• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه

سهم کمی از ورق قلع‌اندود تولید داخلی داریم

  • کد خبر : 1252
  • 30 دی 1398 - 12:00
سهم کمی از ورق قلع‌اندود تولید داخلی داریم
مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه گفت: با وجود ظرفیت یک هزار تنی تولید در شرکت ما، سهمیه اختصاص یافته به شرکت برای دریافت ورق‌های قلع‌اندود تنها حدود 100 تن، معادل یک دهم ظرفیت تولید است که این میزان حتی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز یکی از خطوط تولیدی شرکت نیز باشد.

مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه گفت: با وجود ظرفیت یک هزار تنی تولید در شرکت ما، سهمیه اختصاص یافته به شرکت برای دریافت ورق‌های قلع‌اندود تنها حدود ۱۰۰ تن، معادل یک دهم ظرفیت تولید است که این میزان حتی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز یکی از خطوط تولیدی شرکت نیز باشد.

شیوا حسن نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص ورق قلع‌اندود مورد استفاده در شرکت برتران قوطی خاورمیانه، اظهار داشت: ورق قلع‌اندود مورد استفاده شرکت ما دارای ضخامت‌های ۰٫۱۶ تا ۰٫۲ میلی‌متر است. همچنین در هر ماه حدود یک هزار تن از این ورق را مصرف می‌کنیم. یکی از تامین‌کننده مجموعه ما شرکت فولاد مبارکه است که در شرایط کنونی می‌تواند از این میزان حدود ۱۰۰ تن یعنی ۱۰درصد میزان ورق مورد نیاز را تامین کند. به این ترتیب ناچار هستیم عمده ورق قلع‌اندود مورد نیاز خود را از کشورهای چین، ترکیه و… وارد کنیم.

وی افزود: خریداری ورق‌های خارجی را از طریق شرکت‌های تجاری واسطه انجام می‌دهیم. ضمن اینکه شرکت توان آور آسیا نیز با واردات ورق، آن را قلع‌اندود کرده و به مصرف‌کنندگان تحویل می‌دهد. به این ترتیب، بخشی از نیاز ما به ورق (نه به صورت عمده و تنها به صورت محدود) از این طریق تامین می‌شود. واردات ورق قلع‌اندود به صورت عمده صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به تامین داخلی دارد.

مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های تامین ورق‌های خارجی، تامین ارز است. این امر به ویژه هنگام تخصیص ارز از سوی بانک‌های عامل بیشتر به چشم می‌خورد. در برخی از مواقع تخصیص ارز به اندازه‌ای زمان می‌برد که حتی زمان ثبت سفارش نیز ممکن است به اتمام برسد. علاوه‌براین، ممکن است اخذ مجوز واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با مشکلاتی همراه باشد؛ به طوری که این وزارتخانه اعلام کرده است تنها به انداره نیمی از ظرفیت پروانه بهره‌برداری، یعنی تنها ۵۰۰ تن از یک هزار تن، واردات ورق قلع‌اندود می‌توانیم انجام دهیم.

حسن‌ نژاد با بیان اینکه وضعیت بازار ممکن است با تغییر فصل دچار تحول شود، تصریح کرد: عموما در بازارهای جهانی به ویژه در چین، قیمت ورق قلع‌اندود در ۶ ماهه ابتدایی سال پایین‌تر است. به همین دلیل ترجیح می‌دهیم در نیمه نخست سال، عمده واردات خود را انجام دهیم تا در نیمه دوم، با توجه به افزایش قیمت و کمبود احتمالی ورق، با مشکل مواد اولیه مواجه نشویم. با این وجود، همان‌طور که گفته شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به میزان نیمی از پروانه ظرفیت ماهانه بهره‌برداری، مجوز واردات را صادر می‌کند. به این ترتیب ناچار هستیم باقی نیازهای خود را از بازار آزاد تامین کنیم.

وی اذعان کرد: بیشترین مشکل تامین از ناحیه سازمان‌ها و ارگان‌های داخلی است و حتی با وجود تحریم، قادر به واردات ورق قلع‌‌اندود و تامین نیازهای خود هستیم.

مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه تصریح کرد: عمده خرید ما به ورق‌های ۰٫۱۶ تا ۰٫۱۹ میلی‌متر اختصاص دارد که ورق‌های نازک در ساخت قوطی‌های ۱٫۵ کیلوگرمی کنسرو و رب گوجه‌فرنگی و ورق‌های ضخیم‌تر در ساخت حلب‌های روغن و پنیر کاربرد دارند. تمامی مصارف ورق قلع‌اندود شرکت ما به دلیل اینکه محصولات شرکت در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید گرید غذایی داشته باشند.

حسن نژاد خاطرنشان کرد: در صورتی که ضخامت ورق دریافتی زیاد باشد، ممکن است به دلیل وزن زیاد قوطی، صرفه اقتصادی تولید کاهش ‌یابد. همچنین اگر ضخامت کم باشد، ممکن است قوطی به راحتی در اثر کوچک‌ترین فشاری دچار ترکیدگی و برش از محل جوش شود. به همین دلیل برای ساخت قوطی باید استانداردهای لازم را رعایت کنیم.

وی در خصوص مقایسه کیفیت ورق‌های قلع‌اندود داخلی و خارجی، اذعان کرد: کیفیت ورق‌های خارجی بستگی به تامین‌کننده آن دارد. در حال حاضر چند کارخانه معتبر در چین، ورق قلع‌اندود تولید می‌کنند که کیفیت‌های بسیار متفاوتی دارند. متاسفانه علاوه بر اینکه کیفیت برخی از محصولات چینی بسیار پایین است، تولیدکننده آن‌ها قابل پیگرد نیز نیست و در صورت وجود عیب در ورق خریداری شده، نمی‌توانیم به تولیدکننده آن اعتراض کنیم. البته کیفیت برخی از ورق‌های چینی و حتی ترکیه بسیار مطلوب بوده و حتی از تولیدکنندگان داخلی نیز بیشتر است. ناگفته نماند که کیفیت ورق قلع‌اندود شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با چند سال قبل به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. به طوری که ایراد چشمگیر و یا قابل توجهی در این ورق‌ها مشاهده نشده است.

مدیر بازرگانی شرکت برتران قوطی خاورمیانه در مورد نحوه خرید داخلی ورق قلع‌اندود، تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه هر ماه بر اساس سهمیه شرکت برتران قوطی خاورمیانه که ۱۰۰ تن در ماه است، به ما ورق قلع‌اندود اختصاص می‌دهد که معمولا در همان عرضه اولیه در بورس کالا خریداری می‌کنیم اما در صورتی که نتوانیم ورق مورد نیاز خود را تامین کنیم، در تالار مچینگ، از این شرکت ورق قلع‌اندود خریداری می‌شود. ضمن اینکه همکاری شرکت فولاد مبارکه با شرکت ما بسیار مطلوب است.

حسن‌ نژاد با گلایه نسبت به کم بودن سهمیه شرکت برتران قوطی خاورمیانه، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت تولید و میزان مصرف ورق در شرکت، سهمیه اختصاص یافته بسیار کم تلقی می‌شود و حتی پاسخ‌گوی نیاز یکی از خطوط تولیدی شرکت هم نیست. این در حالی است که با توجه به ظرفیت تولید شرکت و میزان تولید ورق قلع‌اندود در کشور، باید حدود ۵۰۰ تن سهمیه به ما اختصاص یابد.

وی در مورد تفاوت تامین داخلی و واردات، اظهار کرد: قطعا تامین مواد اولیه مورد نیاز از داخل کشور آسان‌تر از واردات آن است؛ چراکه همواره چالش‌های متعددی در امر واردات وجود دارد. به عبارت بهتر، به دلیل تحریم‌ها، واردات ریسک بسیار زیادی همچون بلوکه شدن پول، کیفیت پایین ورق و عدم ارسال محصول از سوی تامین‌کننده دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1252

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد