• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر مجتمع مس شهر بابک عنوان کرد:

جهش توسعه‌ای در ۱۴۰۰

  • کد خبر : 3523
  • 29 فروردین 1400 - 17:25
جهش توسعه‌ای در ۱۴۰۰
مدیر مجتمع مس شهر بابک گفت: به همت متخصصین و مهندسان مجرب مجموعه، تاکنون به رکورد و موفقیت‌های بسیاری دست یافتیم و برای سال جاری آینده نیز برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را تبیین کرده‌ایم که با عملیاتی شدن آن‌ها، قطعا سهم تولید قابل توجهی در حوزه بالادستی صنعت مس به خود اختصاص خواهیم داد.

مدیر مجتمع مس شهر بابک گفت: به همت متخصصین و مهندسان مجرب مجموعه، تاکنون به رکورد و موفقیت‌های بسیاری دست یافتیم و برای سال جاری آینده نیز برنامه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را تبیین کرده‌ایم که با عملیاتی شدن آن‌ها، قطعا سهم تولید قابل توجهی در حوزه بالادستی صنعت مس به خود اختصاص خواهیم داد.

حسین ابراهیمی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۰ همانند سال ۱۳۹۹ برنامه‌ و طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته شده است؛ در حوزه کنسانتره می‌توان گفت که برای تامین کنسانتره در سال جاری سه پروژه طراحی شده است و واحد ۲ تغلیظ میدوک طی چهار سال به بهره‌برداری خواهد رسید. عملیات اجرایی این طرح که در صورت اتمام آن، سالانه ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس تولید خواهد شد، در بهار امسال آغاز خواهد شد. کارهای اولیه این طرح انجام شده و مشاوره، طراحی اولیه این پروژه نیز در حال انجام است و عملیات اجرایی و خاک‌برداری را طی فصل جاری آغاز می‌کنیم. طبق برنامه طی چهار سال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد تا در نهایت بتوانیم ۱۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کنیم.

وی افزود: واحد ۲ تغلیظ میدوک به چیزی حدود هشت میلیون تن خاک معدنی به عنوان خوراک نیاز دارد که در جهت تامین این میزان خاک معدنی نیز باید اقداماتی صورت گیرد. در این راستا پیمانکار از یک سال گذشته در معدن فعالیت خود را آغاز کرده است و تا اواخر امسال کارگاه آن تکمیل می‌شود.

مدیر مجتمع مس شهر بابک تصریح کرد: در بخش معدن و باطله افزایش ظرفیت خوبی را داشتیم که این موضوع در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود و شرایطی فراهم می‌شود که برای راه‌اندازی واحد ۲ تغلیظ، میزان سولفور مورد نیاز را تامین خواهد کرد. قابل ذکر است که در بخش تامین کنسانتره، طرح فلوتاسیون سرباره را داریم که مراحل مقدماتی این پروژه نیز انجام شده و عملیات اجرای آن طی روزهای آتی آغاز خواهد شد. طی دو سال آینده کارخانه را احداث می‌کنیم و تولید ۲۰ هزار تن کنسانتره از این پروژه برآورد شده است.

ابراهیمی‌نسب ادامه داد: پروژه تامین کنسانتره از سرباره از لحاظ اجرایی تاکنون پیشرفت مطلوبی داشته است. در بخش سولفورهای کم‌عیار می‌توان گفت که مطالعات اولیه و پایه در حال انجام است و موافقت‌ اعضای هیئت مدیره اخذ شده است. در حال حاضر، بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن خاک استخراج شده عیار پایین در اختیار داریم و طراحی‌های احداث کارخانه فرآوری ذخایر کم‌عیار نیز در دستور کار قرار دارد و در این راستا با چند شرکت جهت تامین تجهیزات صحبت‌های مقدماتی انجام شده است. مطالعه و طراحی کارخانه طی ۶ ماهه ابتدایی سال انجام خواهد شد و در تلاش هستیم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ عملیات اجرای این طرح نیز آغاز شود که طی سه سال آینده در مدار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قابل ذکر است که کارخانه فلوتاسیون سرباره بعد از دو سال که به بهره‌برداری برسد، چیزی حدود ۲۰ هزار تن و از محل سولفورهای کم‌عیار نیز حدود ۶۰ هزار تن کنسانتره تامین خواهد شد. به این ترتیب، در مجموع طی چهار سال آینده بالغ بر ۲۳۰ هزار تن را می‌توانیم به ظرفیت فعلی کارخانه اضافه کنیم.

مدیر مجتمع مس شهر بابک عنوان کرد: از دیگر طرح‌های توسعه‌ای نیز می‌توان به پروژه ریل‌گذاری اشاره کرد که تا پایان فصل بهار ۱۴۰۰ این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید که با اجرای این پروژه واحد ذوب خاتون‌آباد به خط راه‌آهن مرکزی متصل می‌شود. طراحی پروژه آهک نیز در حال انجام است و عملیات اجرایی آن نیز همزمان با سایر پروژه‌ها در حال انجام است.

ابراهیمی‌نسب اضافه کرد: در بحث آب خلیج فارس نیز موافقت‌های اولیه آن انجام شده و امور اجرایی آن نیز در آستانه آغاز است. با انجام این پروژه، آب به مجتمع مس سرچشمه می‌رسد و در ادامه نیز خط آب به مجتمع شهربابک خواهد رسید. طبیعی است زمانی که چنین پروژه‌های بزرگی در مجتمع شهر بابک انجام شود، در راستای آن باید اموری دیگری همزمان صورت پذیرد زیرا در سایر بخش‌ها نیاز به توسعه وجود دارد. به عنوان مثال، بخش‌های تامین تجهیز و سفارشات و به طور کلی مجموعه پشتیبانی نیاز به توجه بیشتری دارد. به این ترتیب، باید همزمان با ارجای طرح‌های توسعه‌ای، بزیرساخت‌های دیگر نیز در راستای رشد و شکوفایی فراهم شود تا بتوانیم مجموعه را در کل به سمت پیشرفت سوق دهیم.

وی اذعان کرد: در بخش معدن نیز برنامه‌هایی مدون شده و دو موضوع مطرح است. بحث اول در رابطه با اینکه تامین سولفور حدود هشت میلیون تن به ۱۵ میلیون تن برسد و در گام اول باید باطله متناسبی برداشته شود. در ماه‌های پایانی سال به طور تقریبی در بخش باطله و سولفور فراتر از برنامه بودیم که این موضوع در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. کار مهمی که در حوزه معدن باید انجام شود، بخش طراحی معدن میدوک است که ذخیره زیرزمینی زیاد و با عیار بالایی دارد. در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای انتخاب مشاوره خارجی و بهره‌برداری از بخش زیرزمینی این معدن در حال انجام است  و امیدوار هستیم که طی دو یا سه سال آینده بتوانیم طراحی و مطالعات بخش زیرزمینی معدن میدوک را به پایان برسانیم و برای آغاز عملیات اجرایی آن خیز برداریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3523