• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

سیاست فولاد مبارکه، تامین حداکثری نیاز داخلی به ورق است

  • کد خبر : 1026
  • 29 مهر 1398 - 17:26
سیاست فولاد مبارکه، تامین حداکثری نیاز داخلی به ورق است
تولید ورق‌های کیفی در کشور از آن جهت اهمیت دارد که صنایع بسیاری مانند خودروسازی، نفت و گاز، لوازم خانگی و الکتریکی از این ورق‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته به‌ دلیل کمبود تولید ورق در کشور، نیاز مصرف‌کنندگان از طریق واردات تامین می‌شد اما در سال‌های اخیر با رشد تولید شرکت فولاد مبارکه، شاهد کاهش واردات و افزایش عرضه داخلی از سوی این شرکت بودیم. البته شرکت فولاد مبارکه با وجود توانایی در تولید انواع ورق‌های خاص از جمله ورق‌های سیلیکون استیل، تمرکز خود را بیشتر بر تولید ورق‌هایی قرار داده که تقاضای آن‌ها انبوه است و تولید آن‌ها، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. برای بررسی استراتژی تولید ورق‌های کیفی در شرکت فولاد مبارکه، با حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به گپ‌وگفت نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید

تولید ورق‌های کیفی در کشور از آن جهت اهمیت دارد که صنایع بسیاری مانند خودروسازی، نفت و گاز، لوازم خانگی و الکتریکی از این ورق‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته به‌ دلیل کمبود تولید ورق در کشور، نیاز مصرف‌کنندگان از طریق واردات تامین می‌شد اما در سال‌های اخیر با رشد تولید شرکت فولاد مبارکه، شاهد کاهش واردات و افزایش عرضه داخلی از سوی این شرکت بودیم. البته شرکت فولاد مبارکه با وجود توانایی در تولید انواع ورق‌های خاص از جمله ورق‌های سیلیکون استیل، تمرکز خود را بیشتر بر تولید ورق‌هایی قرار داده که تقاضای آن‌ها انبوه است و تولید آن‌ها، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. برای بررسی استراتژی تولید ورق‌های کیفی در شرکت فولاد مبارکه، با حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به گپ‌وگفت نشسته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

وضعیت شرکت فولاد مبارکه در تولید و فروش محصول در سال جاری چگونه بوده است؟

شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماه ابتدای سال جاری از نظر وزنی توانست حدود چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن محصول تولید کند اما در سال گذشته، حدود سه میلیون و ۶۵۱ هزار تن محصول در این شرکت تولید شد. بنابراین، شاهد رشد ۱۲ درصدی تولید در کل محصولات فولاد مبارکه بودیم. این شرکت توانست در همه حوزه‌های تولید ورق‌های گرم، سرد و پوشش داده شده افزایش تولید داشته باشد. همچنین از نظر فروش، فولاد مبارکه توانست در ۶ ماه ابتدای سال جاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد و این در حالی است که در سال گذشته، میزان فروش ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین در این حوزه شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی بوده‌ایم. در ادامه سال نیز همین استراتژی رشد تولید و رشد فروش در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم رکوردهای جدیدی ثبت کنیم.

با توجه به وضعیت بازار، استراتژی شرکت فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های کیفی مورد نیاز صنایع مصرف‌کننده و خاص چیست؟ این شرکت تا چه میزان قادر خواهد بود خطوط تولید خود را به تولید انواع ورق‌های مورد نیاز در صنایع مختلف (ورق‌های نازک برای تولیدکنندگان لوازم خانگی، خودروسازی و ورق‌های الکتریکی برای تولیدکنندگان الکتروموتورها و ورق‌های گرم زیر دو میلی‌متر برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل) اختصاص دهد؟

هیچ فولادسازی را نمی‌توان در دنیا پیدا کرد که همه محصولات را به ‌صورت یک جا تولید کند حتی اگر توانایی آن را داشته باشد. هرچند که استراتژی شرکت فولاد مبارکه ایجاد تنوع در سبد محصولات است. با این وجود، فولاد مبارکه عموما ورق‌هایی را تولید می‌کند که مصرف و تناژ بیشتری در صنایع پایین‌دست دارند و از خارج وارد می‌شوند. از این رو، تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع نفت و گاز، لوازم خانگی و خودروسازی عموما مورد توجه فولاد مبارکه است و تولید ورق سیلیکون استیل به ‌دلیل مصرف نسبتا پایین آن، در دستور کار قرار ندارد. گرچه توانایی تولید آن را داریم و در سال‌های گذشته نیز برخی گریدهای این محصول نیز تولید شده‌اند. بنابراین موضوع عدم تولید ورق سیلیکون استیل، تنها کمبود تقاضا و عدم صرفه اقتصادی در مقیاس تولید است.

تولید ورق‌های کیفی از ابتدا جزو استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه بوده است و این استراتژی همچنان ادامه دارد. بر این اساس، تولید اسلب مورد نیاز ورق‌های نفت و گاز ترش در دستور کار قرار گرفته است و توانستیم گرید مورد نیاز صنایع پایین‌دست را به‌ دست آوریم و تولید انبوه این اسلب‌ها در مجموعه آغاز شده است که خوشبختانه این محصول مورد تایید وزارت نفت قرار گرفت.

یکی از پروژه‌های شرکت فولاد مبارکه، تولید ورق بدنه خودرو است که در این رابطه تجهیزات مورد نیاز برای تولید این ورق‌ها خریداری و به مجموعه اضافه شده‌اند و به ‌زودی تولید ورق‌های بدنه خودرو در مقیاس آزمایشی و پایلوت آغاز می‌شود. سپس با گذشت زمان و آزمون و خطا، تولید انبوه این ورق‌ها نیز در فولاد مبارکه انجام خواهد شد.

پروژه بعدی فولاد مبارکه برای تولید محصولات کیفی، ورق‌های مورد نیاز صنایع لوازم خانگی است. بر این اساس، تولید ورق‌های دارای فیلم و لمینیت که بر اثر خم‌شدگی و ضربه در آن‌ها ترک و شکستگی و خش ایجاد نمی‌شود، در دستور کار قرار دارد که خوشبختانه تولید آزمایشی این محصول نیز انجام شده و تست‌های آن نیز موفقیت‌آمیز بوده است. امیدوار هستیم تا پایان سال جاری، بتوانیم تولید انبوه ورق‌های لوازم خانگی را آغاز کنیم.

شرکت فولاد مبارکه استراتژی خود را همواره بر تولید ورق‌های پرمصرف مورد نیاز صنایع داخلی برای بی‌نیازی از واردات قرار داده است که خوشبختانه در بخش ورق‌های مورد نیاز در صنایع نفت و گاز ترش این مهم، محقق شده و واردات به ‌طور کامل قطع خواهد شد اما در سایر بخش‌ها یعنی لوازم خانگی و خودرو، در آینده نزدیک، تولید انبوه آغاز می‌شود.

تولید ورق‌های کیفی و خاص برای فولاد مبارکه چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

مهم‌ترین مزیت تولید ورق‌های کیفی در شرکت فولاد مبارکه، افزایش سودآوری است. علاوه‌براین، با تولید ورق‌های مورد نیاز صنایع داخلی، وابستگی آن‌ها به واردات کاهش یافته و قطع می‌شود. بنابراین عدم خروج ارز از کشور، نیز دیگر مزیت تولید ورق‌های کیفی در مبارکه است. همچنین سبد محصولات این شرکت با تولید ورق‌های کیفی تکمیل می‌شود. در نهایت اینکه تولید ورق‌های کیفی باعث می‌شود که شرکت فولاد مبارکه همچنان به ‌عنوان فولادساز برتر کشور مطرح باشد و در اوج بماند.

چه چالش‌هایی پیش روی شرکت فولاد مبارکه برای تولید ورق‌های کیفی قرار دارد؟ با اتخاذ چه تدابیری می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد؟

مهم‌ترین چالش پیش روی شرکت فولاد مبارکه برای تولید محصول باکیفیت، تامین مواد اولیه یعنی سنگ‌آهن است که خوشبختانه با اعمال تعرفه بر صادرات این محصول، به ‌زودی چالش یاد شده برطرف می‌شود. با این وجود، برخی چالش‌های فنی برای تولید ورق‌های کیفی در مبارکه وجود داشت که استراتژی‌های این شرکت برای برطرف کردن آن‌ها، تحقیق و توسعه برای تولید محصولات مختلف بوده که این امر، خوشبختانه در بسیاری از موارد موفقیت‌آمیز بوده‌ است. ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از این فرآیند، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها انجام شده و در حال پیگیری است.

چشم‌انداز شرکت فولاد مبارکه برای تولید محصول طی سال‌های آتی و نقش این شرکت در بازار فولاد کشور چیست؟

شرکت فولاد مبارکه همواره تلاش خواهد کرد که سهم ۵۰ درصدی از بازار فولاد کشور در تولید و فروش را داشته باشد. به‌طور مثال، اگر در افق ۱۴۰۴ کشور به تولید ۴۰ میلیون تن فولاد دست یابد، حتما فولاد مبارکه و شرکت‌های تابعه آن در زمان یاد شده حدود ۲۰ میلیون تن فولاد تولید خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1026

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم