• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس

متقاضیان ورق قلع‌اندود را به صورت ابعادی سفارش می‌دهند

  • کد خبر : 1273
  • 09 بهمن 1398 - 15:37
متقاضیان ورق قلع‌اندود را به صورت ابعادی سفارش می‌دهند
کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس گفت: به دلیل محدودیت در میزان تولید و مصرف ورق‌های قلع‌اندود، معمولا سفارش این نوع ورق‌ها به صورت شیت یعنی ابعادی است و سفارش رول درصد کمی از تقاضا را شامل می‌شود.

کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس گفت: به دلیل محدودیت در میزان تولید و مصرف ورق‌های قلع‌اندود، معمولا سفارش این نوع ورق‌ها به صورت شیت یعنی ابعادی است و سفارش رول درصد کمی از تقاضا را شامل می‌شود.

ساناز سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت بازار ورق قلع‌اندود، اظهار داشت: وضعیت بازار ورق قلع‌اندود طی یکی دو ماه اخیر بسیار آشفته، نابه‌سامان و غیر قابل پیش‌بینی بوده است. البته این موضوع تقریبا در مورد تمامی ورق‌های آهنی صدق می‌کند.

وی افزود: بیش از یک ماه است که بازار دچار تشنج شده و تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا از بین رفته است. ضمن اینکه از یک ماه گذشته تا کنون حدود دو تا سه هزار تومان قیمت ورق قلع‌اندود افزایش داشته است.

نوسان شدید قیمت ورق قلع‌اندود

کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس اضافه کرد: به دلیل محدودیت عرضه ورق قلع‌اندود در بازار، یک ماه می‌شود که هیچ معامله‌ای را در این زمینه انجام ندادیم و هم‌اکنون موجودی انبارها و نیز قیمت ورق قلع‌اندود نوسانات بسیار شدیدی دارد. قیمت پایه عرضه شرکت فولاد مبارکه نیز با رشد دو هزار تومانی مواجه شده و از ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

وی در خصوص قیمت‌گذاری ورق قلع‌اندود در بازار، اظهار کرد: قیمت این محصول نیز همانند دیگر محصولات فولادی، توسط عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود. به این صورت که ابتدا قیمت پایه توسط فولاد مبارکه و بورس کالا در تابلوی بورس پیش از معامله درج شده و پس از عرضه و احتمالا رقابت میان خریداران، قیمت نهایی و معامله تعیین می‌شود. به طور مثال در اواسط دی ماه، ورق قلع‌اندود به میزان دو هزار تن با قیمت ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که تقاضای دو هزار و ۳۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. البته به قیمت کشف شده باید مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌های جانبی مانند خدمات روی ورق نیز اضافه شود که به حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. ناگفته نماند که قیمت ورق‌های وارداتی از چین نیز حدود ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

سلیمانی بازار ورق قلع‌اندود را غیر قابل پیش‌بینی خواند و تصریح کرد: ممکن است در یک هفته شاهد نوسان دو تا سه هزار تومانی در قیمت ورق قلع‌اندود باشیم. گفتنی است که ماده اولیه ورق قلع‌اندود، ورق‌های سرد هستند و در صورت افزایش قیمت این  نوع ورق، قیمت ورق قلع‌اندود نیز افزایش خواهد یافت. به طور مثال، در میانه دی ماه، هم قیمت ورق گرم و هم قیمت ورق سرد شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا افزایش یافته بود.

ورق‌های قلع‌اندود نازک‌ترین ورق‌های بازار هستند

وی در خصوص انواع ورق قلع‌اندود موجود در بازار، عنوان کرد: این نوع ورق‌ها معمولا در ضخامت‌های بسیار نازک تولید می‌شود و حدود ۰٫۱۳ تا ۰٫۳۰ میلی‌متر ضخامت دارند و بسته به پوشش قلع و ضخامت آن، صنعت مصرف‌کننده متفاوت است. عمده صنایع کنسروسازی و حلب‌سازی از ورق‌های بسیار نازک استفاده می‌کنند. البته ممکن است برخی خودروسازان برای قطعه‌سازی ورق‌های قلع‌اندود ضخیم‌تر را نیز مورد استفاده قرار دهند. گفتنی است که این متقاضیان عموما گریدها و سایزهای مشخصی از ورق را خریداری می‌کنند. به همین دلیل عرض ورق قلع‌اندود نیز در تقاضای آن تاثیرگذار است. ضمن اینکه این نوع ورق‌ها تنوع ابعاد و گریدهای زیادی دارند.

کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تامین‌کننده ورق قلع‌اندود در بازار و تولیدکننده محصولات درجه یک و دو است و در کنار آن، شرکت صنایع فولاد توان‌آور آسیا نیز تولیدکننده دیگر این محصول به شمار می‌رود. در حال حاضر، شرکت فولاد مبارکه تمامی گریدهای ورق قلع‌اندود را تولید می‌کند و شرکت فولاد توان آور آسیا نیز با اینکه پیش‌تر ورق قلع‌اندود ضخیم را تولید می‌کرد اما اخیر به تولید ورق‌های نازک روی آورده است. با این حال، میزان تولید این دو شرکت کفاف میزان تقاضای داخلی را نمی‌دهد و باید نسبت به واردات ورق قلع‌اندود اقدام کرد که در حال حاضر این نوع ورق‌ها عمدتا از چین و میزان کمی هم از قزاقستان وارد می‌شوند.

محدود بودن مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود

سلیمانی بیان کرد: صنایع بسته‌بندی و مواد غذایی متقاضیان اصلی این محصول هستند و تقریبا تمامی قوطی‌های کنسرو و حلب‌های روغن و پنیر از ورق قلع‌اندود بسیار نازک (کمتر از ۰٫۲۰ میلی‌متر) ساخته می‌شوند. علاوه‌‌براین، ورق قلع‌اندود با ضخامت حدود ۰٫۲۲ میلی‌متر در تولید فیلترهای روغن خودروها و میزان بسیار کمی از این نوع ورق‌ها که عموما ضخیم و حدود ۰٫۲۸ تا ۰٫۳۰ میلی‌متر ضخامت دارند، در بدنه برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی اذعان کرد: برخلاف تنوع بالای ورق‌های قلع‌اندود، مصرف‌کنندگان این محصول، طیف محدودی را در بر می‌گیرند اما فعالیت در این حوزه به سبب قیمت بالای ورق قلع‌اندود، حاشیه سود نسبتا بالایی دارد.

کارشناس فروش و تامین شرکت تامین آهن پارس تصریح کرد: عمده مصرف‌کنندگان، ورق قلع‌اندود را به صورت شیت یعنی ابعادی از درب کارخانه‌های تولیدکنندگان سفارش می‌دهند. به این ترتیب، میزان سفارش رول ورق قلع‌اندود بسیار کم است و تنها مصرف‌کنندگانی سفارش رول می‌دهند که خود دارای دستگاه برش و سایز کردن ابعاد ورق باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1273

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد