• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی:

نیاز داخل باید در اولویت باشد

  • کد خبر : 3475
  • 14 بهمن 1399 - 11:35
نیاز داخل باید در اولویت باشد
مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی گفت: عمده مشکل صنعتگران فعال در عرصه سیم و کابل، رشد قیمت مواد اولیه است که دلیل اصلی آن، افزایش صادرات مفتول مسی است.

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی گفت: عمده مشکل صنعتگران فعال در عرصه سیم و کابل، رشد قیمت مواد اولیه است که دلیل اصلی آن، افزایش صادرات مفتول مسی است.

فرید کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بین تمام مشکلات ریز و درشت و در بحبوبه نوسانات بازار، موضوع افزایش صادرات شرکت‌های بزرگ بدون توجه کافی به نیاز بازار داخلی، بیشترین آسیب را به بدنه صنعت سیم و کابل و واحدهای تولیدی متوسط و کوچک فعال در این صنعت وارد می‌کند. تولیدکنندگان سیم و کابل اغلب تحت تاثیر صادرات شرکت‌های بزرگی همچون پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مسی قرار گرفته‌اند که عامل اصلی بی‌‌ثباتی قیمت مواد اولیه آن‌ها است. شرکت‌های پتروشیمی، پلی‌اتیلن را بر اساس قیمت جهانی و احتساب نرخ ارز نیمایی در بورس کالا عرضه می‌کنند و تولیدکنندگان سیم و کابل باید طبق سهمیه این ماده مصرفی را تهیه کنند. این موضوع برای تمام مواد اولیه ساخت سیم و کابل صادق است. این فرایند نیز در افزایش قیمت مواد اولیه تاثیرگذار بوده و توان خرید تولیدکنندگان سیم و کابل را کاهش داده است.

وی افزود: افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مواد اولیه باعث شده که بسیاری از واحدهای تولیدی به سمت تولید محصولات بی‌کیفیت سوق پیدا کنند و بازار از سیم و کابل‌هایی خارج از حدود استاندارد مملوء شود. چراکه با رکوردشکنی قیمت‌های مس و پلی‌اتیلن به عنوان مواد اولیه ساخت سیم و کابل، تولیدکنندگان این حوزه نمی‌توانند وارد حوزه رقابت شوند و برای ادامه فعالیت خود مجبور هستند از میزان مس مصرفی بکاهند که ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای مشتری داشته باشد. به طور کلی از دید ما به عنوان تولیدکننده، ریشه این معضل را صاردات و نحوه فروش داخلی شرکت‌هایی که مواد اولیه سیم و کابل را تولید می‌کنند می‌دانیم.

معاملات بورس کالا منطقی نیست

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی تصریح کرد: مس را به شکل مفتول و از بازار آزاد تامین می‌کنیم. خرید از بورس کالا مشکلات خاص خود را دارد و سهمیه‌بندی بوده و گاهی اوقات قیمت عرضه شده در بورس بیشتر از بازار آزاد است زیرا برخی از افراد حجم بسیار زیادی مفتول را با قیمت‌هایی که خود تعیین می‌کنند از بورس کالا خریداری می‌کنند و سپس در بازار آزاد با قیمت پایین‌تر می‌فروشند و بارها پیش آمده که مفتول مصرفی خود را با ۱۰ درصد زیر قیمت بورس کالا خریداری کردیم. از طرفی نیز حجم اولیه خرید از بورس کالا میزان مشخصی بوده که با توجه به قیمت فعلی مس اغلب تولیدکنندگان سیم و کابل قادر به پرداخت هزینه این میزان مفتول نیستند. بنابراین ترجیح می‌دهیم که مفتول مسی مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم.

وی ابراز کرد: میزان نوسان قیمت و رقابت‌ها در بورس کالا رابطه مشخصی با هم ندارند و بستگی به وضعیت شرکت‌های کلان خریدار از بورس کالا دارد که مفتول را از تالار صنعتی تهیه کرده و در بازار بین خرده‌فروش‌ها توزیع می‌کنند. حدود ۱۰ سال پیش زمانی که این محصول در بورس کالا عرضه نمی‌شد، شرایط بسیار مطلوب‌تر بود و قیمت آن کمتر بود. فرایند فروش مفتول مسی در بورس کالا و قیمت‌گذاری آن بر اساس قیمت جهانی مس و نرخ ارز نیمایی موجب نجومی شدن قیمت این محصول شده است. طبق آمار، مشاهده می‌شود که میزان صادرات سیم و کابل کاهش یافته اما فروش صادراتی مفتول مسی افزایش داشته است. در حالی که کشور باید به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند و این امر تنها با فاصله گرفتن از منافع شخصی و پیشروی به سمت منافع ملی ممکن است.

جایگزینی آلومینیوم در برخی از سیم و کابل‌ها

کریمیان در ادامه گفت: اگر مواد اولیه در کشور به صورت عادلانه در بین تولیدکنندها توزیع شود و واحدهای صنعتی جان بگیرند، علاوه بر افزایش تولید و اشتغال‌زایی، صادرات نیز موقعیت مساعدتری به خود خواهد دید و در آن صورت یک صنعتگر می‌تواند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ‌کند. بارها اتفاق افتاده که تقاضا برای مفتول مسی در بورس کالا وجود داشته اما برخی افراد از عرضه آن خودداری ‌کردند و یک بازار سیاه را پدید آوردند. به عنوان مثال، یک شرکت ۱۰۰ تن تولید مفتول داشته و فقط ۱۰ تن آن را در بورس کالا عرضه کرده و ۹۰ تن باقی‌مانده را صادر کرده است. در صنعت سیم و کابل، کارخانه‌های بزرگی فعال بودند که پیش‌تر محصولات خود را صادر می‌کردند اما در حال حاضر تعطیل شده‌اند و دیگر تولید محصول ندارند که دلیل عمده آن رشد قیمت مواد اولیه در سایه عدم نظارت و تدبیر مسئولین است.

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی تاکید کرد: اغلب کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل در تلاش هستند جهت ماندگاری در صنعت روند کاری خود را تغییر دهند و آلومینیوم را جایگزین مس ‌کنند زیرا آلومینیوم از نظر قیمتی بسیار ارزان‌تراز مس است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که شرکت ما ما سیم و کابل کواکسیال نیز تولید می‌کند و آلومینیوم را به عنوان فلز پایه مورد استفاده قرار می‌دهد اما در محصولات برقی از مس استفاده می‌کنیم. گفتنی است در ساخت برخی از رده‌های سیم و کابل برقی برای هسته مرکزی از مس و برای شیلد از CPA یا آلومینیوم با روکش مس بهره می‌گیریم.

از اقتصاد بد تا افت تقاضا!

کریمیان ابراز کرد: ما انواع سیم و کابل ازجمله کابل‌های مخابراتی، کواکسیال، کابل آج ۵۹ دوربین، کابل آنتن و کابل برق ساختمانی را می‌توانیم تولید کنیم. عمده مصرف این نوع کابل‌ها ساختمانی بوده و مشتری آن‌ها مردم هستند. در نتیجه، وضعیت بد اقتصادی بر میزان تقاضا برای محصولات ما تاثیر مستقیم داشته است زیرا میزان ساخت و ساز به شدت کاهش یافته و به دنبال آن، از سیم و کابل نیز استفاده می‌شود. یکی از موضوعاتی که مسئولین برای جلوگیری از تعطیلی این صنعت باید به آن توجه کنند، صادرات است اما زمانی که هزینه تولید این چنین باشد، به هیچ عنوان قادر به رقابت در بازارهای خارجی نیستیم. دو عامل صادرات و میزان ساخت و ساز موجب افول یک تولیدکننده سیم و کابل می‌شود.

وی تاکید کرد: ما تمرکز ویژه‌ای بر موضوع صادرات نداشتیم اما ناگفته نماند که تولیدکنندگان ایرانی یک رقیب بزرگ به نام کشور چین را دارند که در زمینه تولید کابل‌های مخابراتی عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. سیم و کابل‌های ایرانی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند زیرابهترین نوع مس را در کشور داریم. شاید قادر به رقابت با چینی‌ها به خصوص در زمینه کابل کواکسیال نباشیم اما شاید در رابطه با سیم و کابل‌های برقی به دلیل کیفیت مس مصرفی حرفی برای گفتن داشته باشیم. قابل ذکر است که با توجه به سوبسید‌هایی که در کشورهای دیگر به تولیدکننده‌ها اختصاص می‌دهند، در مقابل، در ایران تولیدکننده باید مالیات‌های سنگینی را پرداخت کند، طبیعتا رقابت در بازارهای بین‌المللی دشوار است.

در شرایط فعلی درجا می‌زنیم

مدیرعامل شرکت پویندگان صنایع حفاظتی یادرآور شد: محصول اصلی ما کابل‌های کواکسیال بوده و میزان ظرفیت تولید این محصول به صورت مقطعی متفاوت است. به عنوان مثال، در سال جاری حجم تولید، میزان مطلوبی نبوده است و تاکنون توانسته‌ایم چیزی حدود هفت تن از این محصول را تولید کنیم. در برهه‌‎هایی از زمان، طرح توسعه و افزایش میزان تولید مفهوم و معنا ندارد و تنها برای آنکه از بازار حذف نشویم، باید با حداقل ظرفیت به فعالیت تولیدی خود ادامه دهیم. نوسان قیمت به حدی زیاد است که در کل نمی‌توان حجم بالایی از محصول را بدون دریافت سفارش از سوی مشتری تولید کرد. در حال حاضر، فروش به صورت نقدی نیست و معاملات مدت‌دار انجام می‌شود و به دلیل بی‌ثباتی بازار ممکن است در زمان وصول چک مشتری با مبلغ توافقی، فقط ۸۰ درصد مواد اولیه را که قبلا خریداری می‌کردیم را تهیه کنیم. بنابراین توسعه کارخانه در شرایط فعلی به هیچ صنعتگری توصیه نمی‌شود.

کریمیان توضیح داد: زمانی که با یک بازار با ثبات روبه‌رو باشیم و به تامین ماده اولیه، موجودی انبار، فروش در بازار و پرداخت مشتری اطمینان کامل را داشته باشیم، می‌توان با خیال راحت طرح‌های توسعه‌ای را روی میز آورد و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد اما در مقطع فعلی، درجا زدن بهترین کار تلقی می‌شود اما با این وجود ما دست از تلاش برنداشته‌ایم و سعی داریم در کنار افزایش میزان تولید، حجم فروش را نیز ارتقا دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت جهانی مس تا حدودی تابع سیاست کشورها به ویژه سیاست‌های ایالت متحده آمریکا است. در آغاز سال میلادی، شاهد اوج‌گیری قیمت جهانی فلز سرخ بودیم که اکنون تحت تاثیر فروکش کردن حواشی انتخابات امریکا و همچنین مسائل مربوط به ویروس کرونا با افت نسبی مواجه شده است. تقاضای جهانی برای مواد اولیه در شرایط فعلی کم است اما با امیدواری به نتایج خوب واکسن‌های کشف شده برای ویروس کرونا، امکان گشایش کارخانه‌های نیمه‌تعطیل وجود دارد. قطعا قیمت مس مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت و طبیعتا این موضوع نیز بر قیمت‌های داخلی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3475

نوشته‌های مشابه