• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد مطرح کرد:

عمیق شدن رکود در بازار فولاد

  • کد خبر : 2704
  • 04 تیر 1401 - 17:22
عمیق شدن رکود در بازار فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد گفت: بازار مصرف محصولات فولادی هر سال نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده است و تولیدکنندگان فولاد نمی‌توانند حتی با یک شیفت فعالیت در شبانه‌روز، ظرفیت خالی خود را پر کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد گفت: بازار مصرف محصولات فولادی هر سال نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده است و تولیدکنندگان فولاد نمی‌توانند حتی با یک شیفت فعالیت در شبانه‌روز، ظرفیت خالی خود را پر کنند.

حسن رحمتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: وضعیت صنعت فولاد کشور چندان جالب نیست و نوسان‌های شدید بازار مانع از رونق گرفتن آن می‌شود. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان با نوسان بازار درگیر هستند و نمی‌توانند حتی برای کوتاه‌مدت خود برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: نوسان شدید در بازار موجب می‌شود تولیدکنندگان نتوانند با ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند و همواره بخشی از ظرفیت آن‌ها خالی باشد. در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان با تنها یک شیفت کاری مشغول به فعالیت هستند و حتی با همین یک شیفت فعالیت هم ظرفیت خالی دارند.

تولید با یک شیفت کاری

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد خاطرنشان کرد: شرکت ما بزرگ‌ترین تولیدکننده تسمه فولادی در کشور محسوب می‌شود اما نمی‌توانیم بیش از ۱۰ هزار تن یعنی کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کنیم. تولید حتی با یک شیفت کاری هم نتوانسته ظرفیت خالی را پر کند. ضمن اینکه رکود بر بازار حاکم است و تقاضایی در بازار وجود ندارد که بتوانیم با شیفت‌های بیشتر و ظرفیت بالاتر فعالیت کنیم.

رحمتی‌زاده تاکید کرد: تسمه‌های فولادی در صنایع گوناگون فلزی و فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا با استفاده از تسمه‌های فولادی، محصول نهایی تولیدکنندگان فلزی و فولادی بسته‌بندی می‌شود. از این رو تولیدکنندگان بزرگ همواره مشتریان تسمه‌ها هستند. یادآور می‌شود که در گذشته تسمه به کشور وارد می‌شد و شرکت ما نیز با روش‌های قدیمی ورق‌های فولادی را برش می‌دهد و تسمه تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: ورق سرد فولادی مهم‌ترین ماده اولیه تولید تسمه محسوب می‌شود؛ هرچند که از سایر ورق‌ها نیز می‌توان تسمه تولید کرد. ناگفته نماند که برخی از تسمه‌های فولادی از شمش فولادی نیز تولید می‌شوند که کاربرد این تسمه‌ها با تسمه‌های حاصل از ورق متفاوت است زیرا تسمه حاصل از شمش فولادی در ساخت و ساز کار برد دارد اما تسمه با استفاده از ورق برای بسته‌بندی به کار می‌رود.

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد عنوان کرد: برای تولید تسمه باید از استاندارد بسته‌بندی تبعیت کرد. در این رابطه شرکت فولاد تسمه پاسارگاد از ورق سرد با ضخامت ۰٫۶ تا ۰٫۸ میلی‌متر استفاده می‌کند که هر صنعت، بسته به نیاز خود سایز، ضخامت، قدرت کشش و آلیاژ خاصی از تسمه را به کار می‌برد. ضمن اینکه عرض تسمه‌ها از سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر تغییر می‌کند.

رحمتی‌زاده با اشاره به مصرف‌کنندگان عمده تسمه فولادی، تصریح کرد: تسمه‌های فولادی تقریبا در بسیاری از صنایع به ویژه صنعت فولاد به کار می‌روند زیرا اکثر صنایع به بسته‌بندی محکم محصول نهایی خود نیاز دارند و به نوعی باید از تسمه‌های فولادی استفاده کنند. به طور مثال صنایعی همچون سرب و روی، صنایع سنگین مانند مهمات‌سازی، بسته‌بندی سنگ‌های ساختمانی روی تریلر و… تسمه فولادی را به کار می‌برند.

قطعی برق و رکود، مشکلات اصلی صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد تسمه پاسارگاد با بیان اینکه قطعی برق مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان فولاد است، مطرح کرد: شرکت ما با ظرفیت اسمی خود فعالیت نمی‌کند و در نتیجه مصرف برق چندانی نسبت به دیگر تولیدکنندگان فولاد ندارد. با این حال از شرکت ما خواسته شده است که مصرف برق خود را کاهش دهیم در حالی که مصرف برق شرکت ما با توجه به ظرفیت خالی و عدم تولید با ظرفیت اسمی، حتی نسبت به دیماند مصرف درج شده در پروانه بهره‌برداری بسیار پایین‌تر است.

وی در پایان اظهار کرد: بخشی از تلاش و اهتمام ما برای تامین مواد اولیه است. ضمن اینکه بازار مصرف نیز هر سال نسبت به سال قبل کمتر شده است و رکود نیز عمیق‌تر می‌شود. مصرف داخلی برخلاف انتظار چندان مطلوب نیست و همین امر موجب شده است نتوانیم با ظرفیت اسمی خود فعالیت کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2704

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد