• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
جولان دلالان،افزایش بی‌رویه قیمت‌ها:

فشار حداکثری بر تولیدکنندگان کوچک

  • کد خبر : 7950
  • 18 اردیبهشت 1401 - 13:31
فشار حداکثری بر تولیدکنندگان کوچک
مدیرعامل شرکت پویان بسپار سپاهان گفت: جولان دلالان در سطح بازار از یک سو و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از سوی دیگر، سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان کوچک در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با چالش‌های فراوانی مواجه شوند.
مدیرعامل شرکت پویان بسپار سپاهان گفت: جولان دلالان در سطح بازار از یک سو و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از سوی دیگر، سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان کوچک در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با چالش‌های فراوانی مواجه شوند.

محمد علی فردوسی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت پویان بسپار سپاهان از سال ۱۳۷۶ در زمینه تولید لوله و اتصالات چندلایه فعالیت می‌کند و مهره‌های برنجی مورد استفاده در این اتصالات نیز در مجموعه تولید می‌شود. کارخانه ما  در شهرک صنعتی هرند واقع در استان اصفهان قرار دارد و در حال حاضر، ۲۸ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص ظرفیت تولید کارخانه پویان بسپار سپاهان، اظهار کرد: ظرفیت تولید مجموعه ۱۰۰ تن در سال است که در حال حاضر با ۳۰ درصد آن در حال فعالیت هستیم؛ چراکه کمبود مواد اولیه باعث شده است نتوانیم به میزان تولید مطلوب دست پیدا کنیم.

جولان دلالان در بازار شمش برنجی

مدیرعامل شرکت پویان بسپار سپاهان در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: شمش برنج، ماده اولیه مورد نیاز در تولید مهره‌ است که ما آن را از بازار آزاد و از واحدهای تولیدکننده شمش برنجی خریداری می‌کنیم. اگرچه عمده مواد اولیه از طریق بورس کالای ایران تامین می‌شود اما مشکل خاصی در ارتباط با خرید شمش از بازار آزاد نداریم. نوسان قیمت شمش برنج، مهم‌ترین چالش موجود در این زمینه بوده که آن هم به دلیل افزایش قیمت مس در ماه‌های اخیر است. جولان دلالان در سطح بازار سبب شده است قیمت شمش به طور دائم در نوسان باشد و از آنجایی که نظارت کافی در سطح بازار نیز وجود ندارد، بنابراین این محصول با اختلاف از قیمت واقعی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. البته این مشکل تنها مختص به شمش برنج نیست و حضور دلالان در سطح بازار، تاثیر منفی بر قیمت سایر محصولات نیز داشته است.

فردوسی در خصوص فرایند تولید محصول در این شرکت، بیان کرد: اتصالات تک‌لایه در ۶ خط تولید و از طریق قالب‌گیری تزریقی و اتصالات پنج‌لایه به منظور استفاده در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمانی به روش فورجینگ و با استفاده از فرایندهای ماشین‌کاری و صاف‌کاری تولید می‌شوند. ضمن اینکه عمده دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه، محصول کشورهای چین و تایوان است و خوشبختانه چالش خاصی در این زمینه نداریم.

با قطعی برق، ناچار به تعطیلی خط تولید هستیم

وی در ادامه به معضل قطعی حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: تولید قطعات در مجموعه به صورت مداوم و بدون توقف انجام می‌شود و برق و گاز، تاثیر بسزایی در تداوم فرایند تولید دارند. ما برای اینکه بتوانیم به میزان ظرفیت تولید مدنظر دست پیدا کنیم، در دو شیفت ۱۲ ساعته و حتی در بعضی از روزهای تعطیل مشغول به کار هستیم. بنابراین زمانی که برق بدون اطلاع قبلی قطع می‌شود، تمام برنامه‌های ما طی یک روز کاری دچار اختلال می‌شود و ناچار به توقف تولید می‌شویم.

این تولیدکننده لوله و اتصالات در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تاثیر تحریم بر فعالیت این مجموعه را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: تحریم، تاثیر مستقیم بر تامین مواد اولیه پتروشیمی و پلیمری مورد نیاز ما گذاشته و تهیه آن مواد بسیار دشوار شده است. امکان خرید کاتالیزورهای مورد نیاز وجود ندارد و در صورت واردات هم به سختی به دست تولیدکنندگان می‌رسد. کشور ما، منبع عظیم محصولات پتروشیمی و معدنی است اما متاسفانه باید در انتظار واردات بعضی مواد اولیه از چین، کره جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس باشیم!

فردوسی در همین راستا اضافه کرد: در صورت لغو تحریم‌ها، نتایج مطلوبی در زمینه تامین مواد اولیه حاصل خواهد شد و با دسترسی به دانش و تکنولوژی ساخت محصولات مختلف، دیگر نیازی به واردات از سایر کشورها نخواهد بود. در حال حاضر به دلیل تولید نشدن بعضی مواد اولیه، شاهد گران‌فروشی در سطح بازار هستیم و اگر امکان تولید این محصولات در داخل کشور فراهم شود، بخش عمده‌ای از مشکلات تولیدکنندگان رفع خواهد شد. متاسفانه مافیای صنعت پتروشیمی و رانتی که در این صنعت وجود دارد، باعث شده است دست بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس به مواد اولیه نرسد. از سوی دیگر، خرید از بورس کالای ایران نیز شرایط خاص خود را دارد که تنها بعضی از تولیدکنندگان امکان خرید از آن را دارند؛ بنابراین چاره‌ای جز خرید از بازار آزاد وجود ندارد. قیمت‌ها نیز به شدت افزایش پیدا کرده است و کمبود نقدینگی، چالش مهمی است که گریبان‌گیر بسیاری از فعالان بخش خصوصی شده و تمام این مسائل در نهایت به کاهش تولید منجر شده است.

قیمت‌ها کنترل نمی‌شود

وی ضمن انتقاد از نبود نظارت کافی بر بازار، بیان کرد: زمانی که نظارت‌های لازم به منظور کنترل قیمت‌ها در سطح بازار وجود ندارد، مشخص است که شرایط بازار نابسامان و قیمت‌ها صعودی شود. در واقع وضعیت به نحوی است که ما برای مثال، ماده اولیه مورد نیاز را برای مصرف دو ماه خریداری می‌کنیم و مشخص نیست که آیا بتوانیم فعالیت خود را ادامه دهیم یا خیر! چون نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید داشته باشیم و بنابراین محتاطانه، تنها به دنبال سرپا نگه داشتن خط تولید مجموعه هستیم تا بتوانیم به تعهدی که در قبال مشتریان خود داریم، به نحو احسن عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت پویان بسپار سپاهان در ادامه با ابراز تاسف از حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی، تاکید کرد: دولت با آگاهی کامل از شرایط حاکم بر صنعت کشور، به هیچ وجه از فعالان بخش خصوصی حمایت نمی‌کند. ما سابقه‌ای بالغ بر ۲۰ سال در بخش تولید داریم و چند بار برای دریافت تسهیلات اقدام کرده‌ایم اما هربار با موانع مختلف مواجه شده‌ایم. اگر ما می‌توانستیم با دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی در سال‌های گذشته به کسب و کار خود رونق بخشیم، در حال حاضر نیازمند ۱۰ میلیارد تومان وام هستیم تا بتوانیم همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم. پویان بسپار سپاهان، شرکت مطرح و برگزیده سال ۱۳۹۵ از لحاظ «کیفیت تولید» است که همواره در راستای تولید محصولات باکیفیت‌ می‌کوشد اما در حال حاضر به دلیل کمبود مواد اولیه و نقدینگی، تنها با یک سوم ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم و اگر شرایط به همین روال ادامه پیدا کند، میزان تولید کمتر نیز خواهد شد.

پرداخت همیشگی مالیات

فردوسی در خصوص معضلات موجود در زمینه پرداخت مالیات، عنوان کرد: مشخص نیست زمانی که با حدود یک سوم میزان ظرفیت تولید مشغول فعالیت هستیم، بر چه اساس باید مالیات بر ارزش افزوده هنگفتی را پرداخت کنیم. در حالی ملزم به پرداخت انواع مالیات‌ها هستیم که در تامین نقدینگی لازم جهت پرداخت حقوق، بیمه و… با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم و متاسفانه مسئولان هیچ توجهی به این مهم ندارند و تنها به فکر منفعت خود هستند. باید به این واقعیت تلخ اشاره کرد که بسیاری از تولیدکنندگان واحدهای کوچک صنعتی ناچار به فروش ملک و دارایی‌های خود شده‌اند تا بتوانند حقوق کارگران را بپردازند و تولید را زنده نگه دارند. به همین دلیل اگر قرار به ادامه این شرایط باشد، ناچار به تعطیلی مجموعه خواهیم شد؛ چراکه توانایی مالی خرید مواد اولیه و پرداخت هزینه‌های جاری تولید را نداریم و هیچ یک از مسئولان نیز به ما کمک نمی‌کند. اکنون ناچار به فروش محصولات خود با قیمت کمتر هستیم تا بتوانیم همچنان در سطح بازار فعالیت کنیم.

وی در پایان یادآور شد: به دنبال راه‌اندازی خط تولید لوله و اتصالات سه‌لایه در قالب طرح توسعه هستیم و تمامی تمهیدات لازم در این خصوص نیز اندیشیده شده است اما تا زمانی که نتوانیم ضعف نقدینگی خود را برطرف کنیم، بهره‌برداری از این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7950

نوشته‌های مشابه