفاده در تولیدات لوازم خانگی معمولا از کارخانههای داخلی تامین میشوند و برای تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز به راحتی در دسترس هستند. از ورقهای گالوانیزه معمولا در بخشهای درونی لــوازم خانگی استفاده میشـــود و ورقهـــای روغنی تولید داخلی نیز پس از فرمدهی و ورود به خط رنگ، در بخشهای بیرونی بسیاری از لوازم خانگی مثل ماشینهای لباسشویی مورد استفاده قرار میگیرند.
غزنوی در این مورد افزود: از ورقهای رنگی، معمولا در بخشهای بیرونی محصولاتی مثل یخچالها استفاده میشود که البته استفاده از نوع داخلی این ورق ها، به دلیل کیفیت نهچندان مناسب، به محصولات سطوح پایین بازار محدود میشود.
وی در مـــورد دلایـــل عمــده عدم تولیــد ورقهای فولادی پیشرنگ با کیفیت مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی، بیان کرد: باید قبول کنیم که رسیدن به کیفیت ورقهای مورد نیاز در تولید محصولات خانگی لوکس، نیاز به ابزار، تجهیزات و تکنولوژی دارد. علاوهبراین، ایجاد رغبت در فولادســازان برای سرمایهگذاری در تولید این ورقها، نیازمند بازار بزرگتر است. بدون تردید نیاز محدود بازار داخلی به این نوع ورقهـــای فـــولادی، میـــل فولادســـازان بـــرای سرمایهگذاری در این حوزه را کم میکند.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی کشـــور در گذشته، یادآور شد: زمانیکه بسیاری از قطعاتی که برای تولید محصولات خود نیاز داشتیم را نیز از طریق واردات تامین میکردیم که به تدریج و با توجه به نیاز بازار، برای تولید آنها سرمایهگذاری صورت گرفت و تولید آنها در کشور انجام شد.
غزنوی دو مشکل عمده تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور را سرمایه در گردش محدود و نیز قاچاق کالا به کشور دانست و اذعان کرد: ما برای اینکه بتوانیم برای رقابت در بازارهای بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بتوانیم در قدم اول بازار لوازم خانگی داخلی را در دست بگیریم. تا زمانی که کارخانههای تولید لوازم خانگی ما تنها با ۳۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند، نمیتوان انتظار داشت که این حوزه به توسعه و پیشرفت مطلوب برسد.
وی در پایان تاکید کرد: محصولات ما از نظر کیفی، قابـــل رقابـــت با محصـــولات خـــارجی هستنــد و تنهـــا مشکــل مـــا ایـــن اســت کـــه مجموعههای تولیدکننـــده لـــوازم خانگــی بـــا ۱۰۰درصد توان خود کار نمیکنند تا بتوانیم به استانداردهای اقتصاد جهانی نزدیک شویم و هزینه و قیمت تمام شده تولید محصولات را کاهش دهیم.