• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا

سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند

  • کد خبر : 1869
  • 14 آبان 1399 - 12:56
سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند
مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا گفت: سیستم بروکراسی اداری دولت به اندازه‌ای در مواجهه با بخش خصوصی کُند عمل می‌کند که ممکن است یک تولیدکننده برای دریافت یک مجوز ساده چندین سال معطل بماند.

مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا گفت: سیستم بروکراسی اداری دولت به اندازه‌ای در مواجهه با بخش خصوصی کُند عمل می‌کند که ممکن است یک تولیدکننده برای دریافت یک مجوز ساده چندین سال معطل بماند.

افشین طافی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: معادن سنگ‌آهن در کشور ما شامل دو نوع مگنتیتی و هماتیتی هستند. از آنجا که استحصال و فرآوری معادن مگنتیتی در ایران بسیار راحت‌تر است، همواره مشتری برای این معادن یافت می‌شود و این ماده معدنی به راحتی به فروش می‌رود. معادن مگنتیتی در کشور ما چه بزرگ و چه کوچک، از رونق بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: نقطه مقابل معادن سنگ‌آهن مگنتیتی، معادن هماتیتی هستند که استحصال و فرآوری نسبتا دشوارتری دارند. حتی دانش فنی فرآوری معادن سنگ‌آهن هماتیتی با عیار ۴۰ تا ۵۰ درصد به کشور ما وارد نشده است. البته روش‌هایی مانند فرآوری اسپیرال برای این معادن پیشنهاد شده اما نتیجه مطلوبی در این زمینه حاصل نشده است.

مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا خاطرنشان کرد: تمرکز شرکت ما بر معادن هماتیتی کم‌عیار است و عمده محصولات شرکت ما در کارخانه‌های سیمان مصرف می‌شود. به همین دلیل به دنبال آن هستیم که سنگ‌آهن هماتیتی را از طریق فلوتاسیون پرعیار کنیم تا ارزش افزوده محصول بیشتر شود. در این رابطه با برخی از شرکت‌های خارجی مذاکره کرده‌ایم تا دانش فنی فرآوری سنگ‌آهن هماتیتی را فرآوری کنیم. البته کسب دانش فنی در شرایط تحریم مستلزم صرف هزینه بسیار گزاف است.

طافی اضافه کرد: تا زمانی که دانش فنی پرعیار سازی معادن سنگ‌آهن هماتیتی به کشور وارد شود، کارخانه‌های سیمان سنگ‌آهن را با بهایی بسیار ارزان از معدنکاران خریداری می‌کنند. ضمن اینکه هزینه خرید را با تاخیر می‌پردازند و در صدور فاکتور خرید، مالیات بر ارزش افزوده را در نظر نمی‌گیرند. به این مشکل باید جلوگیری دولت از صادرات را نیز اضافه کرد که معادن سنگ‌آهن هماتیتی را در بحران قرار داده است. چراکه بسیاری از معادن کوچک سنگ‌آهن هماتیتی از راه صادرات درآمد بالایی داشتند و با جلوگیری از صادرات، عملا راه درآمدزایی بر این معادن بسته شده است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی با مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت مبنی بر آزادسازی صادرات سنگ‌آهن هماتیتی کم‌عیار انجام شده و این احتمال وجود دارد که برای برخی از معادن سنگ‌آهن هماتیتی که مصرف داخلی ندارند، آزادسازی صادرات صورت پذیرد.

تعلل دولت در مواجهه با بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا در خصوص فعالیت‌های این شرکت عنوان کرد: شرکت معادن عرش آسیا به صورت هلدینگی در چندین استان حضور فعال دارد. یکی از استان‌ها زنجان است که دو معدن سنگ‌آهن در این استان به صورت شراکتی در اختیار گرفته‌ایم. بهترین معادن شرکت، در استان یزد واقع شده است و شامل دو معدن می‌شود. ضمن اینکه در استان‌های مرکزی و همدان نیز فعالیت معدنی داریم.

طافی بزرگ‌ترین چالش این شرکت را بروکراسی‌های اداری و دستورالعمل‌های دولتی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، دو سال قبل برای یکی از معادن شرکت در استان همدان پس از اخذ گواهی کشف، طرح بهره‌برداری ارائه کردیم اما پس از گذشت دو سال با این بهانه که طرح دیر ارائه شده، هنوز پروانه بهره‌برداری آن را صادر نکرده‌اند. بنابراین یک معدن که می‌تواند زمینه اشتغال ده‌ها نفر را به صورت مستقیم فراهم کند، تعطیل مانده است.

وی ادامه داد: پس از اتمام تاریخ پروانه بهره‌برداری معدن دیگر شرکت معادن عرش آسیا در استان مرکزی، با وجود ارائه درخواست تمدید پروانه، هنوز این مهم محقق نشده است. حدود یک سال و نیم است که برای تمدید پروانه بهره‌برداری این معدن اقدام کرده‌ایم اما هنوز یک معدن را با تمام ماشین‌آلات و تجهیزات و کارگران، بلاتکلیف گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا اذعان کرد: بروکراسی اداری و عدم تحرک مسئولان در خصوص صدور مجوزهای معدنی در حالی اتفاق می‌افتد که اگر یک معدنکار در هنگام فعالیت، ناخواسته کوچک‌ترین تخلفی انجام دهد، بلافاصله با وی برخورد می‌شود. در حالی که تخلفات اداره‌های دولتی تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم تمدید مجوزهای قانونی نادیده گرفته می‌شود.

احیای معادن کوچک، طرحی روی کاغذ

طافی با اشاره به طرح فعال‌سازی معادن کوچک از طرف دولت و خرید سنگ‌آهن این معادن توسط شرکت‌های بزرگ، بیان کرد: شرکت‌های بزرگ برای خرید سنگ‌آهن از معادن کوچک به صورت گزینشی عمل می‌کنند و هر معدنی نمی‌تواند به آن‌ها سنگ بفروشد. بسیاری از معادن کوچک هیچ امیدی به فروش سنگ‌آهن به شرکت‌های بزرگ ندارند.

وی مطرح کرد: برخی از شرکت‌های بزرگ، سنگ‌آهن معادن کوچک را با بهایی ارزان‌تر از قیمت‌های معمول خریداری می‌کنند که این قیمت‌ها با واقعیت‌های تولید همخوانی نداشته و بعضا کفاف هزینه‌های معدنکار را نمی‌دهد. ضمن اینکه بسیاری از معادن کوچک سنگ‌آهن ذخیره‌ای کمتر از یک میلیون تن دارند، در حالی که شرکت‌های بزرگ به دنبال خرید از معادن دارای دو میلیون تن ذخیره هستند.

عدم حمایت دولت از اکتشافات بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت معادن عرش آسیا مشکل دیگر بخش معدن را سیطره دولت بر اکتشافات دانست و اذعان کرد: عمده شرکت‌های خصوصی حتی در صورت داشتن تمایل و سرمایه مورد نیاز برای اکتشاف، قادر به انجام این امر نیستند زیرا عمده مناطق دارای پتانسیل معدنی از قبل توسط دولت به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت‌های بزرگ زیرمجموعه آن تحویل داده شده و عملا دست بخش خصوصی در زمینه اکتشافات بسته است. ضمن اینکه ایمیدرو به دلیل تعدد محدوده در اختیار، نه خود قادر به انجام اکتشاف است و نه شرکت دیگری می‌تواند در آن محدوده اکتشاف کند.

طافی با گلایه نسبت به عدم حمایت مالی از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان درآمد دارند که با این درآمد سرشار، هر زمان در هر منطقه که بخواهند، می‌توانند اکتشاف کنند؛ در حالی که بخش خصوصی حتی یک هزارم یکی از شرکت‌های بزرگ دولتی درآمد ندارد و در صورت دارا بودن صلاحیت فنی، حمایت مالی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون قیمت‌های تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی به حدی افزایش یافته که تقریبا خرید یک بیل مکانیکی معمولی حدود پنج تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد و متاسفانه بسیاری از معدنکاران توانایی پرداخت این هزینه را ندارند. به همین دلیل نمی‌توانند متناسب با پتانسیل و ذخیره معدنی، فعالیت خود را توسعه دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1869

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است