• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت خدمات دریانوردی امواج براق:

صنعت کشتی‌سازی به گل نشسته است

  • کد خبر : 2821
  • 07 مهر 1398 - 17:21
صنعت کشتی‌سازی به گل نشسته است
مدیرعامل شرکت خدمات دریانوردی امواج براق گفت: صنعت کشتی‌سازی به‌ طور کامل فلج شده است، علاوه بر مشکلات خارجی که کمترین نقش را در این زمینه دارند، نالایقی مدیران و عدم حمایت دولت از تولیدکننده داخلی، مهمترین عوامل تعطیلی این صنعت هستند.

مدیرعامل شرکت خدمات دریانوردی امواج براق گفت: صنعت کشتی‌سازی به‌ طور کامل فلج شده است، علاوه بر مشکلات خارجی که کمترین نقش را در این زمینه دارند، نالایقی مدیران و عدم حمایت دولت از تولیدکننده داخلی، مهمترین عوامل تعطیلی این صنعت هستند.

کاپیتان مالک علیمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: صنعت کشتی‌سازی در وضعیت مطلوبی به‌ سر نمی‌برد و مهمترین دلیل آن، نقش دولت و عدم حمایت‌های آن در بحث تولید داخلی است. در کشور ما اغلب تسهیلات و شرایط در اختیار بازرگانان و تجار قرار می‌گیرد و از تولیدکنندگان حمایت نمی‌شود. به‌عنوان مثال، اگر صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار دهیم، میزان درآمد حاصل از واردات خودرو، به‌طور قابل توجهی از درآمد تولید داخلی آن بیشتر است. صنعت کشتی‌سازی و سایر صنایع نیز گرفتار این کم‌توجهی هستند و درآمدهای وارداتی بیش از درآمدهای تولیدی است.

وی افزود: دومین عامل رکود صنعت کشتی‌سازی، روی کار آمدن مدیران نالایق و نابلد در این صنعت است. در برهه‌ای از زمان بنده به همراه تعدادی از افراد در کمیته دریانوردی با مطالعه و ارائه مقاله و راهکار، در صدد حل موانع و مشکلات در این صنعت بودیم و برای جلوگیری از خیانت موسسات رده‌بندی خارجی در کشور با همت همکاران توانستیم موسسه رده‌بندی ایرانیان را تاسیس کنیم اما با سنگ‌اندازی‌های نابه‌جای مسئولین مواجه شدیم. ما توانستیم سریع‌ترین قایق‌ها را بسازیم اما سازمان بنادر و دریانوردی و سایر سازمان‌ها برای مجوز دادن به این قایق‌ها که با هدف تفریح مردم ساخته شده، تا جایی که می‌تواند سخت‌گیری می‌کند. علاوه بر آن، هیچ‌گونه وام و تسهیلاتی در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهند، به‌عنوان مثال، برای یک وام ۳۰۰ میلیون تومانی که فقط می‌توان با این مبلغ، یک موتور قایق را خرید، انواع ضمانت و وثیقه را می‌خواهند و تولیدکننده از گرفتن وام کلا منصرف می‌شود.

علیمحمدی بیان کرد: ما با ساخت سه کشتی اقیانوس‌پیما، ثابت کردیم که می‌توانیم با کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه رقابت داشته باشیم، به شرطی که مدیر حاذق و دلسوز در راس کار قرار گیرد. این مدیران را می‌توانیم از طریق رای‌گیری و با توجه به سابقه علمی آن‌ها، روی کار بیاوریم. ما نه تنها در داخل کشور می‌توانیم از صنعت کشتی‌سازی درآمد کسب کنیم بلکه از طریق کشتی‌هایی که در خلیج فارس تردد می‌کنند نیز می‌توان در تهیه مواد اولیه، تعمیر کشتی‌ها و صادرات محصولات فلزی مانند لوله و ورق کمک بگیریم و درآمدزایی داشته باشیم.

وی در پایان اذعان کرد: وضعیت تولید قایق و کشتی خوب نیست؛ بیشتر قطعات مانند پروانه‌ و فرمان مسی و برنزی کشتی‌ها وارداتی هستند و در حال حاضر، برای تهیه آن نیز با مشکل رو به‌رو شده‌ای اما سیم‌های مسی که در ساخت کشتی استفاده می‌شود تولید داخل هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2821

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است