سیاست دولت نسبت به توسعه زنجیزه ارزش فولاد را میتوان در رویکردهایی مانند تامین کامل نیازداخل در کل زنجیره، افزایش تولید با تمرکز بر مسائل اجتماعی و سیاسی تا مسائل اقتصادی، تقسیم حاشیه سود قابل توجه بخش معدن درکل زنجیره به منظور افزایش جذابیت سرمایهگذاری در حلقه فولاد همراه با حفظ نفوذ در شرکتهای بزرگ خصوصی شده به منظور در اختیار داشتن ابزارهای کنترلی خلاصه کرد.
این سیاست کاملا متناقض با اصول بازار آزاد که با هدف اصلی توسعه صنعت فولاد اجرا میشود، نتایج دلخواه لازم را نداشته، زیرا از یک سو میزان دخالت دولت در بازار را افزایش داده و از سوی دیگر انتظاراتی فراتر از وظایف ذاتی دولت را در فعالین صنعت فولاد ایجاد کرده است.
اساسا منافع یک حلقه درتضاد با منافع حلقه دیگر خواهد بود و کنترل این تضاد در آشفتگیهای بازار مانند نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت آن در ساختار معیوب اقتصادی کشور سخت و در مواردی غیر ممکن است. در چنین مواردی دولت چارهای جز استفاده از ابزار مقرراتگذاری خود نداشته و به همین دلیل، دست به صدور بخشنامهها، ابلاغیهها و مصوبات متعددی میزند.
در همین راستا دولت قیمتگذاری دستوری به همراه وضع ممنوعیتهای صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است. بهدلیل افزایش نرخ ارز و تورم، قصد دارد قیمتها را برای مصرفکنندگان نهایی کاهش دهد تا فشار گرانی و تورم را از این طریق کنترل کند. سود زنجیره فولاد اغلب در میان حلقههای بالادست زنجیره متمرکز است از این رو دولت با صدور این بخشنامهها قصد توزیع سود، میان همه را دارد. علاوه بر این با افزایش موج صادرات ناشی از افزایش نرخ ارز، بیم آن میرفت که مواد اولیه و نیز محصولات نهایی در کشور دچار کمبود شود.
به همین دلیل دولت جهت کنترل قیمت و اطمینان از عرضه کافی داخلی وارد عمل شد و شاهد صدور بخشنامههای پیاپی از سوی آن بودیم که تقریبا در تمامی آنها بر کاهش قیمت و نیز تامین نیاز داخلی تاکید شده است.
قیمتهای دستوری دولت منطبق با قیمتهای جهانی نیست و میزان تولید در برخی حلقههای زنجیره از جمله میلگرد بیش از نیاز داخلی است. بنابراین باید صادرات انجام شود تا ضمن ارزآوری، نقدینگی مورد نیاز شرکتها تامین شود و این شرکتها بتوانند در حد ظرفیت بهینه خود تولید را ادامه دهند. قدر مسلم این است که مطابق با آمارهای رسمی، میزان تولید فولاد در کشور و محصولات فولادی طی چند سال اخیر بیش از مصرف داخلی بوده و به همین دلیل صنعت فولاد کشور به صادرات روی آورده است.
طبق سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد باید به تولید ۵۵میلیون تن برسد و با فرض مصرف ۳۰ تا ۳۲ میلیون تنی فولاد در آن زمان، باید چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن از فولاد تولیدی صادر شود. با توجه به سیاست دولت مبنی بر حرکت بهسمت محصولات دارای ارزش افزوده بالاتر، باید بخش عمده صادرات متعلق به محصولات فولادی باشد که در حال حاضر، میلگرد یکی از محصولات مهم فولاد کشور است و ظرفیت نصب شده فعال از این محصول به حدود ۱۸ میلیون تن در سال میرسد.
در تیر ماه سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک بخشنامه، مشخصا صادرات میلگرد را منوط به عرضه آن در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان کرد. مصرف میلگرد در ایران بهدلیل کاهش ساختوساز روند نزولی داشته و در بورس کالا نیز از ابتدای سال جاری تا ۱۲ شهریورماه که حدود ۱۰۰ هزار تن میلگرد در بورس کالا عرضه شده، حدود ۶۰ هزار تن آن بدون متقاضی و معامله باقی مانده است.
همچنین طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ۵٫۲ میلیون تن محصول فولادی تولید شده در کشور طی سه ماه نخست سال، حدود ۲٫۰۵ میلیون تن آن متعلق به میلگرد بوده که ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته است و بنابراین میلگرد، ۳۵درصد از کل محصولات فولادی تولیدی را تشکیل میدهد.
این آمار درحالی است که مصرف ظاهری میلگرد در سه ماهه نخست به حدود ۱٫۵میلیون تن رسید؛ درنتیجه کشور با مازاد ۵۰۰ هزار تنی میلگرد مواجه شد که باید این میزان صادر میشد. طبق آمار حدود ۴۷۹ هزار تن از آن صادر شده که ۶۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. بنابراین پیشبینی میشود میزان تولید میلگرد تا پایان سال به حدود ۸٫۵ میلیون تن میرسد که باید بیش از ۲ میلیون تن از آن صادر شود.
تقریبا تمامی تولیدکنندگان میلگرد معتقدند که دولت باید دست از دخالت در صنعت فولاد بردارد. وقتی در یک بازار تولیدکننده و مصرفکننده میتوانند بدون دخالت دولت به توافق برسند، دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار نیست. زیرا دخالت دولت حلقهها را از حالت تعادل خارج کرده و موجبات نارضایتی در کل زنجیره فولاد را فراهم میکند.
به طور کلی باید اذعان کرد سیاستهای مقطعی دولت در تضاد با هدف نهایی توسعه صنعت فولاد بوده و به هدف توسعه این صنعت که قرار است از طریق صادرات محصولات نهایی فولاد برای کشور ثروت آفرین شود، آسیب جدی وارد میکند.
توسعه صنعت فولاد
سیاستهای متضاد با اهداف نهایی
سیاست دولت نسبت به توسعه زنجیزه ارزش فولاد را میتوان در رویکردهایی مانند تامین کامل نیازداخل در کل زنجیره، افزایش تولید با تمرکز بر مسائل اجتماعی و سیاسی تا مسائل اقتصادی، تقسیم حاشیه سود قابل توجه بخش معدن درکل زنجیره به منظور افزایش جذابیت سرمایهگذاری در حلقه فولاد همراه با حفظ نفوذ در شرکتهای بزرگ خصوصی شده به منظور در اختیار داشتن ابزارهای کنترلی خلاصه کرد.
این سیاست کاملا متناقض با اصول بازار آزاد که با هدف اصلی توسعه صنعت فولاد اجرا میشود، نتایج دلخواه لازم را نداشته، زیرا از یک سو میزان دخالت دولت در بازار را افزایش داده و از سوی دیگر انتظاراتی فراتر از وظایف ذاتی دولت را در فعالین صنعت فولاد ایجاد کرده است.
اساسا منافع یک حلقه درتضاد با منافع حلقه دیگر خواهد بود و کنترل این تضاد در آشفتگیهای بازار مانند نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت آن در ساختار معیوب اقتصادی کشور سخت و در مواردی غیر ممکن است. در چنین مواردی دولت چارهای جز استفاده از ابزار مقرراتگذاری خود نداشته و به همین دلیل، دست به صدور بخشنامهها، ابلاغیهها و مصوبات متعددی میزند.
در همین راستا دولت قیمتگذاری دستوری به همراه وضع ممنوعیتهای صادراتی را در دستور کار خود قرار داده است. بهدلیل افزایش نرخ ارز و تورم، قصد دارد قیمتها را برای مصرفکنندگان نهایی کاهش دهد تا فشار گرانی و تورم را از این طریق کنترل کند. سود زنجیره فولاد اغلب در میان حلقههای بالادست زنجیره متمرکز است از این رو دولت با صدور این بخشنامهها قصد توزیع سود، میان همه را دارد. علاوه بر این با افزایش موج صادرات ناشی از افزایش نرخ ارز، بیم آن میرفت که مواد اولیه و نیز محصولات نهایی در کشور دچار کمبود شود.
به همین دلیل دولت جهت کنترل قیمت و اطمینان از عرضه کافی داخلی وارد عمل شد و شاهد صدور بخشنامههای پیاپی از سوی آن بودیم که تقریبا در تمامی آنها بر کاهش قیمت و نیز تامین نیاز داخلی تاکید شده است.
قیمتهای دستوری دولت منطبق با قیمتهای جهانی نیست و میزان تولید در برخی حلقههای زنجیره از جمله میلگرد بیش از نیاز داخلی است. بنابراین باید صادرات انجام شود تا ضمن ارزآوری، نقدینگی مورد نیاز شرکتها تامین شود و این شرکتها بتوانند در حد ظرفیت بهینه خود تولید را ادامه دهند. قدر مسلم این است که مطابق با آمارهای رسمی، میزان تولید فولاد در کشور و محصولات فولادی طی چند سال اخیر بیش از مصرف داخلی بوده و به همین دلیل صنعت فولاد کشور به صادرات روی آورده است.
طبق سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد باید به تولید ۵۵میلیون تن برسد و با فرض مصرف ۳۰ تا ۳۲ میلیون تنی فولاد در آن زمان، باید چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن از فولاد تولیدی صادر شود. با توجه به سیاست دولت مبنی بر حرکت بهسمت محصولات دارای ارزش افزوده بالاتر، باید بخش عمده صادرات متعلق به محصولات فولادی باشد که در حال حاضر، میلگرد یکی از محصولات مهم فولاد کشور است و ظرفیت نصب شده فعال از این محصول به حدود ۱۸ میلیون تن در سال میرسد.
در تیر ماه سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک بخشنامه، مشخصا صادرات میلگرد را منوط به عرضه آن در بورس کالا از سوی تولیدکنندگان کرد. مصرف میلگرد در ایران بهدلیل کاهش ساختوساز روند نزولی داشته و در بورس کالا نیز از ابتدای سال جاری تا ۱۲ شهریورماه که حدود ۱۰۰ هزار تن میلگرد در بورس کالا عرضه شده، حدود ۶۰ هزار تن آن بدون متقاضی و معامله باقی مانده است.
همچنین طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ۵٫۲ میلیون تن محصول فولادی تولید شده در کشور طی سه ماه نخست سال، حدود ۲٫۰۵ میلیون تن آن متعلق به میلگرد بوده که ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته است و بنابراین میلگرد، ۳۵درصد از کل محصولات فولادی تولیدی را تشکیل میدهد.
این آمار درحالی است که مصرف ظاهری میلگرد در سه ماهه نخست به حدود ۱٫۵میلیون تن رسید؛ درنتیجه کشور با مازاد ۵۰۰ هزار تنی میلگرد مواجه شد که باید این میزان صادر میشد. طبق آمار حدود ۴۷۹ هزار تن از آن صادر شده که ۶۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. بنابراین پیشبینی میشود میزان تولید میلگرد تا پایان سال به حدود ۸٫۵ میلیون تن میرسد که باید بیش از ۲ میلیون تن از آن صادر شود.
تقریبا تمامی تولیدکنندگان میلگرد معتقدند که دولت باید دست از دخالت در صنعت فولاد بردارد. وقتی در یک بازار تولیدکننده و مصرفکننده میتوانند بدون دخالت دولت به توافق برسند، دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار نیست. زیرا دخالت دولت حلقهها را از حالت تعادل خارج کرده و موجبات نارضایتی در کل زنجیره فولاد را فراهم میکند.
به طور کلی باید اذعان کرد سیاستهای مقطعی دولت در تضاد با هدف نهایی توسعه صنعت فولاد بوده و به هدف توسعه این صنعت که قرار است از طریق صادرات محصولات نهایی فولاد برای کشور ثروت آفرین شود، آسیب جدی وارد میکند.
مدیر صادرات مجتمع فولاد روهینا جنوب عنوان کرد:
در آخرین روز معاملاتی هفته،
درآخرین روز معاملاتی تالار نقرهای رقم خورد؛
در راستای تحقق فولاد سبز صورت پذیرفت؛
اینفوگرافیک صادرات مجتمع فولاد روهینا جنوب؛
معاون بازرگانی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه:
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
کریم سلیمی، مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان در گفتوگو با «فلزات آنلاین»
عزیز قنواتی، مدیرعامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه در گفتوگو با «فلزات آنلاین»
احمد خوروش، مدیرعامل شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در گفتوگو با «فلزات آنلاین»
محمد ناصریفرد، مديرعامل شرکت نورد فولاد شمال طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
مصطفی عبداللهی، عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
احمد خوروش، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران طی یادداشتی در «فلزاتآنلاین» نوشت:
«فلزاتآنلاین» گزارش کرد:
«فلزاتآنلاین» بررسی میکند:
بازار میلگرد چین به کدام سو میرود؟
جایگاه مهم میلگرد آجدار از بازار مصرف فولاد چین؛
«فلزاتآنلاین» گزارش کرد:
اینفوگرافیک صادرات مجتمع فولاد روهینا جنوب؛
اینفوگرافیک متنوعسازی مجتمع فولاد روهینا جنوب؛
نگاهی کوتاه به یک شرکت فولادی؛
گزارش تصویری از
شاخصهای قیمتی فلزات آنلاین
شمش آلومینیوم
فلزات آنلاین
1403/11/23
268083
ورق برنجی
فلزات آنلاین
1403/11/23
844499
ورق مسی
فلزات آنلاین
1403/11/23
1270723
لوله مسی
فلزات آنلاین
1403/11/23
930178
بیلت فولادی
فلزات آنلاین
1403/11/23
29605
آهن اسفنجی
فلزات آنلاین
1403/11/23
18500
ورق گرم اسیدشویی
فلزات آنلاین
1403/11/23
44477
لوله بدون درز
فلزات آنلاین
1403/11/23
54684
لوله اسپیرال
فلزات آنلاین
1403/11/23
41670
لوله درز مستقیم
فلزات آنلاین
1403/11/23
40749
تیرآهن
فلزات آنلاین
1403/11/23
35473
ناودانی
فلزات آنلاین
1403/11/23
33122
نبشی
فلزات آنلاین
1403/11/23
34337
پروفیل
فلزات آنلاین
1403/11/23
42036
ورق گرم
فلزات آنلاین
1403/11/23
41635
ورق رنگی
فلزات آنلاین
1403/11/23
60382
میلگرد آجدار
فلزات آنلاین
1403/11/23
32439
ورق سرد
فلزات آنلاین
1403/11/23
46277
ورق گالوانیزه
فلزات آنلاین
1403/11/23
52439
طلای ۱۸ عیار
فلزات آنلاین
1403/11/23
6620100