• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار

واردات ورق قلع‌اندود مقرون‌به‌صرفه است

  • کد خبر : 1255
  • 30 دی 1398 - 13:07
واردات ورق قلع‌اندود مقرون‌به‌صرفه است
مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار گفت: با وجود افزایش نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها، واردات ورق قلع‌اندود نسبت به تامین آن از داخل کشور، صرفه اقتصادی بیشتری دارد اما مشکلات عدم ارتباط با فولادسازان معتبر خارجی باعث شده است تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود نتوانند افزایش تولید داشته باشند.

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار گفت: با وجود افزایش نرخ ارز و تشدید تحریم‌ها، واردات ورق قلع‌اندود نسبت به تامین آن از داخل کشور، صرفه اقتصادی بیشتری دارد اما مشکلات عدم ارتباط با فولادسازان معتبر خارجی باعث شده است تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود نتوانند افزایش تولید داشته باشند.

محمد غفوریان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت صنعت بسته‌بندی، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت برای تولیدکنندگان باسابقه در صنعت بسته‌بندی مناسب است؛ زیرا برندسازی این شرکت‌ها و سابقه آن‌ها باعث شده حتی با وجود افزایش قیمت محصولات، مشتریان خود را از دست ندهند و همچنان در بازار حضور داشته باشند. صنعت بسته‌بندی به طور مستقیم با صنایع غذایی در ارتباط است و این صنعت به دلیل ارتباط مستقیم با سبد غذایی مردم، دچار مشکل حاد و بلندمدت نمی‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: صنعت بسته‌بندی یکی از مصرف‌کنندگان ورق قلع‌اندود بوده و بزرگ‌ترین تولیدکننده این ورق در کشور نیز شرکت فولاد مبارکه است. بخشی از ورق‌های مورد نیاز خود را از شرکت فولاد مبارکه تامین و سایزهایی از این نوع ورق که در شرکت فولاد مبارکه امکان تولید آن نیست را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار اضافه کرد: شرکت ما باید برای تولید محصولات خود ورق قلع‌اندود با سایز بزرگ یعنی عرض ۹۲۳ میلی‌متر، ۹۶۰ میلی‌متر، ۱۰۳۰ میلی‌متر و ۱۰۴۵ میلی‌متر را مورد مصرف قرار دهد که در فولاد مبارکه قابل تولید نیستند. البته این شرکت تقریبا توانایی تولید انواع ضخامت‌های ورق قلع‌اندود را دارد.

غفوریان‌فر خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور امکان واردات ورق از چند کشور وجود داشت و تقاضا برای محصولات ژاپنی که کیفیت بالاتری داشتند، بیشتر بود. در این زمینه کشورهایی مانند مالزی، کره جنوبی، تایوان و چین نیز به ترتیب محصولات نسبتا با کیفیتی تولید می‌کنند اما در حال حاضر تنها از کشور چین می‌توان ورق‌های قلع‌اندود را وارد کرد.

وی در خصوص مقایسه کیفیت ورق قلع‌اندود تولید داخلی با وارداتی، اذعان کرد: ورق‌های وارداتی معمولا یکنواختی بهتری در سطح، ضخامت و ابعاد خود دارند.

شرایط تولید داخلی، منحصربه‌فرد است

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار با گلایه نسبت به دیدگاه‌های مختلف در مورد تولید داخلی، تاکید کرد: در شرایط کنونی، هرگز نمی‌توان تولید داخلی را با تولید کشورهای دیگر مقایسه کرد. چراکه رقبای خارجی امکانات بیشتری دارند و دست آن‌ها برای توسعه و بهبود کیفیت محصولات باز است.

غفوریان‌فر تصریح کرد: اگر شرکت فولاد مبارکه قصد نوسازی تجهیزات تولید ورق قلع‌اندود را داشته باشد، با دشواری‌های بسیاری مواجه است. زیرا باید بخشی از تجهیزات و قطعات خود را از خارج وارد کند. با این شرایط طبیعی است که این شرکت نمی‌تواند کیفیت و میزان تولید محصولات قلع‌اندود خود را به سرعت بهبود بخشد. در کشورهای دیگر به دلیل امکانات بالا، خطوط به صورت اتوماتیک هستند و در صورت ایجاد هرگونه عیب در تجهیز و دستگاه‌ها، عیوب به سرعت و بدون توقف خط تولید برطرف می‌شود. در حالی که در کشور ما، باید خط تولید برای رفع مشکلات تجهیزات متوقف شود.

وی در ادامه اذعان کرد: پیش از این، شرکت فولاد مبارکه از لحاظ کمی و کیفی با سرعت بسیار خوبی در حال رشد بود؛ اما تحریم‌ها باعث شد این شرکت نتواند با همان سرعت به مشیر پیشرفت خود ادامه دهد. در حقیقت کاهش سطح ارتباطات صنایع فولاد کشور با تامین‌کنندگان بزرگ خارجی، باعث کاهش یا توقف رشد کمی و کیفی تولیدکنندگان فولاد کشور شده است. اگر ارتباطات مجددا برقرار شود، طبیعی است که تولیدکنندگان فولاد قادر به نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات خود خواهند بود.

صرفه اقتصادی با واردات است

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار تصریح کرد: تقریبا تمامی شرکت‌های بسته‌بندی و تولیدکننده قوطی‌های کنسرو صنایع غذایی برای تامین مواد اولیه خود یعنی ورق قلع‌اندود دچار مشکل هستند. بخش بسیار کمی از نیازهای شرکت ما از داخل و بخش عمده آن از خارج تامین می‌شود که در این رابطه چالش‌های زیادی با سازمان‌های مربوطه مانند گمرک داریم. با این وجود، واردات ورق قلع‌اندود برای تولیدکنندگان با صرفه اقتصادی بیشتری همراه است؛ زیرا با محاسبه تاثیر ارز آزاد، قیمت تمام شده واردات ورق نسبت به تامین از داخل کمتر است.

غفوریان‌فر عنوان کرد: تمام نیازهای شرکت ما از طریق بورس کالا تامین می‌شود. به این صورت که فولاد مبارکه تاریخ عرضه را اعلام می‌کند و شرکت ما نیز طبق سهمیه تعیین شده خود، درخواست خرید را می‌دهد و پس از انجام معامله که معمولا به صورت اعتباری دو یا سه ماهه است، ورق را تحویل می‌گیریم.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها در تامین مواد اولیه در بورس کالا، بیان کرد: در بورس کالا ممکن است برخی دلالان فعال باشند و تولیدکننده نتواند ورق مورد نیاز خود را به موقع تامین کند. ضمن اینکه این دلالان با ایجاد تقاضای کاذب باعث نوسان قیمت در بورس کالا می‌شوند و متاسفانه مکانیزمی هم برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت صنایع بسته‌بندی ارمغان گلبهار در خصوص ظرفیت فعال این شرکت، عنوان کرد: شرکت ما در هر سال حدود ۲۰ هزار تن ورق قلع‌اندود مصرف می‌کند. با این حال، میزان ظرفیت فعال شرکت بستگی به شرایط بازار و فصل دارد؛ به این صورت که در فصول تولید محصولات کشاورزی ممکن است با بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت فعالیت کنیم اما در دیگر فصول این میزان به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت می‌رسد.

غفوریان‌فر با بیان اینکه سیاست‌گذاری در صنعت باید در راستای رسیدن به سود بیشتر باشد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دلالی در کشور ما سود بیشتری نسبت به بخش تولید داشته باشد، نمی‌توان انتظار رونق تولید را داشت. از این رو هیچ فردی در صنعت سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: در دوره‌ای با سیاست‌گذاری مناسب، سرمایه‌گذاری در امر تولید سودده بود و بسیاری از افراد برای حضور در این حوزه ترغیب شدند؛ در آن زمان سودآوری تولید بهتر از دلالی و واسطه‌گری بود اما در شرایط کنونی دلالان مالیات و حق بیمه پرداخت نمی‌کنند و متاسفانه مشاهده می‌شود که در بازارهایی مانند ارز، سکه و خودرو، به میزانی درآمد کسب می‌کنند که هرگز در بخش تولید این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین طبیعی است که در این شرایط سرمایه‌ها روانه تولید نمی‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1255

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است