• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
رضا صیرفیان، مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

ممنوعیت واردات کالاهای بی‌کیفیت، موجب رشد تولید می‌شود

  • کد خبر : 3252
  • 31 خرداد 1399 - 12:12
ممنوعیت واردات کالاهای بی‌کیفیت، موجب رشد تولید می‌شود
در دو سال اخیر با ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، فعالیت صنایعی همچون لوازم خانگی نسبت به گذشته رونق گرفت. از طرفی، صنعت اتصالات و لوله‌های مویی مسی که یکی از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز در تولید لوازمی همچون یخچال، ترموکوبل اجاق گاز و اسپیلت محسوب می‌شود، رشد مطلوبی را توانست تجربه کند. شرکت ویستا مهر سپاهان، اولین تولیدکننده لوله‌های مویی مسی با روش مدرن است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» جهت آشنایی با این صنعت و پی بردن به چگونگی وضعیت تولید این شرکت، با آقای رضا صیرفیان، مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

در دو سال اخیر با ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، فعالیت صنایعی همچون لوازم خانگی نسبت به گذشته رونق گرفت. از طرفی، صنعت اتصالات و لوله‌های مویی مسی که یکی از مهم‌ترین قطعات مورد نیاز در تولید لوازمی همچون یخچال، ترموکوبل اجاق گاز و اسپیلت محسوب می‌شود، رشد مطلوبی را توانست تجربه کند. شرکت ویستا مهر سپاهان، اولین تولیدکننده لوله‌های مویی مسی با روش مدرن است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» جهت آشنایی با این صنعت و پی بردن به چگونگی وضعیت تولید این شرکت، با آقای رضا صیرفیان، مدیرعامل شرکت ویستا مهر سپاهان به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

توضیح مختصری از پیشینه شرکت ویستا مهر سپاهان بفرمایید.

راه‌اندازی مجتمع ویستا مهر سپاهان در سال ۱۳۸۸ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱به بهره‌برداری رسید. لوله مویی مسی اولین محصول تولیدی مجموعه محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۲ اتصالات مسی را به سبد محصولات خود افزودیم و در سال ۱۳۹۵ خط تولید لوله‌های مسی با روکش پلی‌اتیلن را راه‌اندازی کردیم. همچنین در سال ۱۳۹۶ وارد حوزه تولید عایق‌های پلی‌اتیلن شدیم و در این زمینه نیز به خودکفایی رسیدیم. پیش از فعالیت مجموعه ویستا مهر سپاهان، لوله مویی مسی به صورت سنتی و غیر استاندارد در کشور تولید می‌شد که این موضوع افزایش مصرف انرژی را در پی داشت. در حال حاضر، افتخار این را داریم که به عنوان اولین و تنها تولیدکننده لوله مویی مسی و اتصالات مسی مطابق با استانداردهای روز دنیا در کشور شناخته شده‌ایم و برای تولید این محصول از تکنولوژی مدرن و به روز در دنیا بهره برده‌ایم.

تفاوت روش سنتی و مدرن برای ساخت لوله‌های مویی مسی در چیست؟

در روش سنتی از روش کشش استفاده می‌شد و قطر درونی لوله متغیر بود، همچنین در این روش شست‌وشوی داخلی لوله انجام نمی‌شد و اغلب مصرف‌کنندگان مانند کارخانه‌های یخچال‌سازی از لوله‌های داخلی بسیار ناراضی بودند و از نمونه‌های خارجی استفاده می‌کردند. بنابراین ما تولید لوله‌های مویی به روش مدرن را در کشور آغاز کردیم و به تمام مشکلات ناشی از روش کشش و سنتی پایان بخشیدیم. تکنولوژی که برای ساخت این نوع محصول استفاده می‌شود در واقع همان روش کشش بود، با این تفاوت که تست فشار و جریان بر لوله اعمال می‌شود که در صورت وجود هر نوع مشکل در داخل لوله متوجه آن می‌شویم. اساسی‌ترین تفاوت روش مدرن و سنتی، شست‌وشو در روش مدرن است که بعد از خشک کردن با گاز، هیچ‌گونه آلایندگی در درون لوله مویی باقی نمی‌ماند. تکنولوژی ساخت این نوع محصول متعلق به کشورهای ایتالیا، اسپانیا، تایوان، چین و ترکیه است. در روش قدیمی، ساخت محصول در سه مرحله انجام می‌شد اما در مجموعه ویستا مهر سپاهان محصول توسط ماشین‌آلات اتوماتیک و به صورت تک مرحله‌ای تولید می‌شود و یا به عبارت دیگر از مرحله یک تا سه به صورت اتوماتیک، لوله تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد.

پیش از سال ۱۳۹۱ لوله‌های مویی مسی از کشورهای ایتالیا، چین و ترکیه وارد کشور می‌شد که ما توانستیم این محصول را به طور کامل بومی‌سازی کنیم و بالغ بر ۸۰ درصد شرکت‌های بزرگ را از لحاظ تامین مواد اولیه به طور کامل پوشش ‌می‌دهیم. کیفیت لوله‌های تولیدی ما با محصول مشابه وارداتی هیچ تفاوتی ندارند و پس از انجام‌ آزمایش‌های لازم توسط مشتریان به مصرف‌کننده دائم تبدیل شده‌اند.

در خصوص محصول دیگر مجموعه یعنی اتصالات مسی توضیحاتی را بفرمایید.

یکی دیگر از محصولات مجموعه، اتصالات مسی است که در شرایط کنونی، شرکت در تولید این محصول بسیار خوب عمل کرده است و در این حوزه نیز سهم زیادی از بازار را از آن خود کرده‌ایم. تا دو سال گذشته برخی بازرگانان، اتصالات بی‌کیفیت چینی را وارد کشور می‌کردند که مشکلات زیادی برای مصرف‌کننده به همراه داشت؛ چراکه این نوع اتصالات مسی از کارگاه‌های کوچک چینی که از نامرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کردند و هیچ استانداردی را رعایت نمی‌کردند، خریداری و وارد کشور می‌‌شد. استفاده از این نوع اتصالات بی‌کیفیت مسی، موجب ترکیدگی اتصالاتی که دستگاه‌ها به کار می‌رود، می‌شود و خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصرف‌کنندگان می‌‌کند. اتصالات مسی تولید شده در مجموعه ویستا مهر با استفاده از لوله‌های مسی با درجه خلوص بالا و تکنولوژی و تجهیزات به‌روز دنیا در بالاترین درجه کیفیت قرار دارند و به هیچ‌ عنوان برای مصرف‌کننده مشکل‌ساز نیست.

چه عواملی بر کیفیت تولید لوله مویی مسی موثر است؟

مهم‌ترین عامل کیفیت لوله مویی، چگونگی انجام مرحله کشش در تولید آن است. به طوری که قطر داخلی لوله باید در سراسر آن به یک میزان باشد و سطح داخلی لوله نیز فاقد هرگونه نوسان و آلایندگی باشد، چراکه وجود هر چیزی در داخل لوله موجب گرفتگی و مشکل در سیستم می‌شود.

آیا در حوزه صادرات نیز فعال هستید؟

در حال حاضر، هیچ‌گونه صادراتی نداریم و در شرایط فعلی اولویت را به بازار داخلی اختصاص داده‌ایم. مصرف لوله مویی در کشور بالا رفته و میزان تولید کنونی مجموعه فقط قادر به پوشش بازار داخلی است، اما با راه‌اندازی خط  تولید جدید و افزایش میزان ظرفیت تولید این محصول، می‌توانیم در بازارهای خارجی نیز حضور داشته باشیم و با رقبای خارجی خود به رقابت بپردازیم. ظرفیت تولید فعلی لوله‌های مویی در این شرکت، ۲۰۰ تن در سال است که با راه‌اندازی خط جدید به یک هزار تن در سال ارتقا خواهد یافت.

چه برنامه‌های توسعه‌ای را برای شرکت در نظر گرفته‌اید؟

در پی ممنوعیت واردات لوازم خانگی، بسیاری از واحدهای تولیدی فعال در این صنعت فعالیت خود را افزایش داده‌اند و در نتیجه، نیاز به لوله و اتصالات مسی رشد یافته است. جهت تامین مواد مورد نیاز این واحدها در تلاش هستیم میزان ظرفیت محصولات تولیدی را تا حد توان افزایش دهیم. راه‌اندازی خط جدید تولید لوله مویی را نیز در صدر اهداف خود  قرار دادیم. همچنین تولید اتصالات مسی با اندازه‌های خاص که مصرف چندانی در داخل ندارند را در آینده نزدیک آغاز خواهیم کرد و جزو محصولات صادراتی قرار خواهیم داد.

در بخش تولید عایق‌های پلی‌اتیلن نیز گام‌های مثبتی برداشته‌ایم. در این راستا قصد داریم روکش‌های جدیدی را برای این عایق‌ها طراحی کنیم، چراکه برخی از روکش‌‌ها وارداتی بوده و ما سعی بر آن داریم که روکش‌های داخلی را جایگزین آن‌ها کنیم و بازار مصرف داخلی را به طور کامل تحت پوشش خود درآوریم و در ادامه لوله‌های عایق‌دار مسی را نیز در سبد محصولات صادراتی قرار دهیم. این نوع لوله‌های مسی عایق‌دار در اسپیلت مورد استفاده قرار می‌گیرد و کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس بازار مصرف خوبی برای این نوع محصول به حساب می‌آیند و در آینده نزدیک با عرضه لوله‌های عایق‌دار مسی، در بازار این کشورها حضور خواهیم داشت.

عملکرد شرکت ویستا مهر سپاهان را در این فصل از سال چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با ممنوعیت کالاهای وارداتی، توجه شرکت‌های بسیاری به سمت مجموعه ویستا مهر جلب شده است و با وجود تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور، تا به امروز توانستیم در مسیر رشد گام برداریم. اکنون که در حال سپری کردن ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ هستیم، نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی را در میزان تولید و فروش احساس نکردیم و مانند سال ۱۳۹۸ در تلاش هستیم که با کمک تیم متخصص و فنی مجموعه محصولاتی با کیفیت و متفاوت را تولید و در بازار عرضه کنیم. تا چندی پیش بسیاری از مصرف‌کنندگان بزرگ محصولات مسی، به تولیدات داخلی اطمینان کافی را نداشتند و با سنجش عملکرد محصولات ویستا مهر در این چند سال اطمینان لازم حاصل کردند و این نشان از رشد پی‌در‌پی ما در این سال‌های فعالیت است.

در تامین مواد اولیه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

ماده اصلی ساخت لوله مویی، مس بوده که نوع مرغوب آن در کشور به وفور یافت می‌شود و در تامین این فلز با مشکل خاصی مواجه نیستیم. برخی مواد مانند انواع روغن کشش و مواد شوینده که در حین و ساخت لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد را از طریق واردات تهیه می‌کردیم که با تصویب ممنوعیت کالاهای وارداتی، در تامین آن‌ها چالش‌های جدی ایجاد شد و برای جایگزینی برخی مواد وارداتی با تولیدکنندگان داخلی مذاکرده کردیم و توانستیم کمبود آن‌ها را تا حدودی جبران کنیم، اما تعداد محدودی از مواد مانند شوینده‌ها مشابه داخلی ندارند و با کمک وزارت صمت آن‌ها را از شرکت‌های خارجی تامین می‌کنیم. پیش‌تر، شوینده‌ها را از کشور چین خریداری می‌کردیم؛ گرچه نمونه‌های مشابه داخلی نیز کم و بیش از نظر کیفیت در حد قابل قبول هستند.

عمده مشکلات تولیدی صنعت لوله و اتصالات مسی چیست؟

مهم‌ترین معضل تولیدکنندگان فعال در این صنعت، نوسانات قیمت است. قیمت مس در ایران تحت تاثیر دو عامل نرخ ارز و قیمت جهانی مس قرار دارد و با افزایش هر کدام از این دو مولفه، قیمت خرید مس نیز در مسیر رشد قرار می‌گیرد. متاسفانه زمانی که هر دو عامل در حال افزایش هستند، بازار دچار آشفتگی شده و قیمت‌ها به سختی قابل کنترل می‌شوند و فشاری مضاعف بر تولیدکنندگان وارد می‌شود. گاهی مواقع در اوج قیمت، میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا نیز دچار بحران می‌شود.

آینده صنعت مس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صنعت مس به عنوان یکی از صنایع مادر کشور تعریف شده است و در شرایط تحریم‌های نفتی باید سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد تا اقتصاد کشور روند رو به رشدی را طی کند. در این صنعت باید برای تولید کاتد مس به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع، اهتمام بیشتری توسط شرکت ملی مس و دولت صورت گیرد و تا جایی که مقدور است ظرفیت این ماده را افزایش دهند، چراکه سایر واحدهای تولیدی وابسته به مس جهت تداوم فعالیت به خوراک نیاز دارند. مس یک فلز گران قیمت محسوب می‌شود و گردش مالی بالایی دارد و فعالیت در این حوزه سرمایه زیادی را می‌طلبد. در صورت وجود ماده اولیه کافی، حمایت دولت و ارائه تسهیلات ویژه به فعالان در این عرصه می‌تواند تا حد زیادی گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور باشد.

ارزش افزوده مس و محصولات مسی زیاد است. در کشور شرکت‌های تولیدکننده لوله مسی با قدرت مشغول به فعالیت هستند. اگر کاتدی که به سایر کشورها صادر می‌شود، به انواع لوله مویی و اتصالات مسی تبدیل شود و به واحدهای تولیدکننده داخلی که قادر به تولید محصولات مرغوب هستند، تسهیلات و امکانات ویژه‌ای تعلق گیرد و مشابه محصولات وارداتی را تولید کنند، ارزش افزوده دوچندانی عاید صنعت مس کشور می‌شود چراکه در کشور به مس با عیار بالا دسترسی کافی وجود دارد.

برای بهبود وضعیت تولید صنعتی کشور چه پیشنهادی دارید؟

با توجه به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید»، تمام ارگان‌هایی مانند اداره مالیات، بیمه، اداره کار و بانک‌ها که به نوعی با بخش تولید نیز در ارتباط هستند، باید در راستای رشد اقتصاد کشور و افزایش تولید به یاری تولیدکنندگان بشتابند. در خصوص تامین ماشین‌آلات صنعتی، گفتنی است که ساخت این نوع دستگاه‌ها در داخل کشور دشوار بوده و هزینه بومی‌سازی این نوع ماشین‌ها چندین برابر واردات آن‌ها است که در این زمینه سازمان صمت و دولت باید حمایت بیشتری از تولیدکننده کنند.

در صنایعی همچون صنعت مس، باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد و دولت حمایت بیشتری کند، چون با توسعه صنایع فلزی کشور، در سطح دنیا می‌توانیم قدرت صنعتی خود را تثبیت کنیم و با باز شدن مرزهای کشور، فروش صادراتی این صنایع را نیز توسعه دهیم. آزمایشگاه‌های سطح کشور نیز به طور کامل نقش خود را در تولید محصول با کیفیت ایفا نمی‌کنند و جهت تعامل با سایر کشورها و صادرات محصول، باید با یاری دولت، این آزمایشگاه‌ها تجهیز و تکمیل شوند تا محصولات ایرانی به جایگاه حقیقی خود در سطح دنیا برسند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3252

نوشته‌های مشابه

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود