• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
قائم مقام شرکت فولاد سابکاران خبر داد:

هدف‌گذاری برای تولید فولاد هاردوکس

  • کد خبر : 2465
  • 22 آذر 1400 - 12:50
هدف‌گذاری برای تولید فولاد هاردوکس
قائم مقام شرکت فولاد سابکاران گفت: نیاز مصرف‌کنندگان فولاد هاردوکس در کشور سالانه به 15 هزار تن می‌رسد و در این راستا برنامه داریم با تولید این نوع فولادها در کشور، در جهت رفع نیاز مصرف‌کنندگان به این محصول قدم برداریم.

قائم مقام شرکت فولاد سابکاران گفت: نیاز مصرف‌کنندگان فولاد هاردوکس در کشور سالانه به ۱۵ هزار تن می‌رسد و در این راستا برنامه داریم با تولید این نوع فولادها در کشور، در جهت رفع نیاز مصرف‌کنندگان به این محصول قدم برداریم.

افشین معنوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولاد سابکاران با توجه به سابقه فعالیت ۲۸ ساله‌ای که در حوزه فولاد، معدن و سیمان دارد، در شرایط کنونی اقتصاد کشور توانسته است هم واردات خود را حفظ کند و هم اینکه به تولید بپردازد. بنابراین این شرکت در رونق حوزه‌های یاد شده سهیم بوده است.

وی افزود: یک کارگاه تولید و ساخت قطعات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی در اختیار داریم که بتوانیم برخی قطعات را برحسب سفارش داخلی‌سازی کنیم. البته به تجهیزات خاصی به منظور برش و سایز کردن ورق‌ها برای قرارگیری در ماشین‌آلات نیاز داریم. با این حال در این رابطه برخی گریدهای فولادی از خارج وارد شده است و برخی دیگر نیز از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شوند که شرکت فولاد سابکاران این قطعات را با توجه به سفارش برش می‌دهد و سایز می‌کند.

قائم مقام شرکت فولاد سابکاران خاطرنشان کرد: در رابطه با پیشرفت در حوزه کاری خود، اخیرا توانسته‌ایم طراحی‌های جدیدی را با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان یعنی تولیدکنندگان فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی، صورت دهیم که به نوعی راهکارهای جدید برای سایش فولاد و مقابله با ساییدگی آن برای محیط‌هایی با سایش بالا محسوب می‌شوند.

معنوی تاکید کرد: حتی با توجه به شرایطی که طی دو سه سال اخیر در خصوص شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم بود، شرکت فولاد سابکاران توانست نیاز کارخانه‌ها و معادن را از طریق واردات تامین کند. همچنین در زمینه واردات، ورق‌های هاردوکس با گریدهای جدیدی ازجمله گرید «های‌تمپ» به کشور وارد کردیم که به طور همزمان در مقابل دما و سایش مقاوم است. علاوه‌براین، ورق هاردوکس «۵۰۰ تاف» نیز به کشور وارد شده است که این ورق نیز در مقابل سایش و ضربه مقاوم است و نسل جدید از این نوع فولادها محسوب می‌شود. گرید دیگری که اخیرا اقدام به واردات آن کردیم، «های‌ایس» است که این نوع گرید در جایی به کار می‌رود که بیشتر با خوردگی و ضربه سر و کار دارد.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای که شرکت فولاد سابکاران برای خود در نظر گرفته این است، با توجه به برنامه دولت مبنی بر حصول توافق هسته‌ای، می‌تواند بازار خوبی برای شرکت ما ایجاد کند و خواهیم توانست بازار خود را گسترش دهیم. در این صورت، فولاد سابکاران می‌تواند محصولات و فعالیت‌های جدیدتری را به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

نیاز کشور به ۱۵ هزار تن فولاد هاردوکس در سال

قائم مقام شرکت فولاد سابکاران در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص امکان تامین فولاد هاردوکس از فولادسازان داخلی، تصریح کرد: تامین از فولادسازان داخلی برای تولید برخی از قطعات انجام می‌شود که در آن‌ها، هم فولادهای ضد سایش هاردوکس و هم سایر فولادها به کار می‌رود. به عبارت بهتر، ممکن است یک قطعه یا ماشین‌آلات از چندین نوع فولاد ساخته شود که بخش فولاد هاردوکس آن از طریق واردات و سایر فولادها از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. البته این نوع فولادها نیز اکثرا آلیاژی هستند و اخیرا تولید آن‌ها در کشور آغاز شده است. گرید این فولادها بیشتر ST52 است.

معنوی در خصوص مصرف‌کنندگان فولاد هاردوکس عنوان کرد: نیاز کشور به این نوع فولادها سالانه به ۱۵ هزار تن می‌رسد. شرکت فولاد سابکاران توانسته است با کمک سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، فولاد هاردوکس کشور را تامین کند. البته شرکت ما نه تنها ورق، بلکه در خصوص تامین قطعه هاردوکس نیز فعالیت انجام می‌دهد. چراکه اکنون مصرف‌کنندگان بیشتر به دنبال تامین قطعه هستند تا ورق یا فولاد خام؛ زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان به دلیل هزینه‌های بالای برش و ساخت قطعه ترجیح می‌دهند قطعه را خریداری کنند.

وی بیان کرد: شرکت فولاد سابکاران نیز برای تامین نیاز مشتریان، خدمات تامین قطعه را انجام می‌دهد و در این زمینه، قطعات شوت، سرندها، لایمرها در کارخانه‌های سنگ‌آهن و مس که با سایش زیادی سر و کار دارند، تامین می‌شوند زیرا این کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند قطعه با حفظ سختی به دست آن‌ها برسد. بنابراین خرید قطعه با حفظ سختی برای خریداران در قیمت تمام شده و کیفیت محصول بسیار موثر است.

قائم مقام شرکت فولاد سابکاران ابرار کرد: گریدهای فولاد هاردوکس بر اساس سختی به هاردوکس ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و… تقسیم‌بندی می‌شوند. در این تقسیم‌بندی هر چه گرید بالاتر باشد، سختی نیز بیشتر می‌شود.

قوانین گمرکی بیش از تحریم مشکل‌ساز است

معنوی مطرح کرد: یکی از چالش‌های شرکت فولاد سابکاران برای واردات، تحریم‌ها است و قطعا دستیابی به توافق هسته‌ای می‌تواند چالش واردات را برطرف کند. البته مهم‌ترین مشکلی که همه واردکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ثبت سفارش برای واردات و قوانین و مقررات گمرک است. این یعنی شرکت فولاد سابکاران برای واردات فولاد هاردوکس می‌تواند این فولاد را به طور مستقیم از تولیدکنندگان این حوزه تامین کند و چالش کمی در این خصوص دارد اما مهم‌ترین مشکل این شرکت برای واردات، مقررات گمرکی است.

وی اظهار کرد: هنگامی که فولاد هاردوکس از تولیدکننده خریداری می‌شود و به مرز و گمرک کشور می‌رسد، مشکلات تازه آغاز می‌شوند. به طوری که بروکراسی‌های اداری بانک مرکزی و مشکلات تخصیص ارز بیش از تحریم به شرکت ما آسیب می‌زند که باعث شده ورق‌ها در زمان مقرر ترخیص نشوند. به طوری که عدم ترخیص به موقع هزینه دموراژ را به سفارش‌دهنده تحمیل می‌کند.

برنامه تولید فولاد هاردوکس

قائم مقام شرکت فولاد سابکاران خاطرنشان کرد: تکنولوژی تولید فولاد هاردوکس هنوز در کشور ما عملیاتی نشده و تولیدکننده‌ای نیز به صورت جدی به این حوزه ورود پیدا نکرده است. در نظر داریم برای تکمیل زنجیره تولید، راسا به تولید فولاد هاردوکس وارد شویم. در این راستا، تامین نیازهای اساسی کشور به فولاد هاردوکس را در گام اول هدف‌گذاری خواهیم کرد و سپس با گسترش تولید و بازار، کشورهای همسایه و حتی دورتر را نیز هدف قرار خواهیم داد. امیدوار هستیم بتوانیم برنامه تولید فولادهای هاردوکس را در ایران عملیاتی کنیم و با برطرف کردن نیاز کشور به این محصول، تولید قطعات را نیز گسترش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2465

نوشته‌های مشابه