• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری ریابی مطرح کرد:

خط تولید مدرن، باصرفه اما گران

  • کد خبر : 3451
  • 09 دی 1399 - 15:24
خط تولید مدرن، باصرفه اما گران
مدیر کارگاه ریخته‌گری ریابی گفت: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن مزایای بسیاری دارد که در این بین می‌توان به کاهش مصرف انرژی، ارتقای کیفیت محصول و افزایش سرعت و میزان تولید اشاره کرد اما به‌روزرسانی خط تولید به بودجه قابل توجهی نیاز دارد که در شرایط کنونی از تامین آن عاجز هستیم.

مدیر کارگاه ریخته‌گری ریابی گفت: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن مزایای بسیاری دارد که در این بین می‌توان به کاهش مصرف انرژی، ارتقای کیفیت محصول و افزایش سرعت و میزان تولید اشاره کرد اما به‌روزرسانی خط تولید به بودجه قابل توجهی نیاز دارد که در شرایط کنونی از تامین آن عاجز هستیم.

سیدمحمدرضا طاهری ریابی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وقوع ناگهانی اتفاقات در دنیا موجب تغییر قیمت در بورس فلزات لندن می‌شود که قیمت‌گذاری‌های داخلی نیز تا حدودی تحت تاثیر نوسانات این بورس قرار می‌گیرند. با نوسان شدید نرخ ماده اولیه، قیمت محصول نهایی نیز تغییر می‌کند که این موضوع مشتریان ما را آزار می‌دهد و در نهایت، کاهش میزان تقاضا را به همراه دارد. از دیگر معضلات این صنعت، باز شدن گهگاه مرزها و خام‌‌فروشی است که این موضوع به طور طبیعی موجب کمبود ماده اولیه در داخل کشور می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته مس را خریداری کرده و آلیاژسازی می‌کردیم اما در حال حاضر به دلیل رشد بی‌رویه قیمت مس، خرید این فلز صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین برای تولید محصول از ضایعات برنج به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم. این نوع ضایعات را از بنگاه‌های ضایعاتی خریداری می‌کنیم که تامین آن نیز خود به یک معضل اساسی تبدیل شده است زیرا نهادی جهت نظارت بر عملکرد بنگاه‌های ضایعاتی و قیمت‌گذاری ضایعات وجود ندارد و قیمت ضایعات به صورت سلیقه‌ای توسط هر بنگاه تعیین می‌شود.

چند نرخی بودن ضایعات

مدیر کارگاه ریخته‌گری ریابی تصریح کرد: هر بنگاه‌داری با توجه به قیمت جهانی مس و افت و خیز نرخ ارز، برای ضایعات مسی و برنجی بازه قیمتی تعیین می‌کند و اغلب یک نوع ضایعات بین چند بنگاه قیمت واحدی ندارد و ما به هنگام خرید ضایعات از لحاظ قیمتی با چالش جدی مواجه می‌شویم اما خوشبختانه تاکنون با کمبود آن در بازار روبه‌رو نشده‌ایم. در کل بازار ضایعات در دستان دلالان می‌چرخد و عدم نظارت بر این بازار، تولیدکنندگان فعال در حوزه مس را تحت فشار قرار داده است.

رکود بازار

طاهری ریابی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در کارگاه ریخته‌گری ریابی چه محصولاتی تولید می‌شود، گفت: در کارگاه خود قطعات برنجی تزئینی تولید می‌کنیم که در صنایع دستی و لوسترسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رابطه با فروش قطعات باید گفت که در حوزه صادرات، محدودیت‌های داخلی و تحریمی متعددی وجود دارد؛ بازار داخلی نیز به حالت اشباع رسیده و با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مشتریان، میزان تقاضا به طور چشمگیری افت یافته است. ضمن اینکه قرنطینه و تعطیلی‌های اجباری به خاطر شیوع ویروس کرونا نیز بر کسادی بازار افزوده است.

رونق تولید با گشایش مرزها

این تولیدکننده مطرح کرد: با وجود تمام مشکلات و گرانی‌ها ما سعی داشتیم که روند فعالیت خود را همچون سال‌های گذشته حفظ کنیم و تاکنون موفق عمل کرده‌ایم. ناگفته نماند که میزان فعالیت کارگاه نسبت به دو سال گذشته تغییری نداشته است اما از زمان اعمال تحریم‌ها تاکنون با تغییرات زیادی مواجه شدیم و نسبت به آن دوران افت قابل توجهی در زمینه تولید و فروش داشتیم. برای ادامه راه به جرات می‌توان گفت هدفمند هستیم اما کوچک‌ترین امیدی جهت بهبود وضعیت بازار نداریم و هر روز نیز شاهد وخیم شدن وضعیت اقتصادی کشور هستیم. اگر مرزهای کشور همچون گذشته باز شود و صادرات نیز از سر گرفته شود، موجب دلگرمی واحدهای تولیدی خواهد بود و سریع‌تر و پرقدرت‌تر در مسیر توسعه گام برخواهند داشت. بازار داخلی نیز تنها با تثبیت قیمت‌ها، از رکود خارج خواهد شد. با رونق صادرات و بازار داخلی، میزان تولید واحدهای ریخته‌گری نیز افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برای تولید قطعات از روش سنتی و کوره گرافیتی استفاده می‌کنیم اما در حوزه ریخته‌گری نیز روش و دستگاه‌های مدرن نیز وجود دارد که قادر به خرید آن‌ها نیستیم. ریخته‌گری به روش دایکست و بهره‌گیری از کوره‌های القایی، علاوه بر ارتقای کیفیت محصول نهایی، در افزایش سرعت و میزان تولید نیز نقش زیادی می‌تواند ایفا کند. استفاده از تکنولوژی مدرن، میزان انرژی مصرفی را نیز کاهش می‌دهد که در نهایت موجب کاهش هزینه تولید خواهد شد.

هزینه بالای به‌روزرسانی خطوط تولید

طاهری ریابی خاطرنشان کرد: هزینه اولیه تامین و نصب تجهیزات به‌روز، به هزینه زیادی نیاز دارد که تامین آن از عهده اغلب تولیدکننده‌‌ها خارج است. به عنوان مثال، قیمت یک کوره القایی حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و این در حالی است که برای این کارگاه حداقل به دو کوره نیاز داریم و تامین برق برای آن‌ها نیز به هزینه مجزایی نیاز دارد. ضمن اینکه این برآورد قیمتی با افزایش نرخ ارز، مجددا دوچندان خواهد شد. در شرایطی که قیمت‌ها میل به صعود دارند و نقدینگی در حال افت است، به‌روزرسانی خط تولید مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد.

وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر، شاهد افزایش قیمت مس در بورس فلزات لندن هستیم که دلیل اصلی این موضوع می‌تواند افزایش میزان تقاضای جهانی برای این فلز سرخ باشد که پیش‌بینی می‌شود روند روبه رشد قیمت مس در سال آینده میلادی همچنان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3451

نوشته‌های مشابه