• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت کالای مس ناظم:

قیمت نهایی محصول، دستخوش عوامل مختلف است

  • کد خبر : 3035
  • 09 فروردین 1399 - 11:33
قیمت نهایی محصول، دستخوش عوامل مختلف است
مدیرعامل شرکت کالای مس ناظم گفت: شرایط تولید در ایران با کل دنیا متفاوت بوده و در چند سال اخیر کوچک‌ترین تغییر در سیاست و اقتصاد کشور، نرخ مواد اولیه و محصول نهایی را تغییر می‌دهد و عملا برنامه‌ریزی برای تولید در چنین وضعیت بی‌ثباتی ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت کالای مس ناظم گفت: شرایط تولید در ایران با کل دنیا متفاوت بوده و در چند سال اخیر کوچک‌ترین تغییر در سیاست و اقتصاد کشور، نرخ مواد اولیه و محصول نهایی را تغییر می‌دهد و عملا برنامه‌ریزی برای تولید در چنین وضعیت بی‌ثباتی ممکن نیست.

اکبر منصفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قریب به ۳۰ سال است که در حوزه مس و محصولات مرتبط با این فلز مانند لوله و اتصالات مسی فعالیت می‌کنیم. در سال‌های گذشته که تولید محصولات مسی مانند امروز گسترده نبود، ما در بخش واردات و بازرگانی فعالیت داشتیم؛ اما در حال حاضر، با توجه به رشد فعالیت‌های معدنی و تولید انواع محصولات مسی در داخل کشور، واردات را متوقف و به توزیع و عرضه لوله و اتصالات مسی تولید داخلی مانند زانو و انواع تبدیل تکیه کرده‌ایم و به عنوان یک پخش‌کننده عمده مشغول به کار هستیم.

وی در رابطه با میزان فروش محصولات مسی در بازار، بیان کرد: مواد اصلی ساخت لوله و اتصالات، مس با عیار ۹۹٫۹۹ درصد است و ایران از لحاظ داشتن منابع مسی یک کشور غنی به حساب می‌آید، در نتیجه می‌توان گفت که تمام محصولات مسی اعم از کاتد، مفتول، لوله و صنایع زیردستی مسی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در ایران چهار شرکت بزرگ تولیدکننده لوله مسی وجود دارد و ما به عنوان مشتریان دائمی آن‌ها به صورت تناوبی از این شرکت‌ها خرید و در سطح بازار داخلی توزیع می‌کنیم. در شرایط کنونی، صادرات محصول نداریم و ترجیح می‌دهیم که فعالیت خود را محدود به بازار و خریداران ایرانی کنیم. البته قابل ذکر است که در حال حاضر، بازار داخلی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و با توجه به نوسانات شدید قیمت مواد اولیه و شرایط تحریمی، بازار داخلی و خارجی با کاهش شدید تقاضا مواجه شده که این امر به طور طبیعی بر میزان تولید محصول تاثیر منفی گذاشته است.

این مدیرعامل در ادامه توضیح داد: در واقع، مشکل اساسی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان داخلی، افزایش قیمت‌ها است؛ چراکه در چنین شرایطی فروشندگان مواد اولیه، به صورت نقد معامله می‌کنند و خرید مواد اولیه با حجم بالا و نقدی از عهده هر تولیدکننده‌ای برنمی‌آید، در نتیجه میزان تولید به اجبار کاهش می‌یابد. با این حال، تا کنون عرضه محصولات مسی با مشکل مواجه نشده است. قیمت مواد اولیه تحت تاثیر چند پارامتر مانند قیمت جهانی مس، قیمت‌گذاری‌های داخلی، تغییر دستمزدها و هزینه‌های جاری همچون حمل‌ونقل است که در پی رشد هر کدام از این موارد، قیمت مواد اولیه افزایش می‌‌یابد و باعث رکود بازار می‌شود.

منصفی با بیان اینکه رونق و رکود بازار داخلی به عوامل مختلفی وابسته است، تصریح کرد: افزایش میزان تولید و عرضه در سطح بازار و همچنین کاهش قیمت پایه موجب رونق فروش داخلی می‌شوند. کاهش قیمت، افزایش تقاضا را به دنبال دارد و در نتیجه، فعالیت کارخانه‌ها رونق می‌گیرد و چرخ اقتصاد کشور نیز با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. علاوه بر بحث قیمت، واردات محصولات مشابه نیز باعث رکود تولید می‌شود اما در شرایط فعلی میزان واردات نسبت به چند سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش یافته است. خوشبختانه در این صنعت قاچاق کالا به دلیل حجم و وزن بالای این نوع محصولات مسی وجود ندارد و بازار داخلی از این نظر در امان است. ضمن اینکه تولیدات داخلی نسبت به محصولات وارداتی چینی و حتی اروپایی دارای کیفیت بالاتری هستند.

وی خاطرنشان کرد: لوله و اتصالات مسی ایرانی در دنیا به عنوان یک برند مطرح بوده و ایران در صنعت مس جزو ده کشور برتر دنیا قرار گرفته است. اغلب کشورهای خارجی مس خالص ایران را می‌خرند و با مقداری ناخالصی مخلوط کرده و به سایر کشورها می‌فروشند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. خوشبختانه در ایران واردات محصولات مسی به حداقل رسیده است مگر اینکه محصولی خاص که در کشور تکنولوژی ساخت آن وجود نداشته باشد و برای رفع نیاز مجبور شویم آن محصول را وارد کنیم اما همچنان کیفیت اینگونه کالاها نیز به پای تولیدات ایرانی نمی‌رسد. در واقع می‌توان گفت محصولات مسی ایرانی تنها محصولی هستند که نمونه داخلی آن خیلی بهتر از خارجی است.

مدیرعامل شرکت کالای مس ناظم عنوان کرد: علاوه بر نوع مس مصرفی برای تولید لوله و اتصالات مسی، ماشین‌آلات و تجهیزات نیز نقش موثری در تولید یک محصول با کیفیت دارند. آخرین کارخانه تولیدکننده لوله مسی که حدود پنج سال پیش در ایران آغاز به کار کرد، تمام تجهیزات و خط تولید را از کشورهای اروپایی وارد کرد و برای تولید از به‌روزترین تکنولوژی روز دنیا استفاده نمود و توانست بهترین لوله مسی را نیز تولید کند و با استقبال بیشتری نسبت به سایر محصولات مشابه مواجه شد. در کنار تجهیزات، بسته‌بندی کالا نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که متاسفانه در ایران به این موضوع اهمیت خاصی داده نمی‌شود. محصولات وارداتی دارای بسته‌بندی‌های مناسبی هستند که این موضوع علاوه بر شکیل بودن ظاهر محصول، امر ارسال و جابه‌جایی را سهل می‌کند، همچنین بسته‌بندی مناسب میزان آسیب‌دیدگی کالا را به حداقل می‌رساند.

منصفی در رابطه با عمده مشتریان لوله‌های مسی، تاکید کرد: اتصالات مسی برای ساخت چیلرها، کویل‌های آب گرم، اجاق گاز و انواع گرم‌کننده و خنک‌کننده‌های صنعتی استفاده می‌شود و ازجمله عمده مصرف‌کننده‌ها می‌توان به مصارف بیمارستانی و صنعتی اشاره کرد.

وی در خصوص آینده تولید و بازار لوله و محصولات مسی، یادآور شد: ایران به یک کشور غیر قابل پیش‌بینی تبدیل شده است و این موضوع کار را برای تمام تولیدکننده‌ها بسیار سخت کرده است. اگر بازار به یک ثبات قیمت برسد، خریداران، تولیدکنندگان و فروشندگان تکلیف خود را می‌دانند و برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی خواهند کرد؛ به عنوان مثال، می‌توانند برای یک مقطع ۶ ماهه مواد اولیه تهیه کنند و سفارش بگیرند تا میزان عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد. در چنین شرایطی می‌توان برای چند سال آینده نیز برنامه‌ریزی کرد و در جهت رسیدن به آن گام برداشت. یکی از اهداف ما صادرات محصول است، اما به دلیل شرایط عجیب و غریب ما حتی توان نزدیک شدن به این موضوع را نداریم. علاوه بر صادرات، در بحث واردات نیز قوانینی تعریف شده است که عبور از آن‌ها کار هر کسی نیست.

مدیرعامل شرکت کالای مس ناظم در پایان تاکید کرد: شرایط به قدری سخت شده است که فعالان در حوزه واردات و صادرات خسته شده‌اند و از این کار فاصله می‌گیرند. دولت هیچ‌گونه تسهیلاتی را در اختیار صنعتگران قرار نمی‌دهد و هر روز با وضع قوانین عجیب، عرصه را بر ما تنگ‌تر می‌کند. در همه جای دنیا، دولت در نقش یک مشوق قرار می‌گیرد و به کمک تولیدکنندگان صنعت را رو به جلو حرکت می‌دهند اما در کشور ما این قضیه کاملا برعکس بوده و به جای تسهیل در امور سنگ‌اندازی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، در دو سال اخیر که تحریم‌ها تشدید شده است، اداره دارایی و بیمه نیز فشارهای خود را چند برابر کرده‌اند؛ به طوری که در برخی موارد باعث تعطیلی واحد صنعتی می‌شوند و به جای اشتغال‌زایی موجب بیکاری بسیاری از افراد فعال در این صنعت می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3035

نوشته‌های مشابه

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

27فروردین
مروری بر محورهای کنفرانس «Alkeemia» در زمینه صنعت باتری