• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
با دانش و تجهیزات جدید

در صنعت روی پیشرو هستیم

  • کد خبر : 8269
  • 15 تیر 1401 - 20:56
در صنعت روی پیشرو هستیم
مدیر کارگاه تولیدی آقاباقری گفت: در حالی که شمش روی با عیار 99.99 با به کارگیری از دانش و تجهیزات جدید توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، دولت می‌تواند ضمن تسهیل شرایط صادرات، زمینه را برای ارزآوری هرچه بیشتر به کشور فراهم سازد.
مدیر کارگاه تولیدی آقاباقری گفت: در حالی که شمش روی با عیار ۹۹٫۹۹ با به کارگیری از دانش و تجهیزات جدید توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، دولت می‌تواند ضمن تسهیل شرایط صادرات، زمینه را برای ارزآوری هرچه بیشتر به کشور فراهم سازد.

امید آقاباقری در گفت‌‎وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: قیمت گاز واحدهای صنعتی در دو سال قبل، ۸۰ تومان به ازای هر مترمکعب بود. در ادامه قیمت آن به حدود ۴۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب در پایان سال ۱۳۹۹ رسید. از این زمان تا صدور قبض گاز بعدی مجموعه، حدود پنج ماه به طول انجامید و قیمت گاز به یک‌باره هشت برابر افزایش یافت و حدود ۷۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب قیمت‌گذاری شد. در واقع این افزایش قیمت، از همان زمان صدور آخرین قبض گاز در نظر گرفته شده بود و این در حالی است که اگر ما نسبت به افزایش چند برابری قیمت گاز مطلع بودیم، برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دادیم. ما در آن زمان حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بدهی قبلی در قبض گاز داشتیم که در کمال تعجب، این مبلغ نیز همزمان با افزایش قیمت گاز، هشت برابر شد و ناچار به پرداخت حدود ۶۰۰  میلیون تومان تنها برای گاز مجموعه شدیم.

افزایش قیمت گاز به توقف تولید انجامید

وی افزود: در حالی که اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم، قیمت گاز در آبان ماه سال گذشته به حدود سه هزار تومان به ازای هر متر مکعب رسید و پیگیری‌های ما نیز در این زمینه نتیجه‌بخش نبود. در حالی که میزان مصرف گاز مجموعه بر اساس کنتور مشخص شده بود اما مسئولان اداره گاز همکاری‌های لازم را با ما نداشتند و تمام سرمایه در گردش خود را صرف پرداخت بدهی گاز کردیم. در ادامه ناچار شدیم کوره‌های خط تولید را خاموش و مجموعه را تعطیل کنیم؛ چراکه افزایش قیمت گاز، ضربه سختی را به تولید مجموعه زد. علاوه‌براین، افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق نیروی انسانی و…، باعث شد نتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم. هنوز هم دلیل این حجم از افزایش قیمت گاز را نمی‌دانیم و هیچ‌گاه پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان ذی‌ربط دریافت نکردیم. در حال حاضر نیز واحدهای صنعتی با چالش قطعی برق مواجه بوده و در حالی که یک یا دو روز کامل کاری تعطیل هستند، باید دستمزد نیروهای انسانی را حتی در این روزها پرداخت کنند.

مدیر کارگاه تولیدی آقاباقری در ارتباط با فرایند تولید شمش روی، بیان کرد: شمش روی با استفاده از روش هیدرومتالورژی در داخل کشور تولید می‌شود؛ در حالی که ما از روش پیرومتالورژی برای تولید این محصول استفاده می‌کردیم. به همین منظور، کوره‌های مورد نیاز را از کشور آلمان وارد کردیم و توانستیم با نوآوری و استفاده از تجهیزات روز دنیا، شمش روی را تولید کنیم. در واقع ما ضایعات روی به دست آمده از واحدهای گالوانیزاسیون را به شمش روی با عیار ۹۹٫۹۵ درصد تبدیل و دوباره تحویل این واحدها می‌دادیم. همکاری خوبی با واحدهای گالوانیزاسیون استان اراک داشتیم و از ضایعات روی، بیشترین بهره را می‌بردیم؛ به طوری که در کنار تولید شمش روی، اکسید روی، سولفات روی و کلرید روی، از این ضایعات برای تولید کودهای شیمیایی نیز استفاده می‌کردیم اما متاسفانه سنگ‌اندازی‌های مسئولان منجر به تعطیلی واحد تولید شمش روی شد.

آقاباقری در خصوص کاربرد محصولات این مجموعه، مطرح کرد: روی از کاربرد فراوانی در بخش‌‎های مختلف مانند دکل‌های فشار قوی، کشتی‌سازی، لوله‌های گازرسانی، حفاظت کاتدی، رنگ‌سازی، لاستیک‌سازی و لعاب‌کاری برخودار است و توسعه صنعت روی، باید در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم

وی در ادامه به چالش‌های موجود در تولید شمش روی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب کشور که به دنبال نوسان نرخ ارز به وجود آمده‌ است، در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم. مواد اولیه مورد نیاز ما سرباره گالوانیزه است و به علت رکودی که طی چند هفته اخیر در بازار به وجود آمده است، کارخانه‌های محصولات گالوانیزه حجم تولید محصولات خود را به شدت کاهش داده‌اند که به دنبال آن، میزان ضایعات تولید شده توسط این کارخانه‌ها نیز افت پیدا کرده است. مهم‌ترین معضل موجود پس از نوسان نرخ ارز که در زمینه تولید شمش روی به وجود آمده است، افزایش بی‌رویه قیمت مواد اولیه بوده که بیشترین نقش را در افت تولید ایفا می‌کند و گریبان‌گیر نه تنها تولیدکنندگان شمش روی بلکه سایر فعالان صنعتی شده است. از آنجایی که تعداد تولیدکنندگان شمش روی در کشور طی سالیان اخیر افزایش پیدا کرده‌ است، بنابراین زمانی که تولیدکنندگان بیشتری در یک عرصه حضور پیدا کنند، به مواد اولیه بیشتری برای تولید شمش روی در کشور نیاز خواهد بود. همین مسئله به شدت در افزایش قیمت مواد اولیه و کمیاب شدن آن، تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه با افزایش قیمت در تمامی بخش‌ها، تولید در صنایع مختلف با چالش‌های فراوانی مواجه شده است و رونق خود را از دست داده و علی‌رغم تاکید بر حمایت از تولید، شاهد رکود این بخش از ابتدای سال جاری هستیم.

این فعال صنعت روی ضمن اشاره به اهمیت به کارگیری از نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف، اذعان کرد: زمانی که برای رفع چالش‌های موجود به برخی از سازمان‌های دولتی مراجعه می‌کنیم، متاسفانه با رفتار ناپسند و غیرکارشناسانه افراد حاضر در این سازمان‌‎ها مواجه می‌شویم که به هیچ وجه در مقام و جایگاه تولید و تولیدکننده نیست. در حالی که مسئولان باید در راستای حمایت از تولید قدم بردارند اما به نظر می‌رسد که تعطیلی روزافزون واحدهای تولیدی، هیچ اهمیتی برای آن‌ها ندارد و حمایت از تولید، در حد یک شعار است. دولت باید برای تولیدکنندگانی که در این شرایط سخت اقتصادی، ضمن تقبل ضررهای مالی فروان و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، به تولید خود ادامه داده‌اند و باعث اشتغال‌آفرینی برای تعداد محدودی جوان جویای کار شده‌اند، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد اما نه تنها شاهد این اتفاق در سال جاری نیستم بلکه شرایط تولید بیش از پیش دشواره شده است.

کاهش نیروی انسانی خطرآفرین است

وی در همین راستا اضافه کرد: زمانی که یک تولیدکننده نتواند نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت خود را تامین کند، ناچار به تعدیل نیروی انسانی شاغل در مجموعه خواهد شد. دستمزد کارگران در سال جاری، در حالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که همزمان با رشد هزینه‌های تولید، بسیاری از کارفرمایان قادر به پرداخت آن نیستند. زمانی هم که یک کارگر بیکار شود، ممکن است به دنبال شغل‌های غیرمولد برود که این مسئله باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

آقاباقری تصریح کرد: شرایط تولید به نحوی است که اگر ما علاقه‌مند به این بخش نبودیم، تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه را می‌فروختیم و نسبت به سرمایه‌‍گذاری در زمینه‌های دیگر اقدام می‌کردیم. تولیدکنندگان باید با معضلات مختلف مانند بیمه، مالیات و… دست‌وپنجه نرم کنند و در نهایت سود چندانی عاید آن‌ها نخواهد شد. بسیاری از تولیدکنندگانی که از دستگاه کارت‌خوان در کارگاه خود استفاده می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات در این زمینه هستند. این مسئله متاسفانه منجر به قانون‌گریزی شده است و افراد مختلف تلاش می‌کنند که به هر نحو ممکن، قانون را برای پرداخت نکردن مالیات دور بزنند.

مدیر کارگاه تولیدی آقاباقری گفت: شمش روی با عیار ۹۹٫۹۹ با استفاده از تکنولوژی و تجهیزات روز دنیا در داخل تولید و در ادامه توسط چند شرکت معتبر داخلی به کشورهای مختلف مانند ترکیه صادر می‌شود که ارزآوری مطلوبی را برای کشور به همراه داشته است. در واقع ایران، یکی از کشورهای پیشرو در صنعت روی است که اگر دولت حمایت‌های لازم را از فعالان این صنعت به عمل آورد، می‌توانیم به موفقیت‌هایی بسیاری دست پیدا کنیم.

آقاباقری در پایان یادآور شد: صنعت روی از چشم‌انداز روشنی در داخل کشور برخوردار است و اگر مسئولان ذی‌ربط در جایگاه واقعی خود حضور داشته باشند، می‌توانند ضمن تسهیل شرایط صادرات، زمینه را برای ارزآوری هرچه بشتر به داخل کشور فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8269

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد