مدیریت مجموعه صنعت فولاد گفت: در حال حاضر میزان فروش انواع مصنوعات فلزی به صفر رسیده است، سال گذشته فروش بسیار کم بود و بازار اصلا اوضاع خوبی نداشت، امسال از پارسال نیز اوضاع بدتر شده و وضعیت بازار بسیار وخیم است. هیچ خرید و فروش صورت نمیگیرد و کاملا روزهای راکدی را میگذرانیم.
مرتضی محمدخانی واردکننده و توزیعکننده انواع تسمههای فنری و خام، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین»، اظهار داشت: ما انواع تسمههای مسی، برنجی، فسفر برنز، کاپرنیکل، لاتونهای استیل فنری به ضخامتها و عرضهای مختلف را عرضه میکنیم. برخی از تسمهها تولید داخلی است و برخی دیگر را از طریق واردات تامین میکنیم، کاپر نیکل که ترکیب مس و نیکل و همچنین فسفر برنز که ترکیب مس و فسفر است، از جمله تسمههایی هستند که نیاز به آنها از طریق واردات تامین میشود.
وی در خصوص متقاضیان خرید انواع تسمههای فنری و خام، عنوان کرد: عمده مشتریان ما مصرفکنندگان انواع آلیاژهای مس و استیل هستند که در شرکتهای خوردروسازی، اسلحهسازی و … فعالیت میکنند.
مدیریت مجموعه صنعت فولاد در رابطه با سایزهای تسمههای موجود در بازار پامنار، توضیح داد: انواع تسمهها از سایز ۰٫۰۲ میلیمتر به بالا در بازار یافت میشود که البته با توجه به افزایش قیمت دلار تا حدودی کمیاب شدهاند، پیش از این، معمولا تسمههای کاپر نیکل و فسفر برنز از ترکیه وارد کشور میشد. قبل از شروع تحریمها، پس از سفارش کالا به راحتی مبلغ قرارداد را به صرافیها میدادیم و آنها نیز مبلغ را چنج کرده و حواله میکردند اما در حال حاضر برای نقل و انتقال وجه توافقی بسیار مشکل داریم، افزایش نرخ دلار نیز مزید بر علت شده و واردات را دشوارتر کرده است. واردات بسیار پر ریسک و پرخطر شده و نمیتوان به راحتی اعتماد کرد، هیچ شخص یا ارگانی پولی را که جهت خرید حواله میکنیم ضمانت نمیکند. علاوه بر موارد فوق تعرفههای گمرکی نیز افزایش بیسابقهای داشته است. در حال حاضر تسمه استیل از هندوستان سفارش دادیم و نمیتوانیم بار سفارشی را دریافت کنیم.
محمدخانی درخصوص نحوه قیمتگذاری مصنوعات مسی، گفت: قیمتگذاری در بازار ایران فرمول خاصی ندارد، شرایط و تقاضای خرید است که قیمت یک محصول را مشخص میکند، زمانی که محصولی به وفور در بازار یافت شود با کمترین سود ممکن، فروشندگان اجناس خود را به فروش میرسانند اما زمانی که محصولی در بازار کمیاب شود حکم طلا را پیدا میکند و قیمت آن چندین برابر میشود. در کشور ترکیه همواره سود مشخص دو الی سه درصدی از خریدار دریافت میشود، در حالی که اینجا ممکن است حتی ضرر هم متوجه کسب و کارت باشد. در چنین وضعیتی به هیچ وجه نمیتوان با برنامهریزی سرمایهگذاری و فعالیت کرد.