• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع شمش البرز مطرح کرد:

مالیات بر ارزش افزوده، سرعت‌گیر بزرگ تولید

  • کد خبر : 6567
  • 21 مهر 1400 - 16:33
مالیات بر ارزش افزوده، سرعت‌گیر بزرگ تولید
مدیرعامل شرکت صنایع شمش البرز گفت: مالیات بر ارزش افزوده بدون توجه به میزان سودآوری و نقدینگی تولیدکننده تعیین می‌شود و در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت، جرایم بسیار سنگینی برای تولیدکننده لحاظ خواهد شد اما این امر، نه تنها حمایت از تولید تلقی نمی‌شود، بلکه ورشکستگی یا تعطیلی کارخانه‌ها را محتمل‌تر می‌کند.
مدیرعامل شرکت صنایع شمش البرز گفت: مالیات بر ارزش افزوده بدون توجه به میزان سودآوری و نقدینگی تولیدکننده تعیین می‌شود و در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت، جرایم بسیار سنگینی برای تولیدکننده لحاظ خواهد شد اما این امر، نه تنها حمایت از تولید تلقی نمی‌شود، بلکه ورشکستگی یا تعطیلی کارخانه‌ها را محتمل‌تر می‌کند.

داودعلی قورچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، پیرامون فعالیت شرکت صنایع شمش البرز، اظهار داشت: این شرکت در زمینه تولید مقاطع برنجی مانند میلگرد فعالیت می‌کند. از کوره‌های القایی برای ذوب استفاده می‌کنیم و تمام تجهیزات خطوط تولید مانند دستگاه کشش، صاف‌کن، برش و… ساخت داخل هستند. ظرفیت اسمی که در پروانه  بهره‌برداری برای این واحد تولیدی قید شده، ماهانه ۱۰۰ تن است اما با توجه به چالش‌های اقتصادی که تمام صنایع کشور ازجمله شرکت ما با آن مواجه هستند، متاسفانه هم میزان تولید را کاهش داده‌ایم و هم تعدیل نیرو داشته‌ایم.

وی افزود: بیشترین چالشی که باعث کاهش تولید شرکت شد، در ابتدا افزایش قیمت مواد اولیه و سپس مالیات بر ارزش افزوده بود. مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم؛ چراکه از وضعیت قیمتی بهتری نسبت به بورس کالا برخودار است و تاکنون نیز اقدام به ثبت نام در بورس نکرده‌ایم.

مالیات بر ارزش افزوده، عامل توقف تولید

این تولیدکننده مقاطع برنجی در ادامه گفت: در کنار چالش تامین مواد اولیه، از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که سازمان امور مالیاتی برای تولیدکنندگان تعیین کرده است، می‌توان به عنوان مانع بزرگ تولید یاد کرد. برخی از تولیدکنندگان چه در صنایع بالادست و چه پایین‌دست، توسط مافیا اداره شده و فاکتورهای خرید و فروش حقیقی ارائه نمی‌کنند اما سخت‌گیری‌های سازمان مالیات تنها سبب ایجاد چالش برای تولیدکنندگان کوچک می‌شود. به طوری که بدون توجه به میزان سودآوری و نقدینگی شرکت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود و در صورت عدم پرداخت و یا دیرکرد در پرداخت، جرایم بسیار سنگینی شامل حال تولیدکننده خواهد شد. این امر، حمایت از تولید تلقی نمی‌شود بلکه در نهایت سبب ورشکستگی، تعطیلی کارخانه و خانه‌نشینی تولیدکننده خواهد شد.

کاهش فعالیت جای توسعه را گرفت

مدیرعامل شرکت صنایع شمش البرز در خصوص برنامه‌های این شرکت در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: با توجه به شرایطی که برای صنعت به وجود آمده است، برای ادامه کار، برنامه‌ای به منظور توسعه طرح نکرده‌ایم و با توجه به ضعف نقدینگی شرکت، تصور نمی‌کنیم بتوانیم میزان تولید کارخانه را افزایش دهیم اما اگر بتوانیم منابع مالی قوی در اختیار داشته باشیم، هم تعداد کارکنان را افزایش می‌دهیم و هم حجم تولید را بیشتر خواهیم کرد؛ به طوری که امکان صادرات محصول را نیز به دست آوریم. به علت چالش‌ها، تعداد نیروهای انسانی که در خطوط تولید مستقر بودند را از ۵۰ نفر به نهایت ۱۲ نفر کاهش داده‌ایم تا بتوانیم با مدیریت سرمایه، به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم. در حال حاضر، منتظر هستیم تا ببینیم در آینده شرایط به چه گونه‌ای پیش خواهد رفت تا بر اساس قوانین جدید، برای اشتغال‌زایی و توسعه تولید برنامه‌ریزی کنیم.

تحریم، قیمت‌ها را چند برابر کرد

قورچی در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید داخلی، اذعان کرد: تحریم‌ها به صورت مشخص اثرات منفی و مخربی، هم برای ما و هم دیگر صنعتگران کشور به جا گذاشته است. با میزان سرمایه‌ای که می‌توانستیم ۱۰۰ تن ماده اولیه برای تولید میلگردهای برنجی خریداری کنیم، اکنون می‌توانیم ۱۰ تن ماده اولیه تهیه کنیم. مواد اولیه قبل از تحریم‌ها ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شد اما بعد از تحریم‌ها، قیمت‌ها به بالای ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. بخشی از این افزایش قیمت به نرخ جهانی مس برمی‌گردد اما قیمت‌ها بیشترین تاثیر را از نرخ دلار و شرایط سیاسی می‌‌گیرند. بنابراین شاهد افزایش ۱۰ برابری قیمت مواد اولیه تولید محصولات برنجی هستیم.

دریافت وام هم دردی را دوا نمی‌کند

این تولیدکننده مقاطع برنجی در خصوص تامین مالی از بانک‌ها، بیان کرد: نزدیک به ۱۲ درصد از نقدنگی مورد نیاز خود را از طریق تسهیلات بانکی تامین کرده‌ایم و برای این منظور به بانک‌های ملت، صادرات و اقتصاد نوین مراجعه داشته‌ایم. متاسفانه مهم‌ترین عاملی که بر فرایند اعطای وام از سوی بانک‌ها تاثیرگذار است و ارائه تسهیلات را بعضا به صورت کلی منتفی می‌کند، درخواست وثایق سنگین از سوی این بنگاه‌های اقتصادی است. به عنوان مثال، برای دریافت وام، سند منزل مسکونی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان را در رهن بانک گذاشتیم که ارزش آن سه میلیارد تومان برآورد شد و در ازای این سند و همچنین سفته، تنها یک میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردیم. تاکنون هیچ مسئولی در مقام پاسخگویی حاضر نشده است که عنوان کند چرا چنین وثیقه سنگینی تنها ارزش اعطای وام یک میلیارد تومانی را داشته است؟ شرایط دریافت وام بانکی هر روز نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است. همچنین ارزش پول در سال‌های گذشته بالاتر بود و با نقدینگی ۱۰۰ میلیون تومان به راحتی می‌توانستیم ماده اولیه مورد نیاز را تامین کنیم و هزینه‌های جانبی را هم پرداخت کنیم اما الان با یک میلیارد تومان وام بانکی نیز نمی‌توانیم حتی مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت کامل تامین کنیم.

مشتریان محصولات صنایع شمش البرز

مدیرعامل شرکت صنایع شمش البرز در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر ارزیابی بازار فروش محصولات شرکت، تصریح کرد: عموم مشتریان این شرکت از صنایع تراشکاری، شیرآلات، تولیدکنندگان لوستر و لوازم روشنایی و همچنین سازندگان قطعات خودرویی هستند که از ما مقاطع برنجی مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. اگر بتوانیم قدرت مالی خود را بیش از پیش تقویت کنیم، می‌توانیم در بازارهای خارجی نیز فروش داشته و در ارزآوری برای کشور سهیم باشیم.

وی در پایان اظهار کرد: برای خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز و مواد اولیه به یکی از بانک‌ها مراجعه کردیم و درخواست وام دادیم اما مبلغی که به عنوان تسهیلات دریافت کردیم، تنها ۱۰ درصد نیاز را جوابگو است و هیچ‌گاه نیازهای مالی شرکت به صورت کامل تامین نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6567
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد