• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مهر تابان نور:

سال جدید را با چالش‌های تازه‌‌ای آغاز کردیم

  • کد خبر : 6356
  • 20 مرداد 1400 - 12:56
سال جدید را با چالش‌های تازه‌‌ای آغاز کردیم
مدیرعامل شرکت مهر تابان نور گفت: همه تولیدکنندگان کشور، قربانی تصمیمات یک‌شبه اتخاذ شده توسط دولت شده‌اند؛ به طوری که باور بر این بود که با آغاز سال 1400، می‌توانیم از مشکلات رهایی پیدا کنیم و بهتر از قبل به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم اما بر خلاف میل تولیدکنندگان، سال جاری با چالش‌های تازه‌ای مانند کمبود برق همراه بود و به طور کلی واحدهای تولیدی را از برنامه‌ها و اهداف خود دور ساخت.
مدیرعامل شرکت مهر تابان نور گفت: همه تولیدکنندگان کشور، قربانی تصمیمات یک‌شبه اتخاذ شده توسط دولت شده‌اند؛ به طوری که باور بر این بود که با آغاز سال ۱۴۰۰، می‌توانیم از مشکلات رهایی پیدا کنیم و بهتر از قبل به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم اما بر خلاف میل تولیدکنندگان، سال جاری با چالش‌های تازه‌ای مانند کمبود برق همراه بود و به طور کلی واحدهای تولیدی را از برنامه‌ها و اهداف خود دور ساخت.

سید رکن‌الدین سید آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ را همراه با تداوم مسائلی که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ برای صنعت به وجود آمد و عمدتا هم به دلیل دخالت‌ها و قوانین نابه‌جای سیستم دولتی بود، آغاز کردیم و برخلاف تصور که قرار بود سالی شکوفا و پررونق باشد، تا به امروز، کاملا متضاد با شعار سال پیشرفته است.

منتظر استقرار کامل دولت جدید هستیم

این تولیدکننده شمش سرب عنوان کرد: علاوه‌براین، مسئله انتخابات ریاست جمهوری نیز بر برنامه‌های کلان کشور تاثیر گذاشت؛ در بهار امسال، اکثر سازمان‌های دولتی تصمیم‌گیری‌های خود را اساسی و مهم ندانستند و همه را به بعد از انتخابات و استقرار دولت جدید موکول کردند. به طوری که حتی بعد از برگزاری انتخابات نیز هنوز شاهد این فضای تعلیق هستیم و به نظر می‌رسد تا زمان انتصاب وزیران، مسئولین دولت قبلی خود را ملزم به رفع مشکلات تولید و صنایع مختلف کشوری، نمی‌دانند.

وی در ادامه گفت: مسائلی مانند رفع تعهد ارزی، قوانین واردات، صادرات و… معطل مصوبات دولت جدید و رسیدگی آن است که پس از آن، همه تولیدکنندگان ازجمله ما، موظف خواهیم بود تا خود را با شرایط و قوانین جدید وفق دهیم و دستورالعمل‌های جدید را برای انجام تولید و ادامه فعالیت خود دریافت کنیم.

عدم وجود هماهنگی بین نهادهای اجرایی

مدیرعامل شرکت مهر تابان نور در مورد چالش‌های به وجود آمده در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: مهم‌ترین چالشی که حتی از سال گذشته نیز دامن‌گیر صنعت سرب بود، عدم هماهنگی میان دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده صنعت سرب کشور است؛ از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت از یک سو با سازمان توسعه تجارت و از سوی دیگر با دفتر تنظیم مقررات و دفتر کمیته اقدام ارزی سروکار داریم. زمانی که این این نهادها قصد گرفتن تصمیمی در حوزه تجارت را داشته باشند، امور اجرایی آن را به گمرک و بانک مرکزی محول می‌کنند و هیچگاه مشاهده نکردیم این نهادها بتوانند کوچک‌ترین هماهنگی باهم داشته باشند! به عنوان مثال، بانک مرکزی زیر بار بخشی از تصمیم‌های وزارت صمت نمی‌رود.

این فعال صنعتی همچنین تاکید کرد: به عنوان مثال، هم وزارت صمت و هم دفتر سازمان توسعه تجارت هر دو نظر بر این داشتند که تعهدات ارزی سال ۱۳۹۷ را به یک شکل واحد تسویه کنند اما بانک مرکزی این نظر را قبول نکرد. در صورتی که سال‌های قبل این تصمیم‌گیری‌ها کاملا بر عهده بانک مرکزی بود اما کار را به نحو صحیح پیش نبرد. بعد از تعیین وزیر برای وزارت صمت، به دلیلی مشکلاتی که بانک مرکزی برای صنعت به وجود آورده بود، تصمیم‌گیری درباره تعهدات ارزی و… به شکل کامل به عهده وزارت صمت قرار گرفت. طبیعی است که همکاری‌های لازم توسط بانک مرکزی و وزارت صمت صورت نمی‌گرفت و این عدم همکاری، باعث ایجاد خسارت در همه صنایع کشور به خصوص صنعت سرب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات محصولات مازاد که مسئله‌ای بین گروهی است و این نهادها باید در یک جمع، برای آن تصمیم‌گیری کنند، حاضر به انجام این کار نشدند تا به نتیجه‌ای برسند و مدام خواسته‌های ما و دیگر تولیدکنندگان را بین هم پاس‌کاری می‌کنند. این عدم وجود همکاری و اتحاد بین نهادها، برای صنعت مشکل‌ساز شده و در این بین، این تولیدکننده است که مدام ضرر می‌کند.

آقامیری تصریح کرد: از سال ۱۳۷۹ تاکنون توانسته‌ایم از پس انواع مشکلات فنی کار، افزایش هزینه تولید و… برآییم اما در این مسیر نه تنها حمایت جدی از جانب متولیان امر صورت نگرفته بلکه تصمیم‌گیری‌های غیر جامع توسط آن‌ها نیز موانع تولید را دوچندان کرده است.

تولیدکننده، جرات تولید ندارد!

این تولیدکننده شمش سرب با اشاره به خللی که این هرج‌ومرج‌ها در امر تولید ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: طبیعتا تولیدکننده به این دلیل که نمی‌داند چه نقشه و فکری در سر مدیران دولتی و تصمیم‌گیرندگان نهایی است و با توجه به عملکرد دولت در سال‌های گذشته، محتاط‌تر شده است و ترجیح می‌دهد در حد روشن نگه داشتن چراغ واحد تولیدی خود، به ادامه فعالیت بپردازد. تقریبا میزان تولید و حجم کار به ناچار توسط تولیدکنندگان کاهش داده شده است و آن‌ها منتظر هستند تا شرایط به گونه‌ای رقم پیش برود که بتوانند تصمیمی قاطع برای مسائل و مشکلات اتخاذ کنند.

مدیرعامل شرکت مهر تابان نور در پاسخ به این سوال که چه میزان از ظرفیت تولید این شرکت فعال است، اذعان کرد: ظرفیت سالانه تولید این شرکت ۱۲ هزار تن بوده که در حال حاضر با توجه به وضعیتی که برای اقتصاد و صنعت کشور به وجود آمده است، با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت خود در حال انجام تولید هستیم. حقیقت امر این است که تولیدکننده جرات ندارد با تمام ظرفیت، محصول تولید کند.

عدم شفافیت و همکاری دولت با تولیدکننده

این فعال صنعت سرب با اشاره به عدم انجام صادرات در سال جدید این نکته را اضافه کرد: در سال‌های گذشته شمش سرب صادر می‌کردیم اما دولت هیچ روشن‌گری در خصوص قوانینی که برای صادرات وضع کرده بود، انجام نداد و چون فرض ما بر این بود که صادرات زیر یک میلیون یورو، از تعهد ارزی معاف است، به دلیل قصور دولت در ابلاغ بخشنامه‌ها به واحدهای تولیدی مبنی بر اینکه در صورت ثبت نام در سامانه سنا، معاف از تعهدات ارزی خواهیم بود، دچار مشکل شدیم.

آقامیری گفت: به نظر نمی‌رسد که دولت امکان دسترسی به تولیدکنندگان را نداشته باشد و قصور در اطلا‌ع‌رسانی شفاف توسط دولت به هیچ وجه مورد پذیرش نیست. ضمن اینکه صدور بخشنامه‌های متعدد  که هر کدام با دیگری متناقض است، خود موجب گمراهی تولیدکنندگان می‌شود.

وی اعلام کرد: اگر ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌هایی که صادر شده، محرمانه است که بر تولیدکننده حرجی نیست ولی زمانی که تولیدکننده مورد بازخواست قرار می‌گیرد، باید از سوی دولت تمام اقدامات به جهت ابلاغ این دستورات به تولیدکننده انجام گیرد چراکه این تولیدکننده است که در نهایت به دلیل نداشتن قوانین از سوی دولت، دچار چالش و ضرردهی می‌شود. امیدوار هستیم دولت جدید با مسئولیت‌تر به وظایف خود عمل کند و بتواند در زمینه توسعه صنعت کاری از پیش ببرد. همه صنایع کشور، تشنه یک دستور و تصمیم‌گیری درست هستند.

باتری‌سازها، مشتریان اصلی ما هستند

این تولیدکننده شمش سرب در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه عموما از چه صنایعی سفارش جهت تولید شمش سرب دریافت می‌کنید، تصریح کرد: عمده مشتریان ما باتری‌سازهای داخلی و خارجی هستند. برای تولید شمش سرب، از تکنولوژی تولیدی کوره گردان استفاده می‌کنیم که در همه جای دنیا مرسوم است و برای ذوب استفاده می‌شود. همچنین از دیگ‌های تصفیه به منظور خالص‌سازی شمش سرب بهره‌مند هستیم. در حال حاضر نیز این تکنولوژی در کشور بومی شده و همه ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز آن در بازار داخلی موجود است و احتیاجی به واردات قطعات نداریم.

در تامین ماده اولیه، همچنان مشکل داریم

مدیرعامل شرکت مهر تابان نور در خصوص معضل تامین مواد اولیه، اذعان کرد: یکی از دلایل کاهش یافتن میزان تولید، کمبود مواد اولیه است. ما برای تولید شمش سرب به باتری‌های مستعمل نیاز داریم که باید یا از طریق واردات یا از بازار داخلی تامین شود. در حال حاضر، واردات از سمت کشور افغانستان به دلیل آشوبی که در داخل این کشور به وجود آمده، مختل شده و تنها از سوی کشور عراق واردات باتری فرسوده انجام می‌شود اما از نظر قانونی با موانعی از سوی کنوانسیون بازل مواجه هستیم زیرا در بعضی از فصول سال، سازمان محیط زیست با کشور عراق هماهنگی ندارد و نمی‌توانیم به این دلیل باتری فرسوده وارد کنیم. عضو شدن کشور ما در کنوانسیون بازل بدون وجود پیش‌زمینه‌های لازم، آسیب فراوانی به واحدهای تولیدی وارد کرد. در واقع، همپا شدن با کنوانسیون بازل در کشوهای جهان سومی همچون کشور ما که استفاده از باتری فرسوده به عنوان ماده اولیه اغلب تولیدکنندگان شمش سرب محسوب می‌شود، جز ضرر عایدی دیگری ندارد. وجود باتری فرسوده کافی در کشور و تسهیل واردات آن می‌تواند برای بسیاری از واحدهای تولیدی به عنوان فرصتی برای رشد تولید محسوب شود.

وی اضافه کرد: اگر موانع واردات باتری فرسوده از کشور عراق برطرف شود نیز قیمت آن مانند گذشته مناسب نخواهد بود زیرا صنعت تولید شمش سرب از باتری فرسوده در عراق در حال شکل‌گیری بوده و دریافت باتری فرسوده ملزم به پرداخت هزینه سنگینی است. در بازار داخلی نیز کمبود باتری فرسوده مشاهده می‌شود. کارخانه‌های متعددی در صنعت سرب وجود دارد و مجوزهای زیادی نیز برای احداث واحدهای تولیدکننده شمش سرب از باتری فرسوده صادر شده است. علاوه‌براین واحدهای غیرمجازی که در این صنعت فعالیت می‌کنند نیز باعث برهم خوردن تعادل در میزان مصرف باتری فرسوده می‌شوند. واحدهای تولیدی غیر مجاز هزینه‌های تولید پایین‌تری دارند و شانس برای تهیه مواد اولیه برای این واحدها بیشتر است.

آقامیری در انتها یادآور شد: شرکت‌های باتری‌سازی صبا و پارسیان پارت پاسارگاد که تولیدکنندگان عمده باتری در کشور هستند، باتری فرسوده خود را با بالاترین قیمت جمع‌آوری می‌کنند و مواد اولیه مورد نیاز خود را از آن استحصال می‌کنند. نتیجه تمام موارد بیان شده، بیانگر کمبود باتری فرسوده است که مهم‌ترین دلیل افت چشمگیر تولید شمش سرب تلقی می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6356
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه