• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان:

راه‌های تامین مواد اولیه سد شده است

  • کد خبر : 5926
  • 08 تیر 1400 - 22:13
راه‌های تامین مواد اولیه سد شده است
مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان گفت: باتری فرسوده در داخل کشور زیاد نیست که بخش عمده آن توسط واحدهای باتری‌سازی مصرف می‌شود؛ بنابراین واردات باتری فرسوده برای تولیدکنندگان شمش سرب از اهمیت بالایی برخوردار است اما موانع متعددی در این مسیر وجود دارد.
مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان گفت: باتری فرسوده در داخل کشور زیاد نیست که بخش عمده آن توسط واحدهای باتری‌سازی مصرف می‌شود؛ بنابراین واردات باتری فرسوده برای تولیدکنندگان شمش سرب از اهمیت بالایی برخوردار است اما موانع متعددی در این مسیر وجود دارد.

مهدی دوستی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: چالشی که بیشترین تاثیر را در روند فعالیت ما دارد، بحث مجوزهایی است که باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به واحدهای تولیدکننده شمش سرب از ضایعات که بیشترین درصد رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی را دارند، اعطا شود اما این روند به شدت کند انجام می‌شود.

وی افزود: در استان قم که هم واحد ما و هم واحدهای بازیافت باتری فرسوده فراوانی مستقر هستند، در صدور مجوزهای مختلف تولیدی، به شدت سختگیرانه رفتار می‌کنند. ضمن اینکه صنایعی که در زمینه واردات باتری فرسوده در استان قم فعالیت دارند، با وجود اینکه از لحاظ الزامات زیست‌محیطی دارای امتیازات بسیار خوبی هستند، نسبت به دیگر استان‌ها دچار تبعیض شده‌اند. به عنوان مثال، یک شرکت بعد از ۶ ماه تلاش، مجوز واردات یک هزار تن باتری فرسوده را دریافت می‌کند و این در حالی است که در استان مرکزی یک شرکت دیگر با دارا بودن همین امکانات و تجهیزات و شاید هم کمتر و قدیمی‌تر، مجوز واردات هشت هزار تنی را اخذ می‌کند.

سخت‌گیری‌های سازمان‌‌ها موجب کمبود مواد اولیه می‌شود

این تولیدکننده شمش سرب اذعان کرد: وجود بروکراسی اداری و قوانین سخت‌گیرانه باعث می‌شود در تامین مواد اولیه خود برای تولید شمش سرب، دچار کمبود شویم و در سال بیشتر از سه یا چهار ماه قادر به فعالیت نباشیم. در کنار این موضوع، نوسانات نرخ ارز نیز همه تولیدکنندگان را درگیر کرده و در فروش محصولات و تامین دوباره مواد اولیه ضررهای متعددی را متوجه آن‌ها کرده است. ظرفیت تولید اسمی این شرکت سالانه ۶ هزار و ۸۰۰ تن است که البته در شرایط فعلی، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند دقیقا به همان اندازه‌ای که در پروانه بهره‌برداری درج شده است، تولید داشته باشد. در بهترین شرایط هم اگر با ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود کار می‌کردیم از سال گذشته این میزان به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است.

دوستی مطرح کرد: برای تامین مواد اولیه، از راه ورود موقت کالا به تولید ادامه داده‌ایم و هیچ ارزی از دولت دریافت نکرده‌ایم اما در تمام بخشنامه‌هایی که توسط بانک مرکزی صادر شده، تمام تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادرات کرده‌اند، باید ارز حاصل را به داخل کشور بازگردانند. با این وجود که گمرک و چند سازمان دیگر طی ارسال بخشنامه‌های متعدد مبنی بر اینکه فرایند ورود موقت، ارزی در برندارد و شامل رفع تعهد ارزی نیز نمی‌شود، به این امر اذعان کردند که در ورود موقت کالا ارزی وجود ندارد اما متاسفانه بانک مرکزی این تناقض بین قوانین را نمی‌پذیرد. همه این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا هم از تولید جا بمانیم و هم از رقابت در بازارهای جهانی غافل شویم.

باید برای تامین باتری فرسوده، واردات انجام شود

مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان در خصوص تامین مواد اولیه، اذعان کرد: باتری فرسوده‌ای که در واحدهای بازیافت این محصول در حال مصرف است، به دو روش تامین می‌شود که یکی استفاده از باتری‌های فرسوده داخلی بوده که مقدار بسیار محدودی در دسترس است و بخش دیگر آن هم از طریق واردات باید تامین شود. کارخانه‌های بزرگی مانند صباباتری و سپاهان‌ باتری که دارای کارخانه بازیافت باتری فرسوده هستند، با تولید باتری جدید، ‌باتری‌های قدیمی‌ را جمع‌آوری می‌کنند و ما در بازار با کمبود چشمگیر مواد اولیه روبه‌رو می‌شویم. به همین علت هم از روش ورود موقت کالا برای رفع نیاز خود استفاده می‌کنیم.

این تولیدکننده شمش سرب در تشریح وضعیت فعلی حاکم بر بازار تاکید کرد: از الان تا اوایل مهر ماه که فصل گرم سال تلقی می‌شود، نیاز به باتری‌های نو در بازار به شدت افزایش پیدا می‌کند و بالطبع، تقاضا برای باتری فرسوده هم افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. فارغ از موارد ذکر شده، مواردی مانند نوسانات نرخ ارز نیز به صورت مستقیم بر بازار داخلی تاثیرگذار است. شرایط به گونه‌ای شده که یک تولیدکننده نمی‌تواند روی سوددهی شرکت، حسابی باز کند.

مرجع، بورس فلزات لندن است

مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه نحوه قیمت‌گذاری ضایعات باتری فرسوده چگونه است، خاطرنشان کرد: اولین پارامتری که برای قیمت‌گذاری به عنوان مرجع قرار می‌گیرد، قیمت جهانی بورس فلزات لندن است و میزان عرضه و تقاضا در رده بعدی ملاک قیمت‌گذاری قرار می‌گیرند. بنابراین در دست گرفتن بازار توسط افرادی خاص و کنترل قیمت‌ها، نمی‌تواند آنچنان تغییر محسوسی در قیمت نهایی ایجاد کند.

مشتریان فراوران ذوب سلفچگان

وی در ارتباط با مشتریان این شرکت اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشتریان این محصول، باتری‌سازی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده کابل که به عنوان لایه رویی کابل از این محصول استفاده می‌کنند هستند اما ۸۰ درصد مصرف شمش سرب در صنایع باتری‌سازی است. البته این فلز مصارف دیگری مانند اتاق‌های رادیولوژی بیمارستان‌ها جهت جلوگیری از تشعشع اشعه ایکس را دارد.

مطابق با اصول محیط زیستی، فعالیت می‌کنیم

دوستی در توضیح رعایت همه موارد به منظور حفظ محیط زیست از هرگونه خطرات احتمالی ناشی از نشست سرب، تصریح کرد: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند به طور یقین اذعان کند که ۱۰۰ درصد نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند. تا جایی که توانسته‌ایم با به‌کارگیری سیستم‌های فیلتراسیون به‌روز و جدید سعی کرده‌ایم تا از نشت آلودگی به محیط جلوگیری کنیم اما گاهی ممکن است اشکالاتی در سیستم فیلتراسیون پیش بیاید که تا رفع مشکل آن، مقداری آلاینده وارد محیط شود.

این تولیدکننده شمش سرب گفت: علاوه‌براین، سیستم مدیریت پساب‌ها، دستگاه‌های پایش آنلاین، مسقف‌سازی تمام انبارها، خوداظهاری‌های فصلی و بازدیدهای دوره‌ای که توسط خود پرسنل اداره حفاظت از محیط زیست در هر ساعت از شبانه‌روز صورت می‌گیرد، ازجمله دستوراتی است که به تمام تولیدکنندگان واحدهای بازیافت سرب ابلاغ شده است و همه ملزم به انجام آن‌ها هستند. همه همکاری‌ها با مسئولین مربوطه انجام می‌شود و در صورت گرقتن تذکر برای انجام اصلاحات در بعضی از قسمت‌های خطوط تولید حتما مشکل را برطرف خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت فراوران ذوب سلفچگان در پاسخ به این سوال که پایش آنلاین، شامل چه مواردی است، توضیح داد: محیط زیست تمام تولیدکنندگان را ملزم به نصب Detectorها در دودکش‌های کارخانه‌ کرده است تا به صورت آنلاین مقدار آلاینده‌های موجود در گازهای خروجی از دودکش به محیط زیست استان‌های تهران و قم گزارش شود.

به شرکت‌های فاقد پایش آنلاین، به راحتی مجور واردات داده شده است

دوستی در تکمیل صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد: در استان قم، تمام فعالان این حوزه، از سیستم پایش آنلاین در کارخانه‌های خود استفاده می‌کنند اما در استان‌های دیگر، به ندرت از این امر پیروی کرده‌اند و این در حالی است که متاسفانه به همین واحدهایی که مجهز به پایش آنلاین نیستند، مجوز واردات به سهولت اعطا شده است. طبق قانون، باید به هر تولیدکننده به میزان ۳۵ درصد پروانه بهره‌برداری، مجوز واردات داده شود اما به ما در نهایت ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت اجازه واردات می‌دهند. این تبعیض غیر قابل چشم‌پوشی است؛ چراکه ۶ ماه باید دوندگی کنیم تا بتوانیم به میزان واردات درج شده در مجوز را افزایش دهیم اما واحدهای مستقر در استان‌های دیگر، فقط با انجام چند روز کار اداری به راحتی مجوز واردات باتری فرسوده به میزان ۳۵ درصد ظرفیت را اخذ می‌کنند.

این فعال صنعت سرب در ارتباط با تکنولوژی استفاده از باتری فرسوده در این شرکت، بیان کرد: در سال‌های دور، باتری‌های فرسوده برای ورود به چرخه تولید به صورت دستی خرد می‌شد اما هم‌اکنون، به وسیله دستگاه و ماشین‌آلات، عملیات خردایش مکانیزه و سولفورزدایی نیز صورت می‌گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: برای تهیه ماشین‌آلات خط خردایش مکانیزه، نزدیک به پنج میلیارد تومان هزینه کردیم. طبیعی است که برای تامین هزینه صرف شده، تولید باید روند رو به رشدی داشته باشد تا اگر در جای دیگری مشکلی به وجود آمد، بتوانیم با تامین مالی به موقع، آن را برطرف کنیم. تکنولوژی تولیدی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم، بومی بوده و توسط تکنسین داخلی ساخته و ثبت اختراع نیز شده است. بهتر است مسئولین تدابیری بیندیشند که هزینه‌ای که برای تولید یک دستگاه صرف شده به هدر نرود و دستگاه هم در گوشه‌ای خاک نخورد؛ در دادن مجوز واردات، همکاری لازم را داشته باشند و راه‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز را سد نکنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5926
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد