• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت شایکو:

ریشه کاهش معاملات آلومینیومی، دو نرخی بودن ارز است

  • کد خبر : 5594
  • 23 دی 1399 - 17:13
ریشه کاهش معاملات آلومینیومی، دو نرخی بودن ارز است
مدیرعامل شرکت شایکو گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز و عدم برآورده شدن انتظارات از کاهش اندک آن و همچنین تفاوت میان نرخ ارز آزاد و نیمایی باعث شده است تا تقاضا برای شمش آلومینیومی کاهش یابد. ضمن اینکه قیمت فروش این محصول اولیه در بورس کالا گران‌تر از بازار آزاد بوده که این موجب کاهش شدید معاملات آلومینیومی در بورس کالا شده است.
مدیرعامل شرکت شایکو گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز و عدم برآورده شدن انتظارات از کاهش اندک آن و همچنین تفاوت میان نرخ ارز آزاد و نیمایی باعث شده است تا تقاضا برای شمش آلومینیومی کاهش یابد. ضمن اینکه قیمت فروش این محصول اولیه در بورس کالا گران‌تر از بازار آزاد بوده که این موجب کاهش شدید معاملات آلومینیومی در بورس کالا شده است.

حسام زهادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: یکی از علت‌های کاهش تقاضا برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، نظام عرضه غلطی است که وجود دارد و همچنین پیشی گرفتن نرخ ارز نیمایی از ارز آزاد، باعث ایجاد اختلاف در قیمت‌های شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا و بازار آزاد شده است. در حال حاضر، عمده مصرف‌کنندگان آلومینیوم مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

وی افزود: علت اصلی کاهش تقاضا در بورس کالای ایران ناشی از افت تقاضا در کل بازار ایران، کاهش تمایل به خرید از خود بورس کالا است. هرچند بازار دچار نوعی رکود شده است اما کاهش خود را در بازار بورس هیچوقت نشان نخواهد داد و مصرف‌کنندگان نیزرو به سوی خرید شمش آلومینیوم از بازار آزاد آورده‌اند چراکه اختلاف قیمت بسیار فاحشی بین قیمت شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا و در بازار آزاد وجود دارد که در اکثر مواقع، از حدود دو هزار تومان تا پنج هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد شده است.

خرید از بازار آزاد، اقتصادی‌تر است

مدیرعامل شرکت شایکو در خصوص شرایط در بازار آزاد از نظر داد و ستد شمش آلومینیومی، گفت: در حال حاضر، بازار آزاد نسبت به بورس کالا از رونق خرید و فروش بیشتری بهره‌مند است و شرایط بهتری را سپری می‌کند و عمده مصرف‌کنندگان شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را از این بازار می‌خرند. چراکه از نظر قیمت برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید در بورس کالا است. به طور کلی، میزان معاملات ارتباطی با میزان تولید ندارد و بیشتر به قیمت‌گذاری‌ها شرایط روانی حاکم بر بازار وابسته است. ضمن اینکه با افتتاح سالکو، میزان تولید و عرضه شمش آلومینیومی در بورس کالا افزایش یافته اما نحوه قیمت‌گذاری در این فضا، مشتریان را ناراضی کرده است.

افزایش هزینه تولید با خرید از بورس کالا

تولیدکننده پروفیل‌ آلومینیومی در تشریح تفاوت قیمت نهایی آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد، بیان کرد: برای مثال در حال حاضر، بیلت آلومینیومی در بورس کالا حدود ۶۳ هزار تومان به ازای هر تن عرضه می‌‌شود اما این محصول در بازار آزاد به قیمت حدود ۵۶ هزار تومان به ازای هر تن معامله می‌شود. حال تصور کنید کارخانه‌ای قصد خرید حدود ده هزار تن بیلت آلومینیومی از بورس کالا را داشته باشد، می‌توانید به وضوح مشاهده کنید که با خرید از بازار بورس کالای ایران، چه مبلغ سنگینی را باید صرف خرید مواد اولیه مورد نیاز کند و چه میزان هزینه تولید و قیمت نهایی محصول افزایش می‌یابد. طبیعی است که تمایلات به سمت و سوی خرید از بازار آزاد، سوق پیدا کند.

نوسانات نرخ ارز، قدرت تصمیم‌گیری را کاهش داده است
زهادی عامل مهم کاهش تقاضای کلی برای آلومینیوم را نوسانات نرخ ارز دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین سهم از کاهش تقاضا برای آلومینیوم از آن نوسانات نرخ ارز و کاهش اندک آن است که انتظارات را بعد از آن جهش ناگهانی برآورده نکرد. در شرایط ثبات نرخ ارز، فعالیت‌های اقتصادی بعد از مدتی مجددا روند فعالیت خود را از سر می‌گیرند و قادر خواهند بود تا مدت زمانی که از فعالیت خود عقب افتاده بودند را جبران کنند، اما اکنون با توجه به بالا ماندن نرخ ارز، عملا صنعتگران دست از خرید و فروش کشیده‌اند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که شرایط به ثبات نسبی برسد، اقدامی نکنند زیرا در این شرایط که ثبات و پایداری وجود ندارد، تصمیم‌گیری نیز به شدت دشوار است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5594
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه